به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در جلسه شورای زکات شهرستان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و توفیق بهره برداری از فضائل لیالی قدر، اظهار داشتند: مسئله زکات خیلی مهم می‌باشد و خداوند متعال در قرآن کریم در ردیف نماز بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با بیان اینکه از مجموع آیات قرآن کریم می‌توان اینگونه برداشت کرد که اگر کسی نماز بخواند اما اهل زکات نباشد اعمالش آنگونه که باید مورد پذیرش قرار بگیرد پذیرفته نمی‌شود، اضافه کردند: زکات از جمله عبادات مالی بسیار مهم است؛ بر انفاقات مستحب خیلی تاکید شده اما زکات وقتی مطرح می‌شود مسئلۀ وجوب است.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در شهرستان زکات واجب نداریم اما در عید فطر حکم فطریه با زکات‌های مستحبی فرق می‌کند؛ ضمن اینکه زکات فطره تضمین سلامتی زکات دهنده تا سال آینده است و در روایت آمده اگر زکات نداد بیم آن می‌رود که در سال از دنیا برود یعنی تا این حد مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه اطلاع رسانی لازم نسبت به اهمیت زکات علی‌الخصوص زکات فطره را در جامعه نداشتیم، افزودند: زکات فطره فقط مختص شب عید فطر است و فقط اعلام می‌شود زکات چقدر است اما به اینکه اهمیت و دلیل وجوبش چیست پرداخته نمی‌شود که می‌طلبد بیش از این روی آن کار شود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: با توجه به مصوبات شورای زکات هیچ مجموعه‌ای خارج از شهرستان حق جمع آوری زکات را در شهرستان ندارد؛ نیاز خودمان در شهرستان به اندازه‌ای است که این مبالغی که جمع‌آوری می‌شود کفافگو نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تشکر از هماهنگی‌ موجود بین مجموعه‌های جمع‌آوری کننده فطریه اعم از فرمانداری کمیته امداد بهزیستی نیروی انتظامی مساجد و موسسات خیریه تصریح کردند: در ادامه تلاش‌های سنوات گذشته جهت منضبط شدن جمع‌آوری فطریه توسط مجموعه‌های شهرستان، اقدامات جدی‌تری انجام شود و موسسات خارج از شهرستان مجاز برای جمع‌آوری زکات در شهرستان نمی‌باشند و باید ضمن جلوگیری از خروج فطریه توسط آن موسسات، هرچه بیشتر نیازمندی‌های خانواده‌های آسیب‌پذیر در شهرستان از این محل تامین شود.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: باید مردم توجیه شوند تا زکاتی که می‌دهند مطمئن باشند که صرف نیازمند می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه باید اولویت‌های شهرستان در شورای زکات احصاء شود تا در بخش‌های مختلف کمک به نیازمندان، بیماران کلیوی، محرومیت زدایی و کارهای عام‌المنفعه کردن کدام‌یک اولویت بیشتری دارد، تصریح کردند: اگر در شهرستان ۹۰ نفر بیمار کلیوی داریم اگر بتوانیم بخش قابل توجهی از این زکات را اختصاص بدهیم تا تعدادی از این عزیزان پیوند کلیه انجام دهند خیلی عاقلانه‌تر و منطقی‌تر از این است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ما ضمن اینکه موظفیم زکات را جمع‌آوری کنیم موظف هم هستیم آن را درست صرف کنیم؛ اگر زکات در جای درست خودش خرج شد شکر عملی است و خداوند متعال توفیق می‌دهد سال آینده موفق‌تر خواهیم بود اما اگر خدای نکرده جایی صرف کردیم که اولویت نداشت هدر دادن نعمت الهی است.