به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع)، با استناد به فرمایشی از این امام همام أُوصیکُمْ بِتقوَى اللهِ وإدامَهِ التَّفکُّرِ، فإنَّ التَّفکُّرَ أبو کلِّ خیرٍ و أُمّهُ، اظهار داشتند: امام مجتبی(ع) در این فرمایش همه ما را امر به رعایت تقوای الهی می‌کنند و نکته دیگر توصیه به ادامه تفکر است؛ تفکر از ویژگی‌های منحصر بفرد انسان است و در موجودات دیگر نیست و متاسفانه علیرغم اینکه بسیار مورد تاکید است کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: گاهی اوقات انسان خیلی از کارها را بدون تفکر انجام می‌دهد، حرف‌هایی می‌زند و چیزهایی را قبول می‌کند بدون فکر کردن، امروز در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم دنیایی است که با وجود ابزار و رسانه‌های مختلف دست دشمنان و جبهه باطل برای تردید افکنی و شبهه‌افکنی و یاس آفرینی در جوامع انسانی خصوصاً در جوامع اسلامی بویژه جامعه ما بسیار گسترده است و در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه هیچ نقطه مثبتی ذکر نمی‌کنند و همش منفی‌ها که بخشی تحریف و دروغ است و بخشی هم نقصی هست که چند برابر نشان می‌دهد، وظیفه مخاطب چیست؟ امام مجتبی(ع) می‌فرماید تفکر؛ مخاطب باید فکر کند این حرفی که دشمن می‌زند حرف درستی است یا نادرست است؟ چه هدفی را دنبال می‌کند؟ اگر انسان طالب خیر باشد امام مجتبی(ع) می‌فرماید در کنار رعایت تقوا ملزم بودن به تفکر برای شما پدر و مادر هر خیری است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک هفته دولت که با شهادت شهیدان رجایی و باهنر نامگذاری شده، بیان کردند: هفته دولت فرصتی است که هر دولتی در این ایام برای ارزیابی و تحلیل اقداماتی که انجام داده هم گزارش بدهد و هم فرصتی است تا منتقدین و رسانه‌ها اقدامات دولت‌ها را در یک سال گذشته مورد بررسی قرار بدهند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این نکته را قبلاً عرض کردیم در تحلیل مسائل باید پیشینه‌های کار مورد توجه قرار بگیرد، اگر می‌خواهیم اقدامات دولت سیزدهم را بررسی کنیم نیاز است ببینیم در چه شرایطی دولت مسئولیت‌ها را برعهده گرفت و تاکنون که دو سال از عمر دولت می‌گذرد چقدر توانسته پیشرفت داشته باشد و موفقیت بدست بیاورد.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: این دولت با اشکالات و آسیب‌های بسیار فراوانی که از دولت‌های گذشته بویژه دولت عبرت به جا ماند مسئولیت را برعهده گرفت و در طول این دو سال اقدامات بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، روابط خارجی و مسائل داخلی انجام داده که بعضی از این اقدامات نیاز به زمان دارد تا اثر آن در زندگی مردم نمایان شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: شاخص‌ها و گزارشات مجموعه‌های بین‌المللی که فعالیت‌های اقتصادی کشورها را ارزیابی می‌کنند گواهی می‌دهند که جمهوری اسلامی توانسته از این بحران‌های اقتصادی مسیری در پیش بگیرد که عبور کند و دستاوردهای بسیار خوبی بدست آورده است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به برخی اقدامات دولت سیزدهم، اظهار داشتند: یکی از این اقدامات، حضور میدانی دولت است که مورد تاکید مقام معظم رهبری به همه دولت‌ها بوده، سال اول شخص رئیس جمهور محترم به همه استان‌های کشور سفر کردند و مسائل را بررسی و پیگیری نمودند محترم سفر کردند و به بعضی از استان‌ها هم سفر دور دوم داشتند، اما در استان گیلان متاسفانه سفر دور دوم محقق نشد و دلیلش هم این است که اعلام کردند سفر دور دوم را به استان هایی می‌رویم که تصمیمات دور اول انجام شده باشد! این نشان می‌دهد مدیریت استان ضعیف است و نتوانسته تصمیمات دور اول سفر ریاست محترم جمهور را به انجام برساند که دور دوم هم رئیس جمهور محترم به استان گیلان سفر کند.