امام جمعه انزلی با بیان اینکه توجه به تهذیب نفس به عنوان اصل مهم خلقت، یک ضرورت است اذعان کرد: سیره امام (ره) بر مدار ساده زیستی بود و با وجود تمام امکانات، زندگی ساده ایی داشت.
به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، صبح امروز (۱۳ خرداد) نشست بررسی سیره و زندگی امام خمینی (ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه قرآن معجزه پیامبر است که برای هدایت بشر نازل شده است گفت: زندگی انبیاء و ائمه معصومین (علیهم السلام) بر تهذیب نفس و اصلاح درون تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا هیچ کاری بالاتر از تهذیب نفس نیست افزود: تهذیب نفس اصل و سایر امور فرع است در حالیکه در دنیای امروز برعکس عمل می کنیم و همه کارها را اصل قرار داده و تهذیب نفس را فرع می دانیم.
امام جمعه انزلی ماه رمضان را ماه تهذیب نفس و عبور از شهوات نفسانی و مراحل پست زندگی دانست و اظهار کرد: مومن باید با استفاده از فرصت ماه رمضان و ذکر و عبادت به حقیقت در عالم که عامل رشد و کمال است، دست یابد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه پیروی از سیره زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام) موجب موفقیت در زندگی دنیوی و اخروی می شود گفت: امام راحل به پیروی از ائمه معصومین (علیه السلام) در ماه رمضان تمام فعالیت و برنامه هایش را به جز موارد مهم تعطیل کرده و به عبادت و راز و نیاز با خالق هستی می پرداخت تا به آرامش و کمال الهی دست یابد.
وی تاکید کرد: این تغییر شیوه زندگی در ماه رمضان فقط مخصوص ائمه (علیهم السلام) و بزرگان دین نبوده و هر کسی که به درکی از رمضان رسیده باشد این تغییر و تحول را شاهد خواهد بود.

امام جمعه انزلی با بیان اینکه فردی که در مسیر تقوا و عبادت قرار گیرد شیوه زندگی اش متفاوت خواهد بود تصریح کرد: امام خمینی(ره) با رفتار دینی و الهی، حکمت و حکومت را درهم آمیخت و نه از حکمتش کاسته شد و نه حکومتش غیر الهی و غیر معنوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تصریح اینکه تهذیب نفس و خلوص، راه سعادت است، گفت: خدمت به خلق بالاترین عبادت است اما نباید انسان معنویات خود را رها کند، کسی که در جامعه اسلامی مسئول است باید اول خود را بسازد تا بتواند دیگران را هدایت کند.
وی با بیان اینکه توجه به تهذیب نفس به عنوان اصل مهم خلقت، یک ضرورت است اذعان کرد: تهذیب نفس عاملی مهم قبل از عهده دار شدن مسئولیت است، اگر انسان به اصل ضرورت تهذیب نفس برسد، رشد کرده و به مقام بندگی می رسد.
امام جمعه انزلی در ادامه سخنان خود گفت: سیاست و مسئولیت منافاتی با دیانت و معنویت ندارد، نه تنها مانع نیست بلکه عامل رشد و رسیدن به کمال است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه شخصیت امام (ره) بسیار عظیم است تصریح کرد: پیامبر اسلام، اسوه و الگوی امام(ره) بود که خود را در امور فردی، عبادی، اجتماعی، سیاسی مطابق ایشان ساخته و به مرحله ای عالی رسیده تا انسان ها با نگاه به وی بتوانند شخصیت پیامبر اسلام و حضرت علی (علیه السلام) را درک کنند.
وی با تصریح اینکه سیره امام (ره) در ساده زیستی است گفت: رهبر معظم انقلاب نیز ساده زیست بوده و دارای زندگی ساده طلبگی و واقعی است.

امام جمعه انزلی افزود: امام راحل در زندگی خود چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن،‌ حتی یک لحظه هم از تهذیب نفس، رشد، تکامل و سیر الی الله غفلت نکرد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان سخنان خود  با تاکید بر اینکه باید سیره امام (ره) را در زندگی خودمان عملی کنیم، گفت: از این الگوی معاصر خود که وجود، زندگی و سلوکش برای همه ما اتمام حجت الهی است باید الگو گرفت.