به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن دعوت و توصیه همگان به رعایت تقوای الهی این برترین و بهترین توشه دنیا و آخرت انسان و آروزی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تبریک مجدد عید سعید فطر، از حضور گسترده همه عزیزان در نماز عید در مصلی و دیگر نقاط تقدیر و تشکر کردند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه شرایط امروز منطقه‌ای و بین‌المللی تحولات بسیار سریع و حساسی را پشت سر می‌گذارد، خاطرنشان کردند: در تحلیل مسائل یکی از چیزهایی که بسیار مهم است و از لحاظ عقل و منطق باید رعایت شود و رهبری معظم انقلاب نیز در دیدار با مسئولان در ماه مبارک رمضان توصیه کردند این است که در تحلیل مسائل و تبیین امور باید نگاه منظومه‌ای وجود داشته باشد، نگاه تک بعدی نمی‌تواند انسان را به نتیجه مطلوب برساند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: مثلا وقتی امروز از افول قدرت استکباری آمریکا بحث می‌کنیم جهات مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ آمریکا علیرغم همه ادعاها و زورگویی‌هایی که دارد خصوصا در بعد اقتصادی و بین المللی، بدهکار ترین کشور دنیاست.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: تازه همین اقتصاد ورشکسته‌ای هم که آمریکا دارد با دست اندازی و دزدی از اموال و دارایی‌های سایر کشورهاست، هرازگاهی کشوری را تحریم می‌کنند و پولش را بلوکه می‌کنند تا اقتصاد خودشان را بچرخانند و در عین حال بدهکار ترین کشور هستند و این بدهکاری به حدی زیاد است که کارشناسان می‌گویند امیدی به کاهش این بدهکاری‌ها نیست.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در عین حال ارتش آمریکایی که در دنیا قلدری می‌کرد و همین سال‌های گذشته اطراف کشور ما در عراق و افغانستان و سوریه و منازعاتی که در منطقه وجود داشت لشکرکشی می‌کرد و قلدرانه می‌آمد، پایگاه میزد و تجهیزات می‌آورد، امروزه هم از حیث نیروی انسانی و هم تجهیزات رو به افول است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در جنگ اوکراین علیرغم همه ادعاهایی که داشتند نتوانستند ورود کنند حتی با ناتو، چه برسد به اینکه تنهایی ورود کند؛ از افغانستان هم که مفتضحانه فرار کردند رفتند، عراق هم آن وضعیت را دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: از حیث اجتماعی هم علاوه‌بر همه ناهنجاری‌ها و آسیب‌های موجودش، بالاترین آمار خودکشی را در ۵۰ سال اخیر دارد و از لحاظ امید به زندگی در پایین ترین سطح ۵۰ سال اخیر سر می‌برند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: وقتی این موارد را مجموعاً پیش هم می‌گذاریم یقین می‌بریم این ابرقدرت دیروز به سرعت در همه ابعاد رو به افول است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: در نقطه مقابل اگر کسی میخواهد وضعیت جمهوری اسلامی را تحلیل کند، باید ابعاد مختلف و جوانب گوناگون را نگاه کند تا فریب تبلیغات رسانه‌ای و تحریف دشمنان را نخورد و نسبت به وضعیت کشور خدای نکرده نگاه منفی و نا امیدانه پیدا نکند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: مثلا دولت سیزدهم که کمتر از یکسال ماه از روی کار آمدنش می‌گذرد، دولت را چگونه تحویل گرفته؟ دولت‌های قبلی وقتی روی کار می‌آمدند می‌گفتند دولت را با خزانه خالی تحویل گرفتیم؛ این دولت نه تنها خزانه خالی تحویل گرفت بلکه دولت را با انبوهی از بدهکاری‌ها تحویل گرفت و از زیر صفر شروع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه دولت سیزدهم با کسری بودجه حدود ۵۰۰ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ دولت را تحویل گرفت، خاطرنشان کردند: علاوه بر کسری بودجه، بدهی ۱۵۰۰ میلیاردی دولت قبل هم بر او تحمیل شد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: همچنین علاوه بر کاهش شدید درآمد نفتی، ۱۱ هزار میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود که باید در ۱۲ ماه هزینه می‌شد که دولت قبل در ۴ ماهی که بود همه آن ۱۱ میلیارد را هزینه کرد و رفت و هشت ماه این دولت هیچ پولی برای تامین کالاهای اساسی نداشت؛ حالا آن ۱۱ هزار میلیارد کجا هزینه شده جای بررسی دارد؟

امام جمعه بندرانزلی کاهش شدید ارزش پول ملی را از جمله میراث دولت‌های قبلی عنوان کردند و افزودند: دولت سیزدهم دولت را با نقدینگی بالای ۴ هزار میلیارد تحویل گرفت، یعنی علاوه بر تورم بالای ۴۰ درصد و کاهش شدید قدرت خرید مردم، ۴ هزار میلیارد پول بی‌پشتوانه دست مردم بود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با اشاره به نابسامانی شدید اداره امور کشور در دولت قبل، تصریح کردند: از دیگر مسائلی که در دولت قبل مشکلات عدیده‌ای برای کشور به دنبال داشت، قاچاق کالا بود، کالاهای اساسی و داروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی یک عده رانتخوار به کمک افرادی که در دولت قبل داشتند وارد کردند و حالا آن‌ها را به کشورهای همسایه با چند برابر قیمت صادر یا قاچاق می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: همین بحث آرد که روزهای اخیر مطرح است، قیمت یک کیسه آرد ۳۶ هزار تومان است