به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعۀ بندرانزلی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبۀ اول نماز جمعۀ این هفتۀ شهرستان بندرانزلی ضمن دعوت و توصیه همه نمازگزاران به تقوای الهی و رعایت حدود اوامر و نواهی الهی، بیان داشتند: تقوای الهی یعنی اینکه انسان باید در همۀ فعالیت‌های زندگی اعم از گفتار و رفتار، حدود الهی را رعایت کرده و وظایف، تکالیف و مسئولیت‌های خود را بشناسد و به آنها عمل کند.

امام جمعۀ بندرانزلی با اشاره به اینکه انسان در حوزه‌های مختلفی تکلیف دارد، تصریح نمودند: یکی از حوزه‌های مسئولیتی خانواده است و لذا همۀ اعضای خانواده نسبت به یکدیگر تکالیف و وظایفی دارند؛ یکی از آثار عمل کردن به تکالیف الهی و مسئولیت‌ها خصوصا در خانواده، تقویت و استحکام بنیان خانواده است و در عین حال خانواده های ما کا تشکیل دهنده اجتماع هستند، خانواده های صالحی خواهند بود و به تبع آن جامعه‌ی صالح و مسئولیت پذیری خواهیم داشت.

حجت الاسلام شمس الدین ضمن بیان اینکه تامین معاش و نیاز های خانواده از راه های صحیح، حلال و مشروع یکی از مسئولیت هایی است که برای مرد به عنوان سرپرست خانواده قرار داده شده، به روایت ((مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا اسْتِعْفافاً عَنِ النّاسِ، وَ سَعْیاً عَلى أهْلِهِ، وَ تَعَطُّفاً عَلى جارِهِ، لَقَى اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَیْلَهَ الْبَدْرِ.)) از امام باقر (ع) استناد و تصریح کردند: کسی که برای امرار معاش دنبال مادیات و تأمین نیازهای زندگیش برود با این نیت که بتواند عفت و آبروی خود را در بین مردم حفظ و برای خانوادۀ خود آسایش فراهم کند و از رهگذر این تلاش در امور مادی بتواند برای همسایگانش هم مایۀ رحمت شود و به آنها رسیدگی کند، در روز قیامت خداوند متعال را در حالی ملاقات می‌کند که چهره‌اش مانند ماه شب چهارده می‌درخشد.

خطیب جمعۀ بندرانزلی با استناد به روایت ((مَنْ باتَ کالاًّ مِنْ طَلَبِ الحَلالِ باتَ مَغْفُوراً لَهُ.)) از پیامبر اکرم (ص)، خاطر نشان کردند: شخصی که روز خود را در کسب رزق حلال به شب برساند، در حال می‌خوابد که مورد آمرزش الهی قرار گرفته است.

ایشان افزودند: زن نیز در خانواده دارای تکلیف است و باید از دست رنج، مال و ثروت شوهر حفاظت و از اتلاف مال و ثروت همسر پرهیز کند؛ زن باید در شرایط سخت معیشتی اهل قناعت باشد و نباید کمبودها و نیازها در خانه باعث ایجاد فشار و اجبار بر مرد شود تا مبادا از راه غیر حلال تأمین معاش کند؛ همچنین انسان باید در چارچوب صحیحی برنامه‌های زندگیش را تنظیم کند.

امام جمعه بندر انزلی در خطبه دوم با بیان روایت «أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، وَ أُحَذِّرُکُمْ أَهْلَ النِّفَاقِ، فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ» از امیر المومنین(ع)، خاطر نشان کردند: حضرت علی(ع) در این فراز همه مومنین را امر به رعایت تقوای الهی می کنند و هشداری برای همیشه و همه زمان ها می دهند که از اهل نفاق برحذر باشید تا در جامعه اسلامی نفاق پیدا نشود؛ از افرادی هم که در وادی نفاق به سر می برند دوری کنید زیرا اینها گمراهند و گمراه کننده، خودشان در مسیر گمراهی اند و هر کسی هم که دنباله روی شان باشد گمراه می شود؛ دوری کردن از اهل نفاق نیاز به شناخت دارد، اینکه انسان خط و جریان نفاق را در جامعه بشناسد.

وجود رهبری الهی در جامعه اسلامی و پیوستگی مردم با رهبری؛ مانع اصلی موفقیت توطئه های دشمنان

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه ایام آخر ماه صفر، بسیار جانسوز و غم بار است، افزودند: هم به لحاظ شهادت پیغمبر اکرم(ص)، شهادت امام مجتبی(ع) و شهادت علی بن موسی الرضا(ع) که هر کدام از این زعات مقدسه، انوار الهی در جامعه بشری بودند و از دست رفتند و قدرآنها شناخته و حق آنها ادا نشد، مایه جانسوزی است و نیز از این جهت که در این ایام شهادت پیغمبر اکرم(ص)، در جامعه اسلامی توسط یک جریان طراحی شده نفاق، انحرافی ایجاد و مدار اداره جامعه از امر ولایت و امامت بر حق پیغمبر اکرم(ص) در جامعه سلب شد و اتفاقاتی رخ داد که تبعات آن تا امروز ادامه دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: رنج و غصه این انحراف ایجاد شده برای کسی که اهل تامل، دقت و دلسوزی باشد به علت آثار سویی که درجامعه بشری و امت اسلام به جا گذاشت و با طراحی و برنامه ریزی اهدافی را دنبال کردند که درست برخلاف اهداف پیغمبر(ص) برای تشکیل جامعه اسلامی بود، دردناک تر از شهادت این انوار الهی است؛ زیرا اداره جامعه از مسیر ولایت فاصله پیدا کرد و ولی و امام بر حق بر مصدراداره جامعه نبود و مردم نیز ارتباطشان با ولی قطع شده بود.

