به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تسلیت ایام شهادت جانسوز امام جواد(ع) با استناد به این فرمایش حضرت مَنِ اتَّقَی اللّهَ أَحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا، اظهار داشتند: تقوا اصل مهم برای انسان‌های مومن و جامعه اسلامی است و آثار و فواید بسیار گسترده دنیوی و اخری برای انسان دارد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: یکی از آثار بهره‌مندی از تقوا در این بیان امام جواد(ع) این است که هر کسی اهل تقوا باشد مردم او را دوست می‌دارند و حتی اگر از او خوششان نیاید و رابطه خوبی با او نداشته باشند نمی‌توانند خوبی‌اش را کتمان کنند و نسبت به او محبت می‌ورزند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به فرارسیدن روز دحوالارض در ۲۵ ذی القعده، بیان کردند: این روز که خداوند متعال زمین را برای سکونت و بهره‌گیری انسان از زیر کعبه گستراند و همه نعمت‌های بی‌حدی که قابل احصاء نیست را به ما عنایت کرد بسیار مهم و مبارک است و اعمالی اعم از عبادات و روزه‌ و دعاهایی دارد که قدرشناسی از نعمات خداوند و به نوعی اظهار عجز ما از ادای شکر این نعمات است.

خطیب جمعه بندرانزلی به ششم تیر ماه سال ۱۳۶۰ فاجعه بسیار تلخ و غمبار تاریخ انقلاب که سوءقصد به جان مقام معظم رهبری بود اشاره و اظهار کردند: خداوند متعال تفضل فرمود و رهبری معظم انقلاب را با آن شدت جراحات که هنوز هم آثار آن مشهود است برای انقلاب، امت اسلام و زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) حفظ کرد و خداوند متعال را بخاطر بهره‌مندی از چنین شخصیت ویژه‌ای شاکریم.

