به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفتۀ شهرستان با استناد به این فرمایش حضرت علی(ع) «اِتَّقِ آللّهَ بَعْضَ التُّقَى وَإِنْ قَلَّ»، اظهار داشتند: امیرالمؤمنین(ع) نه به مؤمنین، متقین و انسان‌هایی که اهل رعایت حدود الهی هستند بلکه به بعضی از افراد در جامعه که تقید به تقوا ندارند توصیه و دستور می‌دهند که تقوای الهی را ولو کم رعایت کنید چه بسا همین قدم‌های اولیه و کوچکی که انسان برای رعایت تقوا بر میدارد خودش انسان را به سمت تقوای بیشتر سوق دهد؛ اینکه انسان هیچ رعایت تقوایی در زندگی اش نباشد خیلی بد است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در ادامه با اشاره به روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، عنوان کردند: در رابطه با امور تربیتی و پرورشی، در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌های جامعه خلاءهای فراوانی داریم که باید دنبال شود هر دستگاهی توسط مسئولینش توجه ویژه‌ای نسبت به مسائل تربیتی و پرورشی داشته باشند چون این امور برای جامعۀ ما معنویت، تقید و تقوای بیشتر را ایجاد می‌کند.

خطیب جمعه بندرانزلی به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به واسطۀ مسائلی که در رابطه با اجرای قانون کاهش اقدامات جمهوری اسلامی در برجام پدید آمده بود اشاره و تصریح کردند: اولاً این یک قانون بسیار خوب و هوشمندانه است که مقام معظم رهبری در بیانات مختلف به صورت علنی این قانون و لازم الاجرا بودن آن را تائید فرمودند که دلیلش هم خیلی روشن است زیرا با تصویب این قانون  شرایط مان در مقابل برجام و کشورهای بدعهد در رأس آنها آمریکای جنایتکار و اروپایی‌ها که در مقابل جمهوری اسلامی بودند سر یک دو راهی قرار گرفتند و راه سومی ندارند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: آن دو راهی این است که یا باید همه تحریم‌ها را رفع کنند تا برجام ادامه پیدا کند که این یک شکست سنگین برای آنهاست و پذیرش آن یعنی همه تلاش‌هایی که تاکنون کرده‌اند هیچ بشود و نشان داده شود که خلاف و غیرقانونی بوده؛ اگر هم تحریم‌ها را رفع نکنند امتیازاتی که جمهوری اسلامی در رابطه با مسئله هسته‌ای داده را قدم به قدم پس خواهد گرفت که در هر دو صورت اجرای این قانون برای نظام اسلامی برد و برای دشمنان باخت است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: دولت معترف است که باید این قانون را اجرا کنند و هم از حیث قانون موظف به اجرای این قانون هستند خصوصاً با تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب داشتند، اما باید توجه داشته باشند اجرای قانون باید به صورت دقیق و قاطع باشد و با اجرای آن گزینشی برخورد نشود و به وعده‌های سرخرمن دشمنان دل خوش نکنند؛ اگر این وعده‌های توخالی دشمنان مسئولین ما را در اجرای قانون کمی سست کند در کنار سایر خسارت‌های برجام خسارت مضاعفی است که گریبان‌گیر کشور و ملت خواهد شد.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: لازم است هم دولت محترم و هم مجلس انقلابی مراقب باشند در اجرای قانون و مواجهه با طرف‌های مقابل دشمنان از مسئولان ما احساس انفعال نکنند؛ اگر حسب بعضی از مسائل پدید آمده، حرف‌هایی که زده می‌شود و ملاقات‌هایی که جسته و گریخته با واسطه‌ و حواشی صورت می‌پذیرد دشمن احساس کند به دنبال حفظ برجام به این شکل هستیم، قطعاً دشمن بدتر جریح خواهد شد.

