به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً، اظهار داشتند: در این فراز از آیه شریفه الأنفال خداوند متعال همه را امر به رعایت تقوا می‌فرماید و اینکه یکی از آثار مهم بهره‌مندی از تقوا این است که به انسان توان شناخت حق از باطل می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه همیشه تاریخ زندگی انسان‌ها در تعارض دو جبهه حق و باطل علیه یکدیگر بوده و هست و خواهد بود، خاطرنشان کردند: اینکه انسان بتواند در هر زمانی که زندگی می‌کند حق را بشناسد و دنبال کند و باطل را بشناسد و از آن اجتناب کند برای او بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، تصریح کردند: ماه مبارک رمضان که ماه ارتقاء معنویت و نورانیت برای انسان است، ماهی است که انسان با حضور در چنین ضیافتی بواسطه عبادت و تهذیب نفس، تقوا در وجودش افزایش پیدا می‌کند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: این تقوا معنویت در وجود انسان وسیله‌ای برای بصیرت و شناخت صحیح از ناصحیح و حق از باطل در وجود انسان می‌شود که از رهگذر ماه مبارک رمضان و عبادت‌های این ضیافت الهی برای انسان باید حاصل شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه القائات و شبهه‌پراکنی و تردید افکنی دشمنان برای انسان‌های مومن وجود داشته و دارد و خواهد داشت، متذکر شدند: آنچه در این مسیر به انسان‌های مومن کمک می‌کند بهره‌مندی از نورانیت باطن است که از رهگذر عبادت و تقوا حاصل می‌شود؛ اینکه امام صادق(ع) فرمودند الْمُؤْمِنَ یَنْظُرُ بِنُورِ الله، از ویژگی‌های مومن این است که چون اهل ایمان و تقواست نگاه او به وسائل در پرتو نورانیتی است که خداوند متعال به او می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: این مسئله خیلی جنبه اکتسابی هم ندارد، چه بسا انسان‌های عالمی که درس‌خوانده بودند و علم اکتسابی داشتند اما گمراه و منحرف شدند و لغزش پیدا کردند و چه بسا انسان‌های فاقد سواد و علم مصطلح که توانستند در پرتو نور ایمان و تقوا مسیر را درست تشخیص دهند و به سعادت برسند و اهل نجات شوند؛ لذا نورانیتی که قوه ایمان و تقوا به انسان می‌دهد چنین کاربرد و کارایی در زندگی دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در تاریخ بشر خصوصاً در تاریخ ادیان الهی بویژه در تاریخ اسلام یکی از مسائل مهمی که وجود داشته و موجب و آسیب و ضربه به ادیان و حکومت‌های الهی شده همین بی‌توجهی‌ها و بی‌بصیرتی‌ها و جهل‌هایی است که انسان‌ها گرفتار آن شدند و در مسیری قرار گذاشتند که هم موجب هلاکت و لغزش خودشان شده و هم موجب ضرر و زیان برای امت اسلام و لغزش عده‌ای در جامعه، متذکر شدند: از زمان پیامبر اکرم(ص) جریان نفاق وجود داشت، در زمان امیرالمومنین(ع) هم با آن شرایطی که برای حضرت پدید آوردند که اوج آن خوارج و جریاناتی که خوارج بواسطه بی‌بصیرتی و جهلی که داشتند پدید آوردند بود و در تاریخ هم همین سیر تا زمان حال وجود دارد و می‌بینید چه جریانات انحرافی و التقاطی و تکفیری و داعشی و وهابیت و بهاییت و دراویش و همه فرقه‌های مختلف که در اسلام پدید آوردند و هم گمراه کردند و هم گمراه شدند و هر کدام در جای خود ضربه‌ای به اسلام و امت اسلام وارد کرده است.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با اشاره به آثار سوء این جریانات انحرافی چه از لحاظ فکری و انحرافات عقیدتی و چه از لحاظ رفتار بیرونی که متاثر از این افکار انحرافی بوده، افزودند: در هفته پیش رو در سالروز تخریب قبور ائمه(ع) در بقیع به دست وهابیت با تفکر انحرافی که داشتند و دارند هستیم، نه تنها قبور ائمه(ع) بلکه همه آثار تاریخ اسلام در زمان پیامبر اکرم(ص) در سرزمین حجاز را هم از بین بردند و چیزی باقی نماند! حتی اگر می‌توانستند حرم پیامبر اکرم(ص) را هم ویران می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار کردند: در جریانات داعش هم همگان دیدند که آنچه از صحابه و مساجد و مراکز دینی و حتی آثار باستانی