به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه شهرستان با استناد به این فرمایش رسول خدا(ص) «خَصلَهٌ من لَزِمَها أطاعَتهُ الدُّنیا و الآخِرَهُ، و رَبِحَ الفَوزَ بِالجَنَّهِ»، اظهار داشتند: وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) در این بیانشان می‌فرمایند یک ویژگی و صفتی است که اگر کسی ملتزم به آن شود دنیا و آخرت مطیع او خواهند شد و به بهشت و بهره مندی از بهشت هم دست پیدا می‌کند، قیلَ: و ما هِیَ یا رسولَ اللّه؟ سوال شد که این ویژگی چیست؟ قالَ: التَّقوى، فرمود: تقوا.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: انقدر زیاد مسئله تقوا بیان شده که دارد برای ما عادی می‌شود درحالیکه این ویژگی آثار فراوانی در وجود انسان در دنیا و آخرت دارد؛ حضرت می‌فرماید اگر کسی اهل تقوا شد دنیا مطیع او می‌شود، یک شخص عادی این حرف را نمی‌زند، پیغمبر ما می‌فرماید، پیغمبری که سخنش همه از طرف پروردگار متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه رسول خدا(ص) در ادامه فرمودند «مَن أرادَ أن یَکونَ أعَزَّ النّاسِ فلْیَتَّقِ اللّه َ عَزَّ و جلَّ» هرکسی می‌خواهد عزیز ترین انسان‌ها باشد تقوا رعایت کند، ادامه دادند: برخی فکر می‌کنند اگر تقوا رعایت کنند ارزششان کم می‌شود! می‌ترسند به آن‌ها بگویند پنجاه و هفتی! بهره‌مندی از تقوا و مقید به حدود الهی و پای خطوط انقلاب و ارزش جامعه ایستادن خیلی مهم است، برای همین انقلاب شد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه در ادامه این فرمایش، حضرت این آیه شریفه را تلاوت فرمودند و مَن یَتَّقِ اللّه َ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً و یَرْزُقْهُ مِن حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ، اضافه کردند: این همه آثار و برکات تقوا را می‌بینیم و می‌شنویم و می‌گوییم اما مهم عمل کردن است.

امام جمعه بندرانزلی اظهار کردند: اربعین را پشت سر گذاشتیم و جا دارد از تمامی عزیزانی که برای این حرکت عظیم و بی‌مثل و مانند که زمینه‌ساز حکومت صالحان است در شهرستان، سراسر کشور و کشور عراق تلاش کردند و زحمت کشیدند و فعالیت‌های خدماتی داشتند، نذورات داشتند، حضور پیدا کردند، مردم عراق، مسئولینشان، حشدالشعبی و در کشور خودمان همه ارگان‌ها و ادارات خصوصاً فراجا که شرایطی فراهم کرد تا مردم با بهترین شرایط و کمترین معطلی این زیارت را انجام دهند، ناوگان حمل و نقل و مواکب ایرانی خصوصاً موکب عقیله بنی هاشم شهرستان تقدیر و تشکر کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به سیل و زلزله روزهای اخیر در دو کشور اسلامی لیبی و مغرب، عنوان کردند: این سیل و زلزله خسارت‌هایی به بار آورد و افرادی هم جانشان را از دست دادند که به سهم خودمان با همه این آسیب دیدگان ابراز همدردی می‌کنیم و همچنین ضمن دعا برای بهروزی و رفع مشکلاتشان آمادگی خودمان را برای کمک‌رسانی درصورت نیاز اعلام می‌نمائیم.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تسلیت شهادت پیامبر اکرم(ص) این شخصیت بی بدیل در عالم بشریت که هرگز شناخته نشده و شناخته نخواهد شد به حسب آنچه در روایات داریم تا قیامت که مردم به عظمت وجودی پیامبر پی خواهند برد، شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار داشتند: این سه مناسبت مطالب بسیار فراوانی هم از حیث وقایعی که در زندگی این بزرگان رخ داده و هم حوادث، درس‌ها و عبرت‌ها دارد که نیاز است دائماً بازخوانی شود و آشنایی بیشتری با شرایط آن زمان پیدا کنیم.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در کنار بسیار جانسوز و طاقت‌فرسا بودن این شهادت‌ها به نکته‌ای اشاره خواهم کرد که اگر توجه کنیم بسیاری از مسائل و شبهات گذشته تاریخ و امروز و آینده جامعه ما روشن خواهد شد؛ بعد از پیامبر اکرم(ص) سقیفه تشکیل شد و در جامعه اسلامی سنگ بنای انحراف‌هایی گذاشته شد، این انحراف‌ها از تغییر در بعضی از احکام الهی و حلالی را حرام کردن و حرامی را حلال کردن بود تا بدعت‌هایی که در دین گذاشتند و سایر انحرافات که در تاریخ ذکر شده و هرکدام در جای خودش بسیار مهم است اما هیچکدام از آن‌ها آن اصل و ریشه‌ای نیست که ایجاد انحراف در تمدن نبوی و حکومتی که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) با زحمات طاقت فرسا و خون دل در تربیت انسان‌های بدوی و جاهلی آن روز کشید و از آن‌ها انسان‌های بسیار برجسته و کارآمد و درخشان در تاریخ ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: آن دستاورد پیامبر اکرم(ص) با این انحرافاتی که در بعضی احکام و سنت‌ها پدید آمد منحرف نشد، انحراف جای دیگری بود که نقطه خطر بود و پیامبر(ص) هم هشدار داده بود اما توجه نکردند و هر روز تاریخ بشر این خطر می‌تواند وجود داشته باشد، آن خطر چه بود؟ اینکه علیرغم دستور پروردگار متعال و ابلاغ پیامبر اکرم(ص) و تاکید پیامبر در مقاطع مختلف، کسانی که باید مدیرت جامعه را به دست می‌گرفتند را کنار زدند و کسانی که پیامبر فرموده بود مدیریت جامعه را به دست آن‌ها ندهید سر کار آوردند و همین کافی بود که همه چیز بهم بریزد که همینطور هم شد، امیرالمومنین(ع) را کنار زدند به جای امیرالمومنین(ع) کسانی آمدند که شایسته این مقام نبودند و در عین حال پای جریانی در مدیریت جامعه اسلامی باز شد که نهی صریح پیامبر اکرم(ص) را برای واگذاری مسئولیت به آن‌ها داشتند.

