به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خبطه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌ فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ‌، اظهار داشتند: هر کسی که وفای به عهد کند که یکی از اصول مهم دینی ماست و تقوا را هم رعایت کند بدانید که خداوند انسان‌های باتقوا را دوست دارد و چه چیزی بالاتر از اینکه انسان مورد محبت پرودگار متعال قرار بگیرد.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اساساً انسان از لحاظ روحی و روانی به گونه‌ای است که دوست دارد نزد دیگران محبوب باشد، خاطر نشان کردند: یکی از راه‌های محبوب شدن وفای به عهد و بهره مندی از تقواست، اگر کسی محبوب خدا شد، مومنین و اولیاء هم او را دوست می‌دارند و به او محبت می‌ورزند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال عارف واصل حضرت آیت الله بهجت رضوان الله علیه، اظهار داشتند: امسال متاسفانه مصادف شد با ارتحال عالم دیگری، معلم اخلاق و ارشاد گر حضرت آیت الله فاطمی نیا که خسارت بزرگی برای جامعه دینی ما خصوصا نسل جوان و انسان‌هایی که شیفته معارف دین هستند شد.


خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی که صادر فرمودند، تعبیرشان از آیت الله فاطمی‌نیا عالمِ واعظِ درس‌آموز بود که تعبیر خیلی دقیقی است؛ آیت‌الله فاطمی‌نیا هم عالم بودند و احاطه علمی نسبت به مسائل مختلف داشتند و هم واعظ و موعظه‌گر بودند و اینگونه نبودند که به تعبیر بعضی آقایان دنبال تدریس و تدرس باشد بلکه علیرغم برخورداری از مراتب علمی بالا در وادی وعظ و موعظه که یکی از مهم ترین نیازهای بشر است خدمتگذاری می‌کردند و در عین‌حال بیانات و سخنرانی‌های ایشان درس‌آموز بود.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه موعظه امر بسیار مهمی است، خاطرنشان کردند: موعظه یکی از مسائلی است که همه انسان ها به او نیاز دارند و هیچ کسی مستغنی از آن نیست حتی انبیاءالهی؛ موعظه خیلی در زندگی انسان ها نقش و اهمیت دارد.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به این بیان امیرالمومنین(ع) ثمره الوعظ الانتباه، بیان کردند: حضرت می‌فرمایند ثمره موعظه این است که انسان را بیدار می‌کند؛ حضرت همچنین می‌فرمایند النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا، مردم همه خوابند وقتی بیدار می‌شوند که اجل بیاید و تازه انسان می فهمد که چه عمر و نعمت‌ها و فرصت‌هایی را از دست داده است.


خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دومین اثری که امیرالمومنین(ع) بیان می‌فرمایند این است که موعظه پذیری نتیجه‌اش عبرت آموزی برای انسان است، افزودند: اگر انسانی اهل موعظه باشد نتیجه موعظه این است که باید درس بگیرد؛ قرآن کریم موعظه است چراکه به ما سرگذشت اقوام و امت‌ها و افراد مختلف را بیان می‌کند.


امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین چیزهایی که برای انسان درس آموز و عبرت‌آمیز می‌باشد مسئله تاریخ است، چه تاریخ خود انسان و جامعه‌ای که انسان در آن زندگی می‌کند چه تاریخ امت‌های گذشته و ملت‌های دیگر که در عصر ما زندگی می‌کنند، خاطرنشان کردند: انسان با درس گرفتن و عبرت گرفتن از تاریخ می‌تواند به موفقیت و پیشرفت و آرامش برسد کما اینکه الحمدلله با تلاش‌های علمای دین و بزرگانی که وظیفه هدایت و ارشاد مردم را دارند مثل مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا، مردم ما هوشیارند و از خیلی از مباحث تاریخ درس گرفته‌اند.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در طول این ۴۳ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته با همین عبرت‌آموزی و درس‌گیری و توجه به تذکرات و مواعظ اولیاء دین و امامین انقلاب توانستیم از خطرات و دام‌هایی که دشمنان طراحی کردند عبور کنیم وگرنه هر کدام از این توطئه‌ها کافی بود تا کشوری و نظامی را از پای در بیاورد و نقشه دشمن را عملیاتی و موفق کند اما اراده و مشیت پرودگار متعال بر این تعلق گرفت که این ملت از این دام‌ها و توطئه‌ها و خطرات عبور کند.


خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یکی از مقاطع دفاع مقدس و انقلاب ما که بسیار مهم و درس‌آموز می‌باشد سوم خرداد و فتح خرمشهر است و اهمیتی که این مسئله برای همیشه تاریخ دارد؛ هشدار مقام معظم رهبری و تعبیرشان این است که مراقب و به هوش باشید خرمشهرها در پیش است، لذا این یک مجموعه و الگویی است برای عبور از خطرات آینده که پیش روی ما و انقلاب ماست.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این خرمشهر و فتح خرمشهر با آن شرایط خاصی که بود ویژگی‌ها و درس‌هایی که باید برای امروز و آینده خودمان از آن‌ها بهره بگیریم و نصب العین قرار دهیم، تصریح کردند: یکی از این درس‌ها و عبرت‌ها این است که در عرصه تقابل حق و باطل بتوانیم حق را بشناسیم؛ در نزاع و مقابله‌ای که همیشه بین حق و باطل وجود دارد خیلی از افراد چون نتوانستند حق را تشخیص دهند در مسیر باطل رفتند.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: تاریخ امیرالمومنین(ع) چرا آنگونه شد؟ صفین و جمل چرا پدید آمد؟ کربلا چرا پدید آمد؟ یکی از مهم‌ترین دلایلش این است که نتوانستند حق را تشخیص دهند!


خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ما در نزاع بین حق و باطل همیشه باید دوست را از دشمن تشخیص دهیم، خاطرنشان کردند: خیلی وقت‌ها حتی در تاریخ انقلاب نتوانستیم دوست را از دشمن تشخیص دهیم ولذا ضربه خوردیم، چه در انتخاب‌ها چه در اعتمادکردن‌ها! نفوذ هم از ویژگی‌های توطئه‌های همیشگی دشمنان است و دنبال عوامل نفوذی هستند که جاسوسی و اخلال کنند.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مقاومت، پایداری و ایستادگی نکته دیگر این روز تاریخی است، تصریح کردند: در برابر عده و عده و تجهیزات صدام عفلقی که همه استکبار جهانی شرق و غرب پشت سرش بودند، رزمندگان ما که محدودیت در سلاح و عده و عده داشتند قابل مقایسه نبود اما آن ایمان، مقاومت و ایستادگی توانست چنین فتح بزرگی به دنبال بیاورد.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با بیان اینکه این مقاومت در دوره دفاع مقدس در بخش‌های مختلف یک الگو و درس برای همه کسانی که در مسیر مبارزه با استکبار بودند شد، خاطر نشان کردند: درس گیری از این مقاومت این شد که در همین ایام، سالگرد پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی را داریم که با آن خفت ۲۲ سال پیش از لبنان خارج شدند.


خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این اصول را همیشه باید مورد عمل قرار دهیم، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و همه کسانی که در این دایره قرار می‌گیرند فهمیدند نمی‌توانند از راه نظامی با کشور ما مقابله کنند، دشمن عبرت گرفت و فهمید نباید طرف ایران بیاید، شرارت می‌کنند، کسانی را می‌فرستند اما فهمیدند خودشان نباید سمت ایران بیایند اما معنایش این نیست رها کردند، توطئه‌های دیگر دارند.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دشمنان فهمیده‌اند یک کشور انقلابی و مقاوم برایشان خطر آفرین است و نمی‌گذارد به سلگری‌شان در سایر نقاط دنیا ادامه دهند، خاطرنشان کردند: برای همین دست به کار شدند و کارهای متعددی کردند، این کشور انقلابی مقاوم که توانسته از آن جنگ تحمیلی به تنهایی در برابر استکبار جهانی بیرون بیاید تحریم شدید شود تا به فشار حداکثری برسد، ۴۳ سال این کشور با یک نمودار رو به اوج تحریم بود و خودشان هم گفتند فشار حداکثری هم شکست مفتضحانه خورد.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: نکته دیگری که طراحی کردند و از آن غفلت کردیم این است که گفتند این کشور انقلابی و مقاوم دارای ایده و فکر در برابر دنیا است و باید جمعیتش کاهش پیدا کند و لذا طرح کاهش جمعیت و کنترل جمعیت اجرا شد که این چنین نمودار منفی نسبت به رشد جمعیت داریم و هرچه هشدار داده می‌شود هنوز آن کاری که باید می‌شد نشده است.
خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به روز ملی جمعیت، اظهار داشتند: مسئله جمعیت چه در رابطه با ازدواج و چه فرزندآوری یک اولویت دینی، ملی، انقلابی و سیاسی است؛ حتی اگر کسی اسلام و انقلاب را هم قبول ندارد و فقط دلش برای ایران می تپد بداند ایران برای اینکه ایران بماند باید جمعیتش افزایش پیدا کند.


امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دشمن نشسته جمعیت این کشور خود به خود کم شود تا تحت سلطه برود، افزودند: کشوری که نیروی جوان و جمعیت کافی حتی برای حفاظت از مرزهای خودش ندارد طبیعتا زیر سلطه می رود.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه نکته دیگری که متاسفانه گریبان گیرش هستیم و فراگیر هم هست بحث جنگ رسانه‌ای و جنگ شناختی است که دشمنان به صورت گسترده روی آن کار می‌کنند، تصریح کردند: دشمنان در این جنگ از هر بهانه‌ای برای اثرگذاری روی افکار و دیدگاه‌ها و باورهای مردم استفاده می‌کنند.


امام جمعه بندرانزلی افزودند: این جنگ شناختی که یکی از عرصه‌های مبارزه دشمنان علیه نظام اسلامی ماست امروز علیه اقتصاد فعالیت می‌کند، الان با توجه به طرح‌های اصلاح اقتصادی که دولت شروع کرده دشمن تمام تلاشش را گذاشته تا در جنگ رسانه‌ای و شناختی نگذارد این طرح به موفقیت برسد چون آنچه می تواند اقتصاد کشور ما را نجات دهد و ببرد به سمت رشد و تعالی همین اصلاح اقتصادی می‌باشد که شروع شده است.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: دشمن نمیخواهد بگذارد این اصلاح انجام شود، ما باید مراقب باشیم در این شرایط نقشه و توطئه دشمن را بشناسیم و آگاهی مان را افزایش دهیم و تحمل مان را بیشتر کنیم.


خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: این روزها در فضای مجازی تصاویر و کلیپ‌هایی منتشر می‌شود که میخواهند به این مشکلات اقتصادی امروز وصل کنند و صدا و سیما گاهی روشنگری می‌کند که برای چه زمانی بوده اما مهم این است که فریب این کار رسانه‌ای دشمن را خوردن برای جامعه ما امر طبیعی نیست.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه مردم ما نباید در این جنگ رسانه‌ای گول دشمن را بخورند، ادامه دادند: ما در انقلاب اسلامی این فراز و فرود‌ها را پشت سر گذاشتیم، این عده ها اگر واقعی هم باشند تعدادشان محدود است، ما فتنه ۸۸ را داشتیم چند ماه آن هم با جمعیتی که متاسفانه فکر می‌کردند فتنه گران درست می‌گویند، نظام تاب آوری و ایستادگی کرد و توانست حقانیتش را ثابت کنند و مردم هم حقیقت را فهمیدند.


خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر لزوم جهاد تبیین به عنوان تکلیفی همگانی، خاطرنشان کردند: فعالیت همه دستگاه‌های کشور در همه قوا باید برای اجرای دقیق و صحیح طرح اصلاح اقتصادی متمرکز شوند و کاری انجام نشود که منجر به حاشیه سازی شود تا دشمن بهره ببرد.


امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: دستگاه‌ها در شهرستان در اداره کارها و ماموریت‌ها با هم تعامل داشته باشند و تقابل نکنند؛ اولا در این روزها به اولویت در برخوردها توجه شود، در بعضی کارها شاید خلافی انجام شده باشد اما اولویت اول نیست که بخواهند به آن ها بپردازند، باید از کارهایی که اولویت ندارد پرهیز شود درحالیکه در مبارزه با فساد و تخلفات خیلی اولویت های دیگری داریم که باید به ان‌ها پرداخته شود.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: نکته دوم این است که ضرورت و اقتضا زمان را هم لحاظ کنند، شاید کاری درست است و باید انجام شود اما ایا امروز وقت آن است یا می‌شود فردا در فضای آرام‌تری انجام داد؛ با بعضی از مسائل مواجه بودیم که نمی خواهم قضاوت کنم درست بوده یا نه، اما این نوع رفتار با تعامل در شهرستان برای انجام ماموریت و وظیفه مسئولین تغایر پیدا می‌کند.


خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: از دستگاه ها در شهرستان و مسئولانشان در استان انتظار دارم به این نکات توجه کند و اگر آنچه اتفاق افتاد تداوم پیدا کند و موارد مشابهی پیدا کند مجبورم از این تریبون اعلام کنم چه اتفاقی افتاده و چه کسانی با چه موضوعاتی کارهای غیراولویت‌دار در این زمان انجام می‌دهند، باید به دولت و مجموعه دستگاه هایی که خدمت گذاری به مردم میکنند کمک کنیم تا این جراحی سختی که باید انجام شود را در کمال آرامش و حضور قوی مردم پشت سر بگذارند.