به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه های نماز عبادی – سیاسی شهرستان با استناد به آیه شریفۀ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، اظهار داشتند: در این آیۀ شریفه خداوند متعال همۀ انسان‌های مؤمن را امر میفرماید به اصلاح بین مومنین و ترویج اخوت و برادری در جامعۀ اسلامی؛ اینکه انسان از اختلافات و تفرقه افکنی در جامعۀ بپرهیزد و برهذر باشد از ویژگی‌های انسان مؤمن است و به این معنی نیست که اختلاف نظر نداشته باشد بلکه بحث این است که شاکله، اساس و بنیان جامۀ اسلامی در بعد معنوی و مادی در مسیر پیشرفت و صراط مستقیم باشد و مهم تر از همه از از رهگذر این اصلاح ذات بین که مصداق رعایت تقواست، رحمت الهی شامل انسان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه بهره مندی از رحمت الهی با خودرأیی، خودخواهی، اختلاف، نزاع و هوای نفس حاصل نمی‌شود، خاطر نشان کردند: در این ۴۲ سال انقلاب هرجایی که افراد، مسئولین و دستگاه‌ها به رأی و خواسته و هوای نفس عمل کرده‌اند ضربه خورده‌ایم اما هر جاییکه در مسیر تقوا حرکت کردیم و رضایت پروردگار متعال را در نظر داشتیم، علیرغم سختی‌هایی که متحمل شدیم به موفقیت دست یافتیم.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تبریک ایام مبارک دهۀ فجر و چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی، اظهار داشتند: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که ۲۲ بهمن عید حقیقی ملت است و آن را به عید فطر، قربان و غدیر تشبیه می‌فرماید؛ لذا باید توجه داشته باشیم در عیدی قرار گرفته‌ایم که بسیار ارزشمند است.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: امام(ره) میفرمایند رمز پیروزی انقلاب اول انگیزۀ الهی و نیت پاک مردم برای دستیابی به مقصد عالی که حکومت اسلامی است و دوم وحدت کلمۀ در جامعه و قیام و حرکت همه به سمت این مقصد می‌باشد؛ این دو عامل موجب شد رژیمی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی که ژاندارم استکبار جهانی در منطقه بود و دائماً تقویت و پیشتیبانی می‌شد با دست خالی مردم به طور معجزه آسایی سقوط کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه رمز تداوم جمهوری اسلامی هم این دو عامل است، افزودند: اگر انگیزه‌ها اصلاح شود و هدف نهایی اعتلای اسلام باشد و بر این کلمه وحدت پیدا کنیم و این وحدت حفظ شود در همۀ صحنه‌ها موفق هستیم و چیزی نمی‌تواند انقلاب ما را تهدید کند.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تشکر از مسئولان و متولیان برگزاری مراسمات دهۀ مبارک فجر در شهرستان، عنوان کردند: در فرصت باقی مانده هم باید مراسم‌های باشکوهی تدارک دیده شود؛ روز ۲۲ بهمن از حیث داخلی و خارجی و دیدگاهای بین المللی بسیار مهم است، خصوصاً امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی راهپیمایی، تجمعات و شور و هیجانی نیست و دشمن می‌خواهد از این شرایط سوءاستفاده و بهره برداری کند ولذا باید با توجه به شرایط کرونا برنامه ریزی داشته باشیم تا این تحرک دشمن به ثمر ننشیند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه خطبه با بیان اینکه روزهای گذشته در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان به رأی گذاشته شد اما رأی نیاورد که مایه تاسف است، خاطر نشان کردند: البته در بحث شفافیت نکاتی هم وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد؛ اولاً اصل این کار، لازم، ضروری و مهم است و باید با شیوۀ صحیحی به آن پرداخته شود و در عین حال باید هم نمایندگان مجلس و هم افرادی که از طیف‌ها و جریانات مختلف منتقد به عدم رأی آوردن این طرح هستند باید توجه داشته باشند که مقام معظم رهبری به این مجلس لقب انقلابی داده‌اند لذا خود