به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفتۀ شهرستان با استناد به آیه شریفه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، خاطرنشان کردند: در این آیه شریفه خداوند متعال به همۀ انسان‌های مؤمن امر می‌فرماید برای دست‌یابی به فلاح و رستگاری سه مطلب اصلی را مورد توجه و عمل قرار دهند؛ اول تقوای الهی که بهره‌مندی از آن سرآمد همۀ فضائل، سعادتمندی‌ها، فلاح و رستگاری‌ها برای انسان است، دوم فراهم کردن وسیله برای تقرب به پروردگار متعال، تمسک به اولیاء خدا و قرآن کریم و اموری که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و مسئله سوم جهاد در راه خدا است، اگر انسان بخواهد به فلاح و رستگاری دست پیدا کند باید در مسیر جهاد باشد، انسان مؤمن هیچ‌گاه در طول حیات خود از جهاد در راه خدا غافل نیست؛ جهاد نفس، جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی و جهاد نظامی انواع جهاد است که در معارف دین بیان شده و انسان در طول دوران حیات دنیایی با یکی از این جهادها ارتباط پیدا می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: امام(ره) اسلام را به دو قسم اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیم کردند و مسیر انقلاب اسلامی را اسلام ناب معرفی کردند؛ در اسلام ناب انسان مومن همیشه درحال جهاد است و هیچگاه از جهاد غافل نخواهد بود ولذا چنین جامعه‌ای قطعا به فلاح می‌رسد.

 حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشتند: آغاز دوران امامت حضرت ولی عصر(عج) و ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت را تبریک عرض کردند.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس به همه رزمندگان، خانواده‌های معزز شهداء، آزادگان سرافراز، جانبازان عزیز، ارتش دلاور، سپاه قهرمان و بسیج عزیز و همه کسانی که در دفاع مقدس نقش آفرین بودند، بیان کردند: دفاع مقدس یک مقطع بسیار درخشان و مشعشع و مهم در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه نکاتی که در رابطه با دفاع مقدس وجود دارد بسیار مهم و راهگشاست، خاطرنشان کردند: خدا را شاکریم که از وجود نعمت رهبری حکیم و فرزانه‌ای بهره‌مندیم که در مقاطع مختلف نکاتی‌ که برای هدایت جامعه،تذکر به افراد و ارائه طریق در پیشبرد اهداف نظام اسلامی لازم است را بیان می‌فرمایند و در اختیار قرار می‌دهند که در روزهای اخیر هم در رابطه با دفاع مقدس مطالب جامع و مبسوط و راهگشایی بیان فرمودند که ان‌شاءالله مورد توجه و عمل قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه از همان ابتدای پیروزی انقلاب در تاریخ جهان معاصر انقلاب اسلامی داعیه دار تمدن نوین اسلامی بوده لذا دفاع مقدس ما هم در مسیر تحقق همان تمدن نوین اسلامی است، تصریح کردند: اصولی که برای تحقق تمدن نوین اسلامی لازم است به عینه در طول دفاع مقدس در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها وجود داشت.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه یک پایه و رکن اساسی تمدن اسلامی اصل معنویت است و این ویژگی نقطه ممیزه تمدن اسلامی از سایر مدعیان تمدنی در دنیاست، تاکید کردند: کشورها و ملت‌های دیگر اگر در مسیر تمدنی حرکت می‌کنند از این ویژگی بی بهره‌اند و ویژگی معنویت مختص تمدن اسلامی است .

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه در جامعۀ اسلامی باید زندگی فردی ما با معنویت مشحون باشد و معنویت در زندگی ما ظهور و بروز داشته باشد، افزودند: فرض کنید امروز یکی از دروازه‌های شهر وارد می‌شود، باید مظاهر معنوی شهر او را جلب می‌کند و هرکجا که نگاه می‌کند آثار معنویت را ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در دوران دفاع مقدس یکی از ویژگی‌های بسیار برجسته و نقطۀ قوت ما در برابر یک دنیا دشمن و استکبار جهانی همین توجه عمیق و گسترده به معنویات بود، آن روزها معنویت در جامعۀ و جبهه‌های ما سطحی نبود که ظاهری باشد، عمیق بود و ریشه‌اش در اعتقادات افراد و رزمندگان ما بود ولذا اثرگذار هم بود، چه انسان‌هایی در همین دفاع مقدس به فرمایش امام راحل یک شبه ره صد ساله در مسیر قرب به پروردگار متعال و دستیابی به مدارج بالای معنویت طی کردند.

