به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشتند: اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله و اسئلوالله من فضله؛ خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را دعوت به رعایت تقوای الهی می‌کنم و اینکه از فضل و کرم و پرودگار متعال بخواهیم که شامل حال ما شود.

امام جمعه بندرانزلی با توجه به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و شرایط کشور از لحاظ بیماری کرونا و سختی‌ها و تلفات و سرمایه‌های عظیمی که صرف مقابله با این ویروس منحوس می‌شود، تاکید کردند: هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم در معارف دینی داریم که نباید از التجاء به درگاه خدا و تضرع در پیشگاه او غافل شویم، چرا دعا و التجاء نمی‌کنیم و نگاهمان صرفاً به اقدامات مادی است؟ بشر دو سال است تلاش می‌کند اما هنوز نتوانسته به صورت کامل فائق بیاید و معلوم هم نیست تا کی بتواند این ویروس را از بین ببرد! کی می‌خواهیم عبرت بگیریم؟ باید در کنار اقدامات مسئولین از جهات مختلف، عموم مردم ۴ موردی که کارشناسان برای کنترل و از بین بردن بیماری توصیه می‌کنند را رعایت کنند اما از دعا و اثر آن غافل نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: مقام معظم رهبری در همان اوایل کرونا توصیه کردند مردم دعای هفتم صحیفه سجادیه را بخوانند، این دعا خیلی پر مضمون و گره‌گشاست و فرج برای انسان ایجاد می‌کند اما متاسفانه به آن کم توجهی می‌شود.
امام جمعه بندرانزلی در ادامه با اشاره به آتش سوزی تالاب در روزهای گذشته، تصریح کردند: اگرچه آتش‌سوزی تالاب مسئله جدیدی نیست و هرازگاهی چنین اتفاقی عامدا یا سهوا می‌افتد، اما اول از همه به سهم خودم از همه کسانی که در این چند روزه تلاش کردند زحمت کشیدند و در صحنه بودند تا بلکه بتوانند خصوصاً در روزهای اول با چنگ و دندان و ابزار بدوی آتش را مهار کنند و این خسارت را کم کنند تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه متاسفانه در کشور ستاد بحران سالهاست خودش بحران زده است، خاطرنشان کردند: ستاد بحران به جای اینکه وقتی اتفاقی می‌افتد سیلی می‌آید و آتش سوزی می‌شود فعال باشد، رصد کند، مجهز باشد و پا به رکاب باشد متاسفانه در سطوح مختلف دچار سوء مدیریت و بی‌تدبیری است و یکی باید بیاید خود ستاد بحران را به حال بیاورد.
خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در آتش‌سوزی تالاب بعد از دو سه روز که آتش شعله ور شد، آن هم درجایی که دسترسی و امکانات وجود نداشت، برای باز کردن مسیر باید به یکی التماس می‌کردند که لودر و بولدوزر بدهد! امروزه با این‌ همه پیشرفت روزی نیست که با بیل و کلنگ آتش را خاموش کنند.

