به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، تاکید کردند: تقوای الهی برای انسان‌های مومن، یک پناهگاه یا سپر در برابر انحراف‌ها، لغزش‌ها، توطئه‌ها، مشکلات و گرفتاری هاست و اگر کسی آنچه که در قرآن و معارف دین در این رابطه بیان شده را مورد توجه قرار دهد عمق این مطلب را درک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در ادامه ضمن تبریک و گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در حال سپری شدن است، اظهار داشتند: این زمان و مقطع برای همیشۀ انقلاب و جامعۀ ما بسیار سرنوشت ساز، ماندگار و اثر بخش است؛ جا دارد به روان پاک و مطهر همۀ شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم و شهدای عزیز سلامت در شرایط امروز جامعه درود بفرستیم و در پیشگاه همۀ رزمندگان اسلام، جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز بابت جانفشانی‌ها و مجاهدت‌هایی که داشتند تقدیر کنیم و در پیشگاه این همه ایثار و مجاهدت سر تعظیم فرود بیاوریم.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: از مدافعان سلامت بابت تلاش‌هایشان در طول این ماه ‌ها در راستای حفظ سلامت جامعه تشکر می‌کنم؛ در هفته دفاع مقدس مراسم تجلیلی از این عزیزان برنامه ریزی شده بود که متاسفانه زمان آن را بدون اینکه اطلاع دهند تغییر دادند و موفق نشدم در بیمارستان حضور پیدا کنم ولی مراتب تشکر خودم را در طول این مدت از این عزیزان داشتم و اکنون بابت این ناهماهنگی مسئولین عذرخواهی می‌کنم.

ایشان با بیان اینکه در نخستین روز هفته دفاع مقدس مقام معظم رهبری بیاناتی داشتند که بسیار مهم و قابل توجه است، اظهار کردند: در یک بخشی از این فرمایشات، رهبر معظم انقلاب بیان کردند «حقایق دفاع مقدس و عظمت دفاع مقدس آنطور که باید تبیین شود هنوز تبیین نشده علیرغم همۀ کارهایی که در طول این چهل سال انجام گرفته»؛ لذا تبیین حقایق دفاع مقدس یا حتی به تعبیر مقام معظم رهبری تکرار این واقعیات و حقایق، آثار متفاوت و موثری در جامعه دارد که یکی از آنها این است که با تکرار، بازخوانی و به منظر و مرعا قرار دادن حقایق دفاع مقدس در جامعه میتوانیم جلوی تحریف را بگیریم.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: لذا توقع داشتیم و داریم که امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، بیش از سالهای دیگر به مسئله دفاع مقدس پرداخته می شد، که نشد! برنامه‌های مربوط به شهرهای دیگر استان را می‌بینیم، کرونا همه جا هست چرا در بعضی از نقاط به این مسئله پرداخته شده و می‌شود اما متاسفانه اینجا در شان دفاع مقدس به آن پرداخته نشده؟ این دوگانگی نشان می‌دهد تصمیمات شهرستانی و منطقه‌ای بیش از دستورالعمل‌های بهداشتی اثر بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین عنوان کردند: چه دست‌هایی در کار است که علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت و اهمیتی که دفاع مقدس دارد و ضمن دستورالعملی که ستاد فرماندهی کل قوا به سراسر کشور اعم از دستگاه‌های نظامی، انتظامی و کشوری ابلاغ کرده است، دفاع مقدس که اصل و اساس جمهوری اسلامی می‌باشد آنطور که باید و شاید گرامی داشته نشود؟

خطیب جمعه بندرانزلی به تشریح اثر دیگر تکرار واقعیات و حقایق دفاع مقدس پرداختند و مطرح کردند: دفاع مقدس برای ما یک الگو در همۀ مقاطع کشور و انقلاب است که باید به آن توجه کنیم؛ توطئه دشمن برای ما مستمر است و لذا باید راه‌های مقابلۀ با او به روز، اثرگذار و بازدارنده باشد.

ایشان تاکید کردند: در گام دوم انقلاب باید الگو پذیری از دفاع مقدس را نصب العینِ عمل قرار دهیم تا موفق شویم راه‌های طی نشده در گام اول را تمام کنیم و پیش ببریم.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: مقام معظم رهبری فرمودند زمانی که دشمن جنگ را به ما تحمیل کرد بخاطر بعضی از شرایط بود که احساس کرد، اگر آن روز محوریت جنگ نظامی بود امروز جنگ تمام عیار در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در جامعه ما دنبال می‌کند و ما حتما باید از تجربیات دفاع مقدس درس بگیریم تا بتوانیم مقابله و صف آرایی لازم را در برابر این توطئه‌ها داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، استکبار جهانی بخاطر ضربه‌ای که از انقلاب اسلامی خورده بود، به خیال خود با تحمیل جنگ نظامی قصد در هم کوبیدن نظام اسلامی را داشت که البته ضعفی که در آن شرایط در نیروهای مسلح بخاطر عدم وجود تجهیزات لازم وجود داشت و عدم تسلط انقلاب و مسئولین در اداره جامعه و جنگ دشمن را تشجیع کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امروز هم در این جنگ تمام عیار هستیم؛ چه چیزی سبب شده دشمن انقدر جرات پیدا کند و پر رو شود و در مقابل ما اینگونه صف آرایی کند؟ اصلی ترین دلیل این است که جهموری اسلامی ایران با مجاهدت نیروهای دلسوز و رزمنده در اقصی نقاط عالم اسلام تمام توطئه‌ها، طراحی‌ها و برنامه ریزی‌هایی که دشمنان برای تسلط بر منطقه و محدود کردن و براندازی نظام اسلامی کرده بودند را نقش بر آب کرده است.

