به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) با استناد به این فرمایش حضرت أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ، اظهار داشتند: حضرت امام حسن عسکری(ع) در این بیانشان همه شیعیان را امر به رعایت تقوای الهی می‌کنند و اینکه در امر دین، عمل به احکام الهی و رعایت حدود الهی چه در زندگی فردی و اجتماعی چه مسئولین چه آحاد افراد در جامعه اسلامی از ورع بهره‌مند شوند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اگر جایی انسان شبهه‌ای نسبت به کاری دارد که حرام است یا نیست ورع یعنی در شبهات هم انسان توقف کند و عمل نکند، افزودند: انسان گاهی اوقات در امر دین بی موالاتی می‌کند درحالیکه مهم ترین مسئله، دین انسان و حدود الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: حضرت در ادامه این بیانشان می‌فرمایند برای خدا تلاش کنید؛ اینکه انسان هر تلاشی که می‌کند برای خدا باشد، اگر نیت انسان‌ها در همه امور خدا باشد ثواب و بهره فراوانی نصیبشان می‌شود و خیلی مهم است اما این موضوع برای کسانی که مسئولیتی در جامعه دارند سنگین‌تر است.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تشکر بابت دسته امروز و مجالس عزاداری حضرت امام حسن عسکری(ع) که شب گذشته در شهرستان برگزار شد، عنوان کردند: ان‌شاءالله اینگونه اظهار ادب‌ها نسبت به ساحت اهل بیت(ع) گسترش پیدا کند؛ در شهادت ائمه اطهار(ع) نباید بین ائمه(ع) فرقی بگذاریم، شهادت سیدالشهدا(ع) همانقدر مهم است که شهادت امام حسن عسکری(ع) مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: آغاز دوره امامت حضرت ولی عصر(عج) به تبع این شهادت است که این مناسبت را هم تبریک عرض می‌کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تبریک دهم ربیع‌الاول سالروز ازدواج وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه کبری(س) که این همه برکات برای بشریت داشت و مولود این ازدواج فاطمه زهرا(س) می‌باشد که نسل پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) همه از مادری مثل خدیجه(س) و دخترشان فاطمه زهرا(س) است، خاطرنشان کردند: امر ازدواج باید در جامعه ما بیشتر رواج پیدا کند، تسهیل شود و همچنین تاسی به این اولیاء الهی در امر ازدواج که نگاهشان به ازدواج نگاه الهی است مدنظر قرار بگیرد.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: بخشی از فرمایش حضرت امام حسن عسکری(ع) به اینگونه ازدواج صدق می‌کند، جوانان برای خدا ازدواج کنند، نه احیانا برای مالی، ثروتی، جمالی یا شهوتی؛ آنچه مهم است و همه اولیاء دین توصیه کرده‌اند این است که امر ازدواج را به عنوان یک وظیفه دینی و تکلیف الهی بر اساس چارچوبی که خداوند متعال فرموده دنبال کنید این زندگی برکت پیدا می‌کند و همه نیازهایش تامین می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه امیدواریم در این دو ماه خصوصاً ربیع و در ماه‌های بعد هم شاهد رونق ازدواج جوان‌ها باشیم با سهل‌گیری و همتی که می‌کنند، تصریح کردند: قرآن کریم می‌فرماید که یکی از کارهای شیطان این است که انسان را می‌ترساند، می‌گوییم ازدواج کن می‌گوید از کجا خرجی بیاورم از کجا خانه تهیه کنم! شیطان همش فقر و مشکلات را جلوی چشم انسان می‌آورد درحالی که مسبب الاسباب خداست و اگر نیت خدایی باشد خودش وسائل را فراهم می‌کند کما اینکه در جامعه دختران و پسرانی که با این نیت ازدواج کرده‌اند را میبینیم که خداوند متعال خودش موانع را از سر راهشان برداشته است.

