امام جمعه بندرانزلی گفت: ما از همین تریبون اعلام می کنیم که با واگذاری جزیره ای تالاب به منطقه آزاد به شدت مخالفیم ، منطقه آزاد اگر هدفش کمک به انزلی است باید کل شهرستان انزلی را تحت حوزه خود قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان با اشاره به روز جهانی آب خاطر نشان کرد: مسئله آب در جوامع بشری مسئله بسیار مهمی است ، جنگ آتی در بین کشورها جنگ بر سر آب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاید ما در این شهرستان با وجود دریا و تالاب و بارش رحمت الهی این کمبود آب را به صورت ملموس حس نکنیم تاکید کرد: هم مردم و هم مسئولان باید در مصرف آب صرفه جویی لازم را مد نظر خود قرار دهند که متاسفانه برخی از منابع آبی ما مثل تالاب علاوه بر خشک شدن و آلوده شدن در خطر جدی قرار دارد.

خطیب جمعه انزلی برای چهارمین بار در خطبه های اخیر خود در نماز جمعه شهرستان به موضوع خشک شدن تالاب بین المللی انزلی نیز اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات رفتارهایی مشاهده می شود که برخی ها تحت پوشش حفاظت از تالاب درصدد از بین بردن تالاب  بوده و هستند.

*تالاب خواری در انزلی به یک معضل تبدیل شده است / بخش عمده ای از آتش سوزی های تالاب عمدی است

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به آتش سوزی های اخیر در محدوده سنگاچین افزود: ما هر ساله در تالاب آتش سوزی هایی داریم که عمدی بودن آن برای نیروی های امنیتی و نظامی مسجل شده وخسارات فراوانی داشته است و به گفته دستگاه های قضایی نتوانسته اند خاطیان را شناسایی و دستگیر کنند که به دنبال آن عده ای می آیند به وفور زمین ها را دور می کنند و حالا تالاب خواری در محدوده تالاب انزلی به یک معضل تبدیل شده است.

وی همچنین گفت: برخی ها از مردم عادی بنا بر تنگدستی به بهانه کشاورزی و بخش دیگری نیز که وابسته به جریانات و افراد خاصی نیز بوده ، به صورت گسترده در حال تصرف تالاب اند و با حمایت و پشتیبانی برخی افراد و ارائه سند ، خیلی راحت زمین های تالاب را به مالکیت خود در می آورند که این بحث گسترده ای دارد و من وارد نمی شوم که اگر لازم باشد در جای خود عرض خواهم کرد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به سخنان منتشر شده از طرف مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مبنی بر احیا و بهره برداری خردمندانه با توجه به محدودیتهای قانونی که مانع از کار در خارج از محدوده می شود خواهان افزوده شدن تالاب به منطقه هستند ، مطالبی را مطرح کرد.

*بارها گفته ایم که منطقه آزاد انزلی به نام انزلی و به کام دیگران است

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: بارها گفته ایم که منطقه آزاد انزلی به نام انزلی و به کام دیگران بوده و برای این شهرستان منفعتی نداشته است و بارها به خود مسئولان سازمان نیز گفته ام و بارها از همین تریبون هم اعلام کرده ام و حالا نیز وضعیت معیشتی بازاریان معلوم است که بخشی از آن متاثر از منطقه آزاد و بخشی دیگر از آن نتیجه سوء مدیریت مجموعه های اقتصادی شهرستان برشمرده می شود.

وی در ادامه با گلایه از این درخواست تاکید کرد: در خوش بینانه ترین حالت اینکه همین درآمدزایی اندک تالاب برای قایق رانان از طریق توریست ها و مسافرین به دلیل واگذاری به منطقه آزاد از دست شهرستان خواهد رفت و مردم شهر برای رفتن به تالاب هم باید پول بدهند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه عده ای با نیت خوبی آمدند و جریانات خوبی نیز در حمایت از تالاب به راه انداختند تصریح کرد: تلاش های مردمی ای در جهت جلب توجه عمومی و بین المللی، به شرایط بد تالاب انجام شد اما منفعتش در کاسه دیگران قرار گرفت که اگر باز این هم به احیا و حفظ تالاب کمک می کرد ما حرفی نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه سه نکته و سئوالی را نیز در جهت مخالفت خود با واگذاری تالاب انزلی به منطقه آزاد عنوان و بدین شرح بیان کرد: در حال حاضر بخشی از تالاب در محدوده منطقه آزاد قرار دارد، زمین هایی که مربوط به تالاب است بر خلاف قانون، برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و بر خلاف دستور صریح و موکد مقام معظم رهبری بنا بر عدم تغییر کاربری زمین های کشاورزی ، تغییر کاربری داده شده است تا ساخت و ساز کنند و در بخش “علف چر” نیز تصمیم به این کار داشتند که مردم مخالفت کردند و نگذاشتند.

*عده ای در منطقه آزاد انزلی به دنبال افزایش محدوده و زمین هستند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بارها گفته شده است که عده ای در منطقه آزاد انزلی به دنبال افزایش محدوده و زمین هستند، ما به آنان گفتیم اگر شما می خواهید کاری کنید، کل شهرستان را تحت حوزه خود ببرید که در تعبیر رایج احساس شد که آنان به دنبال گوشت لُخم و بی دردسر هستند و در جواب به من گفتند شهرستان که زمین ندارد.

