غدیر روز تعیین ضابطه حاکمیت نظام اسلام

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی ،خطیب جمعه انزلی در نماز سیاسی و عبادی جمعه این هفته شهرستان بندرانزلی

 ضمن تبریک عید غدیر و آغاز هفته دولت گفت:تقارن دو مناسبت مهم هفته دولت و عید 

غدیر  فرصت مناسبی

  است برای ارزیابی مردم نسبت مسئولان و ارزیابی مسئولان نسبت به خودشان و ارزیابی مسئولین نسبت به مسئولی که در طراز نظام اسلامی باشد.ارزیابی میزان تحقق اهداف و شعار های هر دولت در مقایسه با خودش و در مقایسه با سایر دستاورد های نظام و خدماتی که در نظام در دولت های مختلف انجام شده و ارزیابی عملکرد دولتمردان در مقایسه با اهداف بلندی که برای نظام اسلامی تعیین شده که اگر در این ایام بدون حاشیه انجام شود میتواند مفید واقع شده و مارا به هدف نهایی نظام اسلامی نزدیک کند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الدین در خصوص اهمیت جایگاه غدیر در سخنان امام راحل و رهبری اظهار داشت:در فرمایشات امام و رهبری بارها به اهمیت عید غدیر اشاره شده است که بنده چند مورد را ذکر میکنم،امام راحل در جایی از سخنان خود میفرمایند:”روز غدیر روزی است که پیامبر اسلام وظیفه ی حکومت را معین کرده بود و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمود” و مقام معظم رهبری نیز گفتند که:”ماجرای تعیین غدیر ماجرای تعیین ضابطه است،تعیین قاعده است… قاعده امامت و ولایت”(روز غدیر روزی است که ضابطه ی حاکمیت برا نظام اسلامی را تعیین کرده است.این یعنی شاخص ما در نظام اسلامی ،حکومت ،فرمایشات و رهنود های امیر المومنین باشد.)جوامع بشری از دیرباز حکومت داشته اند،بشر انواع و اقسام حکومت ها را تجربه کرده است.اسلام این حکومت ها را ،این نوع قدرت مندی ها و قدرت مداری ها را قبول ندارد امامت را قبول دارذ،این قاعده اسلام است،غدیر این بیان میکند”

امام جمعه بندر انزلی با طرح این پرسش که حکومتی که مورد قبول اسلام و اولیای دین باشد چه دولتی و باید بر چه مبنا و با چه اصولی شکر بگیرید؟ادامه داد: رهبر انقلاب در جای دیگری از سخنان خود میفرمایند:”انقلاب اسلامی شروع یک راه پرافتخار و سعادت‌بخش بود. همه‌ی کسانی که از بی عدالتی رنج برده‌اند و تشنه‌ی عدالتند، این پدیده را به جان دوست دارند و برای آن تلاش میکنند.”انقلاب ما از همان مسیر غدیر و متاثر از آن و در امتداد همان مسیر است،

حجت  الاسلام و المسلمین شمس الدین با اشاره به سخن امام (ره) که فرمودند”تمسک به ولایت حضرت امیر (ع) ،تبعیت از ماقصد او است.” خاطر نشان کرد:امام در فرازی دیگر در سخنان فرمودند”باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیرالمومنین (ع) هستیم باید در قول و فعل و نوشتن و گفتار و همه چیز از او تبعیت داشته باشند”  این میشود تمسک و پیروی،اگر ما خود را شیعه ی امیر المومینین میدانیم در ابتدا باید در تمامی امور از ایشان تبعیت کنیم.اینکه بگوییم ما شیعه هستیم و در تمام مسائل از او تبعیت داریم اما در واقع به دنبال زندگی خود و خواسته های خود برویم این معنای تمسک نیست.

وی سخنان خود دار اینگونه ادامه داد:اگر در بحث غدیر در سیر تاریخ نگاه بکنیم این موضوع را ثابت میکند که عمده مشکلات و عدم موفقیت های امت اسلام در عدم تبعیت از امامت بوده یعنی اگر در طول تاریخ مردم همان تبعیتی که که باید را از ائمه میداشتند ، تا به امروز وضع جامعه بسیار متفاوت بود. شما تاریخ را ملاحضه بفرمایید که همان حکومت کوتاه امیر المومنین چه خدمات گسترده ای را برای جامعه داشت و چه اهدافی را دنبال میکرد که اگر محقق میشد الان وضع جامعه و دنیا و انسان ها اینگونه نبود و مشکلی وجود نداشت.