خطیب جمعه بندرانزلی به دوازدهم ربیع سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت که از ابتکارات امام(ره) و بسیار هم مهم و موثر در پیشبرد امت اسلام و شکست دشمنان است، اشاره و اظهار کردند: دشمنان ما در طول تاریخ خصوصاً بعد از انقلاب همه تلاششان این است که بین امت اسلام ایجاد اختلاف کنند حالا یا اختلاف مذهبی یا قومیتی یا عرب و عجم و یا اختلاف نژادی؛ سالهای اخیر هم در کشورهای مختلف اسلامی جنگ درست کردند و مسلمانان را به جان هم انداختند از جنگ تحمیلی که بر انقلاب اسلامی بواسطه صدام عفلقی تحمیل کردند تا گروهک های تروریسیتی، تکفیری و داعشی.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: وحدت یکی از مسائل مهم امت اسلام است خصوصاً در جامعه ما که اگر این مسئله به طور کامل محقق شود بسیاری مشکلات جامعه مسلمین که معلول همین اختلافات و نزاع‌ها است برطرف می‌شود، مثل آنچه که در یمن میگذرد که حاصل اختلافات اینگونه‌ای است که آل سعود بدفهم خبیث این جنایت‌ها را به نیابت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: وحدت اگر باشد این نزاع‌ها از بین می‌رود، منتهی آنچه مهم است اینکه این وحدت را در امت اسلام تحت ولایت الهیه پیامبر اکرم(ص) می‌دانیم و محور اسلام و پیامبر اکرم(ص) است که البته معتقد به امر ولایت و امامت هم هستیم و امر ولایت و امامت از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) آغاز می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی به تشریح ویژگی‌های وحدت پرداختند و افزودند: نخستین ویژگی این است که وحدت باید با عقلانیت همراه باشد، اسلام دین عقلانیت است؛ محور حرکت اسلام و امت اسلام در همه مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و… باید بر مدار عقلانیت باشد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دیگر این است که این وحدت باید همراه با بصیرت و آگاهی باشد و بدانیم که نقشه دشمن برای ایجاد اختلاف چیست از آن پرهیز کنیم، بعضی وقت‌ها برخی از این مناسبت سوء استفاده می‌کنند به عنوان عیدالزهرایی که مستند تاریخی و مبنای موثقی ندارد، ما این ایام را عیدالزهرا میدانیم اما عید آغاز امامت امام زمان(عج) که وجود مبارکش انتقام گیرنده از همه ظالمین و ظلم‌هایی است که به آل الله شده و این به مایه خوشنودی فاطمه زهرا(س) است، اما به آن معنایی که موجب اختلاف می‌شود قبول نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه ویژگی دیگر وحدت این است که در امت اسلام برای تقویت این اتحاد و انسجام باید به ابعاد اقتصادی و سیاسی هم توجه شود، افزودند: آنچه در امت اسلام و کشورهای اسلامی وجود دارد از منابع، ذخایر و علوم و فنون و صنایع به اندازه‌ای هست که نیاز کشورهای اسلامی را برطرف کند و نیازی به کشورهای بیگانه نیست؛ لذا باید کشورهای اسلامی تامین نیازهایشان از کشورهای اسلامی را به کشورهای بیگانه ترجیح دهند.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امروز آنچه در منطقه می‌گذرد از پیروزی‌های جبهه مقاومت در کشورهای مختلف خط مقاومت تا شکستی که گریبان گیر آمریکایی‌ها و اعتلاف غارتگرشان در کشورهای مختلف همچون افغانستان، عراق، سوریه شده؛ ان‌شاالله این فرمایش مقام معظم رهبری که آمریکایی‌ها از منطقه به طور کامل اخراج خواهند شد به زودی محقق می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: دست صهیونیست‌های جنایتکار و کودک‌کش در همه این اختلافات و کشتارها در منطقه و دنیا آلوده است، در سوریه، لبنان، یمن و اخیراً هم شرارت و فتنه انگیزی‌شان در مرزهای شمالغربی، و تمام تلاششان درگیر کردن جمهوری اسلامی در این نزاع‌ها است چه در سوریه، چه در عراق، چه در افغانستان بعد از فرار آمریکایی‌ها و بعد هم در همین قضیه مرزهای با آذربایجان که جمهوری اسلامی درایت کرده و نقشه دشمن محقق نشده اما دنبال این اختلافات و درگیری‌ها هستند و باید حواس امت اسلام جمع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه به بحث برجام و مذاکرات برجامی اشاره و اظهار کردند: در دولت جدید مسیر برجام طبق روالی که دارد قاعدتا باید دنبال شود اما با ویژگی‌هایی برخلاف آنچه در گذشته انجام می‌شد؛ خوشبختانه مسئولین ما در دولت سیزدهم به این باور عدم پایبندی غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهداتشان که مردم و مقام معظم رهبری معتقد بودند اعتقاد دارد