امام جمعه بندرانزلی مطرح کردند: هواپیمایی که روز آخر آمد و بالاخره بعد چند روز آتش سوزی توانست آتش را مهار کند چرا روز اول نیامد تا آتش انقدر گسترده نشود؟ این تصمیمات اصلا قابل قبول نمی‌باشد و نشان از سوء تدبیر و عدم به روزرسانی مسئولیت‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: زمانی که بحرانی پدید آمد تشکیلاتی به نام ستاد بحران نسبت به جوانب مختلف حادثه مسئولیت دارد و هر کسی نباید مصاحبه کند و بدود وسط میدان و بگوید من گفتم هواپیما بیاید، فلانی دستور داد هواپیما بیاید، این حرف‌ها یعنی چه؟ زشت است که مسیولین بخاطر بیکاری و ناکارآمدی می‌خواهند هر کاری را به اسم خودشان تمام کنند، اگر تو گفتی هواپیما بیاید چرا از روز اول نگفتی؟ اصلا چه کاره بودی که بگویی؟ مگر هر کسی باید در هر کار کشور دخالت کند؟ یک بار مصاحبه کردند گفتند دستگیر کردیم و اعتراف کرده بعد در محل گفتند صحت ندارد، دونفر بود شد چهار نفر نهایتا اصلا متوجه نشدیم چه اتفاقی افتاده است.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: این آشفتگی‌ها و بلاتکلیفی‌ها و اینکه هر کسی بیاید وسط میدان و خودش را در کارها جلوه دهد کار شایسته‌ای نیست و نشانه ضعف ستاد بحران در کشور است؛ بعضی از مسئولین در رابطه با مسائلی ورود و مصاحبه کردند که کار آنها نبود و هیچ کاری هم در آن رابطه نکردند.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: حالا که این خسارت وارد شده چه کسی باید جواب بدهد که چرا از روز اول هواپیمای آتش‌نشان نیامد آتش را خاموش کند؟ چرا این همه امکانات و نیروی انسانی صرف شد در اوج گرما با تشنگی و مشکلاتی که وجود داشت و نهایتاً هواپیمای آتش نشان وارد عمل شد و آتش را مهار کرد؟ چه کسی تعلل کرد؟ چرا هواپیما زودتر نیامد؟ این ضعف ناشی از دستگاه‌هایی است که گاهی در کارهایی که وظیفه‌شان نیست دخالت می‌کنند و کار خودشان را انجام نمی‌دهند، ارزیابی این خسارت و بازخواست از کسانی که می‌توانستند زودتر تعداد بیشتری بالگرد و هواپیمای آتش نشان را اعزام کنند، کار بعضی از مسئولین است که متاسفانه انجام نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه تالاب انزلی که همه با آن عکس می‌گیرند و مصاحبه می‌کنند و هیچ کسی دردش را درمان نمی کند هرازگاهی دچار این مشکل می‌شود، تاکیدکردند: چرا نباید محیط زیست در شهرستان مجهز به دستگاه‌ها و ابزارآلات روز باشد؟ به محیط زیست مسئولیت می‌دهید اما قایقش بنزین ندارد! این چه نوع مدیریتی است؟ در رابطه با این نوع آتش‌سوزی‌ها امروزه پیش پا افتاده ترین ابزار برای رصد و مدیریت پهبادی است که در کشور در انواع و اقسام مختلف تولید می‌شود، چرا نباید محیط زیست مجهز به این سیستم‌ها باشد و از طریق هوایی تالاب را رصد کند که اگر حریقی پدید آمد بتواند وارد عمل شود؟ باید محیط زیست به وسائل و ابزارآلات پیشرفته‌ای که مربوط به حفاظت از محیط زیست و تالاب و حتی اطفاء چنین حریق‌هایی است مجهز شود.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: متاسفانه در این سال‌ها هرازگاهی همین آتش سوزی‌ها و تصرفات رخ می‌دهد، دستگاه قضایی با متخلفین قبلی چه کرده است؟ اگر با متخلف برخورد قاطع شود که کسی برای بار دوم جرات نمی‌کند چنین کاری بکند، اگر با متصرفین تالاب برخورد و رفع تصرف می‌شد، می‌فهمیدند دستگاهی هست که رصد می‌کند و نمی‌گذارد کسی بیاید و تصرف کند الحمدلله که در انزلی این تصرفات فراوان است و سند راحت می‌زنند! الان همین قسمتی که دچار آتش‌سوزی شد را سال آینده ببینید چند نفر سند می‌زنند!

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: اولا باید دستگاه قضایی این افراد و پشت پرده‌های این جریان را در شهرستان محاکمه علنی کند؛ محاکمه علنی فقط برای مفسد دلار و ارز و سکه نیست همین تخلفات را هم باید محاکمه علنی کنند تا مردم بدانند چه کسانی پشت این قضیه هستند و چه حکمی صادر شد، اینکه پرونده‌ای تشکیل شود و احکامی صادر شود که بازدارنده نباشد و حتی پیگیری هم نشود دردی دوا نمی‌کند؛ لذا از دستگاه قضایی شهرستان اگرچه دادستان و رئیس محترم دادگستری جدیدا به شهرستان تشریف آورده‌اند و یکی از مشکلات شهرستان همین است که هی زود به زود مدیران عوض می‌شوند، تقریبا ۵ دادستان و رئیس دادگستری در این چند سال عوض شده، می‌خواهیم ان‌شاءالله علنا و با قاطعیت رسیدگی کنند تا ببینیم چه می‌خواهند بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: هرازگاهی این آتش‌سوزی‌ها انجام می‌شود، حالا چه رسیدگی بشود چه نشود کار محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها و مسئولین این است که این محدوده‌ای که آتش‌سوزی شده نقشه‌برداری و دائما رصد شود تا از غفلت مسئولین عده‌ای سوءاستفاده نکنند و هر روز یک تکه از این بخشی که دچار آتش‌سوزی شده را بردارند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: دستگاه‌های متولی با کمک مردم به هر طریقی شده این مناطق حریق زده شده را بازسازی کنند تا هم از تصرفات غیرقانونی جلوگیری گردد و هم تالاب و منابع طبیعی حفظ شود، در غیر اینصورت این بخش از تالاب هم به سرنوشت دیگر قسمت‌های آن که مورد تصرف قرار گرفت دچار می‌شود.