به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این آیه شریفه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّارِ وَلیَجِدوا فیکُم غِلظَهً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقینَ، عنوان کردند: خداوند متعال در این آیه شریفه یکی از آثار و برکات بهره‌مندی از تقوا را برای انسان های متقی همراهی و معیت عنایات و اراده و مشیت خودش معرفی می‌فرماید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: خداوند متعال سپس می‌فرماید ای انسان‌های مومن برای حفاظت از جامعه اسلامی نگاهتان به دشمن‌های دوردست نباشد تا از دشمن‌هایی که کنارتان هستند غافل شوید، انسان برای صیانت از جامعه اسلامی و ایجاد امنیت در امت اسلام باید نگاهی وسیع و همه جانبه نسبت به تهدید‌ها و دشمنی‌ها داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خداوند متعال در این آیه شریفه میفرماید کفار و دشمنان چه در نزدیکی شما چه در دوردست باشند باید از شما حساب ببرند، تصریح کردند: توجه انسان‌ها و مومنین به اینگونه موارد یکی از مصادیق ایمان و تقواست و اگر در مواجه با دشمنان هم توجه به تهدیدها و هم شدت و حدت لازم وجود داشته باشد قطعاً عنایت و اراده و مشیت پرودگار متعال بر پیروزی آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس و یاد و خاطره همه شهداء گرانقدر، جانبازان عزیز، آزادگان سرافراز، رزمندگان دفاع مقدس و مدافعین حرم و سلامت، عنوان کردند: از ملت عزیز ایران که در دفاع مقدس اینگونه در صحنه بودند و در بخش‌های مختلف هر کس به هر نحوی که می‌توانستند در این مسیر خدمت کردند تشکر می‌کنیم و تقدیر و تعظیم خاضعانه‌ای در پیشگاه مقام معظم رهبری داریم که در طول دفاع مقدس علاوره بر همه مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها حضور چشمگیر و مجاهدانه‌ای علیرغم همه سختی‌ها و شدائد و موانع، در جبهه‌های نبرد و پیگیری و مدیریت کارها داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: از درگاه خداوند متعال طلب علو درجات می‌کنیم برای روح بلند و ملکوتی امام(ره) که توانست انقلاب اسلامی ایران را ایجاد کند و دفاع مقدس و همه عرصه‌های کشور را با بصیرت و آگاهی و اخلاصی که داشتند مدیریت و رهبری کنند که برای ملت ما داشتن چنین امام و رهبری غرورانگیز است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه همانطور که در خطبه‌های هفته قبل گفتیم مقام معظم رهبری در تعابیرشان فرمودند نقش امام(ره) در دفاع مقدس آنطورکه باید در جامعه مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است، اظهار داشتند: در این خطبه اشاره به دو جمله از امام(ره) در رابطه با جنگ استناد و به عنوان طرح بحث و موضوع می‌پردازیم اگرچه جای پژوهش و بررسی فروان نسبت به دفاع مقدس احساس می‌شود؛ امام(ره) در فرازی از وصیت‌نامه سیاسی – عبادی‌شان تعبیری که راجع به جنگ به کار می‌برند میفرمایند این جنگ لعنتی و تحمیلی صدام تکفیری و آمریکا و…، در جای دیگر امام(ره) از جنگ به عنوان یک نعمت الهی نام می‌برند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه قطعاً جنگ فی‌نفسه خصوصاً در معارف دینی ما هیچگاه پسندیده و ممدوح نیست، خاطرنشان کردند: در تاریخ اسلام، پیامبر اکرم(ص) و اولیاء دین جاهایی که امام معصوم بوده و جهاد می‌توانسته شکل بگیرد اسلام پیش قدم نبوده است؛ امکان دارد یهودیان و گروهی توطئه کردند و لشکر اسلام سرکوب کرده اما لشکر اسلام هیچگاه آغازگر جنگی نبوده است، در ایام اربعین حسینی(ع) هستیم در کربلا هم سیدالشهداء(ع) آغازگر جنگ نبود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: اینکه امام(ره) از جنگ به عنوان نعمت یاد می‌کنند و در وصیت نامه به عنوان جنگ لعنتی تعبیر می‌کنند جای بررسی دارد؛ جنگ بد است به تعبیر امام(ره) لعنتی است چون تهدیدی بزرگ برای کشور و انقلاب است و باید تامیل کنیم که اگر ما در دفاع مقدس پیروز نمی‌شدیم امروز انقلابی وجود داشت؟ ایرانی وجود داشت؟ بنابراین جنگ تهدید خیلی بزرگی برای کشور و انقلاب بود و خسارت‌های قابل توجه مادی و معنوی و ویرانی و بی‌خانمانی و کشته و مجروح و اسیر فراوانی داشت.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در سال‌های اولی که انقلاب پیروز شده و می‌خواهد روی پای خودش بایستد و ویرانی‌های حکومت سلطنتی و استبدادی پهلوی را برطرف کند و محرومیت زدایی کند و کشور را بسازد، جنگ تحمیل و مانع پیشرفت جامعه و کشور ما شد و سال‌ها کشور را به عقب انداخت.