برخلاف قبلی‌ها که خیلی فریفته و شیفته بودند و فکر می‌کردند آن‌ها آدم‌های خیلی خوبی هستند و امضائشان تضمین است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این تفاوت نگاه و رویکرد در دولت مجلس و دستگاه قضایی نکته خیلی مهمی می‌باشد که در  مذاکرات هم اثرگذار است، افزودند: از طریق مذاکرات به دنبال براندازی نظام هستند با طراحی‌هایی که داشتند، برجام یک و دو و موشکی و منطقه‌ای؛ دشمن خیرخواه نیست و به دنبال نابود کردن است و این نکته باید پشت میز مذاکره در ذهن مسئولان باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دولت مواضعش را اعلام کرده و گفته به دنبال عملگرایی هستیم و اگر از مذاکرات منافع ملت تامین شود ما هم هستیم اگر نشود ما خیلی نیازی به مذاکره نداریم و به دنبال مذاکره هم نیستیم، خاطرنشان کردند: یکی از دلایلی که هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به تکاپو انداخته و هی پیام می‌دهند برای همین است البته باید توجه داشته باشیم در برجام و این نوع توافق یکسری ایرادات اساسی وجود دارد که قابل تغییر نیست چون نه ما غائل به این هستیم در این توافقنامه تجدید نظر شود و نه می‌گذاریم که تجدید نظر شود، بعضی از مفاد روی ساده‌اندیشی و یا قصد و غرض‌هایی تعیین شده که خیلی به نفع ما نیست اما باید به همین توافقاتشان عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: اگر این مذاکرات به نتیجه رسید و این تحریم‌ها برداشته شد و احیانا دشمنان و طرف‌های مقابل به شرایط عمل کردند فکر نکنیم که برجام همه‌اش به نفع ماست، ما خسارت‌هایی متحمل شدیم که سر جای خودش است و در عین‌حال حقوقمان استیفا نشده است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده هیچ عجله‌ای برای بازگشت به مذاکرات نداریم مگر اینکه به این جمع‌بندی برسیم که آن‌ها میخواهند به تعهداتشان عمل کنند و دلیلش هم این است که هیچ‌کدام از مسائل کشور را دولت جدید و مجلس محترم و مسئولین دیگر به برجام گره نزدند برخلاف ۸ سال قبل و کارشان را دارند انجام می‌دهند و دنبال رفع مشکلات مردم و جامعه هستند، حالا اگر به نتیجه رسید که بهتر اگر نرسید کشور را معطل آن نمی‌کنند که آیا آن‌ها به تعهداتشان عمل می‌کنند یا نه! در عین‌حال عدم اجرای تعهداتشان عمدتاً به ضرر خودشان هست خصوصاً در بحث تجاری، اقتصادی و تعاملاتی که با ایران داشتند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن تبریک هفته ناجا، از مجموعه نیروی انتظامی که در بخش‌های مختلف مرزبانی، دریابانی و راهور در راستای تامین امنیت کشور و مردم عزیز علیرغم مشکلات و موانعی که سر راهشان قرار دارد تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کردند و افزودند: توقع ما از همه عزیزان و مجموعه‌ها خصوصاً نیروی انتظامی این است که در همه بخش‌ها، ماموریتشان را با رعایت دو اصل پیش ببرند؛ اصل اول مسئله حدود الهی و شرعی است ما هیچ توجیهی نداریم که از حدود الهی جایی عقب نشینی کنیم، نکته دوم اجرای قانون است، قانون به دقت باید مورد عمل و اجرا قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: قانون سواحل باید اجرا شود هیچکس هم نمی‌تواند ممانعت کند، در امر ورزش خلاف شرع، اختلاط زن و مرد و دختر و پسر پسندیده و مجاز نیست و باید همه دستگاه‌ها ازجمله اداره ورزش، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با آن مقابله کنند، همچنین بعضی از اماکن، رستوران‌ها و کافه‌ها مسائلی در رابطه با آن‌ها وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند مانع اجرای قانون مدونش توسط نیروی انتظامی شود و باید با قدرت کارشان را انجام دهند و ما، مردم و دستگاه قضائی از اجرای قانون و حدود الهی حمایت می‌کنیم و هر جایی دیدیم قانون ضعف و نقصی دارد اولویت با حدود شرعی است.

امام جمعه بندرانزلی صمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۲۳ مهر شهرستان، اظهار داشتند: روز ۲۳ مهر روز شهرستان که مراسمی هم برگزار خواهد شد اما روز شهرستان باید روزی باشد که مورد اقبال عمومی در جامعه قرار بگیرد و همه نسبت به این روز اهتمام داشته باشد، اگر احیانا خلل و نقصانی در این روز هست باید تجدید نظری شود اگر هم این روز روز شهرستان هست باید قوی برگزار شود، اینکه بگوییم روز شهرستان بعد هم به یک مراسم برای یادبود شهدای عزیز محدود شود این به عنوان روز شهرستان در هیچ عرفی تلقی نمی‌شود.