مجلس شایستگی بهره‌مندی از این لقب را حفظ کند و کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند مواظب باشند مبادا با نگاه خیرخواهانه ضربه‌ای به این ویژگی انقلابی بودن مجلس وارد کنندو آن را زیر سؤال ببرند؛ انتقاد باید سازنده، با شیوۀ مناسب و با توجه به ابعاد مختلف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه این شفافیت نه تنها برای مجلس بلکه برای همۀ بخش‌های کشور از جمله دولت و دستگاه قضائی لازم است، افزودند: نمی‌شود از مجموعه‌ای توقع شفافیت داشته باشیم بقیه را برای بعداً بگذاریم، اگر بناست طرح شفافیت در کشور تصویب گردد، در کمیسیون مربوطه و یا مرکز پژوهش‌های مجلس طرح جامعی برای شفافیت مسائل در سه قوه تدوین، تصویب و اجرا شود؛ ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که شفافیت برخی مسائل موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود، مثلاً بیان مسائل محرمانه کشور در شورای عالی امنیت ملی امکان پذیر نیست و این‌ها باید تفکیک شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی با طرح این سوأل که ثمرۀ تصویب طرح شفافیت آراء چیست، ادامه دادند: اگر یک نماینده‌ای به طرحی رأی نداد چه ساز و کاری برای برخورد با او وجود دارد؟ می‌شود او را عزل کرد؟ طرح شفافیت آراء بدون پشتوانه بی ثمر است و ضروریست این بعد از آن نیز در نظر گرفته شود و از طرفی لازمۀ طرح شفافیت این است که رأی مردم هم مشخص باشد تا معلوم باشد چه کسانی نمایندگانی را انتخاب کردند که به برجام رای دادند!

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: نباید به اسم شفافیت آراء با دست خودمان کاری کنیم که دشمن بهره‌اش را ببرد و دیگر در مجلس کسی جرأت تصمیم گیری بر اساس درک و فهم کارشناسی نداشته باشد و با ترس از فشارها و فضاسازی رأی بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به سفر آیت ا… رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه کشور، عنوان کردند: ان‌شاالله قدوم ایشان مایه برکت باشد اما انتظارات ما از این سفر برآورده نشد! سفر بسیار محدود بود و به بخش‌هایی که انتظار میرفت رسیدگی شود ورود نشد؛ البته ساحت شخص ایشان مبراست و آنهایی که برنامه ریزی کردند مورد خطاب ما هستند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: به لحاظ ضیق وقت و به نسبت مسائل موجود استان شاید اولویت نداشت که رئیس قوه و معاون محترم و مسئولان عالی رتبه دستگاه قضا از کارخانه‌ای که در خصوصی سازی ویران شده بازدید کنند؛ این تخلفات محرز بود و باید وقت صرف چیزهای مهم تری میشد، مثلاً جلسه‌ای با نخبگان استان، ائمه جمعه، مسئولان، دستگاه‌ها و افراد صاحب نظر گذاشته می‌شد تا مسائل مهم استان مطرح شود و ایشان در جریان قرار بگیرند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه قبلاً هم عرض کرده‌ام بر اساس بررسی‌ها و آمارها استان گیلان یکی از استان‌های رتبۀ بالای در فساد در مدیریت اداری است و با چند ساعت آمدن و رفتن دستگاه قضائی حل نمی‌شود، افزودند: نباید به گزارشات رسمی دستگاه در استان اکتفاء می‌شد بلکه باید به زوایای مختلف مشکلات توجه می‌شد؛ خیلی حرف‌ها داریم که نمیزنیم تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، تأمین، اصلاح و چابک سازی خود دستگاه قضائی استان یکی از مواردی است که باید به آن توجه میشد، نقصان مجموعۀ قضائی خودش اولین عامل گسترش فساد در هر استان و منطقه‌ای است و اگر از سابق نظارت‌ها، برخوردها و رسیدگی‌های درست بود نباید این فساد روز به روز افزایش و تسری پیدا می‌کرد و نباید سالها میماند همین چند کارخانه‌ای که بیت المال را از بین بردند و مورد بازدید قرار گرفت چرا قبلاً رسیدگی نشد؟ با این شیوه، فساد در استان اصلاح  نخواهد شد.