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: ما متاسفانه هم در مدیریت استان در بخش‌های مختلف ضعف‌هایی داریم و هم متاسفانه در منطقه آزاد انزلی علیرغم آنچه گفتیم نابسامانی‌هایی داریم که نمی‌دانیم کی می‌خواهد علاج شود تا این مجموعه به کمک دولت، ملت و کشور بیاید و دستاورد داشته باشد، البته تلاش‌هایی انجام می‌دهند ولی خیلی بهتر و بیشتر از این‌ها باید دستاورد داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: این آمار سفرهای استانی رئیس جمهور محترم نکته خیلی مثبتی است، علیرغم سفرهای استانی دولت محترم در همه‌جا، بحران‌ها، سیل‌ها، زلزله‌ها حضور میدانی گسترده دارد، این را با ۸ سال دولت عبرت مقایسه کنید! بالاترین آمار در سفرهای استانی در طول یکسال مربوط به دولت آقای احمدی نژاد است که ۲۰ سفر رفته اما رئیس جمهور فعلی ۳۱ سفر به همه استان‌ها در سال اول رفته که در کنار آن سفرهای خارجی و برنامه‌های دیگر نشان می‌دهد دولت و دلتمردان پا به رکاب هستند تا مشکلات کشور و مردم را از نزدیک ببینند و لمس کنند و دنبال چاره‌جویی باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: دولت در بحث سیاست خارجی در توسعه روابط، تنش زدایی، ایجاد امنیت منطقه‌ای و تبادلات تجاری الحمدلله بسیار خوب و فعال بوده که فهرست بلندبالایی دارد؛ در بحث ترانزیت کالا از شمال به جنوب و از شرق به غرب اقدامات خوبی انجام شده که ارز آوری بسیار خوبی برای کشور دارد، زیرساخت‌هایی که ایجاد شده هم ریلی و هم جاده‌ای بسیار چشمگیر است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در بحث نفت دولت گذشته معتقد بود که نفت نمی‌شود فروخت و تحریم هستیم و اگر هم می‌فروختند پولش نمی‌آمد، الان هم بدهی‌هایی که آزاد می‌شود این‌ها نفت پول جمهوری اسلامی است که می‌بردند و پولش را نمی‌دادند اما این دولت توانست در عین‌ حالیکه تحریم هستیم افزایش صادرات نفت را به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برساند و پول آن را هم بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: کاهش رشد نقدینگی یکی از اقدامات بسیار مهم دیگر دولت سیزدهم است، وقتی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند هم تورم بالا می‌رود و هم گرانی شدید می‌آید و هم مشکلات دیگری برای اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود؛ دولت قبل در سال ۹۱
۱۷ همت به بانک مرکزی بدهکار بوده، از سال ۹۱ تا ۹۹ این عدد به ۱۱۵ همت می‌رسد یعنی ۱۱۵ هزار میلیارد تومان، یعنی رشد ۷۷۵ درصدی! در ۸ سال ۵۴۰ هزار میلیارد تومان دولت عبرت به طور خالص از سیستم بانکی استقراض کرده، اینکه کجا خرج شده را نمی‌خواهیم بگوییم، در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ که پایان عمر دولت گذشته بوده ۵۴ هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه چاپ کرده، یعنی کار از استقراض و… گذشت، یعنی کاغذ دست ملت داده که پشتوانه ندارد تا کسری بودجه‌اش را برطرف کند، این دولت که آمد از خرداد ۱۴۰۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۵۴ هزار میلیارد تومان پول استقراض شده از بانک مرکزی را برگرداند، دولت خزانه خالی نگرفت با بدهکاری تحویل گرفت ولی تسویه کرد!

