به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه اول نماز جمعه این هفته شهرستان با تاکید بر اینکه تقوا باید در زندگی انسان ها ظهور و بروز پیدا کند، اظهار کرد: اسلام برای مسئله فرزند آوری و تربیت اولاد حساب ویژه ای باز کرده تا علاوه بر تامین نیازهای های روحی و جسمی از طرق شرعی، مسئله خانواده و تکثیر نسل نیز حاصل شود؛ روایات فراوانی بر این مهم تاکید کرده اند و یکی از مصادیق رعایت تقوا توجه به این دستورات خداوند متعال است.

امام جمعه بندرانزلی کنترل جمعیت در جوامع اسلامی خصوصا کشور ما را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: توجه به جمعیت برای یک حاکمیت از جهات مختلف مورد توجه است، خصوصا جمعیت جوان و اینکه نسل های مختلف پشت سر هم اجازه ندهند جامعه پیر شود.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین افزود: افزایش جمعیت و فرزند آوری یک مسئله مهم دینی و ملی است که منحصر به زوج های جوان نمی شود؛ مهم ترین هدف شرع مقدس از ازدواج، افزایش جمعیت مسلمانان است تا زمین را آباد و شکوفا کنند و پیشرفت ها به دست جمعیت مسلمان حاصل شود.

ایشان با تاکید اینکه اگر جمعیت مسلمانان قابل توجه نباشد، شرک گسترش پیدا می کند، عنوان کرد: وظیفه هر انسان مومنی از بین بردن شرک، فساد و ظلم با افزایش جمعیت است و هدف اساسی ازدواج فرزند آوری است.

امام جمعه بندرانزلی در خطبه دوم اظهار کرد: در آیه شریفه(یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین) خداوند متعال همه انسان های مومن را امر به رعایت تقوا و پس از آن امر به همراهی با اولیا خدا، ائمه معصومین، اولیاء و رهبران دینی می کند که نشان می دهد یک مصداق تقوا، معیت با صادقین است.

حجت اسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تسلیت شهادت جانسوز حضرت جواد الائمه(علیه السلام) بیان کرد: امام محمد تقی(علیه السلام) جوانترین و مظلومترین امام بوده و علیرغم دوران کوتاه امامت و حیات آن حضرت، در ایفای نقش امامت و تامین مسیر الهی که برای هدایت انسانها در طول تاریخ ترسیم شده تلاش ویژه ای انجام داده است.

ایشان همچنین با تبریک سالروز ازدواج امیرالمومنین(علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، افزود: این واقعه مبارک همزمان با آغاز دهه اول ذیحجه که ایام معلومات است و خیلی مورد تاکید قرار گرفته و باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه بندرانزلی افزود: روز سوم دیحجه روز ورود پیغمبر اکرم(صل الله و علیه) و اصحابشان به مکه در حجه الوداع در سال دهم هجرت بود که به واقعه مهم غدیر منتهی می شود؛ لذا همه مسلمانان باید این روز شمار غدیر را نگذارند فراموش شود.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کرد: این حرکت پیغمبر اکرم از مدینه برای حجه الوداع، ورود مکه، مناسک حج، بازگشت از حج و اعلام این واقعه در سرزمین غدیر خم را باید متوجه باشیم تا اهمیت آن را بشناسیم و نگذاریم جامعه ما نسبت به غدیر کم اطلاع و بی توجه باشد، انشاءالله در شهرستان یک جشن غدیر باشکوه و در شان برگزار خواهد شد.

واقعه مشروطه بسیارمهم و در عین حال درس آموز و عبرت آمیز است

ایشان در ادامه با اشاره به صدور فرمان مشروطیت، اظهار کرد: واقعه مشروطه در تاریخ کشور ما یکی از وقایع بسیارمهم و در عین حال درس آموز و عبرت آمیز است که لازم است همه ما خصوصا جوانان نسبت به این مسئله با توجه به اهمیت آن مطالعه داشته باشند؛ اگر تاریخ کشور را نخوانیم، همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم اشاره کرده اند «اگر گذشته را نشناسیم، نمی توانیم حال و آینده را بشناسیم و به وظایفمان عمل کنیم».

