به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در آئین گرامیداشت مقام والای معلم و تقدیر از مدرسین قرآنی و اساتید مرکز آموزشی ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) انزلی به مناسبت سالروز شهادت علامه شهید مطهری ضمن تبریک این هفته و گرامیداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم، اظهار داشتند: مقام علم و تعلیم و تعلم در اسلام بسیار برجسته است؛ ازجمله دلایل برجستگی این مقام این است که همۀ انسانهایی که به رشد و کمال دست پیدا کردند تعلیم یافته یک معلم هستند.
امام جمعه بندرانزلی افزودند: اگر ما انسان را به یک گیاه یا درخت تشبیه کنیم، گیاه و درختی که تحت تربیت، رسیدگی و پرورش قرار نگیرد یا نافع نیست یا نفع موثری ندارد ولذا انسانها هم همینطور هستند، انسانها اگر بخواهند هم برای خودشان و هم اجتماع و اطرافیانشان مفید باشند باید حتماً و حتماً دست پرورده معلمین دلسوز و شایستهای باشند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: همۀ انسانهایی که در بعد دینی و انسانی به مقامات عالیه رسیدهاند، همه و همه بخش قابل توجهی از این رشدشان را مرهون اساتید و مربیان و معلمینشان هستند؛ مزید بر این مسئله این است که ما در معارف دینی این نکته را داریم که قرآن کریم هم مقام انبیاء را مقام تعلیم و تعلم معرفی میفرماید و هم بالاتر از همه خدا را معلم بشر و این خیلی نکته مهمی برای چنین مسئولیتی است.
امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه بزرگان هم این را میفرمایند که ما هیچ مسئولیتی خطیرتر و برجستهتر و بالاتر از مقام معلمی در عالم نداریم، تصریح کردند: اصل مقام تربیت است نه مقامات دنیایی مثل رئیس و مرئوس و رئیس جمهور و وزیر و وکیل و امثال اینها؛ اینها هم اگر توانستهاند خدمتی به بشر بکنند نتیجه تعلیم و تربیتی است که گرفتهاند؛ لذا هم مسئله علم و هم مسئله معلم یک مسئله مبنایی و اساسی در دین و معارف دینی ماست.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به بیان ویژگیهای شخصیتی شهید مطهری پرداختند و تاکید کردند: از جمله مهمترین عواملی که شهید مطهری را شهید مطهری کرد و هر انسانی را میتواند به این مرتبه و حتی بالاتر از این مرحله برساند استعدادهای ذاتی افراد است، در عالم دنیا انسانهای متفاوتی آمدهاند و خواهند آمد که همه یکسان نیستند، افراد متفاوتند و استعدادها و تواناییها و ویژگیهای متفاوتی دارند و این تفاوتها شاید سوالات و شبهاتی در در ذهن ما پدید بیاورد که باید به کتاب عدل الهی شهید مطهری مراجعه کنیم تا جواب عادلانه بودن این نوع خلقت را بگیریم.
امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: خیلی از تواناییها و استعدادهای ذاتی افراد مرهون و معلول نوع زندگی والدینشان و آبا و اجدادشان است؛ چه در صالح بودن و چه در پرورش فرزندان و چه در لقمه حلالی که در زندگی استفاده میشود و همۀ عوامل چیزهایی است که در معارف دین بیان شده و آثارش گاهی اوقات اینجاها ظاهر میشود.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در روایات ما این مسئله را شنیدید که اثر لقمه حرام یک جا در فرزند انسان خودش را نشان میدهد، شاید در خود انسان اثر نکند! مثلاً یک آقایی باشد کسب نامشروع داشته باشد اهل نماز و ذکر هم باشد به حسب ظاهر اما آنجایی که این مال حرام خودش را نشان میدهد که چه اثر سوئی دارد اولادش است نه در خودش چون شاکلۀ خودش جوری شکل گرفته که با یک ظاهری خودش را آراسته، لذا در معارف دینی ما و فرمایشات معصومین(ع) میفرماید شیعه ما را اگر میخواهید بشناسید نگاه به نماز و طول رکوع و سجود و اینها نکنید چون اینها گاهی اوقات برای انسان عادت میشود و تبدیل به یک پوسته و ظاهر میشود، نمیخواهد نفی کند، میگوید این ملاک نیست، ملاک صدق الحدیث، راستگویی و امانتداری و پاکدستی است و اینها ویژگیهایی است که خودش را به افراد در جامعه نشان نمیدهد ولی اگر در وجود کسی باشد نشان میدهد که مومن حقیقی است.
امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: بخش قابل توجهی از این استعدادهای ذاتی از این عواملی که در زندگی پدر، مادر و آبا و اجداد انسانها وجود داشته به یک فرزند میرسد که این یک ویژگی است که در شهید مطهری بود و یک استعداد ذاتی و تواناییهای ویژهای در شهید مطهری وجود داشت، اگر کسی این توفیق را پیدا کرد که چنین استعداد و تواناییهایی داشته باشد یک قدم به مطهری شدن و انسان کامل شدن در سطح افراد عادی بشر نزدیک شده است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: یک عامل دیگر استاد و مربی انسان است، چه بسا کسی استعداد ذاتی دارد اما تحت تعلیم درست قرار نمیگیرد و استعدادهایش هدر میرود و شکوفا نمیشود؛ یکی از آفتهایی که سالهاست گریبانگیر جامعۀ ماست همین است که ما در بحث تعلیم و تربیت جامعه، گاهی اوقات آن افراد شایسته و در ترازی که بتوانند انسان در تراز نظام اسلامی تربیت کنند را نداریم یا اگر داریم اهمال کاری میکنند و خیلی از سوء رفتارها و ناهنجاریها و مشکلات جامعه ناشی از همین مسئله است.
امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: اینکه انسان هم از لحاظ توانایی علمی و مسائل تربیتی و پرورشی تحت تعلیم چه کسی قرار بگیرد خیلی مهم است، در سالهای کرونایی در این زمینه خیلی پسرفت کردیم و خیلی از آموزشهای ما مجازی شده درحالیکه اصل آموزش زانو به زانوی استاد نشستن و از نفس استاد بهره گرفتن بوده، قرار نبوده ما فقط یک چیزی را گوش کنیم و بخوانیم، اینکه انسان در محضر استاد متواضعانه بنشیند و به او احترام بگذارد و از نفس معنوی او بهره بگیرد و علم هم بیاموزد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: در جاهاییکه این تعلیم و تعلم حضوری هست هم این نفس گاهی اوقات نیست متاسفانه اگر سوء تربیت و سوء پرورش نباشد! این نمیتواند انسان شایسته تربیت کند و میبینیم ناهنجاریهایی پدید میآید.
امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: خاطرنشان کردند: مسئله تربیت و تعلیم خیلی مهم است و هر کسی که مسئولیت تعلیم و تربیت بر عهده دارند باید توجه داشته باشند آن اشخاص در آینده ثمرۀ این کار امروز شما خواهند شد، چگونه تربیت میکنید و تعلیم میدهید؟ صرف آموزش است یا پرورش هم هست؟ حتی انسان راجع به فرزندان خودش هم باید توجه داشته باشد که آنها را کجا نزد چه اساتید و مربیانی میگذارد درس بخوانند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: امروز متاسفانه بیش از آنکه نسبت به نیازهای تربیتی و معنوی فرزندان توجه شود، متاسفانه در جامعۀ ما توجه به تامین نیازهای مادی میشود، خوراک و پوشاک و اسباب بازی و… را حتی شده با قرض و قوله هم برای فرزندانشان میخرند اما نسبت به تربیت آنها توجه نمیکنند که با چه کسی معاشرت دارد، معلمانش چه کسانی هستند، کدام معلم سر کلاس تعلیم میدهد و در کنار تعلیم اخلاق یاد میدهد؛ اگر کسی معلم شایسته و در ترازی داشته باشد میتواند بشود شهید مطهری و انسان وارسته و کاملی بشود.
امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: یک ویژگی دیگری که شهید مطهری را شهید مطهری کرد جامعیت علمی شهید مطهری است، شهید مطهری مثل خیلیها به یک یا دو رشته علمی و تحصیلی اکتفا نکرد؛ فقیه بود، فیلسوف بود، مفسر بود، عارف بود، سیاسی بود، تاریخ مسلط بود، علوم اجتماعی و اقتصاد و سایر علوم مسلط بود و همانطور که امام(ره) فرمودند آثار شهید مطهری در حوزههای مختلف برای همه زمانها برای همه مفید است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: نگاه، ژرف نگری و تشخیصی که شهید مطهری داشت و همۀ تواناییها و رشتههای علمی شهید مطهری مبتنی بر اسلام صرف بود و این یکی دیگر از ویژگیهای مهم اوست، دیگران هم اقتصاد و روانشاسی و جامعه شناسی هم خواندهاند اما اینها روانشناسی و اقتصاد غربی است، مهم این است که انسان بتواند این علوم را از اسلام با آن فقاهت قوی و تبحری که در فلسفه از حیث منطق و استدلال دارد به دست بیاورد، در بحث اقتصاد کتاب اقتصاد شهید مطهری را که اقتصاد اسلامی است خیلیها جرأت نمیکنند در کشور اجرا کنند و حتی یک زمانی نمیگذاشتند چاپ شود، شهید مطهری با نگاه اسلامی حرف زده و کتاب نوشته و لذا امام این جمله را راجع به هیچکس ندارد که تمام آثار شهید مطهری نافع است.
امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: این شهید با همه ویژگیها و برجستگیها و خصایصی که داشت جز شهادت هیچ پاداش دیگری نمیتوانست برایش رقم بخورد، درست است در روایت داریم که «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» عالم بودن و نویسنده بودن و قلم زدن شخصیتی همچون شهید مطهری در حوزههای مختلف آنهم قلم روان و شیوا و قابل فهم و جذاب شهید مطهری برای همه باید با شهادت کامل میشد، در بحث انسان کامل در کتاب انسان کامل شهید مطهری نکته این است که هرچه انسان بتواند بر درجات کمال خودش بیافزاید باید تلاش کند، شهید مطهری انسان پرتلاشی بود برای اینکه به این قله و مرتبۀ بالای انسان کامل شدن برسد، شهید مطهری از علم و دانش و تواناییهایش استفاده مادی نکرد و دنبال شهرت و پست و مقام و درآمد مادی و دنیایی نبود و اینها چیزهایی است که اگر میخواهیم واقعاً به جایی برسیم باید از شهید مطهری و امثال شهید مطهری درس بگیریم.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: امیرالمومنین(ع) شخصیت برجسته و جامعی است که به تعبیری جامع اضداد بود، هم زهد دارد، هم شجاعت و دلاوری در میدان جنگ دارد و هم عدالت هم عطوفت دارد؛ ما میگفتیم امیرالمومنین(ع) معصوم است و انسان عادی هم مگر میشود اینگونه باشد، شهید مطهری نشان داد که میشود، اساساً هدف اسلام سیر انسانها به این سمت است و نظام اسلامی هم برای اجرای اسلام آمده و ما اگر در نظام اسلامی بهرۀ لازم را از این ویژگیها در ساختن خودمان و جامعه نبریم نشانه خسران است.