امام جمعه بندرانزلی بر اینکه اظهاراتی که در رابطه با برجام می‌شود باید پخته باشد و نباید با مسئله احساسی برخورد کرد و نوعی تلقی شود که دست‌هایی در کار است که این قانون اجرا نشود تاکید، بیان نمودند: هم مجلس وظیفه دارد پیگیری و نظارت کند و دولت هم موظف به اجرای قانون به صورت کامل و دقیق است اما همۀ اینها باید با تفاهم و با رفاقت و عقلانیت انقلابی باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در این رابطه “یک صدایی” در کشور وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: قاعدۀ مطلب این است هیچ مقام مسئولی در سازمان انرژی هسته‌ای خودسر تفاهم نامه‌ای را امضاء نمی‌کند بلکه شورایعالی امنیت ملی که سران قوا در آن هستند برایش تعیین و تکلیف می‌کنند؛ البته امکان دارد در بالادست‌ها برخی‌ها خلاف قانون تعاملاتی را انجام دهند اما در این سطوح بدون هماهنگی با مراجع مربوطه نیست، در عین حال مجلس هم باید از جایگاه و حقوق قانونی که دارد استفاده نماید.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مقام معظم رهبری فرمودند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بدانند که دورۀ اینکه با زبان استکباری و طلبکارانه با جمهوری اسلامی ایران بخواهند حرف بزنند گذشته است و آنچه که هست آنها بدهکارند و مستوجب سرزنش و توبیخ هستند که به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردند در عین حالیکه همۀ دنیا هم معترض هستند نسبت به این موضوع و اینکه جمهوری اسلامی به تعهداتش در رابطه با برجام عمل کرده است؛ ان‌شاءالله هم مردم و هم مسئولین ما با دقت و هوشیاری این شرایط را دنبال خواهند کرد و به شرایط مطلوبی هم خواهد رسید.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به ۹ اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خاطرنشان کردند: این کار بسیار مهم است؛ جریانات سیاسی، مسئولین و کسانی که در نظر دارند در آینده در مساند مسئولیتی بنشینند همۀ کارهایشان را به نام مردم تمام می‌‌کنند! برجام را اجرا کردند به این بهانه که چرخ زندگی مردم هم بچرخد! قانون تصویب کردند به نام حقوق شهروندی به نام مردم! شعارهایی که می‌دهند همه‌اش به اسم مردم است! مذاکره می‌کنند به اسم مردم! خب این مردم یکی از جاهایی که حقوقشان به صورت قطعی و غیرقابل خدشه از بین رفته خصوصاً در شرایط فعلی همین بحث حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: به تعبیر مقام معظم رهبری هیچ استدلالی پشت سر گرانی‌های افسارگسیختۀ بی‌منطق نیست، قدیم می‌گفتند شب می‌خوابیدیم و صبح بیدار می‌شدیم قیمت‌ها افزایش پیدا کرده بود الان دیگر ساعتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ این نشان می‌دهد در کار اشکال وجود دارد که باید این اشکالات از بین برود خصوصاً در بحث تامین مایحتاج اساسی مردم که ضروریات زندگی است، حالا شاید بعضی از امکانات را انسان تامین نکند و بتواند زندگی کند اما کالاهای اساسی با قوت مردم سر و کار دارد، اینها را هم نخرند و نخورند؟

خطیب جمعه بندرانزلی مطرح کردند: قیمت کدام یک از اقلام اساسی چون گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و … در بازار منطقی است؟ حالا اگر سود این افزایش قیمت‌ها به کشاورزان و تولیدکنندگان می‌رسید باز قابل تحمل بود اما یک مشت دلال پشت قضیه هستند که سوءاستفاده می‌کنند، یعنی واقعاً نمی‌توانید با این دلال‌ها برخورد کنید؟ این قابل قبول نیست که مسئولین بنشینند تماشا کنند وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد جلسه بگذارند و بگویند یکسری دلال این وسط بودند که حذف کردیم و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی به بیان چند اشکال نسبت به قیمت‌ها و گرانی‌ها برحسب نظرات کارشناسی پرداختند و تشریح کردند: متاسفانه در طول این سالها اقتصاد ما را با برجام شرطی کرده‌اند و می‌گویند این رئیس جمهور آمریکا بیاید یک جور است، صبر کنیم ببینیم آن یکی بیاید چه می‌کند و اینگونه حرف‌ها، این برای اقتصاد سم مهلک است و هیچ کشوری نباید اقتصادش را به امضاء و نگاه و دست دشمنش وابسته کند!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: اشکال دیگری که در اقتصاد کشور وجود دارد همین شبکه تولید و توزیع و نظارت است، مسئولین باید تکلیف را روشن کنند که کنترل دست آنها هست یا نیست؛ تولید، نیازها و ارزی که باید اختصاص داده شود در کشور مشخص است و پذیرفته نیست که مسئولان مربوطه بنشینند و نگاه کنند و گرانی‌ها را به یکدیگر پاس بدهند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: علاوه بر اینکه بر برخی مشاغل و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نظارت نمی‌شود، فروشگاه‌هایی هم در فضای مجازی و بستر اینترنت فعالیت دارند که در قیمت‌ها اثرگذارند و هیچ نظارتی بر آنها نمی‌شود؛ فضای مجازی نباید یله و رها باشد، حداقل اگر مسائل دیگرش را کنترل نمی‌کنید مسائل اقتصادی و معیشت مردم را کنترل کنید تا قیمت‌ها بی‌برنامه بالا و پائین نشود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نکتۀ قابل توجه دیگر این است که امسال باتوجه به شرایط کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌ها بازارچه‌ها و نمایشگاه های فصلی و بهاره تشکیل نمی گردد؛ اگرچه می‌توانست با برنامه ریزی انجام شود، ضرورت دارد مسئولین و اصناف و کسبه و بازاریان مؤمن و متدین و انقلابی که بحمدلله کم هم نیستند برای دستیابی ارزانتر و آسانتر مردم به کالاهای مورد نیاز در این روزهای پایانی سال به میدان بیایند و موجبات تأمین مناسب نیازهای شب عید مردم که امسال بخاطر کرونا نه سفر دارند نه مهمانی را تامین کنند.