به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن تسلیت ایام بسیار پر حزن و اندوه شهادت جانسوز پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر و وجود نازنین حضرت علی بن موسی رضا(ع)، خاطر نشان کردند: همه افتخار ما به این است که انقلاب اسلامی الگو گرفته از حکومت پیامبر اکرم(ص) می‌باشد، اگرچه این دوره حکومتی یک دوره کوتاه بود اما یک مجموعه کامل از یک حکومت دینی و الهی در جامعه را شامل می‌شد لذا باید شاخص‌ها، معیارها و اصول حاکم بر جامعه‌ای که پیامبر اکرم(ص) پایه ریزی کردند برای انسانها روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین ادامه دادند: هجرت پیامبر(ص) به مدینه اساسا برای بنیانگذاری نظام اسلامی با هدف مبارزه با کفر و ظلم جهانی بود نه اینکه تنها با کفار مکه مبارزه کند؛ نکته بعدی این است که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) این نظام اسلامی را بر اساس یک برنامه و شاخص‌های مشخصِ مدونِ مستدلِ منطقی و عقلانی تشکیل دادند.

خطب جمعه بندرانزلی با اشاره به این شاخص‌ها به تشریح چند مورد از آنها که متناسب با نیازهای امروز جامعه است پرداختند و تاکید کردند: گاهی اوقات بعضی‌ها در جهت بهره‌برداری‌های شخصی و حزبی برخلاف حقیقت‌ها به سخنان پیامبر اکرم(ص) و امام مجتبی(ع) استناد می‌کنند که این اقدام آنها تنها به مذاق دشمنان خوش میاید.

ایشان با تاکید بر اینکه مهمترین شاخص در ایجاد جامعه اسلامی عبارت از ایمان و معنویت است که انبیاء‌ الهی نیز در این جهت مبعوث شدند، افزودند: تنها اتکاء به خداوند متعال و توکل و مددخواهی از خداست که سبب پیروزی می‌شود؛ تجهیزات مادی از نیازهای غیرقابل انکار است اما این ایمان و باور به نصرت الهی است که پیروزی آفرین است.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: اگر امروز در همه جنبه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به وعده‌های الهی اتکاء کنیم و حرکت مومنانه داشته باشیم قطعا پیروز میدان هستیم و هیچکس نمیتواند بر اسلام و مومنین غلبه پیدا کند؛ لذا تزلزلی که در بعضی‌ها خصوصا برخی مسئولین وجود دارد و اینکه در برابر دشمن ثبات قدم ندارند، نشانه ضعف معنویت و ایمان و به تبع عقلانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اصل دیگر پیامبر(ص) در ایجاد و اداره نظام اسلامی را صلاح اخلاقی و رفتاری عنوان کردند و افزودند: قرآن کریم می فرماید ما پیامبر را مبعوث کردیم تا مردم را هم تزکیه کند و هم تعلیم؛ تزکیه برای آحاد مسلمانان و خصوصا مسئولین خیلی مهم است.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه امام(ره) فرمودند مهذب نبودن در مسئولیت سم مهلک است، عنوان کردند: واقعاً مایه شرمساری و خجالت است که بعضی از مسئولین ما حتی بلد نیستند قرآن بخوانند چه رسد به تهذیب و تزکیه؛ این میشود نظام اسلامی؟ چنین شخصی می‌تواند ارزشهای اسلامی را در جامعه احیاء کند؟ از چنین مسئولی که معارف دینی و قرآنش را بلد نیست توقع داریم در برابر دشمن بایستد؟

ایشان خاطر نشان کردند: اینکه انسان مسئولیتی را بر عهده بگیرد و مهذب باشد و بر اساس معیارهای دینی و الهی و اخلاقی حرکت کند، نقطه قوت و امتیازی برای نظام اسلامی و مسئولیت در جامعه اسلامی است؛ مقام معظم رهبری میفرمایند اگر مسئولی تهذیب و معنویت درش نباشد و هواهای نفسانی برش غلبه کند محاسباتش نفسانی میشود و عقلانی نیست.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه تصمیمی که ناشی از هوای نفس، راحت طلبی و منفعت طلبی باشد تصمیم عقلانی نیست، ادامه دادند: اگر رفتم در اتاقی هشت ماه نشستم تا جانم را حفظ کنم این تصمیم عقلانی نیست؛ انسان مومن خود را به زحمت می‌اندازد برای آسایش دیگران، اینکه مسئولی از ترس جانش در انجام مسئولیتش کوتاهی کند نشان عقلانیت است یا نشان غیر مهذب بودن؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: اقتدار و عزت نظام اسلامی و مسئولان آن، شاخصه دیگری از سیره پیامبر اکرم(ص) و جامعه اسلامی است؛ نظام اسلامی اجازه نمی‌دهد که جامعه اسلامی توسری خور دیگران باشد و تحت سلطه دیگران در بیاید و به آن توصیه می کند که حرکت کند و آنچه را که نیاز دارد خود به دست آورد.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها انقلاب اسلامی ما را به پیشرفت رسانده است، مطرح کردند: با این حال چطور است که هنوز نگاه برخی ها به دست بیگانه است؟ مقام معظم رهبری مکررا می‌فرمایند بعضی از مشکلات ما شاید ناشی از دشمنی‌ها و تحریمها باشد ولکن راه حل تمامی مشکلات ما در داخل کشور است.

ایشان خاطر نشان کردند: نگاه به دست دشمن و اینکه ببینیم رئیس جمهور آمریکا چه کسی می‌شود تا مشکلات ما را حل کند نشانه ضعف است؛ اگر اتکا و ایمان به خدا داشته باشیم دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، این بیان امام و رهبری که می‌فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند بر گرفته از قرآن کریم است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه آمریکا هر کاری که توانسته علیه جمهوری اسلامی ایران کرده و همه‌ این اقداماتش موجب قوی تر شدن نظام اسلامی شده است، افزودند: عقلانیت می‌گوید اگر می‌خواهیم در برابر دشمن پیروز شویم باید ایستادگی کنیم، اگر کسی این مهم را قبول ندارد نگاهی به فراز و فرود انقلاب بیاندازد؛ مانند همین برجام که هیچ چیز برای ما نداشت و حتی خباثت هایش بیشتر شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: در دوران پیامبر هم این نگاه و این رفتارهای منافقانه موجب ناراحتی و آزار پیغبر اکرم حتی تا آخرین ساعات عمر شریفشان شد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ۲۳ مهر حادثه شهرستان در سال ۵۸ بوده که یاد شهدای این حادثه را گرامی میداریم و برای خانواده‌های معزز شهیدان این واقعه از خداوند متعال طلب صبر و اجر و عزت روزافزون دارم، اظهار کردند: همانطور که قبلا تاکید کرده بودیم باید برای تبیین و تبلیغ این واقعه تلاش شود.

ایشان همچنین ضمن تشکر از دست اندرکاران فرهنگی شهرستان که موکب‌هایی را راه‌اندازی کردند، افزودند: کار مناسب و خوبی بود و توانست برخی خلاء‌های بوجود آمده با توجه به شرایط ویروس کرونا را پر کند و امیدواریم اینگونه اقدامات تداوم داشته باشد.