خطیب جمعه بندرانزلی به یک بیان از سیدالشهداء(ع) اشاره و اظهار داشتند: وقتی در مدینه می‌خواهند از وجود مقدس سیدالشهداء(ع) برای یزید بیعت بگیرند، آن‌جا حضرت در مسیر به مروان برخورد کردند، مروان گفت: اى اباعبدالله! نصیحتى به تو مى‌کنم، از من بشنو که خیر و صلاح تو در آن است! حضرت فرمودند: نصیحت تو چیست؟ بگو تا بشنوم. مروان گفت: پیشنهاد مى‌کنم با امیرالمؤمنین! یزید بیعت کنى که براى دین و دنیاى تو سودمندتر است!!! حضرت کلمه استرجاع (انا للّه و انّا الیه راجعون) را بر زبان جارى ساختند و فرمودند: زمانى که امّت اسلامى گرفتار زمامدارى مثل یزید بشود باید فاتحه اسلام را خواند! سپس حضرت رو به مروان کردند و فرمودند: واى بر تو! مرا به بیعت با یزید فرا مى خوانى، در حالى که وى مردى فاسق است؟! تو کسى هستى که داراى لغزش‌هاى بزرگى مى‌باشى، به یقین سخن ناروایى گفتى. البتّه من تو را براى این گفتار سرزنش نمى کنم، زیرا تو همان کسى هستى که پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)، تو را ـ هنگامى که هنوز در صلب پدرت حکم بن عاص بودى ـ لعنت کرد. به یقین آن کس را که پیامبر خدا لعنت کند، از او جز این انتظار نمى رود که مرا به بیعت با یزید فرا خواند. سپس حضرت فرمودند: از من دور شو اى دشمن خدا! ما اهل بیت رسول خداییم و حقّ همیشه در میان ماست، و زبان ما جز به حقّ سخن نمى گوید. من خود از پیامبر خدا شنیدم که مى فرمود: «خلافت بر دودمان ابوسفیان و بر آزادشدگان (به دست پیامبر پس از فتح مکّه) و فرزندان آنها، حرام است».

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ابی‌سفیان در زمان خلیفه اول خیلی دنبال می‌کردند اما بعد از سقیفه بعد از خلیفه دوم به منصب رسیدند و در زمان خلیفه سوم گسترش دادند تا جاییکه وقتی در جلسه‌ای بودند ابی‌سفیان گفت غریبه در جمع ما نیست؟ گفتند نه! گفت حکومت را مثل توپ دست خودتان دست به دست کنید و نگذارید دست علویون برسد! چه کسانی؟ کسانی که پیامبر فرموده بود حرام است در جامعه اسلامی حکومت کنند! اگر این‌ها حکومت کردند امیرالمومنین(ع) به شهادت می‌رسد، امام مجتبی(ع) به شهادت می‌رسد، کربلا پدید می‌آید و بسیاری از صحابه پیامبر(ص) و مومنین و شیعیان پیامبر(ص) به شهادت می‌رسند، خلاف یک دستور پیامبر عمل کردند این همه فاجعه در تاریخ اسلام پدید آمد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه تاریخ اسلام نشان داده که اگر بهترین قانون و دستور و برنامه را داشته باشید اما حاکم و مجری شایسته نداشته باشید به بدترین انحراف‌‌ها مبتلا خواهید شد، متذکر شدند: امروز جامعۀ ما، انقلاب اسلامی ما که ۴۴ سال از آن می‌گذرد در بعضی جاها دقیقاً در مسیری پیش می‌رود که همین بلایی که بعد از پیامبر اکرم(ص) سر امت اسلام آمد باید سر ما بیاید!