ایشان ادامه دادند: عین این طراحی و برنامه ریزی، الگو برداری و در رابطه با انقلاب اسلامی توسط دشمنان پیاده سازی شد؛ البته هنوز هم دشمنان انقلاب در صددند بتوانند با ایادی که در داخل دارند و یا حتی با برخی افراد نا اگاه که در مسیر طراحی آنان قرار می گیرند، در جامعه، بین مردم و ولی امر جامعه چه در زمان امام(ره) چه پس از آن ایجاد فاصله کنند؛ دشمن فهیمده است که مانع اصلی موفقیتش در توطئه ها جهت سلطه مجدد بر کشور و از بین بردن انقلاب، فقط و فقط وجود چنین رهبری الهی در جامعه اسلامی و پیوستگی مردم با رهبری است که به لطف پروردگار متعال طی این چهل سال هر روز پررنگ تر و قوی تر شده است.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: این توطئه ها هنوز با شیوه های مختلف و از زبان های متعدد چه در داخل و خارج صورت می گیرد که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم؛ یکی از موضوعاتی که دشمن در جامعه به دنبال انجام آن است، ایجاد فاصله و دو دستگی بین مردم و ولی امر جامعه می باشد تا کارهایی که در جامعه انجام می شود منطبق با امر ولی نباشد؛ حرف درست آن است که فوتبالیست عزیزمان با اقدامی شایسته اعلام کرد و برخی نسبت به آن هجمه وارد کردند، اینکه «اگر می خواهید کشور نجات پیدا کند راهش اطاعت از رهبری است»؛ هرچه مقام معظم رهبری می فرمایند برای صلاح امت، جامعه و انقلاب است که باید نسبت به آن التزام عملی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: خط ولایت همان چیزی است که در سقیفه نگذاشتند در جامعه پدید بیاید و الا اسلام حرف اول را از همان موقع تا به امروز می زد و اینهمه خسارت و شهادت را نداشتیم؛ امروز خواست دشمن این است که بعضی ها در جامعه کارهایی را بدون لحاظ رهنمود و چارچوبی که ولی تبیین می کند انجام دهند و وقتی به بن بست رسیدند و کار خراب شد، گردن نظام بیاندازند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یک نمونه همین برجام بود که علی رغم عمل نکردن به شروطی که رهبری معین کرده بودند، به نتیجه نرسیدند و گفتند نظام تصویب کرده؛ این چه صداقت و مسئولیت پذیری است، در هفته اخیر آمدند و به دروغ گفتند رهبری و سران سه قوه FATF تایید کرده اند، چرا تصویب نمی شود؟ الحمد لله این دفعه از طرف رهبری، مجمع تشخیص و قوه قضائیه تکذیب شد؛ چرا در جامعه دروغ پراکنی می کنند؟ هدف چیست؟ هدف یکی از این دو چیز است یا مثل برجام شرایط به گونه‌ای می‌شود که این لوایح هم تصویب بشود و یک قفل محکم دیگری بر اقتصاد، پیشرفت و موفقیت کشور بخورد و دشمن بر جریان مالی داخل کشور سلطه پیدا کند یا اینکه نظام آنقدری حواسش جمع است در عین حالی که مجلس متاسفانه تصویب کرد در مجمع تشخیص و شورای نگهبان متوقف شد.

ایشان تصریح نمودند: اگر این لوایح تصویب نشود می گویند ما میخواستیم اقتصاد را درست کنیم و رهبری نگذاشت یا مجمع و شورای نگهبان که وابسته به رهبری هستند نگذاشتند؛ مقام معظم رهبری فرمودند “دشمن در افراد و مسئولین نفوذ می کند تا حرف خودش، از زبان آنها زده شود” لذا مردم باید نسبت به این فضاسازی ها در کشور و این  صحبت های بی پایه و اساسی که گاهی اوقات گفته می شود حواسشان جمع باشد، در ضمن رهبری بارها اعلام کرده اند که من هیچ چیزی پنهان از آنچه که با مردم می گویم ندارم.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: در رابطه با FATF  جز شیطنت های رسانه ای که دشمن انجام می دهد و بعضی از رسانه ها در داخل و خارج به آن دامن می زنند چیزی نیست؛ FATF  چه نفعی برای ما دارد؟ اگر چیزی بود که برای ما نفع داشت دشمن پشت سر هم به ما مهلت می داد؟ آدم عاقل باید بفهمد، مومن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود؛ نظام باید از یک سوراخ چند بار گزیده شود تا بعضی ها بفهمند؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: از دستگاه قضایی می خواهیم که نسبت به حرف های دروغ و بی پایه و اساس برخی افراد در جامعه که در زمان برجام گفته شد و یا در مناظرات انتخاباتی گذشته ی ریاست جمهوری که هیچ رسیدگی نسبت به آن نشد و همچنین در رابطه با مسئله FATF گفته می شود  رسیدگی کرده و برخورد و مجازات لازم انجام شود تا راه دروغ پراکنی و انتساب به رهبری بسته شود.

