به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، همزمان با سالروز تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین امام جمعه بندر انزلی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان به بررسی عملکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پرداختند; مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

 

«سید عبدالجواد شمس الدین» با اشاره به سالروز تبریک کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: مساجد به‌عنوان مهمترین پایگاه جامعه اسلامی عهده‌دار ترویج، توسعه و فرهنگ دینی هستند.

امام جمعه انزلی با بیان اینکه مسجد نقش ارزنده‌ای در مقابله با فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم دارد، گفت: در بحث فرهنگی فعالیت‌ها تخصصی بوده و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها باید مهندسی شده به جامعه ارائه شود تا نتایج مطلوب‌تری داشته باشد.

شمس الدین اذعان کرد: اگر بخواهیم جامعه سالم، موفق و پیشرو در بخش‌های مختلف به‌ویژه در فرهنگ دینی داشته باشیم لازمه‌اش این است که برای فرهنگ دینی، اسلامی و اصول و فروعی که باید مدنظر است، برنامه‌های ویژه‌ای طراحی و ترسیم شده، در جامعه اجرایی شود.

وی با اشاره به تهاجمات فرهنگی، تقویت ارزش‌های دینی مذهبی را نفی‌کننده فرهنگ بیگانه و مهاجم دانست و خاطرنشان ساخت: فرهنگ مهاجم خود به خود با اجرای برنامه‌های هدفمند مذهبی خنثی خواهد شد.

امام جمعه انزلی با تاکید بر اینکه اگر بر اساس برنامه‌های ویژه طراحی شده آموزه‌های دینی و فرهنگی در جامعه حاکم شود عرصه برای حضور فرهنگ بیگانه وجود نخواهد داشت، افزود: دشمنان برنامه و طراحی‌های ویژه‌ای را جهت قالب کردن فرهنگشان به جامعه اسلامی انجام داده‌اند اما با برنامه‌ریزی‌های مدون و وحدت و هم‌دلی در مساجد موفق نمی‌شوند.

شمس الدین تصریح کرد: با بصیرت‌افزایی و افزایش برنامه‌های فرهنگی در جامعه، فرهنگ غربی در کشور جای نخواهد داشت و خود به خود منتفی می‌شود.

امام جمعه انزلی به عملکرد کانون‌های مساجد اشاره و تصریح کرد: برخی از کانون‌ها ضعیف عمل می‌کنند و بعضی‌ از کانون ها بر اساس نوآوری، خلاقیت و نیروی انسانی فعال هم در سطح استان و هم کشور اثرگذار هستند.

شمس الدین اظهار کرد: برنامه‌ها در برخی از کانون‌های مساجد کارشناسی، مدون و جامعه‌نگر نبوده بلکه هر کانونی بر اساس نیاز و امکاناتش فعال است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت و برنامه‌ریزی در کانون‌های مساجد باید مدون بوده تا تاثیر گذار باشد، گفت: برنامه‌ریزی‌های هماهنگ در کانون‌های مساجد علاوه بر سطح ملی در استان و شهرستان نیز باید پیوسته و هماهنگ شده طراحی و اجرایی شود.

امام جمعه انزلی اظهار کرد: برنامه‌ها در کانون‌های مساجد باید شبکه‌ای و زنجیره‌ای اجرایی شود اجرای فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای اثرگذاری را کاهش خواهد داد.

شمس‌الدین خاطرنشان ساخت: ارزیابی و نظارت پیوسته و مستمر فعالیت‌های کانون‌های مساجد اثرگذاری شایسته در جامعه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/