اسلامی و تمدن اسلامی باقی مانده بود را با همین نگاه کج‌اندیشانه و انحرافی ویران کردند، این‌ها آثار سوءیی است که از این جریانات انحرافی گریبان‌گیر اسلام و امت اسلام شده است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امام صادق(ع) می‌فرماید زمانی که حضرت ولی عصر(عج) ظهور می‌فرماید مصیبت حضرت با همین‌نوع جریاناتی است که وجود دارد و وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) در مقابله با همین تفکرات انحرافی و جاهلانه سختی‌هایی را متحمل می‌شود که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) در مواجهه با عرب جاهلیت گرفتار نشده بود! برای اینکه این‌ها از دین مایه می‌گذارند و حرف خودشان را به دین نسبت می‌دهند، آن‌ها با امام زمان(عج) با قرآن احتجاج می‌کنند، این تفکر الان در جامعه ما هم هست و با برداشت‌های مختلفی که از قرآن و اسلام می‌شود گرفتاریم، لذا وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) فرمودند قد آذانا جهلاء الشیعه وحمقاؤهم، ومن دینه جناح البعوضه أرجح منه؛ حضرت فرمودند مصیبت و گرفتاری ما و اذییت و آزاری که به ما می‌رسد از ناحیه کسانی است که مدعی اسلام و تشیع هستند ولکن در جهل و حماقت و کج‌فکری به سر می‌برند، این‌ها گروه‌هایی هستند که در برابر حجت خدا می‌ایستند و در اسلام ایجاد انحراف می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در همین انقلاب اسلامی ما از همان روزهای اول پیروزی انقلاب چه فضاسازی‌های کاذب و مخربی علیه بسیاری از برنامه‌هایی که انقلاب داشت و به تعبیر امام(ره) در اسلام ناب محمدی وجود داشت برای ضربه زدن به انقلاب و نظام اسلامی و عدم موفقیت جمهوری اسلامی در پیش‌ گرفتند؟! یکی از این نمونه‌ها که بسیار هم مهم است و به شدت روی این مسئله کار کردند طرح انحلال ارتش بود که اگر دوراندیشی امام(ره) و عمق نگاه نافذ امام(ره) نسبت به مسائل و اهداف انقلاب اسلامی و توطئه‌های دشمنان چه بسا ارتش را هم بعد از انقلاب منحل کرده بودند و کشور دیگر توات مقابله با توطئه‌های دشمن را هم نداشت!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در هفته پیش رو در سالگرد روز ارتش و نیروی زمینی هستیم، این ارتش مومن و انقلابی یکی از ارکان مهم نظام اسلامی و دفاع از نظام اسلامی و منافع کشور و ملت چه در دوره دفاع مقدس و مقاطع دیگر بوده و هست و دشمنان چشم دیدن چنین ارتشی را در نظام اسلامی نداشتند ولذا می‌خواستند از همان ابتدا ارتش را تحت عنوان ارتش طاغوتی منحل کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی بیان کردند: در ادامه این روند چه جریان نفاق چه انجمن حجتیه چه اسلام آمریکایی چه تشیع انگلیسی و همه مواردی که در کشور و انقلاب و در مواجهه با انقلاب اسلامی حتی در برون از مرزهای کشور داشتیم که دائماً کارشان توطئه و القای شبهه و ایجاد کج‌فکری‌ها و کج‌روی‌ها در اسلام و امت اسلام بوده و هست.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه این رفتار و نوع نگاه‌های انحرافی و التقاتی یکی از مخرب‌ترین عوامل برای دین و پیشبرد اهداف دین است که با تمسک به ظاهر دین و شعائر دینی بدترین ضربه‌ها را گاهی اوقات به اسلام زده‌اند و می‌زنند، متذکر شدند: مهم این است که ما توجه داشته باشیم و از رهگذر تقوا و عبادت و نور ایمان و بصیرت‌افزایی که در وجود انسان‌های مومن و انقلابی پدید می‌آید این جریانات را بشناسیم و با آن‌ها مقابله کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: امروز در جامعه ما عده‌ای در بخش‌های مختلف مشغول شبهه افکنی و القاء تردید و مقابله با نظام اسلامی هستند حتی در کسوت روحانیت! در مقوله حجاب از زمان شروع جریانات سال ۱۴۰۱ عده‌ای هستند که به همین مسئله می‌پردازند که حجاب کجای اسلام است؟ مقابله با بی‌حجابی کجای اسلام است؟ زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) چرا نبود؟ برای چه؟ برای اینکه یک امر دینی و حکم الهی را در جامعه سست کنند!