ریاست محترم قوه ی قضائیه، راه برخورد با فساد در جامعه را باز کردند

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه تاکید داشتند: در شهرستان افرادی در بعضی از دستگاه ها مبتلا به فسادهایی اعم از فساد مالی و … هستند که پیگیریهای لازم در حال انجام است و ان شاءالله برخورد خواهد شد؛ ضمن تشکر از دستگاه قضایی شهرستان، از ریاست  محترم قوه ی قضائیه که راه برخورد با فساد در جامعه را باز کردند متشکریم و امیدواریم که با همین قاطعیت و قدرت و قوت پیش برود و نظام و دستگاه ها را، در بخش هایی که مبتلا به آلودگی و فساد هستند پاکسازی و فساد زدایی کنند.

ایشان خاطر نشان کردند: شمشیر عدالت از نیام در آمده؛ مفسدین بدانند هرجایی هستند یا خودشان را اصلاح کنند یا از مناصبشان کنار بروند تا بعدا به کارشان رسیدگی شود، در همین جهت خبرهای خوبی هم در شهرستان در راه است.

آموزش و پرورش در کشور و بسیج دانش آموزی باید از نوجوانان صیانت کنند

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی، بیان داشتند: در جبه ی جنگ و در نظام مقدس الگوهای فراوانی داشتیم که شهید محمد حسین فهمیده یک نمونه است؛ مجموعه ی آموزش و پرورش در کشور و بسیج دانش آموزی باید برای انقلاب و جامعه ی اسلامی، نوجوانان فهمیده گونه پرورش داده و تربیت کنند و از این نوجوانان عزیزمان که  نور چشم انقلاب و رهبری اند، از لحاظ فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی با توجه شرایطی که در جامعه و خصوصا در فضای مجازی است، صیانت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت پذیرفته است، خاطر نشان کردند: اما این اقدامات کافی نیستند؛ آسیب ها و خطرات به این نسل خیلی جدی و نزدیک است؛ باید انشاءالله اقدامات هماهنگ تر، موثر تر و گسترده تر طراحی شود تا با کمک همه ی مجموعه های فرهنگی این نسل عزیز نوجوان که آینده داران و آینده سازان کشور هستند به شیوه ی صحیح دینی، اسلامی، انقلابی و ارزشی که خواست مقام عظمی ولایت، جامعه و نیز مردم ماست تربیت شوند.

الحاق ۴۰ هکتار از اراضی بندر به منطقه ی آزاد چه نفعی برای شهرستان دارد؟

امام جمعه بندرانزلی مطرح کردند: بر اساس مصوبه ی هیئت دولت هفته ی گذشته در شهرستان ۴۰ هکتار از اراضی بندر به منطقه ی آزاد ملحق شد؛ جای سوال است که این موضوع چه نفعی برای شهرستان دارد؟ اگرچه برای بنده توجیهاتی بیان کرده اند ولکن قانع نشده ام؛ مسئولین اثر گذار و تصمیم گیرنده در شهرستان به افکار عمومی پاسخ دهند و موافق یا مخالف بودنشان را اعلام کنند؛ ما که از این رهگذر برای شهرستان نفعی ندیدیم؛ طی پیگیری های به عمل آمده امتیازی برای شهرستان ندارد و همچنین با توجه به اینکه پس کرانه است و متعلق به منطقه ی آزاد بوده و قوانین آنجا حاکم است، منافعش هم به آنجا می رود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: بخشی از این منطقه ای که الحاق شده از دریای مظلوم خزر بوده که آن را خشک کرده اند و بخش دیگری از آب این دریا را آقای رئیس جمهور می خواهد به سمنان ببرد؛ این چه تصمیماتی است که محیط زیست کشور می گیرد؟ اگر بردن آب دریا و خشک کردن آن اشکال ندارد اعلام کنند، اما اگر به منزله از بین بردن سرمایه و اکوسیستم منطقه است، این تصمیمات چیست؟

خطیب جمعه بندرانزلی عنوان کردند: این موضوع در عین حال که یک بحث ملی می باشد، مربوط به شهرستان و عموم مردم است؛ حداقل باید درصدی از درآمد و منافعی که منطقه ی آزاد از اینجا به دست می آورد به شهرستان اختصاص داده شود؛ اینکه هر وقت یک بخشی از شهرستان را ببرند و خودشان رشد اقتصادی داشته باشند اما اقتصاد شهرستان روز به روز متحمل شرایط بدتری شود اصلا و ابدا قابل قبول نیست.