به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان به همراه کارشناسان محیط بانی اداره محیط زیست، پاسگاه محیط بانی قلم گوده و قرارگاه حیاط وحش سرخانکل با حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین دیدار کردند.

امام جمعه بندرانزلی در ابتدا ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی محیط بانان، اظهار کرد: کار کردن در مجموعه محیط بانی با وجود امکانات کم و هجمه های فراوان بسیار سخت است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به اهمیت و گستردگی محیط زیست و سودجویی ها و بی توجهی هایی که نسبت به آن می شود اشاره و اظهار کرد: حفظ محیط زیست از لحاظ شرعی، دینی و همچنین بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ با این وجود باید امکانات بیشتری ایجاد شود و مسئولین توجه بیشتر و جدی تری نسبت به این سازمان داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سالهای اخیر جهت جلوگیری از ورود آلودگی به تالاب از بالادست اقدام چشمگیر و قابل توجهی انجام نشده است، تصریح کرد: به راحتی می شد جلوی این آسیب ها را گرفت؛ دستگاه ها  و مسئولانی که در این راستا وظیفه دارند، باید به وظایفشان عمل کنند و محیط زیست از آنها مطالبه کند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه با مسائل محیط زیست نمی شود با تعارف، جناح گرایی یا سیاسی کاری برخورد کرد، خاطر نشان کرد: باید نسبت به محیط زیست و مسائل آن مردم و مسئولان اهتمام داشته باشند و با دقت به آن توجه کنند؛ حفاظت از محیط زیست یک وظیفه الهی و دینی است که بر عهده ی همه ی انسان هاست و هیچ کس از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست به طبیعت آسیب وارد کند.

حجت الاسلام والمسلیمن شمس الدین خطاب به محیط بانان شهرستان عنوان کرد: شما به چند جهت؛ از جمله وظایف دینی، سازمانی و به لحاظ انزلیچی و گیلانی بودن، حفظ محیط زیست در منطقه بر شما واجب است و باید با حساسیت و دلسوزی اجازه آسیب رساندن به آن را ندهید.

وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهید در اداره شما مسئولی اهمال کاری کند و اگر دستور خلافی داده شد، نباید با سکوت آن را اجرا کنید.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تشکر از تلاش های آقای هادی پور و همکارانشان در راستای مقابله با سودجویی ها و تصرفات غیر قانونی، اظهار کرد: در مدیریت جدید نسبت به گذشته اقدامات جدی تری انجام شده و می شود؛ مردم نسبت به محیط زیست، تالاب و اراضی شهرستان حساس و مراقبند، اما عده کمی بنا به دلایلی تصرفات غیرقانونی را انجام می دهند که باید با آنها مقابله شود و فقر و قدرت نمی توانند مجوزی برای تصرفات غیر قانونی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بر لزوم برخورد دستگاه های نظارتی، محیط زیستی و متولی شهرستان و استان با افراد، کارخانه ها یا بیمارستان های دولتی که سبب ورود آلودگی به تالاب می شود تاکید و تصریح کرد: این کار بسیار سخت است و جرئت می خواهد، اگر مسئولی توان مقابله ندارد، نباید مسئولیت بپذیرد و بهتر است کناره گیری کند تا افراد توانمند با آسیب ها مقابله کنند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می شود برخی از مسئولان با مماشات، روی تخریب محیط زیست سرپوش می گذارند و گاهی نیز به جای برخورد با تخلف، خودشان هم با متخلفین همراه می شوند.

برای دفاع از محیط زیست صادقانه تمام تلاشمان را می کنیم

گفتنی است پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین، آقای احسان هادی پور رئیس اداره محیط زیست شهرستان انزلی ضمن بیان معضلات و مشکلات محیط زیست و تالاب، اظهار کرد: با وجود تمام کمبودهای مادی و لجستیکی که داریم، صادقانه تمام تلاشمان را می کنیم که در عرصه های مختلف بتوانیم در حد توانمان از محیط زیست شهرستان و متعاقبا کشور دفاع کنیم.

وی مهم ترین مشکل زیست محیطی شهرستان بندرانزلی را وجود آلودگی هایی نظیر فاضلاب و پسماند، عنوان کرد و گفت: قانون گذار برای مدیریت این دو آلودگی، متولی تعیین کرده و مدیریت فاضلاب با شرکت آب و فاضلاب و پسماند با مجموعه وزارت کشور و شهرداری است؛ طی دوسالی که در شهرستان بندرانزلی هستم علیرغم همه ی پیگیری هایی که برای حل این معضل انجام دادیم متاسفانه نتیجه مطلوب حاصل نشد و لاجرم به دادگستری شکایت کردیم که در حال رسیدگی است.