به گزارش www.seyedshamsoddin.ir، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به انتخابات مجلس پیش رو، اظهار داشتند: مسئله انتخابات یکی از مسائل بسیار مهم و حساس در کشور و یکی از مظاهر مهم مردم سالاری دینی است که مایه اقتدار و پیشرفت برای نظام و انقلاب اسلامی به شمار می رود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد بنابراین هم دشمنان مسئله‌ی انتخابات را در کشور ما همیشه رصد و برنامه ریزی می کنند و نیز مردم، مسئولین و نیروهای انقلاب توجه ویژه ای به موضوع انتخابات خصوصا انتخابات مجلس پیش رو دارند.

امام جمعه بندرانزلی با توجه به اینکه روند برگزاری انتخابات و ثبت نام کاندیداها و تشکیل هیات های اجرای آغاز شده، نکاتی را عنوان نمودند: افرادی که در انتخابات داوطلب شدند و ثبت نام کردند لازم است بیاندیشند و جوانب مختلف انتخابات را بسنجد؛ انتخابات صرفا داشتن مدارک لازم و ثبت نام کردن نیست، محاسبات و ویژگی های خاصی دارد که باید نسبت به آنها توجه ویژه داشته باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: کاندیداها در صورتی که هچگونه امکانی برای انتخاب شدنشان نیست، نباید بیایند در صحنه هزینه کنند؛ برخی حتی درصد آرایی که میاورند تک رقمی است، نمی شود انسان چون تصمیم گرفته در انتخابات شرکت کند به بیت المال، وقت، اعتماد مردم و سایر مسائل بی توجهی کند.

ایشان تصریح کردند: شرکت در انتخابات باید با حساب و کتاب باشد، اینکه با چه انگیزه ای فرد خودش را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد و چقدر امکان موفقیت وجود دارد؛ آیا همه افرادی که کاندید می شوند فکر می کنند همه ویژگی ها برای تصدی این مسئولیت سنگین را دارند؟

امام جمعه بندرانزلی بیان داشتند: اینکه افرادی که کاندید می شوند بدانند این مسئولیت چقدر حساس و نیازمند چه ویژگی هایی می باشد یا اینکه آیا فرد در این عرصه موفق و مثمر ثمر خواهد بود بسیار مهم است؛ فرآیند انتخابات در بخش های مختلف برای نظام هزینه های سنگین مادی و معنوی دارد و باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: احساس تکلیف همه زمان انتخابات برانگیخته می شود و عموما در زمینه های دیگری که می تواند به کشور و مردم کمک کند، چون رسیدگی به فقرا یا امر به معروف و نهی از منکر احساس تکلیف نمی کند.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند ” ای کسانی که ایمان آورده‌اید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است”، تاکید کردند: در بحث انتخابات؛ مسئولین انتخابات خصوصا هیات اجرایی که تشکیل و فعالیتش آغاز شده بدانند خودشان را باید در برابر خدا قرار دهند مسئولیت سنگینی در برابر خداوند متعال، مردم، شهدا و خانواده هایشان و نظام اسلامی دارند.

ایشان با تاکید بر اینکه هیات اجرایی انتخابات در شهرستان می توانست ترکیب متنوع تر و کارآمد تری داشته باشد و وزین تر تشکیل شود، خاطر نشان کردند: اعضای هیات های اجرایی انتخابات باید کارشان در همه بخش ها طبق قانون و بدون هیچ اعمال سلیقه شخصی، گروهی، حزبی و … باشد و نباید در انجام وظایفشان کوتاهی کنند.