امام جمعه بندرانزلی همچنین با اشاره به هفتم تیرماه سالگرد حادثه بسیار جانسوز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانشان در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین روسیاهِ جنایتکارِ وطن فروش که حاضر شدند برای خوشخدمتی به دشمنان و بیگانگان به کشور و مردمی که داعیه مجاهد خلق بودنشان را داشتند ضربه بزنند، افزودند: اگر کسی از اسم مردم بهره نبرد و برای آن‌ها کاری نکند دل آدم نمی‌سوزد اما این‌ها به اسم مردم و دفاع از مردم و مردمی بودن بدترین جنایات و ترورها را در کشور ما انجام دادند، در دنیا رو سیاه هستند، ان‌شاءالله خداوند متعال در آخرت به عذاب الیم گرفتارشان خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه هفتم تیر که روز قوه قضائیه نامگذاری شده یکی از مناسبت‌های بسیار مهم در تاریخ انقلاب است و درس‌های فراوانی برای انقلاب دارد که باید همیشه تاریخ از آن‌ها عبرت‌ بگیرم، خاطرنشان کردند: روز هفتم تیر از حیث فقدان شخصیتی مثل شهید بهشتی که یک شخصیت بی‌نظیری بود و جای ایشان بعد از شهادت هم در انقلاب ما پر نشد و آثار و تبعاتی که این حادثه از حیث مثبت و منفی بودن در انقلاب به جا گذاشت برای ما بسیار سخت، تلخ و ناگوار است.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تشکر از مجموعه دستگاه قضایی کشور خصوصاً در سالهای اخیر چه در دوره ریاست رئیس جمهور محترم در قوه قضائیه و چه در دوره ریاست فعلی قوه قضائیه که به سمت تحول قضایی حرکت کرده و سند تحول تنظیم شده و در حال اجراست، افزودند: در استان هم از رییس کل محترم دادگستری که شخصیت روحانی فاضل، پرتلاش و شجاعی هستند و در شهرستان هم از ریاست محترم دادگستری و دادستان محترم و همه کادر قضائی که صالح و دلسوز هستند تقدیر و تشکر می‌کنم.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به حکمی که مقام معظم رهبری برای ریاست محترم قوه قضاییه صادر کردند، افزودند: مطالب و محورهایی که رهبری معظم انقلاب در این حکم بیان فرمودند، مطالبات ایشان از قوه قضاییه است و به دو مورد این از آن‌ها اشاره می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین یکی از این محورهایی که مقام معظم رهبری فرمودند را بحث پیشگیری از جرم در شناسایی عوامل جرم و آسیب‌زا عنوان کردند و افزودند: این وظیفه مهم دستگاه قضایی که اگر با کمک دستگاه‌های دیگر که در زمینه پیشگیری وظایفی دارند به خوبی مورد توجه باشد جامعه‌مان از بسیاری از آسیب‌ها و جرم‌ها مصون می‌ماند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: زمینه‌های ابتلای به جرم و فساد در قوانین و برخی رفتارها و ارتباطات اجتماعی در عرصه‌های مختلف وجود دارد که اگر پیشگیری شود و از بین برود زمینه‌های وقوع جرم و ورود پرونده‌ها به دستگاه قضا کاهش می‌یابد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای مطالبه مقام معظم رهبری از دستگاه قضا افزایش همکاری‌های سه قوه هم در عرصه مسائل درون دستگاهی و هم مسائل کلان کشور است، افزودند: امروز مجموعه قوای ثلاثه کشور با هم هماهنگ، هم جهت و همفکر هستند و ان‌شاءالله در عمل هم اینگونه باشد تا آثار خدماتشان مشهودتر و افزون‌تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی که مشمول همکاری با سایر قوا هم می‌شود امر مبارزه با فساد است، اضافه کردند: در قوه قضاییه مبارزه با فساد سالهاست شروع شده و پیگیری می شود و دولت سیزدهم هم با همین نگاه تحول آفرینی و مبارزه با فساد روی کار آمده و این راه را هم ادامه می‌دهد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به یکی از مسائل مبتلا به استان، خواستار رسیدگی آن توسط دستگاه قضایی و بازرسی استان که خوشبختانه بعد از سال‌ها در روزهای گذشته مسئولیتش تغییر کرد شدند تا این مطالبه مقام معظم رهبری در استان مورد توجه و عمل قرار گرفته باشد، تصریح کردند: بر اساس گزارش‌های رسمی ارائه شده، فساد اداری در استان گیلان در رتبه‌های اول بوده است و با بعضی از این فسادها برخورد شده و بعضی هم نه که باید در دوره جدید این برخورد توسط قوه قضائیه و دولت مورد توجه باشد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: یکی از این مجموعه‌ها که هم بسیار مشهود و خسارت بار است و رییس جمهور محترم هم مکرر برای مبارزه با این بخش اعلام موضع کردند عبارت‌ از فسادها و مافیاهای موجود در بخش بهداشت و درمان کشور است که متاسفانه بسیار گسترده هم می‌باشد و مسئله چون تخصصی است خیلی‌ها ورود نمی‌کنند و خیلی‌ها هم با لطایف الحیلی نمی‌گذارند افراد ورود کنند.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: یک مصداق از این مافیا اینکه با توجه به کمبود پزشک، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که باید پذیرش دانشجوهای رشته پزشکی افزایش پیدا کند اما مقاومت می‌کنند حتی از بدنه دولتی بهداشت و درمان برای اینکه این افزایش رخ ندهد تلاش می‌کنند چون در اینصورت انحصاری که در بخش بهداشت و درمان وجود دارد شکسته می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دولت محترم جان و نان مردم را اولویت شعارهای خود عنوان کرده، افزودند: بهداشت با جان مردم سرکار دارد.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: متاسفانه در استان، برخود با فسادهای این مجموعه یا مغفول واقع شده و یا دلایل دیگری دارد که فعلا نمی‌خواهم از این تریبون عرض کنم؛ بعضی‌ها را با حق السکوت‌هایی از این حوزه دور کرده‌اند که برخورد با این مسائل نشود اگرچه انتظار داشتیم در دولت سیزدهم که عزم رئیس جمهور محترم و مجموعه دولت بر مبارزه با فساد است و وزیر محترم بهداشت که نیروی انقلابی و بسیجی است برای تغییری که باید در مجموعه بهداشت و درمان استان انجام شود با توجه به همه مسائلی که آشکار هم هست و نیاز به سند و مدرک ندارد پیش قدم می‌شدند، اما متاسفانه لابی‌ها و فشارها تا الان مانع شده و امیدواریم این فشارهای افراد و جریانات که برخلاف نظر رهبری معظم انقلاب است در این حوزه ندیده گرفته شود و کنار زده شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با طرح این سوال که دستور رئیس جمهور برای برخورد با مافیای حوزۀ بهداشت و درمان چرا در استان اجرایی نمی‌شود؟ متذکر شدند: فهرستی از برخی تخلفات را مطرح می‌کنم و اگر تا فرصت‌های آینده این تخلفات توسط دستگاه قضائی مورد رسیدگی قرار نگرفت و این تغییر در مجموعه بهداشت و درمان استان از طرف وزارتخانه انجام نشد، در خطبه‌های بعدی گزارشات را با مستندات خدمت مردم و مسئولینی که این گزارشات را ندیده‌اند اعلام می‌کنم.

خطیب جمعه بندرانزلی یکی از تخلفات مجموعه بهداشت و درمان استان را تعارض منافع عنوان کردند که نه تنها در استان بلکه در سایر مناطق هم عمومیت دارد و افزودند: تعارض منافع کار غیر قانونی است خصوصا با قانونی که در مجلس مصوب شد؛ در شهرستان جا دارد به ویژه از ریاست محترم بیمارستان تشکر کنم که از وقتی آمدند نسبت به اصلاح امور و افزایش خدمات به مردم تلاش‌های وافری کردند اما موانعی در استان وجود دارد، نمی‌گذارند در دستگاه‌های دولتی و بیمارستان‌های دولتی خدمات مورد نیاز مردم انجام شود تا مردم به بیمارستان‌های بخش خصوصی مراجعه کنند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: بیمار می آید میگویند باید بروید بیمارستان خصوصی عمل کنید چون خودشان سهام‌دار هستند؛ برای عکس‌برداری و آزمایش می‌گویند آزمایشگاه فلان آزمایشگاه را قبول داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین از دیگر تخلفات مجموعه بهداشت و درمان استان را روابط مالی فاسدانه عنوان کردند و افزودند: این تخلف هم شرح مفصلی دارد چه از حق السکوت‌هایی که داده می‌شود چه فسادهای مالی دیگری که در انجام امور وجود دارد و متاسفانه اعداد و ارقام آن هم قابل توجه هست.