خطیب جمعه انزلی در ادامه به تقاضای واگذاری لکه ای شهرک صنعتی خمیران به منطقه آزاد از سوی ذی نفعان اشاره و اظهار کرد: سعی می کنند جاهایی را که برایشان منفعت دارد را در حوزه مدیریت خود قرار دهند و هیچ منفعتی از این اقدامات شامل حال مردم انزلی نخواهد شد لذا اگر تصمیم به احیا سازی دارید چرا همان قسمت تالاب در محدوده ی خود را غیر قانونی تغییر کاربری دادید؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به دومین سوال و نکته خود نیز اشاره و افزود: شما می خواهید تالاب را احیا کنید و این در حالی است که به گفته کارشناسان، بخشی هر چند کم ( نسبت به کل آلودگی ها) از آلاینده های تالاب مربوط به کارخانه های تحت حوزه شهرک صنعتی شماست که حتی اجازه ی برخورد با آلایندگان را به محیط زیست هم ندادید، اگر احیا تالاب را می خواهید در گام اول این مشکل را بر طرف کنید تا بتوان به درخواست شما اطمینان کرد.

وی مصاحبه و سخنان مسئول دفتر تالاب های سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه جشنواره اخیر حمایت از تالاب را نیز به عنوان سومین نکته خود مطرح و تصریح کرد: به گفته این کارشناس مسئول نزدیک به ۹۰ الی ۹۵ درصد آلاینده کننده های تالاب خارج از محدوده تالاب است و اگر این حرف کارشناس مسئول را ما قبول داشته باشیم ، شما که برای هزینه کردن در خارج از محدوده منطقه اظهار می دارید که منع قانونی دارید چگونه می خواهید برای رفع منشاء های آلاینده در خارج از محدوده خود هزینه کنید؟

*مردم روستاها در محدوده منطقه آزاد انزلی شرایط مطلوبی ندارند

امام جمعه بندرانزلی در بخشی دیگر از سخنان با اشاره به بازدید های اخیر خود از روستاهای محدوده منطقه آزاد انزلی و دیدار با روستاییان تاکید کرد: من در این بازدید ها متوجه شدم که علی رغم همه اظهارات آقایان، مردم روستاهای این محدوده در برخی نقاط در شرایط مطلوبی به سر نمی برند و در بازدید از مدرسه ای دبستان و راهنمایی متوجه شدم پسران و دختران همه به صورت مختلط هستند و وقتی به این موضوع اعتراض کردم و دلیل این اختلاط را پرسیدم و تاکید کردم که کجای نظام اسلامی گفته است دختری که به سن تکلیف رسیده باید کنار پسر بزرگ تر از خودش بنشیدند، آموزش و پرورش گفت که بودجه لازم را نداریم تا بسازیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با گلایه از این کاستی ها در حق مردم محدوده منطقه آزاد نیز گفت : آیا واقعا شما هم ندارید که بسازید ؟ مستقل کردن این مدارس مگر چقدر هزینه دارد؟ شما که تا این اندازه حاضر نیستید در منطقه خود برای اصلاح یک مسئله ی دینی و ارزشی هزینه کنید و فقط به دنبال برگزاری همایش و جشنواره ها و مسابقات هستید و مردم منطقه شما در برخی نقاط وضع معیشتی سخت دارند و جوانان دچار بیکاری اند ، چطور می خواهید تالاب به این وسعت و با این هزینه های سنگین و آلایندگی های بسیار را احیا کنید؟

*ما با واگذاری جزیره ای تالاب به منطقه آزاد انزلی به شدت مخالفیم / منطقه آزاد اگر هدفش کمک به انزلی است باید کل شهرستان را تحت حوزه خود قرار دهد

وی در ادامه تاکید کرد: ما ازهمین تریبون اعلام می کنیم که با واگذاری جزیره ای تالاب به منطقه آزاد به شدت مخالفیم و حتی از رفع تصرف منطقه آزاد از محدوده فعلی شهرستان بندرانزلی هم استقبال می کنیم ، منطقه آزاد اگر هدفش کمک به شهرستان است در چارچوب قوانین باید کل مجموعه شهرستان انزلی با روستاها را تحت حوزه خود قرار دهد و باید مردم شهرستان از تمام امکانات و امتیازات منطقه آزاد بهره مند شوند.

خطیب جمعه انزلی در سخنانی کوتاه به راه اندازی قطار در گیلان نیز اشاره و اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتند انزلی در یک بن بست قرار می گیرد و همین چهار مسافر هم دیگر نمی آید ، با این وجود کجای انتخاب های جزیره ای شما مورد پسند خدا و خلق خدا است؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان به عنوان آخرین دعای نماز جمعه سال ۹۶ نیز گفت: خدایا تو را به همه اولیایت قسم می دهیم که به ما و همه مسئولان ما تعهد در خدمتگزاری خالصانه به دین و مردم را عنایت بفرما.