به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در آیین یادبود شهیدان سپهبد علی صیاد شیرازی، سپهبد ولی الله قرنی و شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی که در مسجد رسول اکرم منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشتند: ماه پرفضیلت رمضان بهترین فرصت برای خودسازی انسان است.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خداوند متعال برای رشد انسان‌ها و تعالی بندگانش شرایط را به گونه‌ای در کل نظام آفرینش تنظیم کرده که مسیر هدایت برای انسان ها روشن، شفاف و واضح باشد، تصریح کردند: خداوند متعال ماه رمضان را قرار داد تا کسی که در طول سال به فکر خودسازی و تهذیب نفس و معنویت نیست، بواسطه روزه و عبادات و اعمال دیگر این ماه از ثواب و فضیلتی بهره‌مند شود که حتی تصور آن را هم نمی‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با استناد به این فرمایش پیامبر اکرم(ص) أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ، اظهار داشتند: همین که در حال روزه تنفس می‌کنیم که برای حیات مادی ما امری ضروری است و اگر نباشد انسان زنده نیست هم ثواب تسبیح و ذکر محسوب می‌شود؛ از این بالاتر پیامبر اکرم(ص) فرمودند “وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَهٌ” ماهی که اگر انسان یک تامل کوتاه داشته باشد قطعاً متنبه می‌شود و به فکر بهره‌مندی از این ماه بیش از ثوابی که خداوند برای نفس و خواب انسان روزه دار قرار داده می‌رود.


امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) در خطبه‌ شعبانیه در رابطه با فضائل ماه مبارک رمضان اینگونه بیان می‌فرمایند که وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَهٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَهٍ؛ در این ماه خدا را بخوانید و از خدا مسئلت کنید، دعا کنید، درخواست کنید، این درخواست شما دو ویژگی داشته باشد، یکی نیت صادق؛ با خدا که سر و عیان انسان‌ها را می‌داند رو راست باشیم و با دوم دل‌های پاک.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین مطرح کردند: خدا را با نیات صادقه و قلوب طاهره بخوانیم که چه اتفاقی بیفتد؟ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَهِ کِتَابِهِ؛ تا خداوند متعال توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن را به ما عنایت کند؛ بعضی‌ها توفیق روزه گرفتن ندارند، روزه گرفتن در این ماه توفیق میخواهد و نصیب هر کسی نمی‌شود، وَ تِلَاوَهِ کِتَابِهِ؛ گاهی اوقات برای تلاوت قرآن در همین ماه رمضانی که ثواب تلاوت یک آیه برابر یک ختم قران در غیر ماه رمضان است تنبلی می‌شود! از این کلام نورانی الهی بهره‌مند شدن و دل و جانمان را با آیات قرآن کریم مانوس کردن و در نهایت متخلق شدن به اخلاق قرآنی باید ثمره این ماه برای انسان‌ باشد.


امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در همین خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) میفرمایند مراقب چشم و گوش هایتان باشید و از چیزهایی که گوشتان نباید بشنود و حرام است خودتان را حفظ کنید و از چیزهایی که چشمتان نباید ببیند و حرام است چشم بپوشید و ثمره آن این است که چشم باطن انسان باز می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با بیان اینکه عموم شهدای ما خصوصاً این سه شهید گرانقدر و شهدای عزیز روحانی ما مراتب معنوی را طی کرده بودند، خاطرنشان کردند: تنها آن تبحر و علم نظامی، شهید صیاد را صیاد نکرد بلکه معنویت صیاد و تلفیق آن با علم و دانش روز برای جنگ و مبارزه با خدا صیاد را صیاد کرد و هر چه در زندگی‌اش نگاه می‌کنید معنویت و اخلاص و تقوا و ولایتمداری و رسیدگی به زیر دستان و توجه‌اش به نماز و تلاوت قرآن موج می‌زند.


امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه همه شهداء مسیر سلوک را قبل از شهادت طی کرده‌اند، افزودند: حالات و وصیتنامه‌های شهداء را وقتی بررسی می‌کنید می‌بینید در حالات و رفتارهایشان و حتی در مزاح و شوخی‌شان هم معنویت شور می‌زند و از همه دنیا فارق شده بودند و در آغازین لحظات وصل به عالم ملکوت از فرط شادی و اشتیاق در کالبد بدن نمی‌گنیجدند.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در این مسیر باید بنیان‌های فکری و اعتقادی‌مان را قوی کنیم؛ یکی از ویژگی‌های شهید صیاد این بود که باور عمیق داشت، او اهل مطاله بود و معارف دینی و تفسیر را مطالعه می‌کرد و بنیان‌های فکری و اعتقادی خود را تقویت می‌کرد، اینطور نیست که فکر کنیم اگر معتقد باشیم خدا هست معاد هست و پیامبر برای هدایت انسان‌ها آمده و ائمه جانشینان پیامبر هستند و خب اعتقادمان کامل شد! نه انسان خیلی باید تلاش کند و مانوس با معارف دین شود آن هم در این زمانی که ما زندگی می کنیم با این همه شبهات و وسوسه‌ها و اغواگری‌ها.


امام جمعه بندرانزلی در پایان تاکید کردند: درس ما از این شهدای عزیز باید عمل به سیره آن‌ها باشد، اگر کسی هم در جمع و جامعه ما هست که این تاسی را دارد باید تکرار این مناسبت‌ها او را در این مسیر استوار تر و مصمم تر کند و عزم و انگیزه اش بیشتر شود در اینکه هم خودش و هم اطرافیانش را حفظ کند.