به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم عزاداری شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در بیت نماینده معزز رهبر معظم انقلاب در استان گیلان ضمن تسلیت شهادت ام ابیها، دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام و جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و سالگرد ارتحال علامه آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار داشتند: شهید سلیمانی و علامه مصباح یزدی هر دو دست پروردگان مکبت علوی و فاطمی و بهترین یاران امامین انقلاب بودند که ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق تاسی به این اسوه‌ها و الگوها را به جامعه ما بدهد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مقام و منزلت فاطمه زهرا(س) بسیار رفیع و بلند است و افراد عادی نمی‌توانند آن را درک کنند، خاطرنشان کردند: با نقش‌آفرینی حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر نه تنها جهان اسلام بلکه تمام بشریت پی به عظمت فاطمه زهرا(س) برد و این تلاش و مجاهدت ۷۵ یا ۹۵ روزه به قدری در تاریخ مهم و اثرگذار بوده و هست که نشان می‌دهد شخصیت فاطمه زهرا(س) یک ودیعه الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه شخصیت فاطمه زهرا(س) محور نظام آفرینش است، تصریح کردند: خداوند متعال علت خلقت نظام آفرینش حتی پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) را فاطمه زهرا(س) معرفی می‌فرماید.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: امام(ره) فرمودند در بین همه فضائلی که برای صدیقه طاهره(س) بیان شده بالاترین فضیلت این است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(س) جبرائیل بر فاطمه زهرا(س) نازل میشد و برای تسلی دادن به ام ابیها علم ما کان و ما هو کائن را عرضه کرد؛ آنچه را که در عالم اتفاق خواهد افتاد و امام(ره) فرمودند شاید یکی از چیزهایی که جبرائیل برای فاطمه زهرا(س) بیان کرده انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه انقلاب اسلامی در راستای جهاد فاطمی و حکومت علوی است، افزودند: بعد از رحلت پیامبر اکرم(س) شرایطی در جامعه پدید آمد که بسیار تلخ است؛ چه از مصائب و صدمات جسمی که بر حضرت وارد کردند چه هتک حرمتی که نسبت به جایگاه اهل بیت(ع) در جامعه انجام شد.

امام جمعه بندرانزلی عنوان کردند: فاطمه زهرا(س) در خلال این مصائب و صدماتی که بر ایشان وارد شد تلاش‌هایی داشتند که خطبه فدکیه و صحبت‌هایی که نسبت به مسائل روز در جمع زنانی که به عیادت حضرت آمدند بیان کرد دو نمونه از این تلاش‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: با توجه به نزول جبرائیل بر فاطمه زهرا(س) و محوریت حضرت در نظام هستی و هدایتگری برای بشریت، محتوای این دو خطبه بسیار حساب شده، دقیق و راهبردی برای همه عصر‌هاست.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) جامعه‌ای که پایه‌ریزی کرده بودند بخاطر دنیاطلبی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها با چنین فتنه‌ای مواجه شد درحالیکه باید آن جامعه و حکومت بر اساس آنچه خداوند متعال مقرر فرموده بود ادامه پیدا می‌کرد تا جهان و بشریت به هدایت و رستگاری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: خطبه فدکیه و فرمایشات فاطمه زهرا(س) باید مسیری را برای تاریخ مشخص کند که با توجه و عمل به آن، هدف متعالی که وعده قطعی الهی یعنی حکومت صالحان است محقق شود و انقلاب اسلامی مقدمه‌ای برای تحقق این وعده می‌باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه به نظرم عصاره خطبه فدکیه و بیانات دیگر حضرت فاطمه زهرا(س) در فاصله رحلت پیامبر اکرم(ص) تا شهادت خودشان عبارت از شایسته سالاری است، بیان کردند: بیانات حضرت در دفاع از امیرالمومنین(ع) و ولایت دو رو دارد؛ یک رو تنقیص غاصبین است که این‌ها کسانی‌اند که از لحاظ علم، تقوا و مدیریت اصلاً صلاحیت تصدی اداره جامعه اسلامی را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه نقص جامعه نبوی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تصدی ناصالحان در امور جامعه بود، خاطرنشان کردند: تاریخ نشان داده در هر جامعه‌ای اگر ناصالحان یا به تعبیر امام(ره) نا اهلان و نا محرمان آمدند و تصدی امور را به دست گرفتند جامعه را به ناکجا آبادی که خودشان می‌خواهند می‌برند کما اینکه بردند، به گونه‌ای که حتی در دوره‌ای که امیرالمومنین(ع) خلافت ظاهری را هم بر عهده گرفتند به مدار صحیح برنگشت، مشکل این است که کسانی زمام امور را به دست می‌گیرند که صلاحیت ندارند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: روی دیگر بیانات فاطمه زهرا(س) وصف امیرالمومنین(ع) و شایستگی‌هایی که حضرت دارد است و هم نفیاً و هم اثباتاً راه را به همه نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید به فلاح و رستگاری برسید و جامعه‌ای بسیار سعادتمند از لحاظ مادی و معنوی داشته باشید کسی همچون علی(ع) باید تصدی امور را بر عهده بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: امیرالمومنین(ع) اگر بخواهد اداره جامعه را به دست بگیرد برای اینکه این سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها را تامین کند به چه شیوه‌ای جامعه را مدیریت می‌کرد؟ پیامبر اکرم(ص) چگونه اداره می‌کرد؟ امروز در انقلاب اسلامی که هم وارث جهاد فاطمه زهرا(س) و قیام عاشورا و هم زمینه ساز برای طلوع خورشید عظمی ولایت هستیم باید سیره‌مان سیره علوی و نبوی باشد و غیر از این نمی‌توانیم جامعه را اداره کنیم.