خطیب جمعه بندرانزلی وابستگی سیاسی به جریان‌های سیاسی مسبب وضع موجود را از موارد دیگر این تخلفات عنوان کردند و ادامه دادند: اینکه کسانی که در دولت‌های گذشته در انتخابات از منابعی که در اختیارشان بوده هزینه انتخاباتی کرده‌اند الان در دولت انقلابی سرکار باشند اصلا  معنا و مفهوم ندارد و قابل پذیرش نیست! اگر همسوی با جریانات گذشته هم نباشند انسان‌های انقلابی نیستند که کارهای این دولت را پیش ببرند و در یک سالی که از دولت گذشته میبینید تحولی در این بخش از این حیث نداشتیم بلکه تنزل هم داشتیم.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یکی از شعارهای دولت محترم این بود که کاری به گرایش‌های سیاسی افراد نداریم که حرف خوبی است اما جایی که این گرایش سیاسی مغایر با اهداف و برنامه‌های دولت نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: یک بخش مهم مشکلات کشور ما در بخش‌های مختلف بخاطر کارشکنی‌هایی است که بعضی از وابستگان به جریانات و مسببین وضع موجود در ادارات و مجموعه‌های مختلف ایجاد می‌کنند برای ناراضی کردن مردم و عدم پیشرفت برنامه‌های دولت که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت خصوصاً اینکه این افراد از لحاظ عملکرد هم کارآمدی لازم را نداشتند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خیلی از ناکارآمدی‌ها در بخش بهداشت و درمان پشت بیماری کرونا قرار گرفته و ذیل تلاشی که عموم کادر بهداشت و درمان، نیروهای جهادی، بسیج و سپاه در سطح کشور انجام دادند پنهان شده، تاکید کردند: اگر به کارنامه این‌ افراد رسیدگی شود حتی در دوران کرونا هم مشکلاتی در نوع مدیریت‌ها داشتیم و داریم.

امام جمعه بندرانزلی از تخلفات دیگر در بخش بهداشت و درمان را سواستفاده از موقعیت و تخلفات اداری و امنیتی در انتصابات و تبعیض در جذب نیروهایی که در این مجموعه وارد شده‌اند دانستند و افزودند: فهرست بلندبالایی از افرادی که با سفارش این مسئول و آن مسئول و قوم و خویش این آقا و آن آقا وجود دارد که در این مجموعه جذب شده‌اند و بعضاً کارآمدی و تخصصی را هم ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دولت برای موفقیت در برنامه‌هایش نیاز به نیروهای انقلابی همسو و همفکر با خودش دارد؛ مدیریت جهادی در این دوره نیاز است نه اینکه عده‌ای دنبال منافع خودشان و خرج کردن برای ابقای در سمت‌هایشان باشند، این رویه بسیار مذموم است و در این ۴۳ سال به ما خیلی خسارت زده که باید با آن برخورد شود.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: لذا انتظار و توقع ما از وزارت محترم بهداشت و درمان و شخص وزیر محترم تغییر در این بخش در استان است، همچنین در رابطه با دستگاه قضائی رهبری معظم انقلاب فرمودند دستگاه قضائی باید همکاری با قوای دیگر را افزایش بدهد که دولت اگر می‌خواهد با فسادی در یک بخش مبارزه کند و محدودیت‌هایی دارد دستگاه قضایی می‌تواند ورود و کمک کند.

امام جمعه بندرانزلی در پایان به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کردند و افزودند: از همه کسانی که در راه مبارزه با این بلای اجتماعی در مجموعه‌ نیروهای اجتماعی و دستگاه قضایی تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم؛ اقدامات و برخوردهای بسیار خوبی انجام شده و کشفیات خوبی داشتند اما متاسفانه قانع کننده نیست و آنچه کف جامعه میبینیم معضلاتی است از این ناحیه که باید حتماً کار جامع‌تر، گسترده‌تر و بازدارنده‌تری انجام شود تا زحماتی که این عزیزان می‌کشند و شهدایی که تقدیم کرده‌اند اجر و جایگاه و مظلومیتشان نزد مردم محفوظ بماند؛ کار بسیاری سختی است و توطئه‌های دشمنان در این بخش بسیار گسترده و ذوابعاد می‌باشد اما باید نتایج اجتماعی آن قابل لمس باشد تا زحمات این عزیزان برای مردم ما بیشتر روشن شود.