امام جمعه بندرانزلی یکی از وظایف مهم هیات اجرایی را بررسی صلاحیت کاندیداها عنوان کردند و گفتند: هر کسی که واجد شرایط لازم نیست باید رد صلاحیت شود؛ در انتخابات های گذشته این را دیده ایم و اخیرا نیز شنیده ایم که به بعضی از هیات های اجرایی گفته اند همه را تایید کنید تا هر کسی صلاحیت نداشت در شورای نگهبان مشخص شود که اگر اینچنین رفتار شود خلاف مسئولیت قانونی و شرعی آنهاست است و در اینصورت جایگاه هیات اجرایی بی معناست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: یکی از شگرد های دشمنان و برخی جریان هایی که آب به آسیاب دشمن می ریزند در همه انتخابات ها این است که هزینه شورای نگهبان برای انجام مسئولیت مهم تایید صلاحیت ها را بالا می برد؛ بعضی از جریان های سیاسی و فکری در کشور حضور حداکثری در ثبت نام انتخابات را تبلیغ کرده و برای یک کرسی ۳۰ نفر ثبت نام می کنند! و زمانی که تعدادی از اینها رد صلاحیت می شوند شورای نگهبان و نظام زیر سوال می رود که آزادی نیست.

خطیب جمعه بندرانزلی همچنین عنوان کردند: در بحث انتخابات، کمیسیون بررسی تخلفات همانطور که پیش از ثبت نام فضا را رصد و تخلفات را مستندسازی می کرد، باید در مراحل پیش رو با جدیت و قاطعیت به وظایف خودش عمل کند و نگذارند کسی فضای رقابت سالم در انتخابات را خدشه دار کنند؛ هر اتفاقی که در انتخابات و رقابت سالم خدشه ایجاد کند خلاف است باید با آن برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: علاوه بر هیات های اجرایی، شورای نگهبان و بخش های دیگر؛ دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی بویژه فرماندار محترم که در راس دستگاه اجرایی شهرستان است و مسئولیت سنگین اجرای انتخابات را برعهده دارد باید با رصد کردن فضای انتخابات، مانع ایجاد خدشه در انتخابات و تصمیم گیری صحیح و آزادانه مردم شود، خصوصا فضای مجازی که بدون هیچ نظارتی مطالب علیه افراد در آن منتشر می شود.

مسئولین خصوصا بخش دیپلماسی پیگیر وضعیت شیح زکزاکی باشند

خطیب جمعه بندرانزلی در خاتمه با توجه جنایات دولت نیجریه نسبت به شیعیان بویژه روحانی مبارز شیخ زکزاکی، تصریح نمودند: مبارز نیجریایی، شیخ زکزاکی از حبس خانگی به زندانی عمومی منتقل شده است؛ ایشان با تلاش و فعالیتی که در آن منطقه داشته، موجب هراس صهیونیت ها و آل سعود شده و در نیجریه ۱۵ میلیون شیعه و طرفدار انقلاب اسلامی تربیت کرده و خدمات شایسته ای در ترویج اسلام و تشیع و مکتب اهل بیت(ع) داشته است.

امام جمعه بندرانزلی عنوان کردند: جنایت نیجریه در مراسمی در حسینه بقیه الله که منجر به شهادت هزار نفر و مجروح شدن هفتصد نفر از شیعیان و شهادت سه فرزند شیخ زکزاکی و زنده زنده در آتش سوختن خواهر این روحانی مظلوم و مجروحیت خود و همسرش که پس از چهار سال تاکنون در حبث خانگی و با ممنوعیت مداوا و معالجات پزشکی همراه بوده است به دست دولت و ارتش نیجریه انجام شد که باید پیگیری شود.

ایشان با اشاره به اینکه شیخ زکزاکی حال وخیمی دارد، انتقال ایشان به زندان عمومی را محکوم کرد و افزود: به این روحانی مبارز اجازه مداوا هم داده نشده و تنها پسر ایشان پس از ملاقات در زندان با ایشان دست کمک به سمت مسلمان ها و مجامع بین المللی دراز کرده تا به میدان بیایند و دولت نیجریه را تحت فشار قرار دهند؛ لذا ما نماز گزاران جمعه از همه‌ی مسئولین در بخش های مختلف خصوصا در بخش دیپلماسی مصرانه خواستار پیگیری وضعیت ایشان از حیث معالجه و آزادی هستیم بویژه از سازمان کنفرانس اسلامی نیز می خواهیم که نسبت به این جنایات و تضییع حقوق اولیه انسانی این مظلومان سکوت نکرده و استیفای حقوق آنها را مجدانه مطالبه نماید.