امام جمعه بندرانزلی افزود: مشروطیت یک نهضت دینی، عدالخواهانه، ضد ظلم و استبداد حکومت مستبدانه پادشاهان در کشور که منشا بسیاری از عقب ماندگی ها و فساد ها بوده است، اما همین نهضت بنا به دلایل و عواملی به ضد خودش تبدیل و شرایط به گونه ای شد که از دل مشروطه رضا خان قلدر بیرون آمد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: عبرت آمیز و درس آموز بودن واقعه مشروطه به این دلیل است که انقلاب اسلامی ما دقیقا در همان مسیر و با آرمانهایی فراتر از آنها حرکت می کند و دشمنان هم مجهز تر و توانمند تر از حیث مادی برای ضربه زدن به این انقلاب، چهل سال است تلاش می کند.

ایشان ادامه داد: توطئه هایی که دشمنان داشتند الان هم انجام می دهند، در بحث مشروطه پس از اینکه دشمنان و کشور های بیگانه از سرکوبی نهضت مشروطه مایوس شدند، برای رسیدن به اهداف و مقاصد شان شروع به اقدامات موذیانه و ایجاد انحراف در مشروطه کردند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کرد: در نهضت مشروطه روحانیت پیشتاز بود مردم هم از علما تبعیت می کردند؛ لذا دشمنان با توطئه ها و فتنه گری های سفارت های کشور های بیگانه خصوصا انگلیس خبیث، اقدام به کنار زدن روحانیت از رهبری نهضت با شیوه های مختلف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کرد: از جمله این اقدامات، فضاسازی علیه علما و رهبران نهضت بود تا جایی که شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری را به دار کشیدند و مردم دیدند و چیزی نگفتند حتی کف زدند، مرحوم بهبهانی را در منزلش ترور کردند و مرحوم طباطبایی هم در انزوا در گذشت؛ اینگونه رهبری نهضت مشروطه را از صحنه حذف و افراد دیگر که عمده شان از روشنفکران غربگرا [تفکر روشنفکری سکولار] بودند را جایگزین کردند.

ایشان با بیان اینکه پس از آن بُعد ناظر و حافظ شریعت و دینی این نهضت را گرفتند، تصریح کرد: در متمم قانون اساسی مشروطه یک اصل دارند که پنج فقیه باید در مجلس شرعیت و مشروعیت قوانین همچون شورای نگهبان در انقلاب اسلامی تایید کنند؛ این اصل مهم را با شیوه های مختلف کنار زده و ناکارآمد کردند، سپس مصوبات و کارهایشان را به سمتی که خودشان می خواستند بردند.

امام جمعه بندرانزلی افزود: دقیقا همان طور که دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیه شورای نگهبان از همان ابتدای انقلاب به ضربه زدن، شبهه پراکنی و ایجاد تردید در مردم جهت بد جلوه دادن جایگاه این نهاد مهم انجام دادند که تاکنون هم ادامه دارد؛ شورای نگهبان یکی از سنگرهایی است که مانع نفوذ تفکرات دشمن حداقل در بخش قانونگذاری و در جریان انتخابات می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تشریح کرد: اقدامات رسانه‌ ای و فضا سازی یکی از دیگر اقدامات آنها بود تا حق از باطل برای مردم قابل تشخیص نباشد و حالا در طول این چهل سال هم این کار را با گستردگی فراوان تر و البته کارشناسانه تر انجام می دهند تا ملت را از انقلاب و دستیابی به آرمانها مایوس کنند و بگویند اهداف انقلاب اسلامی از دست رفته است.

