به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، مراسم تجلیل از آزدگان سرافراز اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در این اداره کل برگزار شد.

امام جمعه بندرانزلی در این مراسم ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، اظهار کردند: رسیدن به مرحله رشد و تعالی اساس آفرینش انسان‌هاست و نتیجه آزمون‌هایی که خداوند متعال سر راه انسان‌ها قرار می‌دهد قطعا در دنیا و اخرت که حیات ابدی انسان می‌باشد سرنوشت ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه مجموع معارف دینی ما در این زمینه مطالب گسترده‌ای دارد و معمولا توجه لازم نسبت به آن‌ها نمی‌شود که اگر نگاه دینی، الهی و وحیانی به را به نوع زندگی مان در دنیا داشته باشیم خیلی از مسائل حل شده و تحمل بسیاری از سختی‌ها آسان می‌شود، افزودند: امیر المومنین(ع) در خطبۀ معروف متقین که در وصف پرهیزکاران است، راجع به انسان های باتقوا این تعبیر را بیان می‌فرمایند که ((صبروا ایّاماً قلیله اعقبتهم راحه طویله))؛ انسان باتقوا در دنیا مدت محدودی سختی می‌کشد اما این عمری که در دنیا سر می‌کند نسبت به حیات ابدی انسان خیلی ناچیز و محدود است، او با تحمل سختی‌ها و صبری که در مسائل از خودش نشان می‌دهد، زندگی ابدی بی‌نهایتی که پیش رویش است را در آسایش و راحتی می‌گذراند.

ایشان با اظهار اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند نوع آفرینش انسان‌ها به اینگونه است که دوست دارند آزاد باشند، تصریح کردند: انسان در محدودیت‌ها معذب می‌شود و کسی دوست ندارد در هیچ زمینه‌ای محدود باشد که این خاصیت و طبیعت انسان است.

امام جمعه بندرانزلی به اینکه دین و معارف دینی در جهت رشد و سعادت با چارچوب‌هایی انسان را محدود می‌کند اشاره و اظهار کردند: این چارچوبی که دین برای انسان معین کرده برای قرار گرفتن در مسیری است که حیات ابدی وسعادتمندانه انسان را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در روایت آمده خداوند متعال گاهی اوقات بعضی از انسان‌ها را به واسطۀ ویژگی‌هایی که دارند انتخاب می‌کند، تصریح کردند: مصطفی(ص) لقب پیغمبر اکرم(ص) می‌باشد که برآمده از ویژگی‌های وجود مقدس حضرت است؛ مصطفی یعنی کسی که برگزیده شده، اولیای خدا همه انتخاب شده‌اند برای اینکه خداوند متعال در وجود آنها ظرفیتی را دید که می‌توانند با تحمل سختی‌ها پیشوای دیگران شوند.

ایشان با بیان اینکه کسانی که در زندگی به امتحانات سخت مبتلا می‌شوند از طرف خداوند متعال مورد عنایت قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کردند: پرودگار متعال در این افراد ویژگی‌هایی را دیده و در بعضی روایات آمده است که از این طریق مقاماتی را به این افراد داده که با زندگی عادی و عبادت عادی هرگز نمی‌توانستند به آن مرتبه دست پیدا کنند.

امام جمعه بندرانزلی گذران عمر در گوشه اسارت‌گاه های رژیم بعثی صدام را بسیار سخت و غیر انسانی عنوان کردند و افزودند: این ویژگی در رشد انسان موثر است؛ اگر کسی ۱۲۰ سال از عمر و زندگی عادی‌اش را به عبادت عادی بپردازد شاید هم نتواند به آن مقاماتی برسد که آزادگانی چون شما بخشی از عمر خود را در این اسارتگاه‌ گذارنده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکیدبر اینکه آزادگان سرافراز کسانی‌اند که از سوی خداوند متعال برگزیده شده‌اند، بیان داشتند: تحمل شکنجه‌‌های رژیم بعثی کار هرکسی نبود؛ دورۀ اسارت و به تعبیر ما آزادگی، فرصتی بود که خداوند متعال ایجاد کرد برای رسیدن به یک بهرۀ معنوی و اخروی با تحمل سختی‌ها؛ لذا نکته حائز اهمیت حفظ این دستاورد مهم است، انسان گاهی اوقات بهره‌ای به دست می‌آورد یا اجری را کسب می‌کند اما نمی‌تواند آن را حفظ کند.

ایشان با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیغمبر اکرم(ص) و همۀ انسان‌ها فرموده اگر کسی در وادی کفر و ناسپاسی قدم برداشت و در مسیر غیر خدا حرکت کرد هرچه سابقۀ روشن و درخشان هم داشته باشد از بین می‌رود، ادامه دادند: این موضوع نشان دهنده آن است که حفظ بهره‌هایی که از عبادات و اعمال خیر بدست می‌آوریم مهم تر از ایجاد آن است.