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: به تعبیر امام(ره) جنگ برای ما نعمت بود چون امام(ره) توانست با کمک مردم از این تهدید فرصت‌های فراوانی ایجاد کند؛ علیرغم اینکه دشمنان بسیار هزینه کردند و تجهیز شدند و کمک کردند تا این جنگ موجب از بین رفتن انقلاب و ساقط شدن جمهوری اسلامی ایران شود اما نشد آن‌هم با مدیریت امام(ره)!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه امام(ره) دو عامل اساسی را برای مقابله با این تهدید دشمن مورد توجه قرار دادند و در جامعه پدید آوردند، افزودند: عامل اول این بود که امام(ره) برای مردم و جامعه یک انگیزه الهی و مقصد بسیارعالی را هدف گذاری و تعریف کرد؛ ما هدفمان از انقلاب رسیدن به آب و نان نبود کما اینکه بعضی از گروهک‌ها بعد از پیروزی انقلاب این شعارها را می‌دادند، در دفاع مقدس هم حضورمان تنها برای دفاع از آب و خاک و سرزمینمان نبود بلکه حاکمیت الهی را به عنوان هدف خیلی متعالی تر ترسیم کرده بودند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه در کنار این انگیزه متعالی که امام(ره) به مردم یاد داد توانست مردم را در سراسر کشور حول همین انگیزه مجتمع کند و وحدتی در جامعه برای دستیابی به این هدف الهی و تداوم روحیه انقلابی ملت بوجود آمد که خیلی نکته مهمی است، ادامه دادند: در آن زمان در عین حالیکه کشور در شرایط بسیار نامطلوبی از حیث دفاعی و نظامی و سایر مسائل بود، با این دو عاملی که امام(ره) ایجاد کرد، توانست در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌ها و دشمنی‌ها و ویرانی‌هایی که جنگ تحمیلی داشت از حیث نظامی مجموعه نیروهای مسلح و رزمنده ما را با قوت و ورزیدگی با همان انگیزه الهی در عین مقابله با دشمن در مسیر کسب دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری هدایت کند؛ این نیرو و توان و قدرت با آن محدودیت‌ها از کجا آمد؟ آنهم در جنگی که همه قدرت‌ها پشت سر صدام ایستاده بودند، همه این‌ها نتیجه رهبری و فرماندهی امام(ره) است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه از ویژگی های دیگر و فرصتی که از این تهدید جنگ برای کشور ما پدید آمد این بود که با شروع جنگ تحمیلی نقاب از چهره بسیاری از مدعیان خلق و دفاع از مردم کنار زده شد خصوصاً گروهک‌هایی که وجود داشتند، اضافه کردند: دیدید گروهک‌های فدایی خلق و منافقین خلق و دیگران که دم از خلق می‌زدند در دفاع مقدس چگونه نقاب هایشان کنار رفت و به عامل دشمن تبدیل شدند و مردم آنها را شناختند؟ گاهی اوقات در بحث‌های سیاسی می‌گوییم اگر بسیاری از این افراد و گروه‌ها و جریان‌هایی که در دفاع مقدس یا در شرایط دیگر مثلا فتنه داشتیم و می‌خواستیم به مردم چهره واقعی آنها را بشناسانیم و بگوییم اینها چه تفکراتی دارند به این راحتی نمی‌توانستیم بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: این دو تعبیر امام نسبت به جنگ که هم آن را نعمت می‌داند و هم جنگ لعنتی تعبیر می‌کند برای همیشه تاریخ ما وجود دارد؛ دو واژه‌ای که امام(ره) برای ارزیابی ارائه کرده است، نظام ما همیشه با تهدید‌هایی مواجه است و دشمن هیچ زمان از دشمنی‌اش دست بر نمی‌دارد اما آنچه مهم است اینکه از این دو ویژگی که امام(ره) فرمودند در مدیریت جامعه و زندگی استفاده کنیم و بهره ببریم.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اگر در مقابل تهدیدهای دشمنان منفعل شدیم و نتوانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم حتما آن تهدید برای ما لعنتی و خسارت بار است اما اگر توانسیتم از ان تهدید دشمن فرصت ایجاد کنیم و کشور را پیش ببریم و بنیه‌های مختلف کشور را تقویت کنیم برای ما نعمت است ولذا تحریم برای ما نعمت است چون این همه خودکفایی و خودباوری و تحقق شعار ما می توانیم را برای ما پدید آورد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: ای کاش در برخی از برهه‌ها خصوصاً در سال‌های گذشته از این دو بیان امام(ره) استفاده می‌کردند و این برجام سراسر خسارت محض امضاء و کشور را گرفتارش نمی‌کردند یا آن لوایح چهارگانه‌ای که رفتند غیرقانونی بدون مجوز امضا کردند و نظام را تحت فشار قرار دادند که باید FATF را بپذیرید که اگر نپذیرید حتی واکسن هم به ما نمی‌دهند که دیدید که بدون پذیرش آن هم واکسن وارد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: اگر این دو بیان امام(ره) را مسئولین در هر دوره و مسئله ای نصب العین قرار دهند قطعا هیچ تهدیدی نمی تواند نظام اسلامی را از پای در بیاورد.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین سیدالشهداء(ع)، اظهار داشتند: اجتماع بزرگ اربعین شهرستان در روز اربعین برگزار می شود و ان‌شاءالله با حضور همه عاشقانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به صورت پرشور برگزار شود.