به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار با استناد به این فرمایش امام حسن مجتبی(ع) اتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ جِدُّوا فِی الطَّلَبِ، اظهار داشتند: حضرت در این بیان که حدیث بسیار پر معنا و به تعبیری کاربردی برای ماست و فرازهای متعددی دارد همه ما را امر به رعایت تقوای الهی می‌کنند؛ بعد از آن می‌فرمایند اهل جدیت در کارهایتان باشید، انسان مومن کسی است که هم جدی و هم پیگیر است و در مسیری که باید پیش برود جدیت دارد و به تعبیر امروزی ها جهادی است، انسان مومن اهل سستی و تنبلی نیست.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه فحوای ادامه بیان امام حسن مجتبی(ع) این است که فرصت دنیا کوتاه است و انسان باید برای آخرتش توشه بردارد، افزودند: حضرت در ادامه می‌فرمایند انسان مومن و با تقوا در دنیا باید از موعظه‌ها پند و از عبرت‌ها درس بگیرد؛ در قرآن کریم از سرگذشت اقوام و انسان‌های مختلف را بیان می‌کند و بعد می‌فرماید فاعتبروا یا أولی الألباب! فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در آخرین دیدار دولت دوازدهم با مقام معظم رهبری تعبیری که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن دولت داشتند این بود که این دولت دولت عبرت است و باید از تجربه دولت دوازدهم عبرت گرفت و این تجربه را برای همیشه کنار گذاشت، اظهار داشتند: معنای عبرت معلوم است؛ اینکه از ناکامی‌ها درس بگیریم و عبور کنیم و تغییر و تحول ایجاد کنیم و از ظاهر مسائل به حقایق پشت پرده برسیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگرچه این بخشی که مقام معظم رهبری در این دیدار با دولت دوازدهم و مواقع دیگر تاکید داشتند عمدتاً بحث برجام و اعتماد به غربی‌ها و عهدشکنی‌هایی که آن‌ها داشتند بود که دولت دوازدهم علیرغم وجود تجربه‌های جامع در سالهای گذشته تجربه‌ی ناموفقی کسب کرد و ناکام ماند و نه به اهدافش رسید و نه نام نیکی از فعالیت‌ آن‌ها در جامعه ماند و در عین حال عبرت برای بقیه شد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در معارف دینی و قرآن کریم نسبت به عبرت گیری توصیه‌های فراوانی داریم، افزودند: یکی از این توصیه‌ها که در طول تاریخ متاسفانه به آن کمتر توجه می‌شود این است که فرمودند مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ؛ عبرت خیلی زیاد است عبرت گیرنده کم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که دولت یازدهم و دوازدهم دولت عبرت است بیشتر توجهاتشان به دولت سیزدهم و مجموعه‌های دیگری است که آمده‌اند و می‌خواهند فعالیت کنند؛ نکته مهم این است که دولتمردان فعلی ما از این عبرت‌ها درس بگیرند و مراقب باشند در این چالش‌ها قرار نگیرند چون اگر از این عبرت‌ها درس نگیرند و همان مسیر را طی کنند همان آسیب به کشور وارد خواهد شد و این‌ها هم عبرت برای بعدی‌ها می‌شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: یکی از مسائلی که در آن دولت‌ها و الان هم گرفتارش هستیم بحث مذاکرات برجامی است؛ عمده ناکامی دولت یازدهم و دوازدهم هم ناشی از بحث برجام و اعتمادی بود که به غربی‌ها کردند و نتوانستند حق مردم را استیفا کنند و حتی آنچه خودشان به آن فکر می‌کردند دست پیدا کنند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه برجام گریبان گیر کشور ما هست و نمی‌توانیم رها کنیم چون امتیازاتی دادیم و باید امتیازاتمان را نقد کنیم، تصریح کردند: با اینکه مذاکرات در این دولت با یک رویکرد جدید پیگیری می‌شود و مذاکرات برجامی اصل و محور برای انجام فعالیت‌ها و مدیریت جامعه نیست که نکته مثبتی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: اولویت دولت در بخش های دیگری است؛ مثل امر سلامت که در رابطه با بحث واکسیناسیون توانستند بسیار درخشان عمل کنند و جامعه را واکسینه کنند و هم در امیر معیشت تلاش‌هایی که انجام می‌دهند برخلاف دولت قبل که هر جلسه‌ای که می‌گذاشتند برجام چند مرتبه از زبانشان ذکر می‌شد ولذا این تصمیم دولت سیزدهم که برجام و مذاکرات برجامی در کشور و مدیریت جامعه اصل نیست تصمیم خوبی است.