به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه با استناد به روایتی از امیرالمومنین(ع) اظهار کردند: در این فرمایش حضرت علی(ع) به همه ما توصیه می‌کنند که نسبت به تامین زاد برای اخرت که همان تقواست محتاج ترید تا به توشه های دنیایی؛ همۀ ما وظیفه داریم برای تامین معاش تلاش بکنیم اما نباید ما را از تامین توشه آخرت غافل کند، مراد این نیست که دنبال دنیا و نیازهای مادی‌مان نرویم، زندگی دیگری در آخرت داریم که نیازهایش از این دنیا تامین می‌شود و در کنار زاد دنیا تقوا را فراموش نکنیم و اگر در تامین معاشمان رعایت تقوا و حلال و حرام کردیم این هم قدم برداشتن برای آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین ضمن تبریک آغاز ایام البیز ماه رجب، ولادت حضرت امام جواد(ع) و حضرت امام علی(ع)، اظهار کردند: امام(ره) فرمودند کسانی که در حکومت و دستگاه های دولتی هستند باید وضع حکومت حضرت امیر(ع) و سیرۀ آن بزرگوار را در نظر بگیرند و ببینند که چه باید بکنند؛ این سخن امام(ره) یعنی معیار ما در مدیریت جامعه اسلامی سیرۀ امیرالمومنین است.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما که در دنیا به نام شیعه معروف هستیم شیعه را اینگونه معنا کرده‌ایم که شیعه کسی است که دنباله رو امیرالمومنین باشد و به تعبیری پا جای پای امیرالمومنین(ع) بگذارد، به دنبال او حرکت و هدف های او را دنبال کند؛ مسئولان برای عمل کردن به سیرۀ امیرالمومنین(ع) اولی تر هستند اما این عمل کردن صرفاً برای آنها نیست و مربوط به همۀ افراد در جامعۀ اسلامی می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی به تشریح سیرۀ امیرالمومنین(ع) که امروز مبتلابه جامعه ما است اشاره و خاطر نشان کردند: در سیرۀ حضرت علی(ع)، یکی از اصول بسیار مهم که از مبانی انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) هست و در انقلاب ما نیز وجود دارد، اصل بسیار مهم عدالت است که بحث مفصلی دارد؛ اگر ما بخواهیم جامعه‌مان و مدیریت‌هایمان اسلامی باشد، همانطور که امام(ره) و رهبری معظم انقلاب فرمودند باید روش‌مان، روش امیرالمومنین(ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به بحث لایحۀ بودجه سال آینده کشور که این روزها در مجلس شورای اسلامی مطرح است اشاره و عنوان کردند: این لایحه در ابتدا توسط مجلس رد شد و سپس دولت اصلاحاتی روی آن انجام داد و مجددا به مجلس ارسال کرد؛ در صحن علنی مجلس در رابطه با میزان افزایش حقوق‌ها بحث می‌کردند که در این خصوص نکته‌ای مطرح می‌کنم که قابل توجه است، میبینیم که متاسفانه در جامعۀ ما عده‌ای حقوق‌های بسیار کلانی می‌گیرند و دعوا بر سر این است که اگر ۲۵ درصد به میزان حقوق‌ها اضافه شود حقوق‌های ۵۰ – ۶۰ میلیونی برخی مدیران خیلی زیاد می‌شود و به کارمند ساده‌ای که ۲ – ۳ میلیون حقوق می‌گیرد کمتر می‌رسد! درحالیکه اشکال اصلی این است که چرا باید یک مدیر انقدر حقوق بگیرد؟ چرا باید انقدر تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعۀ اسلامی شدید باشد؟ انقلاب اسلامی آمد تبعیض در جامعه و اختلاف طبقاتی را برطرف کند اما می‌بینیم در بین هیأت حاکمه و مدیران و وزرای جامعه اسلامی با کارمندان و افراد رده پائین تر چنین تبعیض فاحشی وجود دارد!