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: دولتی می‌خواهد در آغاز فعالیتش هم کشور را اداره کند هم در اوج تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و توطئه‌ها هست هم باید این بدهی‌ها را تسویه کند؛ در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برخلاف همه دولت‌های دیگر بعد از انقلاب این دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی نکرده، چون دو ماه اول سال معمولا درآمدها هنوز حاصل نشده و دولت‌ها استقراض می‌کنند تا درآمدها که آمد پس بدهند اگر اهل پس دادن باشند! این دولت حتی در آن دو ماه اول هم که همه استقراض می‌کنند استقراض نکرده، یعنی توانسته انضباط مالی خوبی فراهم کند و حساسیت نسبت به این مسئله داشته باشد چون به اقتصاد و معیشت مردم مرتبط است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: افزایش‌هایی که در بخش‌های مختلف تولید غلات و راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده داریم که آمارهای بالایی هم دارد، در بحث تجارت و دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و دفاعی و نظامی و هوافضا که گزارش‌های آن‌ را صدا و سیما مرتب اعلام می‌کند، این‌ها دستاوردهای کمی نیستند اما هیچ کدام از این دستاوردها را دشمنان ما اعلام نمی‌کنند، اگر هم جایی از آن را اعلام کنند با یک قصد تخریبی مطرح می‌کنند، لذا باید توجه داشته باشیم و هوشیار باشیم، اینکه امام مجتبی(ع) می‌فرمایند أُوصیکُمْ بِتقوَى اللهِ وإدامَهِ التَّفکُّرِ یعنی انسان مومن همیشه باید در مواجهه با مسائل و اخبار و شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی و زندگی فردی و اجتماعی همیشه با معیار و چراغ تفکر و تعقل پیش برود و فریب دشمن را نخورد این خیلی مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دشمن سعی می‌کند یاس آفرینی و ناکارآمدنمایی کند، یکی از شعارهای دشمن در طول این ۴۴ سال بعد از انقلاب این است که نظام اسلامی کارآمد نیست، با وجود این‌همه پیشرفت و موفقیت ناکارآمدنمایی می‌کند، ما باید حواسمان جمعه باشد، جوان‌ها و خانواده‌های ما باید حواسشان جمع باشد و فریب دشمن را نخورند.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: نقایص را کتمان نمی‌کنیم، کسی نیست که بگوید در هیچ جا نقص نداریم، همه نقایص باید برطرف شود؛ نکته مهم این است که این حرکت و روند حرکت رو به موفقیت و پیشرفت بسیار بالاتر از حد تصوری است که کشورهای دیگر حتی خود ما انجام می‌دادیم، همینقدر بدهی‌هایی که برای این دولت گذاشتند کفایت می‌کرد تا هر دولتی را ساقط کند که قاعدتاً بی‌شبهه‌ هم نیست!

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: این پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در کشور و نظام اسلامی پدید می‌آید خوشایند دشمن نیست و با ایادی خودش در داخل و خارج از کشور برای یاس آفرینی تلاش می‌کند و نا امیدی را القا می‌کند؛ بله اشکالات هست و کسی نفی نمی‌کند اما در مقابل آن پیشرفت‌ها خیلی چشمگیر و مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: کار دیگری که دشمن درصدد انجام آن است و باید همه مردم و مسئولین خصوصاً در روزهای پیش رو هوشیار باشند این است که دشمن می‌خواهد به هر بهانه‌ای در جامعه ایجاد ناامنی کند، حالا یا سالگرد کسی هست یا حادثه‌ای پدید بیاید؛ چرا؟! برای اینکه ناامنی زمینه رشد هر کشوری را از بین می‌برد، اقتصاد و سرمایه گذاری فرار است، اگر جایی ناامنی باشد کسی نمی‌آید سرمایه‌گذاری کند، هرکسی هم سرمایه‌گذاری کرده برمی‌دارد می‌برد، امنیت برای اقتصاد، زندگی مردم و آرامش روانی خیلی مهم است و دشمن می‌خواهد این فضا را ناامن کند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در این ۴۴ سال هرجایی مردم هوشیار بودند دشمن موفق نشده خصوصاً در اغتشاشات گذشته؛ امیدواریم در روزهای پیش رو اگر دشمن بنای ایجاد ناامنی در جایی دارد هم مسئولین هم مردم این حرکت‌ها را در نطفه خفه کنند تا دشمن فرصت پیدا نکند این دستاوردهایی که در این دو سال با زحمت و تلاش و تحمل فشارها و سختی‌ها توسط مردم بدست آمده آسیب ببیند.