به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم گلریزان زندانیان این شهرستان، اظهار داشتند: جشن گلریزان سنت نیکویی است که هر ساله از سوی خیرین برای افرادی که در معرض آسیب هستند و مشکلاتی برای آنها پیش آمده انجام می‌شود و خوشبختانه علاوه بر اینکه همه ساله بر جامعه خیرین افزوده شده به لحاظ کیفی نیز این کمک‌ها بیشتر می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه کارهای خیر و سخاوتمندانه که هر ساله مورد توجه عده‌ای از عزیزانی که واقف به اهمیت این کار هستند انجام می‌شود از جمله اعمالی است که آثار و برکات و ابعاد مختلفی دارد و در معارف دینی نسبت به آن بسیار تاکید و سفارش شده، خاطرنشان کردند: مسئله کمک کردن به دیگران و سخاوتمندی در یاری رساندن به آنها نشانه تخلق به اخلاق الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با استناد به این فرمایش امیرالمومین(ع) السَّخاءُ خُلُقُ اللّه ِ الأعظَمُ، اظهار داشتند: حضرت علی(ع) می‌فرمایند سخاوت از خلق پروردگار متعال است.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: چقدر خوب است اگر برای آزادی زندانیان برنامه‌هایی برای حضور خیرین در نظر گرفته می‌شود فرصتی نیز فراهم شود تا افراد شاکی و طلبکاران با حضور در این برنامه‌ها احسان کرده و سخاوتمندانه ببخشند، اگرچه آسیب دیده و زیان دیده هستند و حق دارند و باید مطالبه کنند ولی سخاوت فقط بخشش مادی نیست بلکه جنبه معنوی هم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه بخشش یکی از برجسته‌ترین صفات انسان‌های مومن است و کسی که به این ویژگی دست پیدا می‌کند متخلق به خلق الهی می‌شود و این بسیار ارزشمند است، افزودند: یکی از آثار این گونه کارها رشد فرد بخشنده و سخاوتمند است و او را به مرحله تعالی و کمال می‌رساند، شاید بعضی از افرادی که کار خیر می‌کنند هدفشان صرفاً آزاد کردن یک فرد و رفع مشکل از او و خانواده‌اش نباشد بلکه اولویت رشد و تعالی خودشان است همانطور که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و عبادت می‌کنیم برای اینکه روحمان رشد پیدا کند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یکی کارهایی که می‌تواند زمینه رشد ما را فراهم کند و در سیره ائمه اطهار(ع) همچنین آیات نورانی قرآن کریم به آن اشاره شده مسئله بخشش است که می‌تواند انسان را در مسیر کمال رشد دهد؛ لذا خداوند متعال در قرآن کریم در کنار نماز، مسئله زکات که انفاق و عبادت مالی است را مورد تاکید قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الدین به این فرمایش امیرالمومنین(ع) السَّخاءُ ثَمَرَهُ العَقلِ اشاره و اظهار داشتند: این بخشش‌ها علاوه بر اینکه باعث آرامش فرد و خانواده آنها می‌شود نشانه عقلانیت و پختگی جامعه است و کسی که اهل بخشش و سخاوت می‌باشد بهره بیشتری از عقلانیت برده است.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: کسی که کار خیر انجام می‌دهد دارد از مالش به بهترین وجه استفاده می‌کند، انسان اگر بماند و مالش هم بماند حفاظتش با انسان است و اگر ما برویم مال بماند خزانه دار دیگران بودیم؛ اینکه انسان در زمان حیاتش مالش را در مسیری که برای انسان کمال و برای جامعه آرامش به دنبال دارد صرف کند نشانه عقلانیت اوست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای فرهنگ بخشش و سخاوتمندی گسترش پیدا کرد آن جامعه بهره بیشتری از عقلانیت برده خاطرنشان کردند: مردم خوب و عزیز ما همیشه خصوصاً در این دو سال کرونا در این کارهای خیر سهیم بودند و کمک‌های شایسته‌ای کردند و جامعه ما عموماً با این خلق و خوی اسلامی و الهی خو گرفته و رشد پیدا کرده است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه کسانی که جانشان را سخاوتمندانه کف دستانشان گذاشتند و رفتند در مقابل دشمنان قرار گرفتند تا این ام القرای اسلام در امنیت و آرامش به سر ببرند هم جز همین دسته محسوب می‌شوند، افزودند: لذا خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ» ما با انسان‌ها معامله می‌کنیم بعضی‌ها با جانشان با خدا معامله می‌کنند بعضی‌ها هم با مالشان.