به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن تسلیت ایام سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت قیام خونین پانزده خرداد و تبریک ایام پر برکت دهه کرامت و ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار داشتند: امروز کشور در شرایط ویژه‌ای است و در یک جنگ اقتصادی تحمیلی که با جنگ‌های ادراکی و شناختی و رسانه‌ای ترکیب شده قرار داریم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در چنین شرایطی که نوک پیکان حملات دشمنان بر اقتصاد کشور نشانه رفته مجموعه‌های اقتصادی کشور خط مقدم این مبارزه هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید آنچه که در توان هست در این مقابله در اختیار نیروهای خط مقدم قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه نامگذاری سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری و وضع اقتصادی و معیشتی مردم حکایت از تداوم جنگ این و عدم تکاپوی تلاش‌های انجام شده است، اضافه کردند: قطعاً اولویت کاری و تلاش‌های دولت سیزدهم در جهت استقلال و خودکفایی اقتصادی و تحقق شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین می‌باشد که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید همه مجموعه‌های کشور خصوصاً مجموعه‌های اقتصادی این شعار را محقق کنند، اظهار داشتند: تحقق این شعار الزاماتی دارد؛ باید برای تحقق این شعار از شیوه‌های نوین و کارآمد استفاده شود، بحث دانش بنیان فقط مختص به تولید نیست و باید در اداره کشور هم کشور دانش بنیان اداره شود و در مدیریت‌ها نیز این مسئله مورد توجه باشد تا مجموعه کشور در مسیر دانش بنیان و اشتغال آفرینی حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: مجموعه‌های اقتصادی همچون اداره بنادر و دریانوردی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید با شیوه‌های جذاب و نوینی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد تجار و سرمایه گذاران باشند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دریا و بنادر در استان گیلان و شهرستان بندرانزلی استفاده بهینه و مکمل یکدیگر در راستای پیشبرد اهداف نظام و دولت سیزدهم صورت بگیرد، خاطرنشان کردند: بنادر استان باید در این جهت هم‌افزا و مکمل یکدیگر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: در بحث اشتغال در استان و شهرستان شرایط مطلوبی نداریم و انتظار می‌رود در این اداره کل جذب نیروهای بومی در اولویت قرار بگیرد، تا جوان‌های عزیز و نخبه انزلی هم شغلی برای سامان‌ دادن به امور زندگی پیدا کنند و هم از ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد اهداف کشور استفاده شود.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقاء و نقش آفرینی موثر در تسهیل صادرات و واردات، تصریح کردند: کسانی که در امر صادرات و واردات تلاش‌ می‌کنند هر جایی که امکانات بهتر و شرایط راحت‌تری وجود داشته باشند می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: شرایط کشورهای حوزه دریای خزر بویژه روسیه فرصت‌هایی جهت ترانزیت و تامین نیازهایشان فراهم کرده که باید از این فرصت حداکثر استفاده را در جهت تقویت روابط تجاری و مبادلات اقتصادی ببریم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه از لحاظ بندری تقریباً امکانات خوبی داریم شاید نیاز به تکمیل و تجهیز باشد، خاطرنشان کردند: امروز یکی از موارد بسیار مهم در امر ترانزیت و صادرات و واردات و استفاده از این فرصت‌ها، امکانات حمل و نقل است؛ هم سرمایه‌گذارها باید تشویق شوند و کشتی های رورو بیاید و هم‌ خط آهن باید تکمیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه اگر خط آهن تکمیل نشود این فرصت از دست می رود، تصریح کردند: مسئولین باید اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل خط آهن به کاسپین و انزلی و آستارا به کار ببرند، حتی اگر لازم است در شرایط فعلی از بودجه برخی جاهای دیگر کسر کنند اما این خط آهن را تکمیل کنند چون بازگشت منافع و بهره تکمیل این خط آهن هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی خیلی فراوان است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: اگر الان از این فرصت استفاده نکنیم و آن‌ها از مسیر دیگری برای انتقال کالا استفاده و نیاز خودشان را تامین کنند بعدا نمی‌توان آن‌ها را به مسیر ترانزیت ایران آورد؛ لذا امیدواریم هرچه زودتر خط آهن تکمیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دریا فرصت بسیار بزرگی برای هر کشوری است که از آن بهره‌مند می‌باشد، ما متاسفانه از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ یکی از این فرصت‌های خوب گردشگری دریا و جابجایی مسافر و توریست دریایی است و می‌توان شرایطی فراهم کرد که ضمن اینکه گردشگری دریایی توسعه یابد، جابجایی مسافر را هم داشته باشیم که خیلی مقرون به صرفه تر و سیاحتی‌تر است و امکاناتش فراهم می‌باشد و می توان به بهره برداری رساند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: باید در شرایط فعلی خصوصا دستگاه‌های اقتصادی در مسیر خلاقیت و نوآوری، صرفه جویی و بهره وری حرکت کنند؛ این اولویت‌ها را در انتخاب مدیران و معاونان در نظر داشته باشیم، کسی که فکر خلاق و نوآوری داشته باشد، اینکه تنها مسئولیتی جابه جا شود اما همان روال گذشته باشد که تاثیر چندانی ندارد، اینکه مدیری متناسب با شرایط و نیاز روز باشد و در مسیر بهره وری بهتر و استفاده از نخبگان حرکت کند از نکاتی است که می‌تواند دستیابی به اهداف نظام اسلامی در شکست دشمنان در جنگ اقتصادی و ترکیبی که علیه کشور ما ایجاد کرده‌اند کارآمد تر و موثر تر باشد و در عین‌حال موجب نشاط و تحرک بیشتر مسئولان خواهد بود.