امام جمعه بندرانزلی اظهار داشتند: ۴۳ سال از انقلاب ما می‌گذرد جز در یک برهه‌ای در اوایل انقلاب و دوره دفاع مقدس، شیب نزول شایسته‌سالاری در نظام اسلامی به شدت ایجاد شد؛ مشکلات امروز جامعه چگونه بوجود آمد؟ فسادها و ناکارآمدی‌ها چگونه بوجود آمد؟ مردم مقصر بودند؟ نظام اسلامی مقصر بود؟ مبانی دینی، فکری و اندیشه‌ای ما دچار مشکل بود؟ یا متصدیان و متولیان و مجریان ناصالح و ناشایسته آمدند به دین و دنیای مردم ضربه زدند؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: اگر بعد از پیامبر اکرم(ص) حرکت ثقیفه انجام نشده بود آن اشکالات در جامعه پدید نمی‌آمد که به خلیفه‌کشی منجر شود و بریزند در خانه امیرالمومین(ع) و بخواهند که حضرت مدیریت جامعه را به دست بگیرد چون به حدی فساد و بی‌عدالتی زیاد شده بود که برای مردم قابل تحمل نبود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر جامعه‌ای بخواهد روی فلاح و رستگاری را در خودش ببیند لامحاله باید متصدیان صالح داشته باشد، خاطرنشان کردند: امیرالمومنین(ع) وقتی مدیریت جامعه را برعهده گرفتند انواع و اقوام مشکلات از جمله دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال، سوء مدیریت‌ها و زیاده‌خواهی‌ها وجود داشت که بدون تعلل با همه این‌ها مبارزه کردند؛ برخی‌ها سال‌های قبل در کشور ما نوشتند که اگر امیرالمومنین(ع) با معاویه مدارا می‌کرد به شهادت نمی‌رسید و حکومتش از بین نمی‌رفت اما علی(ع) اهل مدارا کردن با ظالم و مماشات با فاسد نیست و نیامده بود طول مدت روی صندلی ریاست نشستنش را افزایش دهد بلکه آمده بود حکم خدا را اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: امروز در جامعه ما بعد از متاسفانه مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتیم و انقدر روشن است که نیاز به گفتن ندارد به مقطعی رسیده‌ایم که یک دولت انقلابی تحول‌گرا آمده مشکلات را با کمک مردم و عنایات پروردگار متعال رفع کند؛ این نقطه بسیار حساس است و اگر در این مقطع از تاریخ مسئولین، دولتمردان، دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی نسبت به آنچه باید برای اصلاح امور انجام شود تعلل و کوتاهی کنند دیگر حنای اسلام و انقلاب رنگی نخواهد داشت.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امروز سه قوه کشور هم جهت و هم عقیده هستند و خسارات فسادها و تباهی‌های سالهای گذشته را همه با عمق وجود لمس کرده‌اند، اگر برای اصلاح مدیریت کشور بر مبنای تفکر علوی و فاطمی و انقلابی اقدام نکنیم خسران مضاعف داریم؛ درس ما امروز از سیره فاطمه زهرا(س) و جهاد عظیم حضرت درس شایسته‌سالاری و اصلاح مدیران و متصدیان جامعه از لحاظ شایستگی‌های فردی و مدیریتی است.