امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه تولید و نشر اخبار کذب در فضای مجازی گناه کبیره است و تا حقیقت یک مطلب اثبات تشده است نباید منتشر شود گفت: جامعه امروز نیازمند پاک شدن فضای جامعه از اخبار کذب است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در نشست اخلاق رسانه در دفتر سازمان فضای مجازی سراج استان گیلان در رشت اظهار داشت: اخلاص به معنای انتظار نداشتن مدح دیگران برای انجام آن کار است.

امام جمعه بندر انزلی با اشاره به اینکه در کار مخلصانه نباید از حرف‌های مردم واهمه وجود داشته باشد عنوان داشت: کار مخلصانه در راه رضای خداوند و به‌دور از ترس از برداشت‌های دیگران از آن کار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اخلاق باید به‌عنوان یک فریضه دینی در زندگی انسان وجود داشته باشد بیان داشت: شخص تنها نباید به داشتن اخلاق در حرفه تخصصی خود اکتفا کند و اخلاق نیکو باید همواره در زندگی فرد جاری باشد.

شمس الدین با اشاره به سخن پیغمبر اسلام (ص) که “انسانی که حسن خلق دارد ثواب فرد شب زنده‌دار را می‌‌برد” خاطرنشان کرد: اگر رفتار و گفتار فرد صحیح باشد آن فرد دارای حسن خلق است.

وی حسن خلق را عامل سنگین شدن کفه ترازو اعمال صالح در زمان قیامت بیان کرد و اعلام داشت: استفاده از چشم، گوش و به‌ویژه زبان در راه گناه باعث به آتش افتادن انسان بعد از رسیدگی به اعمال در قیامت می‌شود‌.

شمس الدین با بیان اینکه گناهان زبانی یکی از گناهانی است که اکثر افراد به آن مبتلا هستند گفت: دروغ، فحاشی و غیبت از گناهانی زبانی هستند که امروزه در بین انسان‌ها در جوامع مختلف رواج دارد.

امام جمعه بندر انزلی با اشاره به اینکه دروغ گفتن یک گناه کبیره است اعلام داشت:‌ دروغ نوشتن و نشر مطالب کذب در جامعه نیز به اندازه دروغ گفتن معصیت دارد و فرد را گناهکار می‌کند.

وی با اشاره به فرمایش امام باقر (ع) که “دروغ گفتن ایمان انسان را از بین می‌برد” خاطرنشان کرد: گفتن حرف و خبر دروغ انسان را از هدایت الهی محروم می‌کند و مانع رسیدن انسان به درجات بالای معنویات می‌شود. 

شمس الدین با بیان اینکه اگر دروغ گفتن برای انسان در معاشرت‌های روزمره  به‌صورت عادت تکرار شود باعث کم شدن روزی آن شخص می‌شود اظهار داشت: نتیجه گناهان افراد در زندگی دنیوی آنان تاثیرگذار است.

امام جمعه بندر انزلی با تاکید بر اینکه نباید در قالب شوخی و مزاح به افراد دروغ گفته شود عنوان داشت: دروغ کوچک یا بزرگ در نزد پروردگار جزء گناهان کبیره محاسبه می‌شود و درهای رحمت را بر روی اشخاص می‌بندد.

وی با اشاره به اینکه خبر باید از منبع موثق تهیه شود اعلام داشت: تولید و نشر اخبار کذب در فضای مجازی گناه کبیره است و تا حقیقت یک مطلب اثبات نشده است نباید منتشر شود.

شمس الدین با بیان اینکه خبرنگار مومن و انقلابی با داشتن دقت لازم در نشر اخبار در فضای مجازی خبر کذب را انتشار نمی‌دهد بیان داشت: جامعه امروز تیازمند پاک شدن فضای جامعه از اخبار کذب است.

امام جمعه بندر انزلی فضای مجازی را میدانی مناسب برای افرادی که با غرض ورزی‌های شخصی خود مطالب مختلف را نشر می‌دهند خواند و افزود: حضور در فضای مجازی آلوده مانند حضور در مجالس گناه است و به همان اندازه معصیت دارد.