به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندر انزلی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه بندرانزلی که در مصلی نماز جمعه این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه شرح صدر عبارت است از تحقق استعداد و رسیدن به کمال و توانمندی های روحی و معنوی در انسان، افزود: پیدا کردن معرفت حقیقی و دستیابی به آن مهمترین عاملی است که انسان به واسطه آن می تواند به این مرتبه دست پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عبادت به سه نوع عبادت بردگان، تجار و احرار تقسیم می شود، تشریح کرد: اگر کسی از روی ترس از جهنم عبادت کرد، آن عبادت بردگان است؛ عبادتی که برای رسیدن به بهشت صورت پذیرد عبادت تجار است، اما عبادت احرار و انسان های آزاده عبادتی است که برای انس با خدا و لقاء پروردگار متعال انجام شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ثواب تلاوت یک آیه قرآن در ماه مبارک رمضان، معادل ختم کامل قرآن است و اگر حضور قلب در آن باشد قطعاً موجب نورانیت انسان خواهد شد، افزود: از دیگر کارهای پر فضیلت در ماه مبارک رمضان افطاری دادن است خصوصا برای ایتام، نیازمندان، افراد بی سرپرست، سیل زدگان و مسلمانان سراسر جهان که با مشکلات زیادی روبرو هستند.

حجت الاسلام شمس الدین خاطر نشان کرد: در بهره مندی از تقوا یکی از نشانه ها و ویژگی ها این است که انسان توجه اش به آخرت باشد و از امکانات دنیایی نیز برای تامین آخرت استفاده کند.

وی به اینکه روز گذشته سالروز رحلت حضرت خدیجه (س) اشاره و بیان کرد: بانویی که در شرافت و منزلت در زمره چهار زن برتر عالمیان قرار داشت و با ایثارگری فراوان، ثروت و مال شان را در راه حمایت جانانه از اسلام و پیشرفت هزینه کردند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) زمانی که همه مردم رسالت پیامبر (ص) را تکذیب می کردند به تصدیق پرداخت و در نشر و گسترش اسلام با ایشان همراهی کرد و در رسیدگی به افرادی که به دین مبین اسلام روی می آوردند تلاش کرد.

حجت الاسلام شمس الدین با بیان اینکه این بانو در آن زمان و در عصر جاهلیت با بهره مندی از آن همه ثروت و تشکیلات گسترده ای که داشت در کمال عفت و پاکدامنی و به دور از آلودگی ها زندگی کرد، افزود: رفتار بزرگوارانه، کریمانه و داشتن شرح صدر سبب شد تا خداوند متعال به آن حضرت نگاه ویژه ای داشته باشد و پاداشی عظیم به وی عطا کرد.

وی ادامه داد: همچنین به اینگونه انسان ها در جامعه امروز ما به انهایی که در شرایط نابسامان فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و اخلاقی در جامعه خودشان را از آلودگی ها و فساد ها حفظ می کنند و تقوای الهی را رعایت می کنند انسان های برجسته ای هستند که به خداوند متعال نزدیک هستند و نگاه ویژه ای خداوند متعال نسبت به آنها خواهد داشت.

امام جمعه بندرانزلی ضمن بیان اینکه امروز باید از انتخاب این بانو که در جایگاه اقتصادی و اجتماعی بالایی بهره مند بودند درس گرفت، تصریح کرد: ملاک حضرت خدیجه (ص) در انتخاب، دست یابی به رشد و کمال و کسب معنویت و تعالی در دنیا و آخرت بود و رسم و رسومات غلط و مادیات را نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه امروزه جوان های بسیاری هستند که ایمان، اخلاق و تعهد دارند اما بهره مادی ندارند و نمی توانند ازدواج کنند، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما به همه چیز با عینک مادیات نگاه می کنیم و در مادیات فرو رفته ایم درحالی که جامعه دینی نباید اینگونه باشد زیرا رزق و روزی را خدا تضمین کرده است و لازمه آن را حرکت در راه شرایط و عرف دین قرار داده است.

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه امروز توصیه موکد رهبر معظم انقلاب به همه ی خانواده ها و به جوانان، خصوصا به دختران جوان جامعه ان است که در امر ازدواج سهل و آسان بگیرند و شرایط را در جامعه سخت نکنید، خاطر نشان کرد: اگر شرایط ازدواج در جامعه سخت شد، مهریه ها و هزینه های برگزاری مراسم سنگین شد، ازدواج معطل می ماند و نیاز جوان اگر از راه حلال تامین نشود آنگاه فساد در جامعه گسترش می یابد.

امام جمعه بندرانزلی گفت: به دختران عزیز جامعه توصیه می کنم که معیار های اسلامی و دینی را به جای چشم و هم چشمی های فامیلی و دوستانه، معیار شرایط ازدواج شان قرار دهند و پدران و مادران نیز در ازدواج و ساده و کم خرج به فرزندانشان کمک کنند و مانع نشوند.

وی یکی از آسیب هایی که امروز جامعه ما به آن مبتلا است را بد حجابی و ولنگاری عنوان کرد و گفت: از مسئولین می خواهم که مطالبه عمومی مردم در راستای رسیدگی به فضای شهر که قابل تحمل نیست و متاسفانه شاهد بدحجابی و روزه خواری هستیم گام بردارند.