امام جمعه انزلی گفت: جامعه نگری و مدیریت شما باید به گونه ای باشد که در پروژه ها و طرح ها تامین منافع مردم و جونان انزلی را در اولویت قرار داده و برای جذب منافع تلاش کنید.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی ، به مناسب آغاز سال جدید و تبریک ایام نوروز مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان به اتفاق جمعی از معاونان و مدیران خود با حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالجواد شمس الدین دیدار کرد.

امام جمعه بندرانزلی در ابتدا این دیدار ضمن تبریک ایام نوروز و آروزی سلامتی برای همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی نکاتی را پیرامون فعالیت های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین توجه به معنویت در کار را یکی از الزامات و پشتوانه ی اثر گذاری خدمت به مردم برشمرد و تصریح کرد: اگر در کارهایتان توکل بر خدا و ایمان به اراده او را مد نظر قرار دهید مطمئن باشید اثرگذاری خدمت شما چندین برابر خواهد شد.

* اداره کل بنادر گیلان برای پیشرفت بیشتر نیازمند یک مجموعه اندیشه است / توسعه صنعت گردشگری خود را هر چه سریع تر فعال کنید

وی که معتقد بود اگر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان می خواهد موفق تر باشد نیازمند یک مجموعه اندیشه است تصریح کرد: شما علاوه بر جنگ خارجی در یک رقابت داخلی نیز هستید ، شما باید با کمک از این اتاق فکر و مجموعه اندیشه ورز از حالت تدافعی خارج و تهاجمی اقدام کنید تا مغلوب دشمنان و رقیبان نشوید.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ما در وعله اول مدافع حقوق مردم شهرستان هستیم به اهمیت صنعت گردشگری در انزلی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: در بحث صادرات و واردات باید بیشترین بهره را مردم ببرند و لازم است بحث گردشگری خود را هر چه سریع تر فعال کنید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین همچنین توسعه صنعت گردشگری را بخشی بکر و درآمدزا برای شهرستان دانست و تاکید کرد: توسعه و ارتقاء این بخش می تواند برای شهرستان رونق باشد و حتی برای کشورهای همسایه نیز خوب است.

وی با اشاره به طرح گردشگری مارینا در شهرستان یادآور شد: ما احساس می کنیم که اجرای این طرح با شرایط اعلام شده منافع و درآمدی برای شهرستان ندارد و اگر طرح اجرا شود چیزی برای شهرستان نمی ماند، لذا شما به عنوان مدیران سازمان متولی این طرح باید نقش مهمی در استیفای حقوق مردم شهرستان داشته باشید تا منافع اجرای این طرح بیشتر شامل مردم انزلی شود.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار خود نیز با تاکید بر رعایت عدالت در جذب و ایجاد اشتغال جوانان گفت: جامعه نگری و مدیریت شما باید به گونه ای باشد که در پروژه ها و طرح ها تامین منافع مردم و جونان انزلی را در اولویت قرار داده و برای جذب منافع تلاش کنید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در بخشی دیگر از سخنان خود به استفاده از نظر کارشناسان و جوانان متخصص و خلاق بومی نیز تاکید کرد و افزود: استعدادهای این شهرستان مانند یک دریا است ، از آن ها استفاده کنید و بهره ببرید.

مواظب باشید قایق داران در سرمایه گذاری های جدید بلعیده نشوند / برای استاندارد سازی قایق ها به قایق داران کمک و از آنان حمایت کنید

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نام گذاری سال جدید با عنوان ” حمایت از تولید ایرانی ” خاطر نشان کرد: این نام گذاری نفی کننده نام گذاری سال های گذشته نیست ، جمهوری اسلامی باید مدافع حقوق مظلومان باشد ، در سخنان خود صحبت از سرمایه گذاری سرمایه داران جدید و استاندارسازی کردید ،مواظب باشید قایق داران در سرمایه گذاری های جدید بلعیده نشده و مبادا به بهانه ی استاندارد سازی کنار گذاشته شوند.

امام جمعه انزلی همچنین اظهار کرد: نباید کسی در نظام اسلامی له شود ، آنان امام جمعه ، شما ، استاندار و بقیه مسئولان را صدای خود می دانند و نباید به آنان ظلم شود ، این عزیزان سالیان سال است که از همین طریق به دنبال روزی حلال هستند ، به آنان کمک کنید تا استاندارد سازی های لازم را انجام دهند و هدف لازم میسر شود.

گفتنی است مهندس حسین چراغی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک سال نو، گزارشی جامع و کامل از فعالیت های این اداره ی کل ارائه کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان یکی از تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی توسعه سفرهای دریایی و گردشگری دریایی است برشمرد و با اشاره به شعار سال ۹۷ مبنی بر«حمایت از کالای ایرانی» یادآور شد: بی تردید در حوزه صادرات اولویت با صادرات کالاهای ایرانی، در حوزه ترانزیت استفاده از امکانات داخلی و در حوزه گردشگری دریایی ارتقای صنعت کشتی سازی مد نظر قرار دارد.