ایشان بیان کرد: یکی از پشتوانه های مهم انقلاب اسلامی و هر انقلابی که در هر جای دنیا رخ می‌دهد مردم هستند و اگر انقلابی پشتوانه مردمی نداشته باشد هرگز تداوم پیدا نمی کند؛ این فعالیت ها را دشمنان در نهضت مشروطه انجام دادند و موفق شدند، در انقلاب اسلامی هم انجام می‌ دهند اما به لحاظ آگاهی که مردم طی این چهل سال پیدا کردند به موفقیت کامل نرسیده اند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کرد: این آگاهی بخشی ها و بصیرت افزایی توسط رسانه های انقلاب انجام شده و از جمله آنها شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که از سال ۵۹ در کشور تاسیس شده و تا به امروز در مقاطع مختلف یکی از مراکز رصد و جریان سازی در جامعه برای حفاظت و صیانت از انقلاب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کرد: این بصیرت افزایی ها، آگاهی بخشی ها با عنایت های پرودگار در صحنه های مختلف از فتنه ۸۸ تا برخی اغتشاشات دیگر که می خواستند جهت غبارآلود کردن فضا انجام دهند تا مردم نسبت به مسئولان و دلسوزان نظام بدبین شوند و با وارد آوردن فشار آنها را برای براندازی به خیابان بریزند، باعث ناکامی دشمنان شده است.

مقاومت در همه بخش ها تنها راه پیروزی و استقلال کشور

ایشان افزود: دشمنان با ابزارهای پر زرق و برق می خواهند مردم را شستشوی فکری و مغزی دهند تا مردم به تعبیر مقام معظم رهبری آن گونه فکر کند که دشمن می خواهد؛ در بعضی از بخش ها همچون سند ۲۰۳۰ هم این کار را با امکانات مختلف انجام دادند که نباید از اینها غفلت کرد و باید مردم توجه داشته باشند خط اصیل انقلاب و مسیری که رهبری ترسیم کرده را گم نکنند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: در حالی که به دنبال جبران برخی از خسارات برجام در قبال بدعهدی های دشمنان، جمهوری اسلامی تصمیم به کاهش تعهداتش در برجام گرفته چه سر و صدایی راه انداخته اند و کارهایی [تحریم، جنگ نفتکش‌ ها، تحریم ها، دعوت به مذاکره تحریم مسئولان] انجام می دهند که خودشان هم نمیفهمند چه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به تحریم روز گذشته وزیر امورخارجه کشورمان توسط آمریکایی ها اشاره و عنوان کرد: مگر وزیر خارجه یک کشور را تحریم می کنند؟ آنهم کسانی که ادعای مذاکره دارند؛ اقداماتشان از سر استیصال و شتاب زدگی است و می خواهد پیشتازی در جریان سازی را در دست داشته باشند که درعین حال هیچ منطق و استدلالی ندارند.

ایشان افزود: پس از برجام، همه مردم کشور متوجه شده اند که دعوت به مذاکره یک کار تبلیغاتی و رسانی است و هیچ صداقتی پشت آن نیست؛ همه این اقدامات و حرکت ها نشان می دهد، مسیر و راهبرد جمهوری اسلامی «نه جنگ، نه مذاکره» که با درایت و شجاعت رهبری اتخاذ گردیده، تمام نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرده است.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: تنها راه پیروزی و استقلال ما برای دستیابی به قله های خوداتکایی همین مقاومت در همه بخش ها است، این موضوع را همه مسئولان حتی کسانی که طی چند سال اخیر چشم به برجام و دست دشمنان دوخته بودند پذیرفته اند و اذعان دارند راهبردی جز این جوابگو نیست و باید دراین مسیر متحد و منسجم باشند و انشاءالله دستگاه دیپلماسی ما هم با قدرت و قوت از مواضع و منافع کشور دفاع و ماموریت های ابلاغی را به انجام خواهد رساند.