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امام(ره) فرمودند من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‌ خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریم.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در بیان دیگری امام(ره) خطاب به روحانیون فرمودند صریحاً اعلام می‌کنم تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی‌پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد، تا من هستم دست ایادی امریکا و شوروی را در تمام زمینه‌ها کوتاه می‌کنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند که علاوه بر دهها و صدها صحنه اعلام حضور و آمادگی خود امسال نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن حقیقت آمادگی کامل خویش را به جهانیان نشان دادند و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفت زده کردند که تا کجا حاضر به فداکاری‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: مقام معظم رهبری هم فرمودند تا زمانی که من زنده هستم و مسئولیت دارم، نخواهم گذاشت حرکت عظیم ملت ایران بسوی آرمان‌ها، ذره‌ای منحرف شود؛ آن بیان امام(ره) و این بیان مقام معظم رهبری را من و شما باید در جامعه عملیاتی کنیم، امام(ره) و مقام معظم رهبری به اتکا به مردم این حرف‌ها را زدند، مردم رئیس جمهور و نماینده مجلس انتخاب می‌کنند، دولت‌ها برای ادارۀ کشور مدیر انتخاب می‌کنند، مجلس‌ها هستند که وزیر انتخاب می‌کنند، اگر این‌ها از وظایفشان کوتاهی کنند و خودشان در مسیر دشمن حرکت کنند و تفکراتشان همانطور که امام(ره) فرمودند تفکر خالص اسلام ناب محمدی نباشد نمی‌توانند انقلاب و اسلام را حفظ کنند! نمی شود اسلام را با تفکر لیبرالی حفظ کرد! نمی‌شود اسلام و انقلاب را با اسلام آمریکایی اداره کرد و پیش برد! تا الان کوتاهی کردیم، چوبش را هم خوردیم، آنچه که در کشور ما به مدیریت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد آسیب وارد کرده همین تفکرات لیبرالی و ضد اسلامی و ضد انقلابی است که با لباس منافقانۀ اسلام و انقلاب و این جناح و آن جناح و این گروه و آن گروه آمده‌اند در کشور مدیریت کرده‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: از دولت سیزدهم که با انگیزه و اعتقاد و شعارهای انقلابی آمده سوال داریم که چرا مدیریت‌های جامعه هنوز مدیریت های گذشته با همان تفکر است؟! این مدیریت‌ها نمی‌توانند کار را پیش ببرند! در آن دولت استاندار آن دولت در جلسه به ما گفت این حق را به دولت بدهید که افرادی که افکارشان با دولت یکی است را مدیر کند گفتیم باشه! اما این دولت چی؟ این دولت نمی‌خواهد مدیران همفکر و هم‌انگیزه و همراه داشته باشد؟! دو سال از عمر دولت گذشته، در شهرستان ما آقای فرماندار محترم بیاید توضیح بدهد که چقدر از مدیران امروز شهرستان مدیرانی هستند که باید عوض می‌شدند اما عوض نشدند؟! چه موانعی سر راهش بوده؟! چه کسانی سنگ‌اندازی کردند و نگذاشتند مدیریت شهرستان اصلاح شود و در مسیر انقلاب و اسلام ناب قرار بگیرد؟! اگر این درد را الان علاج نکنیم بر سر انقلاب همان خواهد آمد که بر سر تمدن پیامبر(ص) آمد! بر سر اسلام همان خواهد آمد که بر سر اسلام علوی آمد! تاریخ روبروی چشم ماست، به‌عینه و شفاف هم هست و هیچ پشت پرده‌ای هم ندارد.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: آن کسی که آمد حکومت به دست گرفت گفت آمده‌ام اسلام را از بین ببرم که نتوانست، در آن زمان با همین شعار آمد، عده ای الان در این دولت‌ها آمدند علیه اسلام قلم زدند که هنوز هم هستند و صراحتاً هم می‌گویند که حکومت اسلامی و ولایت فقیه را قبول ندارند! وزیر و معاون وزیر بودند الان هم مدعی هستند و اگر راهشان بدهند می‌خواهند بروند مجلس! چیزی دیگر از انقلاب باقی نمی‌ماند، این‌همه درد و رنج و سختی برای مردم که غصه‌اش را باید مقام معظم رهبری بخورد که معیشت و اقتصاد مردم دچار مشکل است و از آن طرف دشمنان توطئه می‌کنند و از این طرف این‌ها از داخل توطئه‌ می‌کنند! چه کسی باید به داد این نظام برسد؟ کجا باید اصلاح شود؟!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: از دولت محترم به شدت گلایه‌مندیم که مدیریت‌های کشور مدیریت‌های در تراز انقلاب اسلامی نیستند، این باید اصلاح شود، اگر لازم دانستند بیایند ما به آن‌ها با دلایل بگوییم، محدوده خودمان را بلدیم که بگوییم!