ایشان با طرح این مهم که دشمن از چه فرصت‌هایی برای جرات پیدا کردن استفاده کرد؟ عنوان کردند: وقتی مسئولی در مسند کار قرار می‌گیرد و می‌گوید من خزانه خالی تحویل گرفتم، اگر مسئولی آمد و به نوعی نقطه ضعف نشان داد، اگر برخی افراد نفوذی‌ راه‌های دور زدن تحریم‌ها را گرا داد معلوم است که دشمن تحریم را شدید تر می‌کند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را میبندد تا امروز نتوانید یک قطره نفت بفروشد والا این تحریم‌ها را چهل سال است که داریم؛ اگر انرژی هسته‌ای را ادامه داده بودید و برجام را امضاء نمی‌کردید، نفت هم که نمی‌توانستید بفروشید، امروز می‌توانستید اورانیوم غنی شده بفروشید که در دنیا متقاضیان فراوانی دارد به آن نیاز دارند و ما تا بیست درصد آن پیش رفته بودیم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در دفاع مقدس نقش حساس و بی بدیل امام(ره) تا به امروز مغفول واقع مانده و آنطور که باید به آن پرداخته نشده است، افزودند: مقام معظم رهبری پنج ویژگی برای امام(ره) در این فرمایش تبیین کرده اند که اول دشمن شناسی امام(ره) است که واقعاٌ نکتۀ مهم برای هر مبارزه‌ای تشخیص صف دشمن از دوست است؛ بعضی از مسئولین هنوز نتوانسته اند صف دشمن را از دوست تشخیص دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار نمودند: بنابر این فرمایش مقام معظم رهبری “امام(ره) تکیه اش بر ملت بود و می‌دانست کار جنگ را مردم باید دنبال کنند و به اتمام برسانند”؛ ولذا ثقل کار جنگ در کنار تلاش‌های نیروهای نظامی و سپاه، بر دوش مردم و بسیج مردمی بود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: شخصیت معنوی و صداقت، معصومیت کلام، قاطعیت بینظیر و موضع گیری های مناسب و به موقع از ویژگی‌هایی است که مقام معظم رهبری برای امام(ره) بیان کردند؛ اما امروز باید بگوییم متاسفانه به نقش رهبری در جامعه ما و حوادث و وقایعی که رخ داده کمتر از نقش امام(ره) حتی در دوره دفاع مقدس که کم بوده است پرداخته شده و تا جایی که توانسته‌اند نسبت به رهنمودها و موضع گیری‌های مقام معظم رهبری شبهه پراکنی کرده‌اند و الان هم هر کسی در هرجایی کم می‌آورد و ناتوان است به گردن رهبری می‌اندازد.

ایشان تاکید کردند: دفاع مقدس یک مدل و الگو برای حضور مردم در جامعه ارائه کرده که تا قبل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دنیا سابقه نداشته که جنگی را مردم اداره کنند و هم حضور گسترده داشته باشند و هم پشیتیبای مادی و معنوی؛ امروز در این جنگ تمام عیار نابرابر اقتصادی هم اکثریت قریب به اتفاق مردم در کشور با وجود همۀ تنگناهای معیشتی و اقتصادی و بیماری کرونا و تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها در میدان هستند و با دشمن مقابله می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: مردم ما علاوه بر اینکه با تحمل سختی‌ها در صحنه هستند، به آسیب دیدگان هم کمک میکنند؛ حضور مردم در سیل، زلزله، کرونا و … برای کمک رسانی در کنار آسیب دیدگان همان حضور مردم در دفاع مقدس است که امروز در جامعه میبینیم؛ در همسایگی ما مردم عزیز تالش گرفتار سیل شدند که امیدواریم شهرستان به لحاظ همسایگی و ارق ملی و دینی کمک شایانی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه امروز در جامعه خلاءهایی داریم که در دوران دفاع مقدس نبود و باید برطرف شود، عنوان کردند: آن روز، دفاع مقدس در راس امور جامعه بود و تمام توجه‌ها و تلاش‌ها به سمت جبهه‌های نبرد و مقابله با دشمن معطوف بود و جامعۀ ما اعم از مردم و مسئولین جنگ و دفاع مقدس را باور کرده بودند و تمام تلاششان برای دفاع بود؛ مدیریت‌ها، زندگی‌ها، حقوق‌ها، امکانات دولتی که مسئولین در دوره دفاع مقدس استفاده می‌کردند را ملاحظه کنید؛ حتی بعضی از مسئولین در آن دوران حقوقشان را حاضر نبودند بگیرند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: امروز خلاء جامعه ما برای مقابله با این جنگ تمام عیار دشمن در همۀ حوزه‌ها این است که بر خلاف آن روز بعضی از مسئولین نه تنها جنگ اقتصادی و تمام عیار دشمن را باور ندارند بلکه چشمشان به دست دشمن است که این کار را بدتر می‌کند و کمر ملت و نظام را می‌شکند؛ اما کار پیش می‌رود و ملت، انقلاب و رهبری عزیز ما بر دشمنان پیروز بودند، هستند و خواهند بود ولی اگر همه همراهی کنند پیروزی زودتر و سهل تر محقق می‌شود.