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید مذاکرات ادامه پیدا کند تا بهره خودمان را از توافق ببریم، ادامه دادند: برای مذاکره و رفع تحریم‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ هم تیم نسبتاً قوی و تخصصی و همه جانبه‌ای را دولت فعلی و دستگاه دیپلماسی جدید فراهم کرده و پای میز مذاکره برده و هم مطالب بسیار دقیق و موثری را طراحی و به طرف مقابل ارائه کردند بر خلاف گذشته که آن‌ها دیکته می‌کردند این دفعه ما خواسته‌هایمان را به آن‌ها دادیم تا بروند تامین کنند اما باید حواس تیم مذاکره کننده جمع باشد که در دام دمشنان نیافتند و باز دچار دفع الوقت شوند که حالا بریم در کشورهای خودمان فکر کنیم و با روسایمان مذاکره کنیم و دوباره بیاییم و سه باره برویم! از این خرید زمان کردن که در دوره‌های قبل صورت گرفت باید عبرت بگیریم.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران مشخص است و به دشمن ارائه کرده و باید تحقق پیدا کند و جای چانه زنی ندارد، خاطر نشان کردند: آن‌ها می‌خواهند با دفع الوقت به تعبیر امروزی‌ها زمان بخرند چه بسا این زمان خریدن به نعع آن‌ها هم نباشد اما این شگرد دشمن است تا مذاکره با طرف مقابل را برای خودش کم اهمیت جلوه دهد درحالیکه آن‌ها به انجام این توافق مشتاق تر از کشور ما هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده نباید از شرارت های دشمن غافل شوند! همان کاری که آمریکایی‌ها در دوره‌های قبل کردند الان هم انجام دادند و در حین مذاکره مجدداً عده‌ای را تحریم کردند! ما رفتیم مذاکره کنیم که تحریم‌هایی که قرار بود بردارد را بردارد اما در حین مذاکره برخی از اشخاص و شرکت‌ها را تحریم می‌کند! از این موضوع باید عبرت بگیریم؛ بنظر ما وقتی این‌ها در حین مذاکره این کار را انجام دادند ما باید مذاکره را تعطیل می‌کردیم!

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در گذشته هم وقت می‌خریدند هم تحریم می‌کردند برای تحقیر کردن تیم مذاکره کننده کشور ما و هم توطئه‌ها و شرارت‌هایی می‌کردند و خسارت‌هایی وارد می‌کردند که باید از این‌ها عبرت گرفت، اظهار داشتند: اینکه نشان دهیم پای مذاکره هستیم و جدیت داریم اقدام بسیار خوبی است اما اینکه در وین خیمه بزنیم تا این‌ها بروند در کشورهایشان پیش روسایشان دفع‌الوقت کنند کار شایسته‌ای نیست؛ بارها گفتیم خواسته‌های جمهوری اسلامی مشخص است هر وقت انجام دادند و راستی آزمایی کردیم ما هم بقیه کارمان را انجام می‌دهیم، اینکه چانه زدن ندارد آن‌ها باید تکلیفشان را روشن کنند که بالاخره می‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند یا نه.

امام جمعه بندرانزلی مسئله فساد ستیزی را نکته دیگری عنوان کردند که باید دولتمردان فعلی با توجه به شعارهایی که دادند مورد توجه داشته باشند و خاطرنشان کردند: رییس جمهور محترم با شعار مبارزه با فساد و خشکاندن سر منشاءهای فساد کاندیدا شدند و رای آوردند و ان‌شاءالله هم این کار باید با جدیت انجام شود اما باید توجه داشته باشند که مقابله با این اژدهای هفت سر فساد به این سادگی‌ها نیست، باید در مقابله با آن خیلی هوشیار باشید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین یکی از آن اژدهای هفت سر فساد، که در همه ادوار گذشته هم بوده را مسئله خودرو سازان در کشور عنوان و تصریح کردند: این خودروسازها به قدری قدرت و نفوذ دارند که با تطمیع و فشار و تهدید حتی وزیر عوض می‌کنند و این کار را در دوره‌های قبل کرده‌اند؛ این روند خیلی غلطی در کشور است، به جای اینکه این دو مجموعه کیفیت را افزایش دهند و قیمت را کاهش و بهره‌وری را بالا ببرند هر روز قیمت‌ها را بالا می‌برند و شیوه‌های غلطی را هم به کار