خطیب جمعه انزلی در خصوص نقش تبعیت از امام در جامعه بیان کرد:انقلاب اسلامی که یکی از مصادیق مهم مسئله غدیر و تداوم مسئله امامت است یکی از مصداق های روشنی است که جلوی چشم ماست.توجه داشته باشیم که اهداف و چشم انداز آینده ی نظام اسلامی همان اهداف حکومت امیر الموالمنین است و فرقی ندارد. ولایت در جامعه ی ما در تداوم ولایت امیر المومنین است،ولی فقیه نائب ولی و حجت خداست ،حرف او حرف امام و حجت است،این اعتقاد ما است ،کسانی که این را رد میکنند مبانی فقهی و روایت قرانی آن را خوب درک نکردند و یا دچار مشکلات نفسانی هستند فلذا این مسئله از لحاظ دینی و عقلی کاملا منطقی است.در نظام اسلامی وقتی نگاهی به گذشته میکنیم هرجایی که مردم و مسئولین اطاعت از امامت کردند جامعه موفق بود.قبل از انقلاب را ملاحظه کنید،قبل از ۲۲ بهمن در سراسر کشور حکومت نظامی اعلام کرند،یک فرمان امام که  گفتند مردم حکومت نظامی را بشکنند باعث شد در ۲۱ بهمن حکومت نظامی شکسته شده و در ۲۲ بهمن نظام اسلامی پیروز شود.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الدین ادامه داد:هرجایی این تبعیت وجود داشته ،موفقیتم همراهش بوده.بدون سختی نبوده،وقتی میگویم تبعیت از امامت به این معنی نیست که مشکلی وجود نداشته،خیر این مشکلات طبیعت دنیاست، گاهی تبعیت از ولی، شهدات و بذل جان را در پیش دارد،اما تبعیت از امام همیشه با موفقیت همراه بوده است و همینطور هم در خلاف این موضوع،یعنی هر بار که از این موضوع گذشته ایم و آن را نادیده گرفته ایم ضربه خورده ایم و آسیب دیده ایم.امام رضوان الله فرموندند “هدف غدیر برپایی حکومت عدل الهی است” حکومتی که سیاست آن نیز دین محور باشد”سیاست عادلانه ای که بتوان به واسطه آن سیاست، اقامه صلاه کند،اقامه صلح کند،اقامه حج کند،اقامه ی همه ی معارف را بکند”یعنی روش و عمل ما باید به گونه ای باشد که به این اهداف برسیم و در مسیر آن باشیم،اگر این چنین بودیم در مسیر غدیر هستیم،اما اگر خلاف این بودیم ما تناسبی با غدیر و تمسک به ولایت امیرالمومنین نداریم.

وی در مورد نقش همکاری ارکان نظام در موققیت گفت:در نظام اسلامی ،کار آمدی و موفقیت مجموعه نظام مربوط به همه ی ارکان و دستگاهای نظام است،مرتبط به همه ی دولت هایی است که آمده اند و رفته اند.اگر بخواهیم موفقیت دولت ها و مسئولین را ارزیابی کنیم باید اصل ،هدف و مبنا را خدمت به مردم ،برقراری عدالت و نشر معارف دینی و اسلامی قرار دهیم ،این سه شاخصه مهم را میتوان از سخنان امام نیز بدست آورد.رسیدن به این اهداف لازمه اش وجود:۱-پاک دستی، امانت داری و صداقت است ،مدیر فاسد و رانت خوار نمیتواند برای مردم کار کند.۲-ساده زیستی و داشتن روحیه ی تلاش و انقلابی است.با تجملات و اشرافی گری و روحیه ی خسته و تنبلی و سستی که به فرمایش رهبری بخش های زیلدی از سه قوه را گرفتار کرده نمیتوان کارآمد بود.۳ مبارزه با فساد ؛در هر شکل و هر سطح و هر نوعی،فساد در اجزای حاکمیت و فساد در اجزای غیر دولتی.

امام جمعه بندر انزلی در پایان سخنان خود متذکر شد:اداره کشور و جامعه اسلامی با الگو ها و نسخه های اسلامی و بومی باید باشد ،اسلام برای همه ی بخش های مورد نیاز مردم و اداره کشور در بخش های اقتصاد ،سیاست فرهنگ و رفتار های اجتماعی و …برنامه ها و دستورات جامع ،موثر و کارآمد دارد،لذا در بحث غدیر فرمود”الیوم اکملت لکم دینکم”، اگر نیاز به نسخه های دیگر بود و یا باشد که دین کامل نیست.