به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، آقای دکتر عیسی فرهادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل محترم جدید سازمان منطقه آزاد انزلی با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی دیدار و گفت و گو کردند.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار با تاکید بر اینکه مسائل زیادی در رابطه با منطقه آزاد انزلی داریم که قبلاً هم عرض کرده‌ایم، افزودند: این مسائل در چند حوزه خلاصه می‌شود؛ نکته اول بحث مباحث فرهنگی است که هم از لحاظ قانون و هم از لحاظ رویه‌های جاری مسئولیت فرهنگی مثل شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و امور مساجد با ائمه جمعه است و باید در چارچوب قوانین کشوری اداره شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: متاثر از همین بحث‌های فرهنگی یکسری مسائل اجتماعی و اخلاقی در مجموعه منطقه و محدوده آن وجود دارد که موجب نگرانی است و گزارشات خوبی نداشتیم و نداریم و تذکر هم دادیم اما شاهد نتایج ملموسی نبودیم که باید در این دولت حل شود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: متاسفانه در طول این سال‌ها فعالیت‌های منطقه آزاد انزلی روی چارچوب و ضوابطی که مناطق آزاد برای آن تشکیل شد حرکت نکرد و این آسیب خیلی بزرگی است؛ مستحضرید اینجا از لحاظ وسعت و زمین در مضیقه هستیم و قاعده مطلب این بود که باید از امکانات موجود حداکثر بهره برداری در دراز مدت می‌شد تا منفعت نظام تامین و در عین حال آینده پر فایده تری را در پیش رو میداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: در واگذاری اراضی و امکانات عموماً صرفه و صلاح نظام و کشور و آینده نگری نسبت به رشد و استمرار عواید اقتصادی لحاظ نگردید و به جای اینکه صنایع های تک می‌آوردند که امکان ایجاد آن در سرزمین اصلی وجود نداشت، این زمین‌ها به فعالیت‌های عادی پیش پا افتاده‌ای که امکان ایجاد آن در سایر نقاط وجود داشت.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: این نکته خیلی مهم است که این منطقه از لحاظ صرفه اقتصادی برای نظام و دولت هیچ آورده ای در طول این سال‌ها نداشته ضمن اینکه هرچه زمین فروختند و امتیازاتی که به دست آوردند همه را سنگ کردند و ریختند در دریا و اسکله درست کردند که نمی‌خواهم وارد این مقوله شوم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: عده‌ای چه از نمایندگان مجلس چه از متنفذین و جریانات سیاسی همیشه بودند که هنوز هم کم و بیش هستند و رانت‌هایی را خوردند و انتفاعاتی را بردند و سفره‌ای که بود همش به تاراج رفت.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: معتقدیم اگر بنا باشد در دولت آقای رئیسی تحولی در بخش‌های مختلف کشور ایجاد شود یکی از این بخش‌ها مناطق آزاد است خصوصاً انزلی؛ اینجا آنچه تاکنون داشتیم همش ضرر و بدهکاری بوده ضمن اینکه هیچ پیشرفتی برای سرزمین اصلی نداشته و تعهداتش را اجرا نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: از فرصت اقتصاد دانش بینان باید استفاده کرد؛ اینجا میطلبد یک اتاق فکر اقتصادی فعال و به روز داشته باشید و تصمیم گیری‌هایی که قرار است انجام شود و امتیازاتی که قرار است بدهید از لحاظ دانش بنیان بودن و کم هزینه و پر فایده بودن بررسی شود؛ مثلا چند هکتار زمین می‌دهید به کسی که روغن از خارج بیاورد و تصفیه کند و در قوطی بریزد و در ایران بفروشد اما یک شرکت دانش بنیان امکان دارد یک صدم این فضا را بگیرد اما منفعت و رشد و اثرگذاری بیشتر در اقتصاد و ایجاد اشتغال و پیشرفت علم داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: قبلاً هم عرض کردیم که شما منطقه آزاد انزلی هستید، لذا باید توجه ویژه‌ای به خود انزلی و همۀ امکانات و داشته‌هایی که به شما داده داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه در بحث گردشگری سیاست کارشناسانه و بهره ورانه‌ای تاکنون وجود نداشته، افزودند: در بحث گردشگری یکی از راه‌هایی که شهرستان و حتی استان می‌تواند از وجود منطقه آزاد منتفع شود تقسیم این بهره‌های گردشگری در سطح شهر انزلی و سایر شهرهای استان است، مثلا ضرورت ندارد وقتی امکانات و ظرفیت در منطقه کم است هتل و رستوران بسازید، همۀ این‌ها در انزلی و سایر نقاط استان هست؛ باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که از این امکانات موجود در استان هم استفاده شود ولذا باید کاری کنید که با کمترین هزینه بیشترین آورده را داشته باشید و هم سایر بخش‌های استان فعال شوند و بهره ببرند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه خاطرنشان کردند: میطلبد که منطقه با هدف چابک سازی و ارتقاء بهره وری، پالایش نیروی انسانی هم از لحاظ کارآمدی هم از لحاظ سلامت فردی و عدم وابستگی به جریانات سیاسی را در دستور کار قرار دهد، نیروی انسانی که خط و ربط‌های سیاسی و وابستگی‌هایی دارد رانت خودش را میبرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: به آقای محمد هم عرض کردم حق انزلی و مردم این شهر این نبود و در سایۀ فعالیت‌های منطقه به امکانات و اقتصاد و گردشگری این شهر آسیب‌های زیادی وارد شد.

منطقه آزاد باید حتما سودش اول در جیب مردم انزلی برود

آقای دکتر عیسی فرهادی؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار تاکید کردند: منطقه آزاد انزلی هم ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و هم اشتباهات فراوانی آگاهانه و نا آگاهانه اتفاق افتاده همانطور که اشاره کردید.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هیچ منطقه آزادی ظرفیت منطقه آزاد انزلی را ندارد، ارتباط با ۱۷ کشور آسیای میانه از جمله روسیه، نزدیکی به پایتخت و استان‌های مهم کشور، فرودگاه و راه آهن را که به زودی با عزم جدی تکمیل خواهد شد از ظرفیت‌های مهم این منطقه برشمرد.

آقای فرهادی با تشریح برنامه‌های آتی خود اظهار داشت: منطقه آزاد باید حتما سودش اول در جیب مردم انزلی برود و بعدا اگر توانست کاری بکند استان گیلان و بعد هم اگر توانست کشور؛ این جز اعتقادات ماست و در حد حرف نخواهد ماند.