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه این تبعیض‌ها هیچ تطابقی با نظام اسلامی ندارد و مجلس انقلابی باید در ابتدا این موضوع را حل کند، بیان داشتند: مدیری که در جامعه حقوق کلان می‌گیرد نمی‌فهمد فقر با مردم جامعه چه می‌کند! این تفاوت فاحش در جامعۀ ما نیز وجود دارد و بر حسب عدد و آماری که می‌دهند در جامعۀ ما بسیاری از افراد زیر خط فقر زندگی می‌کنند و یک عده‌ای خصوصا در ایام کرونا ثروت‌های بادآورده‌ای پیدا کرده‌اند که قطعاً بی ارتباط با بعضی از افراد و مسئولین نیستند، مثل ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که معلوم نشد جنسش کجا رفت که به دست مردم به گران ترین قیمت رسید و هنوز هم اصرار دارند که باید این ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شود؛ این یکی از مواردی می‌باشد که در جامعه ایجاد اختلاف طبقاتی می‌کند و مغایر با عدالت امیرالمومنین(ع) و اصول انقلاب اسلامی است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: اینکه مقام معظم رهبری در بیانات اخیر مجددا تاکید کردند خطری که انقلاب را تهدید می‌کند خطر ارتجاع است، یعنی بازگشت به گذشته و اینکه عده‌ای زندگی اشرافی داشته باشند خطرناک است و مقابله با آن باید از دولتمردان آغاز شود؛ هم امام(ره) در زمان خودشان و هم مقام معظم رهبری مکرراً نسبت به اشرافیگری تذکر داده‌اند، نهی کرده‌اند و نهیب زده‌اند اما متاسفانه گوش شنوایی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه حالا با توجه به اینکه لایحۀ بودجه در مجلس است و باید مجلس نسبت به این مسئله تصمیم گیری کند یکی از کارهای انقلابی این است که از بین بردن اختلاف طبقاتی و مقابله با اشرافیگری را از همین‌جا آغاز کند، تاکید کردند: مجلس باید عدالت را در حقوقی که در دستگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود بین مدیران و کارمندان برقرار کند، همچنین در سطح جامعه نیز توسط مسئولان دولتی و دستگاه قضائی نسبت به ثروت‌های بادآورده‌ای که عده‌ای بدست آورده‌اند سریع تر و قاطعانه تصمیم گیری شود؛ دیدیم در سالهای گذشته دختر وزیر، داماد وزیر، داماد فلان مسئول چه رانت‌هایی خوردند، پرونده تشکیل شد، دادگاه هم رفتند اما چه حکمی بریدند؟ چه شد؟ بازدارنده بود؟ آقایی در زندان با ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت خرید و فروش می‌کرد! دستگاه قضائی باید برخورد قاطعی کند که بازدارنده باشد اینگونه برخوردها بازدارنده نیست.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: ما در اسلام برای انسان‌هایی که به حقوق بیت المال تجاوز و دست اندازی می‌کنند به این معنا که تنها پولی که بردی را پس بده جریمه نداریم، بلکه در ملاء عام کتک و شلاقش می‌زنند! چرا حدود اسلامی جاری نمی‌شود؟ کسی که اختلاس یا دست اندازی در بیت المال کرده را هرچقدر جریمه کنید سند و وثیقه می‌گذارد و بیرون می‌آید، تا زمانی که بخاطر رعایت حقوق بشر غربی که بدترین ظلم را به بشریت می‌کند دست دزد را قطع نکنیم و حد اسلامی را بر او جاری نسازیم جامعۀ ما نیز همچون جامعۀ غربی می‌شود و اختلاف طبقاتی هیچگاه از بین نخواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه یارانه‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهند به مردم بدهند از دیگر مسائل روز است که بین مجلس و دولت مطرح می‌باشد، ادامه دادند: روی این کار باید نظارت شود تا اثر آن روی سفرۀ مردم دیده شود، اینکه عده‌ای ارز ارزان بگیرند جنس گران به مردم بفروشند که هنر نیست! روش‌هایی که تاکنون استفاده شده نشان داده اثری ندارد و جواب نمی‌دهد، اینکه برای ناظرمان ناضر و برای ناظر ناظمان هم ناظر بگذاریم تا تخلف نکند که کار جامعه پیش نمی‌رود، باید شیوه‌ای اتخاذ شود که اگر نظام اسلامی دارد از بیت المال چیزی را به نام مردم و سفرۀ مستضعفین و نیازمندان می‌دهد سر سفره آنها دیده شود، نه به نام مردم و به کام دیگران!

