به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم تجلیل از امدادگران هلال احمر شهرستان، اظهار داشتند: مجموعه هلال احمر در شرایط مختلف و متنوع در حوادث طبیعی و غیرطبیعی و جنگ و مشکلات دیگری که پدید می‌آید خدمات بسیار ارزشمند و قابل تقدیری ارائه می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مسئله امدادگری و رسیدگی به آسیب دیدگان و کمک به افرادی که نیاز به کمک دارند در همه ابعاد یکی از سنت‌های بسیار حسنه و نیک ادیان الهی الخصوص اسلام است، خاطر نشان کردند: به جهت فرهنگ ملی خودمان این روحیه در کشور و جامعه ما بسیار پررنگ و قوی بوده و هست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: این کمک و امداد رسانی کردن در بخش‌های مختلفی برای هر جامعه و محیطی وجود دارد، گاهی این کمک رسانی به افرادی است که در شرایط بحرانی آسیب می‌بینند و کمک به تعبیری جسمی و ظاهری است.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: این کمک‌ها خصوصاً در شرایط سالهای اخیر که پشت سر گذاشتیم با توجه به کرونا و به علت مشکلات اقتصادی، کمک‌های معیشتی و دستگیری از دیگران در بعد اقتصادی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه این فعالیت‌های بسیار چشمگیری که در زمینه کمک و امداد رسانی در جامعه ما با محدودیت امکانات و شرایط که هست انجام می‌شود دارای ریشه های عمیق دینی و ملی است، افزودند: باید هرچه بیشتر این فرهنگ در جامعه در ابعاد مختلف تقویت شود اما توجه داشته باشیم که امدادرسانی در همه ابعاد باید مورد نظر و توجه باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه همه این کمک‌ها و امدادرسانی‌ها کارهای مهجوری نزد پروردگار متعال است و نیروهای مجموعه هلال احمر هم عمدتاً این کار را با انگیزه انسانی و دینی انجام می‌دهید و حقوق و پرداختی معمولا نیست و اگر هم باشد در بعضی بخش‌ها آن‌هم چشمگیر نیست، خاطرنشان کردند: آنچه مهم است اینکه انگیزه ما خدایی باشد تا ثواب و بهره انسان بیش از بهره مادی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: تواصی به حق و تواصی به صبر دو اصل مهم دینی ماست که امروز امری مهم و ضروری برای جامعه است که باید در کنار سایر کمک‌ها و امدادرسانی‌ها به آن توجه داشته باشیم خصوصاً در شرایط سخت بحران‌ها و مشکلاتی پدید می‌آید، اگر این دو اصل را در کنار همه خدمت‌رسانی‌های دیگری که مجموعه شما و مجموعه‌های مشابه شما و به تعبیری همه سطوح جامعه مورد توجه باشد آثار مهم و شگفتی خواهد داشت.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این دو اصل باید در آسیب دیدن‌ها چه حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و چه حوادث غیر طبیعی که در جامعه اجتناب‌ناپذیر است مثل مشکلات اقتصادی و معیشتی که بخش قابل توجهی اقشار جامعه دچار آسیب می‌شوند مورد توجه باشد که الحمدلله طبق دستور مقام معظم رهبری در این دو سال کرونا امر مواسات در کشور ما گسترده و فراگیر بود و در مجموعه شما هم قدم های خوبی برداشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: تواصی به حق در این نوع حوادث که پدید می‌آید یعنی انسان توجه به سیر حوادث و علل و مصالحی که خداوند متعال در نظام آفرینش قرار داده داشته باشد، اولاً بدانیم که در عالم هیچ چیزی بدون عزم و اراده پروردگار انجام نمی‌شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: ما در نماز غفیله که توصیه شده هر شب بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود در رکعت دوم می‌خوانیم که …… یعنی حتی یک برگ بدون عزم، اراده و علم الهی از درخت نمی افتد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در همه حوادث طبیعی و غیر