به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، سید فرشید فلاح؛ رئیس جدید اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی دیدار کرد.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار ضمن تبریک ولادت امام جواد(ع) و ایام مبارک ماه رجب، اظهار داشتند: متولی حفاظت از محیط زیست خصوصاً تالاب در انزلی خود سازمان محیط زیست است اما صرف نظر از اشخاص آنچه در کارنامه این سازمان برجسته است، کوتاهی و بی‌تفاوتی مدیران و مسئولان سطوح میانی به بالا نسبت به حفاظت از محیط زیست می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه تالاب با این موقعیت ویژه، حساسیت، بعد بین المللی و ارتباط بسیار نزدیکی که با سلامت و معیشت مردم دارد در این سالها بیشترین ضربه را از نوع مدیریت‌ها در مجموعۀ محیط زیست خورده است، افزودند: سازمان محیط زیست علاوه بر آسیب‌هایی چون بایوجیمی که به تالاب وارد کرده، نسبت به تالاب ترک فعل زیادی داشته و وضع موجود حاکی از آن است که تالاب خصوصاً پس از اجرایی نشدن آن پروژه مخرب، رها شده است.

ایشان اضافه کردند: وضعیت تالاب روز به روز درحال بدتر شدن است و هر لحظه‌ای که دیرتر به وضع تالاب رسیدگی کنید یک قدم بیشتر به مرگ نزدیک می‌شود؛ اگر انسان وظیفۀ اداری هم نداشته باشد، وظیفۀ انسانی اجازه نمی‌دهد بایستد و نگاه کند که این نعمت بزرگ پروردگار متعال اینگونه از بین برود و به جای اینکه برای جامعه منفعت داشته باشد، با خطراتش زندگی مردم را از بین ببرد و برای گردشگری و کسب معاش استفاده‌ای نداشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: همانطور که اسلحه ناموس یک فرد نظامی محسوب می‌شود، اگر محیط زیست تالاب را ناموس خود تلقی کند، اینکه ببیند این ناموس جلوی چشمانش درحال تصرف شدن، ازبین رفتن و آلوده شدن است و هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهد مایه تعجب است!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اگر امکانات، نیروی انسانی و اختیارات لازم در این راستا به محیط زیست در شهرستان تخصیص داده نشده اما باید داد بزند که این تالاب دارد تلف می‌شود و توجه‌ها را به این سمت جلب کند، تصریح کردند: انگار برای سازمان محیط زیست تفاوتی ندارد تالاب انزلی تالاب باشد، کویر باشد یا سنگلاخ! اگر ذره‌ای احساس علقه نسبت به تالاب و مجموعه محیط زیست در حوزۀ مأموریتی‌اش داشته باشد آرام نمی‌تواند بگیرد چون جلوی چشمانش این سرمایه بزرگ دارد از بین می‌رود و آسیب زا می‌شود.

ایشان بیان کردند: حداقل قدم برای احیای تالاب داد و فریاد کردن است و از اینکه شما را با داد و فریاد کردن بردارند نترسید، اگر قرار است بود و نبود انسان فرقی نکند چه ضرورتی برای ماندن وجود دارد؟

امام جمعه بندرانزلی بر لزوم استفاده از ظرفیت NGO ها، مردم و امکانات دولتی تاکید و اضافه کردند: شرایط فعلی تالاب به گونه‌ای است که اگر دلسوزی در کار وجود داشته باشد نباید شب خوابتان ببرد؛ پیگیری و جدیت لازم است والا سلسله مراتب اداری از بالا به پائین که معمولاً هم منفعت طلبانه است اصلاً نسبت به سرنوشت مردم، مسائل ملی و اثرگذار در کشور آینده نگری ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: طبق نظر همه کارشناسان اگر فقط جلوی ورود رسوبات و فاضلاب به تالاب را بگیرید دیگر نمی‌خواهد برای تالاب کاری کنید، تالاب خودش را احیاء می‌کند.

ایشان ادامه دادند: بجای اینکه جلوی ورود رسوبات را به تالاب بگیرند رفتند پروژه‌های آسیب‌زای چند هزار میلیاردی آورند که درصد بالایی از آن رانت کسانی بود که میخواستند آن را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه اگر مسئولین در بالادست به فکر تالاب نیستند و برای آن طرحی مؤثر ندارند باید حداقل در شهرستان طرح‌های محلی تدوین و اجرا شود، افزودند: مردم هم برای زندگی خودشان و حفظ تالاب حاضرند خطرات را متحمل شوند و بیایند در کارها کمک کنند و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد مشروط به اینکه صداقت مسئولین را درک کنند.

ایشان با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با تصرفات، متذکر شدند: اینجا شهری است که از زمین کمی برخوردار می‌باشد و ارزش زمین‌هایش بسیار بالاست و پر شده از زمین‌خوار و تالاب خوار و دریا خوار! گردن خیلی از این افراد کلفت شده و نباید از این گردن کلفت‌ها بترسید، لذا هم باید از آنچه که هست حفاظت کنید و هم باید هر آنچه را که تصرف کرده‌اند پس بگیرید که دستگاه قضائی، انتظامی و مردم هم باید به شما کمک کنند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: جلوی مجموعه‌هایی که در شهرستان پساب‌ها و فاضلاب‌هایشان را به تالاب میریزند باید گرفته شود؛ یکی همین شهرک صنعتی که سیستم تصفیه آب دارد و میگویند فعال است درحالیکه می‌دانیم فعال نیست! طبق گزارش‌ها و بررسی‌های به عمل آمده معمولاً مسئولی برای بازدید به شهرک صنعتی می‌رود آن را راه می‌اندازند و وقتی می‌رود آن را خاموش می‌کند که نباید از این موضوع بگذرید.