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه در بقیه تصمیم گیری‌ها هم اصولی که امام(ره) فرموده باید رعایت شود، خاطرنشان کردند: اینجا به شورای شهر تذکر می‌دهم در انتخاب شهردار معیارهای دینی و ولایی و انقلابی بودن اولویت دارد اگر مثل کارآمدی نباشد، هیچ تفاوتی هم با آن ندارد! چه رسد به اینکه برخی از گزینه‌های شهرداری انزلی کارنامۀ درخشانی هم ندارند! بعضی‌هایشان خواستند بیایند با من دیدار کنند نپذیرفتم! گفتم صلاح نمی‌دانم اینجا بیایید اگر هم روزی انتخاب شوند دلایلم را از همین تریبون خواهم گفت!

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: اولاً در انتخاب شهردار این همه ظرفیت در شهرستان وجود دارد چه ضرورتی دارد می‌روید از شهرهای دیگر می‌آورید کسانی را می‌آورید تا برای شما شهرتان را بسازند؟! یعنی انزلیچی ندارید که بتواند شهر شما را بسازد؟! چرا از این همه نخبه و جوان از گرایش‌های مختلف استفاده نمی‌کنید؟! چرا باید جوان‌ها و نخبه‌های باید این شهر یکی یکی بروند فرار کنند؟! ثانیاً به دیانت و تقوای افراد بیشتر از لابی‌گری اهمیت بدهید؛ این تذکر اجمالی اگر لازم شد بازهم مطالبی را عرض خواهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه نسبت به منطقه آزاد هم همین مشکل را با دولت محترم داریم، خاطر نشان کردند: دو سال از عمر این دولت می‌گذرد، روز به روز این منطقه آزاد افول کرد و تنزل و تنزل و تنزل کرد که شده یک چیز بی‌خاصیتی که هر روز عده‌ای راه می‌افتند به این رسانه و آن رسانه پول می‌دهند که بگو فلان شخص دارد مدیرعامل می‌شود! اصلاً این چه خلقی است در اسلام و انقلاب ما پدید آمده تا یک صندلی خالی می‌شود هزاران نفر برایش می‌دوند؟! دولت باید تصمیمی بگیرد، این منطقه آزاد منطقه آزاد انزلی است باید مال انزلی باشد باید مدیریتش از انزلی باشد یا حداقل از استان! می‌روید از تهران کسی را برمی‌دارید می‌آورید تا این بیاید آشنا شود با این منطقه عمرش تمام شده باید برود! کسانی را از شهرهای دیگری می‌آورید در فازهای دیگری هستند! در خود منطقه آزاد مافیاهایی هستند که وقتی یک مدیر غیربومی می‌آید دوره‌اش می‌کنند و چنان جهت بهش می‌دهند یا از حیّز انتفاع ساقط می‌شود یا به مسیر انحرافی می‌رود.

خطیب جمعه بندرانزلی عنوان کردند: تا کی یک چنین مجموعه‌ای که می‌تواند و اساساً درست شده تا به اقتصاد کشور و منطقه و تأمین نیازهای کشور کمک کند اینگونه رها و سردرگم باشد یکی اینطرف بکشد و یکی آنطرف؟! خیلی تأسف آور است و امیدواریم دولت محترم و شخص رئیس جمهور محترم توجه ویژه‌ای داشته باشند تا حداقل یک خاصیتی و بهره‌ای با مدیریت‌های معتقد و با انگیزه و توانمند و کارآمد برای کشور و انقلاب از این مجموعه‌ها حاصل شود؛ عده‌ای اینجا می‌آیند فقط از تشریفات و عنوان و حقوقش استفاده می‌کنند و برای مردم هیچ چیزی ندارد و برای منطقه ما هم جز کسادی اقتصاد شهر و مشکلاتی که در طول سال‌ها پدید آورده و الان هم بی‌بند و باری‌های رفتاری و پوششی که با عدم توانایی مدیریتی اسم انزلی را بدنام می‌کند چیز دیگری ندارد.