می‌برند! خودشان قبلا اعلام کردند ۹۰ درصد این خودروهایی که قرعه‌کشی‌ می‌کنیم را دلال‌ها می‌برند اما باز همان کار را می‌کنند؛ قیمت را افزایش می‌دهند، قرعه‌کشی می‌کنند، دلال می‌برد و با قیمت بالاتر در بازار می‌فروشد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: با توجه به اقداماتی که اخیراً در این دو مجموعه خودروسازی اتفاق افتاد و قیمت‌ها را افزایش دادند یقین حاصل شد که مجموعه‌ی وزارتخانه و مسئولینی که متولی این امر هستند خواسته یا ناخواسته در چمبره فساد این مجموعه قرار گرفته‌اند چون در برابر این‌ها تسلیم شدند و قیمت‌ها را افزایش دادند.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: آقای وزیر آمد گفت ما قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهیم، تولید را افزایش می‌دهیم و قرعه کشی را می‌خواهیم برداریم که هیچکدام نشد آخرش هم افزایش قیمت را امضا کردند و با همان روند قرعه‌کشی ادامه دارد؛ فساد اینگونه برطرف نمی‌شود، آن‌ها قدرت دارند اما شما نباید ضعف نشان دهید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه پشت قضیه این دو مجموعه خودروسازی مافیایی هست که باید او را دولت و دستگاه‌های نظارتی پیدا کند، افزودند: بازرسی قوه قضائیه اعلام کرده ۱۶۰ هزار خودرو در پارکینگ این دو خودروساز رسوب کرده و وارد بازار هم نمی‌کنند، مجبورشان کردند بازهم نگذاشتند وارد بازار شود، این که نشد مبارزه با فساد! باید دولت و مسئولین دولت مواظب باشند با شعار فساد ستیزی که آمدند، در محاصره مفسدین و جریانات فساد قرار نگیرند!

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: باید مدیریت‌ها اصلاح شود و بهره وری بالا برود، می‌گویند این دو مجموعه خودروسازی زیانده هستند، باید بررسی کنید که چرا زیانده هستند؟ یکی از دلایل حجم قابل توجه نیروهای مازاد است؛ با دیگر خودروسازی‌های دنیا مقایسه کنید! درهای ورود خودرو به کشور را هم که بسته‌اید نه می‌گذارید خودرو وارد کشور و رقابت ایجاد شود نه اینجا سراغ افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت می‌روید؛ ببینید شرکت‌های مطرح خودروسازی دنیا چه تعداد پرسنل دارند چقدر تولید دارند و قیمتشان چقدر است و ما چطور؟

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگر دولت می‌خواهد با فساد مبارزه کند نمی‌شود بخشنامه کند اما اداراتش تمکین نکنند؛ دولت می‌گوید ساختمان‌ها و املاک مازادتان را ارائه کنید نمی‌کنند، می‌گوید اسامی پرسنل و حقوق بگیرانتان را در سیستم دولت وارد کنید تا نظارت کنیم و بعضی‌ها تمکین نمی‌کنند! دولت باید به این مسائل توجه کند و در چمبره مفسدین گیر نکند و خلع سلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه از جاهای دیگری که دولت محترم باید از گذشته عبرت بگیرد در رابطه با مدیریت‌های‌ کشور است، بیان کردند: در طول ۸ سال گذشته همه مردم حتی پائین‌ترین افراد جامعه که آگاهی نسبت به مسائل مدیریت کشور نداشتند با تمام وجود لمس کردند که بیشترین آسیب به کشور و مدیریت کشور از ناحیه مدیران فاسد و ناکارآمد بوده است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: دشمنان بارها مطرح کردند که بهترین راه برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی سر کار آوردن دولت‌های ناکارآمدی است که نتوانند مشکلات کشور را حل کنند تا مردم از نظام برگردند! الان هم در بخش اعظمی همان روند ادامه دارد و متاسفانه حتی برخی از مسئولینی که عوض شده‌اند و جدیداً راس کار قرار گرفته‌اند هم توانمند نیستند؛ دولت از این مسئله قطعاً آسیب خواهد دید.