طبیعی که پدید می‌آید حقانیت خدا و موثر بودن پروردگار متعال چه در پدید آمدن و چه در رفع آن نباید فراموش شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اینکه انسان در همه لحظات زندگی خصوصاً در سختی‌ها توجه به مبدأ آفرینش پیدا کند یعنی تواصی به حق، خاطرنشان کردند: اگر ما این تواصی را نداشته باشیم و برای خود ما مشکلی پیش بیاید و توجهی به خدا و حکمتی که خدای متعال در نظام آفرینش طراحی کرده نداشته باشیم برایمان سخت می‌گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: اگر انسان اعتقاد به قیامت داشته باشد همه امور عالم برای او دارای معنی خواهد بود، باید آن تدبیر الهی، تنظیمی که خدا برای نظام هستی کرده و آنچه را که در عالم دنیا به عنوان آزمایش و امتحان قرار داده مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: تواصی به حق دید انسان را نسبت به حقایقی که در عالم هست و عوالمی که در که پس از این عالم است است و ثواب‌ها و پاداش‌هایی که خدا در آنجا قرار داده است باز می‌کند؛ مثلاً در زمستان در شرایط سخت کوران و برف و یخبندان در جاده‌ها به در راه ماندگان با به خطر انداختن جان تان کمک می‌کنید تا کس دیگری در آسایش قرار بگیرد، این کار شما به چه محاسبه مادی قابل جبران است؟ چقدر حقوق بدهند خوب است؟ آنچه که تحمل سختی‌ها را برای انسان آسان می‌کند همان وعده‌های پرودگار متعال و امیدهای معنوی است که برای انسان وجود دارد که باید احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: تواصی به حق یکی از اصولی است که خداوند متعال برای حفاظت از جامعه مومنین و امید بخشی به انسانها در جامعه اسلامی و ایمانی قرار داده است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دوم تواصی به صبر است، سختی‌ها همیشه برای همه افراد وجود دارد فقط نوع و شدت ضعفش متفاوت است، زندگی دنیا که بدون سختی نمی‌شود و جای آسایش و راحتی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند:  آنچه در این سختی‌ها امید آفرین است و می‌تواند انسان مومن و جامعه را حفظ کند تواصی به صبر است؛ این دو اصل که مقام معظم رهبری هم مکرر تاکید کردند و در قرآن کریم هم داریم دو اصل مهم، موثر، کاربردی و امیدآفرین در جامعه اسلامی است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: شمایی که مسئولیت امدادرسانی در حوادث را بر دوش گرفتید و خدمت به دیگران می‌کنید اگر می‌خواهید این خدمتتان کارآمد، هدفمند و نتیجه بخش باشد باید در کنار امدادرسانی‌ها تواصی به حق و به صبر را هم به آسیب‌دیدگان داشته باشید، فرد آسیب دیده ایمانش در معرض تزلزل است و آستانه صبر و تحملش در حال از دست رفتن است که به انسان آسیب می‌زند و ایمان نداشتن و عدم شکیبایی در انسان سختی را بیشتر می‌کند؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند اگر انسان در حوادث، سختی‌ها و مشکلات صبر کرد دو خاصیت دارد، یک اینکه سختی بر او آسان بگذرد و دوم اینکه اجر می‌برد، اما اگر بی تابی و داد و فریاد و شکوه کرد دو آسیب دیگر به آن اضافه می‌شود یکی اینکه اجر معنوی دیگر ندارد و دوم اینکه سختی که پدید آمده با داد و فریاد سخت‌تر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: از این جهات توصیه به صبر و توصیه به حق کردن در حوادث‌ می‌تواند خیلی منشأ اثر باشد و روحیه بدهد و امید آفرین باشد و در عین حال یک وظیفه دینی است که بر عهده ماست و شما که بخش امداد ظاهری را انجام می‌دهید باید توجه به این دو اصل هم در حوادث برای آسیب دیدگان هم داشته باشید و پررنگ باشد و شما امدادگران عزیز باید با معارف دین و تقویت بنیه اعتقادی و ایمانی و با بالابردن تحمل و صبرتان آماده انجام بهتر ماموریت‌ها شوید.