به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم تودیع و معارفه ناظر گمرکات استان گیلان اظهار داشتند: امروز کشور ما در شرایط خاص و حساسی به سر می‌برد و دنیا در آستانه تحول عظیمی هم از لحاظ جابجایی و انتقال قدرت‌ها و هم از لحاظ بحران‌هایی که احتمال دارد پیش روی بعضی جوامع و بشریت باشد قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: انقلاب اسلامی در طول ۴۳ سالی که از عمر مبارکش گذشته فراز و فرودهای فراوان و متنوعی را پشت سر گذاشته و در همه این سال‌ها آنچه مستمر بوده دشمنی استکبار جهانی علیه نظام اسلامی در بعد اقتصادی است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه دشمنان در طول این سال‌ها در مسئله اقتصاد، رونق تولید و همه امور مرتبط، طراحی‌ها و توطئه‌های متنوع گسترده و بسیار دقیقی داشتند، خاطرنشان کردند: البته جمهوری اسلامی توانسته در طول این سال‌ها از این تهدید‌ها فرصت‌های خوبی بسازد و بر توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان خصوصا در سال‌های اخیر نسبتاً فائق بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی و با بیان اینکه در یک جنگ ترکیبی به سر می‌بریم، اضافه کردند: عمده جنگ امروز در زمینه اقتصاد و معیشت و در مباحث رسانه‌ای و جنگ ادراکی با مردم و جامعه ما خصوصا در شرایط خاص کرونا با مشکلات معیشتی که داشتیم است، فقط مسئله نظامی نیست آن‌هم چون دشمنان توانش را ندارند و نمی‌توانند به آن عرصه ورود کنند اگرچه در صدد ایذا هستند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: مجموعه گمرک یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش‌هایی است که در امر اقتصاد هر جامعه‌ای خصوصا در این شرایط خاص و ویژه از لحاظ صیانت و مرزبانی اقتصادی که باید در امر صادرات و واردات، ترانزیت، تامین نیازهای اولیه و اساسی کشور داشته باشد نقش آفرین است و باید در سایر بخش‌هایی که می‌تواند، کسانی را که در عرصه تولید و اقتصاد کشور تلاش می‌کنند برای پیشرفت و رونق اقتصاد کشور و مجموعه‌های اقتصادی معاضدت کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه کاستی‌هایی در گمرکات سطح کشور وجود داشته، تصریح کردند: در شرایط فعلی از دولت سیزدهم که با رویکرد تحول‌گرایی و رفع موانع و آسیب‌ها مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفته انتظار می‌رود که اصلاحات اساسی در ساختار بعضی از مجموعه‌های کشور مثل گمرک ایجاد کند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در کنار فعالیت بسیار چشمگیر نیروهای خدوم و دلسوز گمرک برای نظام اسلامی اشکالات ساختاری و سیستمی در مجموعه‌ گمرک داریم که مقابله با آن از دست مدیران سطوح میانی بر نمی‌آید، ادامه دادند: امروز یکی از مشکلات کشور قاچاق سازمان یافته کالا چه در واردات و چه در صادرات می‌باشد که آسیب‌های بسیاری جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: این مباحثی که هفته‌های اخیر راجع به کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت‌ها و جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده‌هایی که می‌شود مطرح است نشان می‌دهد در این زمینه ضعف‌هایی داشتیم که باید برطرف شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دشمنان همیشه دنبال این هستند که یک مفر و منفذی پیدا کنند تا با قاچاق در صادرات و واردات، احتکار و تضییع حقوق بیت المال از طرق مختلف سوء استفاده کنند، تاکید کردند: مسئولان و مجموعه‌های مختلف باید برای اینکه نقاط آسیب در صادرات و واردات و قاچاق و ادای حقوق بیت المال در عوارض و مالیات و ترانزیت که برای اقتصاد ما بسیار مهم است دست به کار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: می‌طلبد یک تحول اساسی از حیث مدیریت و ساختار در مجموعه فعالیت‌های گمرکات کشور داشته باشیم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: مبدا و گلوگاه قاچاق سازمان یافته در دولت‌های قبل و ورود کالاهای غیر ضروری که رهبری معظم انقلاب در فرمایشات اخیر نسبت به این مسئله هشدار دادند بعضی گمرکات کشور است، اگر دستگاه‌های دیگر هم تعلل می‌کنند، باید در این مجموعه انضباط و دقت و برخورد لازم وجود داشته باشد تا اقتصاد ما رشد پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: هرچه از حیث فعالیت اقتصادی و تولیدی و جمع آوری و دست یابی به ذخایر ارزی پیش برویم اما برای این آسیب‌ها چاره‌ای نیاندیشیم، همه تلاش‌ها را نابود می‌کند و از بین می‌برد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: برای داشتن یک اقتصاد پویای فعال موثر، این نقاط آسیب باید حتما مورد توجه قرار بگیرد و برایش چاره اندیشی شود؛ مسئولین در این دولت دنبال هستند و حتما انجام خواهد شد لکن باید هم شتاب لازم پیدا شود و هم دقت لازم در پیشگیری از این آسیب‌هایی که احتمال دارد در آینده هم در بعضی از بخش‌ها تکرار شود؛ ان‌شاءالله علیرغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و بحران هایی که پیش بینی می شود در عرصه بین الملل پدید بیاید، کشور ما بتواند با استقلال کامل و اتکا به توانایی خود و مجموعه های داخلی از این بحران ها سالم و سرافراز و موفق عبور کند و در عرصه بین الملل نظام اسلامی در شکل گیری جهان آینده جایگاه برتر را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن خداقوت  

در پایان ضمن تقدیر و تشکر زحمات آقای ابوالقاسم یوسفی نژاد برای آقای صادق برزگر آرزوی موفقیت کردند.