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اصل دیگری که در سیره امیرالمومنین(ع) همه به آن توجه داشته باشیم ایستادگی آن حضرت در برابر ظالمین، زیاده‌خواهان، طاغوت و استکبار بود، افزودند: امیرالمومنین(ع) از هیچ کس نمی‌ترسید و اگر تنها هم بود در برابر ظالم می‌ایستاد و قوم و خویش و فلان مسئول و جایگاه هم برایش فرقی نمی‌کرد؛ در جامعۀ اسلامی باید مسئولان خصوصاً آنهایی که اثرگذار هستند و امور در دست آنهاست در برابر دشمنان و بیگانگان اهل مقاومت و ایستادگی باشند، نمی‌شود در جامعۀ اسلامی زندگی کنیم و هی دم از ارتباط با بیگانگان بزنیم و نگاهمان به دست آنها باشد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه پیروزی در برابر دشمن از رهگذر مقاومت و ایستادگی وعدۀ الهی است، خاطر نشان کردند: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها که بدعهدی‌شان مسجل است، سیاست کلی نظام در رابطۀ با برجام مشخص شده است و باید به همان عمل شود، نباید کسی برای آنها پیام ضعف ارسال کند و مطالبۀ ما از آنها این است که باید اول به تمام تعهداتشان عمل کرده و ما راستی آزمایی کنیم و اگر خواستیم می‌توانیم به برجام برگردیم و این ایستادگی کردن سیرۀ امیرالمومنین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از مواضع مسئولین از جمله اظهارات وزیر محترم امورخارجه که موضع قاطعی گرفتند تقدیر کردند، افزودند: مراقب باشند که در سفر آقای رئیس آژانس به تهران به گونه‌ای برخورد شود که طرف مقابل احساس عقب نشینی یا پیام ضعف نکند، امروز هم مردم و هم مسئولین دیدند مواضع این حزب آمریکایی‌ها و آن حزبشان هیچ فرقی با هم نمی‌کند؛ عده‌ای وقتی رئیس جمهور آمریکا عوض شد خیلی خوشحال شدند که الان به برجام برمیگردد و گشایشی ایجاد می‌کند که این آقا هم یک ماه است در کاخ سفید نشسته و تنها کاری که نکرده در ارتباط با برجام است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه شرایط کنونی برای آمریکایی‌ها خصوصا رئیس جمهور آنها بسیار سخت، مهم و پیچیده است، اضافه کردند: با تعیین خط و مشی که رهبر معظم انقلاب کرده‌اند آنها قادر به تصمیم گیری نیستند و به مسائل دیگر روی آورده‌اند که یکی از آنها مسئله یمن است و به جهت حفظ منافع خودشان و حفظ آل سعود به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند بر یمن پیروز شوند و باید کاری کنند که آل سعود حفظ شود، در این راستا به رهبر معظم انقلاب پیامی فرستادند که در پاسخ درخواست آنها از جمهوری اسلامی برای کمک در حل مناقشه یمن پاسخ صریح مقام معظم رهبری انجام شروطی است که جمهوری اسلامی اعلام کرده که اولا باید تمام حملات به یمن متوقف و ثانیاً محاصرۀ یمن برطرف شود؛ لذا حفظ آل سعود برای آنها حیاتی تر حفظ برجام است!