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: ما در شهرستان و مجموعه منطقه آزاد انزلی برای تغییر مدیریت‌ها در هر سطحی که می‌خواهد انجام شود خط قرمزهایی داریم که اگر رعایت نشود بعداً انتقاد کردم آقایان ناراحت نشوند! یکی از این خط قرمزها فساد است، کسانی که در کارنامه‌شان فساد و یا همراهی با آدم‌های فاسد و جریانات فاسد وجود دارد نمی‌گذاریم در شهرستان و منطقه آزاد انزلی مسئولیت بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: خط قرمز دیگر ما افرادی هستند که در جریان فتنه و با جریان فتنه همراه بودند و هستند و با لباس عوض کردن و ریش گذاشتن عوض نمی‌شوند ما آن ها را میشناسیم و مردم هم میشناسند؛ ما محدوده شهرستان خودمان را می‌گوییم و بقیه هم محدوده خودشان را البته اگر جای دیگری هم دیدیم اعتراض خواهیم کرد! اگر افرادی که وابسته به جریان فتنه هستند و یا در محاصره جریان فتنه قرار دارند بخواهند مسئولیت بگیرند ما نخواهیم گذاشت‌.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: ناکارآمدی مدیران در این دولت برای ما خط قرمز است، دولت قبلی را کاری نداشتیم انتقادمان را می‌کردیم اما چون استدلال‌های آن‌ها را منطقی نمی‌دانستیم و تنها برای حفظ صندلی و ریاست خودشان بود کاری نداشتیم اما در این دولت که دولت حزب الهی است و مردم به آن امید بستند که بتواند مشکلات کشور را برطرف کند، در شهرستان و منطقه آزاد انزلی اجازه نمی‌دهیم مدیران ناکارآمدی راس کار بیاورند حتی اگر انسان خیلی خوبی باشد! باید مدیران توانمند بگذارند که عقب ماندگی‌های شهرستان و منطقه آزاد را جبران کند لذا یکی از نقاطی که دولت امکان دارد آسیب بخورد عبرت گرفتن از نوع مدیریت‌های کشور در گذشته است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه نکته دیگری که باید مورد توجه دولت باشد و مقام معظم رهبری تاکید کردند و در حکم رئیس جدید رسانه ملی و اعضای جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی دادند با توجه به اینکه ما در آستانه سالگرد تشکیل شورایعالی انقلاب فرهنگی هستیم مسئله فرهنگ در جامعه است، خاطرنشان کردند: از عبرت‌های مهم کاستی‌ها نقص‌ها و آسیب‌هایی است که به فرهنگ جامعه ما در مدیریت‌های گذشته وارد شده؛ درست است که اولویت امروز مردم معیشت می‌باشد اما فرهنگ برهمه چیز مقدم است، تا فرهنگ جامعه را اصلاح نشود بر مشکل اقتصادی نمی‌توان فائق شد، تا فرهنگ جامعه فرهنگ اعتقادات دینی و باورهای دینی نشود نه بنیان خانواده را می‌شود حفظ کرد نه می‌توان تشکیل خانواده داد و نه می‌توان تشویق به فرزندآوری کرد! فرهنگ مسئله اساسی است و رهبر معظم انقلاب به شورایعالی فرهنگی تاکید کردند که باید در مسئله فرهنگ تغییر ساختار ایجاد شود و بازسازی انقلابی در مسائل فرهنگی کشور داشته باشیم یعنی آسیب‌ها خیلی عمیق است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: الان در فضای مجازی چه کارهای ضدفرهنگی و ضد دینی انجام می‌شود؟ در سینما خصوصا سینمای خانگی همینطور، حتی در صدا و سیما گاهی میبینیم مسائل ضدفرهنگی و ضدارزشی جامعه تبلیغ می‌شود، چه در تبلیغات، آگهی‌ها و فیلم‌ها و سریال‌ها، حتی کتاب و مطبوعات و رسانه‌ها هم همینطور!

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مسئله فرهنگ مسئله اساسی و زیربنایی جامعه است و اگر فرهنگ یک جامعه مورد هجوم قرار گرفت کما اینکه دشمنان به ما هم تهاجم فرهنگی کردند هم شبیخون فرهنگی زدند و هم ناتوی فرهنگی در غفلت مسئولین و دولت‌های گذشته شد، حل نشود هیچ چیز دیگری حل نخواهد شد و نه می‌توان اقتصاد را درست کرد نه سیاست را نه می‌توان با استکبار مبارزه کرد! این دولت و مدیریت‌ها چه در وزارت ارشاد چه در سازمان تبلیغات و دیگر مجموعه‌های فرهنگی باید به این مطالبه مقام معظم رهبری اهمیت بدهند و به صورت زیربنایی به آن برسند تا تغییر بنیادین در مسائل فرهنگی رخ دهد و به ریل انقلاب و ارزشی دینی برگردد که متاسفانه چه در دانشگاه چه در آموزش و پرورش چه در مهدکودک‌ها چه در جاهای مختلف این شبیخون‌ها و ناتوهای فرهنگی و ۲۰۳۰ ها را میبینیم؛ مسئولین توجه ویژه داشته باشند از مجموعه این مسائل که به فرهنگ کشور آسیب وارد کرده درس بگیرند و با سرعت و دقت آن‌ها را حل کنند.