حسین چراغی با اشاره به مسولیت ستاد تسهیل سفرهای دریایی نوروزی اظهار کرد: تلاش می کنیم تا علاوه بر تامین ایمنی جان مسافران در تالاب انزلی و  سواحل استان، صنعت دریایی را توسعه ببخشیم و اقتصاد گیلان را از این طریق پررونق کنیم.

*تجارت کالا در خزر در حال تغییر است / در سال ۹۷ بحث صادرات را جدی تر پیگیری خواهیم کرد

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان،تصریح کرد: سال گذشته در حوزه تجارت و تبادلات دریایی شاهد تغییرات عمده در کل دریای خزر بودیم. در واقع تجارت کالا در خزر در حال تغییر است.

این مقام مسئول، با بیان اینکه ۸۰ درصد از واردات آهن آلات، فلزات، چوب و تخته در بندر انزلی انجام می شد، گفت: طی یازده ماهه سال ۹۶، در کشور هفت میلیون تن فلزات صادر کردیم، یعنی در حال تبدیل شدن از یک کشور واردکننده فلزات به صادرکننده هستیم که از لحاظ توسعه صادرات غیر نفتی بسیار خوب است، اما برای بنادر شمال می تواند یک تهدید باشد، زیرا کالای غالب در حجم واردات بود.

وی ادامه داد: رسالت سازمان بنادر پاسخگویی حجم زیادی از سرمایه گذاری ها در ایجاد زیرساخت های تجاری در بنادر است تا اشتغالزایی حفظ گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با بیان اینکه در سال ۹۷ بحث صادرات را جدی تر پیگیری خواهیم کرد، افزود: به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی بحث ایجاد اولین پایانه صادراتی شمال کشور را دنبال می کنیم. این پایانه مکانیزه شامل یک سردخانه و یک مرکز سورتینگ و بسته بندی است که صنایع تبدیلی کوچک در کنار آن قرار می گیرد که امکانات نگهداری کالای کانتینری برای حمل کالا دارد. این پایانه ظرفیت خوبی است که هم بتوانیم محصولات صادراتی استان گیلان را به کشورهای هدف حوزه دریای خزر منتقل و در کنار ان بتوانیم محصولات صادراتی استان های همجوار را نیز جذب کنیم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ترانزیت به کشورهای همسایه به عنوان یکی از اولویت های سال پیش رو، عنوان کرد: قراردادهای خوبی بین کشور روسیه با عراق، سوریه، پاکستان و هندوستان منعقد شده و بندر انزلی بهترین مسیر برای تبادلات تجاری است. در این راستا یک شرکت ایرانی – ترکیه ای را جذب کردیم که به ترانزیت کالا از روسیه و قزاقستان مبادرت می کند.

مهندس چراغی، با بیان اینکه ترانزیت غلات و مواد غذایی از روسیه به عراق و سوریه حجم زیادی از کالاها را در بر می گیرد، اظهار کرد: ترانزیت می تواند صنعت جایگزینی برای پر کردن خلاء کمبود  کالا در بنادر استان شود.

*به دنبال برقراری سفر دریایی از طریق کشتی بین بندر باکو و بندر انزلی هستیم

این مقام مسئول، گردشگری و سفرهای دریایی را یکی دیگر از اولویت ها دانست و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های استان گیلان، گردشگری مد نظر قرار دارد لذا با کمک بخش خصوصی به دنبال برقراری سفر دریایی از طریق کشتی «کاتاماران» بین بندر باکو و بندر انزلی هستیم که مبادرت به انتقال مسافر بین دو کشور ایران و آذربایجان می کند.

مهندس چراغی، با بیان اینکه سواحل گیلان به ویژه تالاب انزلی دارای ظرفیت های گردشگری دریایی است، گفت: می خواهیم از ظرفیت مردم بومی در تالاب انزلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به شعار سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری بنام «حمایت از کالای ایرانی» یادآور شد: بی تردید در حوزه صادرات اولویت با صادرات کالاهای ایرانی، در حوزه ترانزیت استفاده از امکانات داخلی و در حوزه گردشگری دریایی ارتقای صنعت کشتی سازی به واسطه توان و تخصص بومی مد نظر است، لذا برای رسیدن به این اهداف نیازمند تلاش های شبانه روزی و هماهنگی های استانی و شهرستانی هستیم، زیرا صنعت دریایی و بندری ماهیتا یک بخش از زنجیره تامین کنندگان مختلف در حوزه تجارت بین المللی است.