به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در مراسم عید غدیر و تجلیل از آزادگان اداره کل گمرک گیلان ضمن تبریک ایام دهه امامت و ولایت و سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، اظهار کرد: اگر اهمیت مسئله امامت و ولایت را آنگونه که باید، درک کنیم، تمام حوادث، وقایع، اتفاقات، تغییر و تحولات جامعه و زمان برای ما دارای تفسیر و معنای صحیح می شود.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر مسئله امامت و ولایت آنگونه که هست شناخته و درک نشود انسان از تجزیه و تحلیل مسائل دوره خودش و عصر های گذشته عاجز می ماند، افزود: مسئله ولایت بسیار مهم، اساسی و بنیادین در دین و معارف دینی ماست و درک حقیقی داشتن از این مسئله بسیار کلیدی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: امتحان های الهی در برهه های مختلف، زوایای وجودی انسان را کشف کرده و نشان می دهد؛ آزادگان عزیز ما از این امتحان سخت سرافراز بیرون آمدند و در اسارت گاه های رژیم صدام عفلقی انواع و اقسام شکنجه های روحی و جسمی و ناملایمات را دیدند، اما پای دین، ایمان، امامت و رهبری شان ایستادند.

ایشان با تاکید بر اینکه باید دید آیا ما در نوسانات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … توانسته ایم ولایت مدار باشیم و پای رهبری باستیم یا نه، اظهار کرد: ولایت یک اصل و رکن مهم در جامعه است و همه باید کارهایشان را با جهت ولی تنظیم کنند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه داد: اگر التزام و هم جهتی با ولی و خواست، رهنمود و راهنمایی اش باشد جامعه رو به سلامت و رستگاری می رود، در غیر این صورت مانند حکومت های فاسق دنیا رو به ضلالت گمراهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین عنوان کرد: تا زمانی که ولایتمداری در انسان به مرحله ظهور و بروز نرسد، هرچه قدر هم عبادت داشته باشد باطل است و هیچ اثری ندارد؛ اینکه پیامبر اکرم(ص) می فرماید «علی قسیم الجنه والنار» ولایت معیار بهشتی و جهنمی شدن انسان هاست و اینگونه که فکر کنیم، می توانیم بدون توجه به ولی زمان زندگی کنیم اصلا درست نیست.

ایشان خاطر نشان کرد: باید عمل و حرکت انسان در جهتی باشد که ولی دستور داده و رضایت دارد؛ اگر این متابعت وجود داشت، انسان ولایت مدار می شود و در غیر اینصورت عمل انسان پذیرفته نیست و تلاش انسان بیهوده و رو به گمراهی است و علاوه بر خودش، جامعه را نیز به سمت ضلالت می کشاند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از انحرافات، فساد ها و کاستی هایی که گاهی اوقات در جامعه می بینیم ناشی از آن است که عموما تابع ولی نیستیم چون در فرامین ولایت انحراف و فساد نیست؛ اگر در طول تاریخ به این اصل مهم توجه می شد، ائمه(علیهم السلام) به شهادت نمی رسیدند، دشمنان حکومت را غصب نکرده و مسیر جامعه و تاریخ را منحرف نمی کردند.