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: در رابطه با نظام اسلامی هم یکی از مواردی که امروزه دشمنان روی آن کار می‌کنند مقابله با اصل ولایت فقیه است که مهم‌ترین رکن ناکامی دشمنان در توطئه‌هایشان در طول این ۴۶ سالی است که از انقلاب گذشته؛ چقدر تلاش کرده‌اند و می‌کنند تا بر این اصل مهم دینی، این محور وحدت و انسجام و اتحاد در امت اسلام خدشه وارد کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نظام اسلامی با همه این دستاوردهای مهمی که در بخش‌های مختلف در طول این سال‌ها داشته بسیار مورد توجه مراکز و مجامع بین‌المللی که رصد می‌کنند است، علیرغم همه آمارها و دستاوردهایی که در برابر دیده مردم عینی است می‌گویند اسلام در ذلت گرفتار شده و عزتی که اسلام در زمان شاه داشت الان ندارد! این نگاه یک نگاه متحجرانه و منحرفی است! آن اسلام آمریکایی عزت داشت؟ چه عزتی؟ فساد و فحشا در آن رژیم بیداد می‌کرد، آن رژیم منحط چه دستاورد علمی داشت؟ امروز اسلام ذلت دارد؟ امروز نظام اسلامی در برابر برترین و سرسخت‌ترین دشمنانش که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیست‌های جانی و خبیث و شرور در عالم است توانسته با ایجاد جبهه مقاومت و تقویت خودش کاری کند که داعیه‌داران قدرتمندی و سلطه‌گری در دنیا به ذلت افتاده‌اند و رو به زوال هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: در طوفان‌الاقصی هنوز بعد از ۶ ماه که رژیم صهیونیستی این‌همه جنایت کرده هنوز موفق نشده از پس حماس بر بیاید! شرارت هم می‌کند، کنسولگری ما را هم در دمشق مورد هدف قرار داده و عزیزان ما را هم به شهادت رسانده نه از سر توان و قدرت بلکه از سر ذلت! وقتی نظام اسلامی اعلام می‌کند ما پاسخ می‌دهیم و مقام معظم رهبری هم در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند حتماً آن‌ها را تنبیه خواهیم کرد، آمریکایی‌هایی که مدعی‌اند قدرت اول دنیا هستند پیغام دادند و رسماً اعلام کردند ما اصلاً در این اقدام دست نداشتیم! آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان به شدت با جمهوری اسلامی رایزنی می‌کنند که مبادا صهیونیست‌ها را مجازات کنید! این عزت اسلام است یا ذلت اسلام؟ اینکه وقتی دست از پا خطا می‌کنند و جنایتی علیه کشور ما مرتکب می‌شوند بیم و هراس از انتقام ما دارند ذلت اسلام است و آنکه در کشور ما بودند و بر ما سلطه داشتند و حاکمیت کشور دست ان‌ها بود و مسئولین کشور ما را تعیین می‌کردند و نفت و ذخایر ملت را می‌بردند و فساد و فحشا ایجاد می‌کردند عزت بود؟!

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: انسان باید قوه تشخیص داشته باشد و بداند و مسائل را بفهمد و در این جریاناتی که پدید می‌آید کلاه سرش نرود و منحرف نشود و تحت تاثیر قرار نگیرد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: وجود مقدس امیرالمومنین(ع) می‌فرماید این جریانات انحرافی که در اسلام پدید می‌آید دو عامل دارد، یک عامل کوته‌فکری و جهل این‌هاست، اینکه فهم و درک ندارند و مسائل را نمی‌فهمند! الان با برخی از این‌ها صحبت کنید جایگاه اسلام و نظام اسلامی و شرایطی که امت اسلام الان دارد بهتر است یا شرایطی که قبلاً داشته؟ درک نمی‌کنند و فهمی نسبت به این مسائل ندارند و متحجرانه نگاه می‌کنند؛ عامل دوم این است که این‌ها عامل شیطان هستند و توسط شیطان تحت نفوذ قرار گرفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: در همه توطئه‌هایی که در سراسر دنیا می‌شود حتی همین القائات و شبهه‌پراکنی‌ها آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های شرور دست دارند، مقام معظم رهبری فرمودند در مسئله بی‌حجابی دست آمریکایی‌ها و بیگانگان در آن هست و گردانندگان این جریان هستند و عده‌ای هم از سر جهل و نادانی آمده‌اند، لذا خیلی مهم است که انسان توجه کند و دست دشمن را پست توطئه‌ها و جریاناتی که رخ می‌دهد ببیند و بداند این انحراف و جهل و کم‌بصیرتی مرکبی برای سوءاستفاده دشمنان و تیری در کمان شیطان است تا شیطان اهدافش را با آن‌ها مورد هجوم قرار دهد.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: جامعه ما باید هرچه در توان دارد بگذارند و بصیرت‌افزایی کند و در مسیر جهاد تبیین عموم مردم خصوصاً نسل جوان که متاسفانه در فضای مجازی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرند را از این انحرافات و پشت پرده آن‌ها آگاه کنیم.