خطیب جمعه بندرانزلی عنوان کردند: در دوران دفاع مقدس چه نمازهایی با چه خشوعی خوانده می‌شد؟! چه جماعت‌های باشکوهی در جبهه‌ها و سنگرها و پشت جبهه‌ها برگزار می‌شد؟! این‌ها مظاهر معنویت در جامعه است؛ اگر کسی وارد یک شهری شد، اذان صبح و ظهر و مغرب دید مساجد پر رونق است و همه در جماعت و به دنبال نماز هستند این مظهر معنویت در آن جامعه است، اگر در یک جامعه‌ای افراد اهل تهجّد و نماز شب باشند مظهر معنویت در آن جامعه است، این ویژگی اولیاء خدا و ویژگی برجسته‌ای است که در جبهه‌های ما آنقدر مظاهر تحول‌آفرین از آن دیده شده که مورد تعجب انسان است، بسیاری از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس امروز در جمع ما هستند، آن‌جا چه شرایط و حس و حال و معنویتی داشتید؟! آیا امروز همان معنویت در جامعه ما هست؟! انس با قرآن کریم، دعا و توسلات مظاهر معنویت است که باید در جامعه گسترش پیدا کند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه حرکت در مدار عقلانیت و تکلیف اصل دیگری است که در دفاع مقدس و همۀ مراحل انقلاب داشتیم و از اصول مهم ایجاد تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کردند: تمدن اسلامی بر پایه عقلانیت و تکلیف دینی پایه گذاری می‌شود ولذا در اندیشه و تفکر امام(ره) و ملت و رزمندگان ما در طول دفاع مقدس، فتح و عدم فتح، در جبهه یا عملیاتی غرور آفرین نبود و یا تزلزل در روحیه ایجاد نمی‌کرد چون عمل به تکلیف می‌کردیم و مسیر را درست آمده بودیم و بر اساس عقلانیت و تکلیف پیش می‌رفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به این فرمایش امام خمینی(ره) که همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه، تصریح کردند: خود امام(ره) در همه مراحل زندگی بر همین اصل عمل کردند و کسی که بر همین اصل زندگی خودش را پایه‌گذاری می‌کند به هیچ وجه پشیمان نمی‌شود و افسوس نمی‌خورد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امام(ره) اسفندماه ۱۳۶۷ بعد از اینکه قطعنامه را پذیرفتند در منشوری که برای روحانیت مرقوم فرمودند این بیان را دارند که ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است؛ عده ای شاید اگر مبنای فکری دینی و اندیشه‌های اصیل اسلامی در آن‌ها نباشد اظهار ندامت هم بکنند کما اینکه می‌بینیم گاهی اوقات دشمنان از زبان برخی افراد می‌خواهند این شبهه را القاء کنند که ما در جنگ اشتباه کردیم! اما ما هیچ تردید و ندامت و پیشمانی نداریم چون براساس تکلیف و عقلانیت عمل کردیم ولذا با سرافرازی در همۀ مقاطع دفاع مقدس ایستادیم و در تاریخ ثبت شده است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر امور جامعه‌ای در امور فردی و اجتماعی بر اساس تکلیف باشد دیگر پشیمانی نمی‌ماند، خاطرنشان کردند: اگر امروز ببینیم چه تکلیفی داریم و به آن عمل کنیم پشیمانی ندارد البته در جامعه اسلامی قطعاً پیروزی در عرصه‌های مختلف همراه انسان‌های باتقوا و ولایتمدار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اصل دیگری که هم در انقلاب اسلامی، هم در دفاع مقدس و هم در ایجاد تمدن نوین اسلامی بسیار مهم است و از اصول اساسی محسوب می‌شود اصل عدالت است، تاکید کردند: نظام، ملت، رزمندگان، مسئولان ما در همۀ مقاطع انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس در مرز عدالت حرکت کردند؛ ظلم زیادی به ما شد و خسارت و آسیب فراوانی در جنگ دیدیم اما ظلم نکردیم و از مرز عدالت و انسانیت عبور نکردیم؛ در هیچ مقطعی از دفاع مقدس از طرف رزمندگان ما صدمه‌ای به مردم بیگناه وارد نشد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به این توصیف مقام معظم رهبری از شهید حاج قاسم سلیمانی که او فرماندهی جنگاور و مسلط بر عرصه‌ی نظامی بود اما در میدان جنگ نیز حدود شرعی را کاملاً رعایت میکرد تا به هیچ کس ظلم و تعدی نشود، تصریح کردند: در مسائل فقهی در رابطه با جهاد اختیاراتی برای غلبه بر دشمن داده شده اما مهم است که انسان حتی از آن اختیارات استفاده نکند و آن مرز حدود الهی و شرعی را رعایت کند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: وقتی خلبانان عزیزمان ‌رفتند مواضع دشمن را بمباران کنند به جای بمباران در آن منطقه دور میزدند تا اینکه در بیسیم گفتند پدافندها دارند شما را هدف قرار می‌دهند چرا عملیات را انجام نمی‌دهید؟ گفتند یک عابر از روی پل رد می‌شود منتظریم این عابر رد شود بعد این پل را بمباران کنیم تا یک بیگناه کشته نشود! جان خودشان را به خطر می انداختند تا در مرز عدالت عمل کنند! در کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد؟! در کدام جنگ؟!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر می‌خواهیم تمدن اسلامی را ایجاد کنیم باید هم آحاد جامعه در زندگی فردی و اجتماعی و هم مسئولین روی مرز عدالت حرکت کنیم، اصل عدالت نقطۀ قوت معارف دینی و الهی برای ماست.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: امروز در شرایطی هستیم که دشمنان نسبت به همۀ امور انقلاب اسلامی بویژه دفاع مقدس که بسیار مهم است شبهه‌پراکنی، تردیدآفرینی و تحرف می‌کنند، این‌ها ایجاب می‌کند که ما نسبت به آنچه در دفاع مقدس انجام شده تبیین لازم را داشته باشیم و بیان کنیم و بگوییم و منتشر کنیم.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای نسبت به هرچیزی که مربوط به دوران دفاع مقدس می‌باشد و برای ما ارزشمند است داشته باشیم، متذکر شدند: در همین هفته دفاع مقدس یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که حداقل در این هفته فضای کشور فضای دفاع مقدسی باشد و مظاهر و روحیات و فرهنگ دفاع مقدس باید بر در و دیوارهای شهرها نمایان و برجسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین همچنین متذکر شدند: یکی از مسائلی که در پرانتز عرض ‌می‌کنم و از مسئولین و فرماندار محترم می‌خواهم که پیگیری کنند مسئله گلزار شهدای انزلی است؛ دیگر در کشور هیچ شهر و روستایی و نداریم که گلزار شهدای آن درست نشده باشد اما گلزار شهدای انزلی هنوز تکمیل نشده! چرا انقدر تعلل و کم‌توجی؟! ما اگر خودمان برای این نمادهای دفاع مقدس‌مان که این اقتدار و امنیت و عزت را برای ما آفریده‌اند ارزش قائل نشویم و کم توجهی کنیم آن‌وقت می‌خواهیم نسل جوان ما با همۀ این توطئه‌ها و فضاسازی‌هایی که دشمنان برای کم توجه ساختن نسل جوان و نوجوان ما نسبت به نمادها و نشانه‌های دینی و دفاع مقدس ما می‌کنند چه روحیه و ارقی نسبت به دفاع مقدس پیدا کند؟! لذا از مسئولین محترم می‌خواهم پیگیری کنند تا این کار به پایان برسد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در طول این ۴۴ سالی که از انقلابمان گذشته همیشه دیدیم که دشمنان در برابر پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام اسلامی هراسان می‌شوند و دست به بحران‌آفرینی، توطئه و تخریب می‌زنند که نشانۀ قوت ماست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به سازمان ملل و بیان مواضع نظام اسلامی و مردم ما، افزودند: علیرغم اینکه اقدامات بسیار چشمگیری همزمان با این سفر انجام شد ازجمله آزادسازی پول‌های ایران، مبادله زندانیان و اقداماتی درخصوص برخی گروه‌های برانداز در آنجا صورت گرفت که آن‌ها را به وحشت انداخته، سفیر رژیم صهیونیستی در جلسه مجمع عمومی عکس خانمی که سال گذشته آن شرایط برایش پیش آمد را دست گرفت! این نقطۀ قوت ماست! این نشان می‌دهد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پشت سر این اغتشاشات و بحران‌آفرینی‌ها رژیم غاصب صهیونیستی است این‌ها دلسوز ملت ایران نیستند! خودشان نشان دادند این توطئه‌ها و آتش‌ها از گور آن‌ها بلند می‌شود! ما قطعاً به این آتش‌ها پاسخ قاطع خواهیم داد و شما را پشیمان خواهیم کرد.

پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفتۀ شهرستان به مناسبت آغاز هفتۀ دفاع مقدس جناب سرهنگ جانباز؛ فرمانده محترم ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سخنرانی کرد.