اما قاچاقچی هر کیسه آرد را ۶۰۰ هزار تومان آن طرف می‌فروشد! همچنین ماکارونی که با آرد یارانه‌ای درست میشده را به اسم صادرات می‌برند و خارج از کشور به قیمت بسیار بالاتری نسبت به داخل می‌فروشند که این مشکلات را ایجاد کرده است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نکته مهمی که علیرغم همه آسیب‌ها، فسادها و رانت‌هایی که در مسائل اداره کشور خصوصا در بُعد اقتصادی وجود دارد این است که نوع سیاستگذاری‌ها و ریل‌گذاری‌های به جا مانده از دولت قبل به گونه‌ای است که هر کاری می‌کردیم اقتصادمان در سراشیبی سقوط قرار میگرفت چون در مسیر تفکرات لیبرالیستی و آنچه که در دنیا برای کشورهای مختلف از جمله انقلاب اسلامی طراحی کرده بودند قرار داشت، یکی همین عدم توجه به اقتصاد مقاومتی بود دیگری بی‌رویه مصرف کردن ذخایر ارزی و طلا و همه مسائلی دشمن برنامه ریزی کرده بود و متاسفانه دولت قبلی خواسته یا ناخواسته در بخش‌هایی پازل دشمن را تکمیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: مسیر دولت قبلی، این ریل‌گذاری ناثواب و سیاست‌های منفعلانه‌ای که داشت از جمله تعطیلی دو ساله کشور در ایام کرونا و در اتاق نشستن‌هایشان جز سقوط و فروپاشی اقتصادی برای کشور هیچ نتیجه دیگری نداشت.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: دولت سیزدهم آن شرایط را تحویل گرفت و اگر می‌خواهیم نسبت به شرایط امروز کشور و دولت جدید قضاوت داشته باشیم باید آن پیشینه را ببینیم؛ بله گرانی هست اما عوامل و افراد و سیاست‌ها و علل مسبب این وضع مهم هستند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: این دولت به فضل پرودگار متعال با احساس مسئولیت آمد و اینطور نبود که مثل دولت‌های دیگر بیایند بگویند نمی‌دانستیم وضع انقدر خراب است! اجمالا می‌دانستند فساد هست و کشور و انقلاب نیاز به مجاهدتی دارد که از این سراشیبی که دشمنان در بخش‌های مختلف برجام، موشکی و منطقه‌ای و اقتصادی طراحی کرده‌اند باید حفظ شود و نجات پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: به فضل پرودگار متعال در این کمتر از یک سال با آن شرایط اقدامات خوبی انجام دادند؛ یکی از این اقدامات همین حضور بین مردم بود، برخی مسئولین دولت قبل در دو سال کرونا از اتاقشان بیرون نیامدند آن زمانی هم که بیرون می‌آمدند از پشت شیشه ماشین وضع مردم را بررسی می‌کردند اما حالا مسئولین خصوصاً در سطوح بالا بین مردم می‌روند و از وضعیت مردم باخبر می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در بحث کرونا و سرعت بخشی واکسیناسیون و تامین واکسن الحمدلله امروز در شرایطی هستیم که تعداد فوتی های کرونایی تک رقمی شده که این اقدام بسیار بزرگی است، البته باید شرایط مطلوب را حفظ کرد و مردم واکسیناسیون، دستورالعمل‌ها و توصیه مسئولان بهداشت و درمان را رعایت کنند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: همچنین در طول این مدتی که دولت سیزدهم دولت را تحویل گرفته همه حقوق و مزایای پرسنل را پرداخت کرده؛ گاهی ماه‌ها حقوق‌ها تاخیر می‌افتاد و بعضی‌جاها سه ماه یا کمتر بیشتر حقوق نمی‌دادند اما این دولت حقوق و مزایای کارکنان دولت را آن هم با این شرایط سر موعد پرداخت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه خاطر نشان کردند: در بعد دیپلماسی منطقه‌ای و توجه به همسایه‌ها و تجارت با کشورهای همسایه اقدامات موثر سریعی انجام شده تا جایی که تجارت خارجی ما را به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار توانستند برسانند که خیلی رقم بالایی است، همچنین صادرات نفت را با وجود همه تحریم‌ها به یک و نیم میلیون بشکه رسانده‌اند که نقاط قوت این دولت محسوب می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: این دولت توانسته بخش‌های قابل توجه از بدهی‌هایی که دولت قبل گذاشته بود را بدون دست‌اندازی به پول‌های بانک مرکزی و استقراض از بانک مرکزی پرداخت کند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در این دولت بحث برجام و مذاکرات هم اولویت اول کشور نیست که همه کارها متوقف به برجام شود؛ بلکه دولت کارهای خودش را می‌کند ارتباطات و دیپلماسی و واردات و صادرات فعال است و برجام هم مسئله‌ای است که باید حل شود و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی مطالبه گر رفع تحریم‌ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: از طرفی اقدامات بسیار مهم دیگری که دولت دارد انجام می‌دهد و باید تکمیل شود، اصلاح برنامه‌ها و ریل گذاری‌ها در بودجه، کسب و کار و نظام بانکی است.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: دولت توانسته در کنار انجام امور جاری کشور، در پرداخت این بدهی‌ها و سامان دادن به میراث‌ها و ویرانی‌های دولت گذشته نسبتا موفق عمل کند؛ اصلاح ریل‌گذاری و روند ناصحیح برنامه‌ریزی در امر اقتصاد هم با توجه به اینکه علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد کمترین آسیب و فشار به مردم خصوصا اقشار آسیب پذیر وارد شود، در حال انجام است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در مسیر اصلاح اقتصادی قطعا فشارهایی را متحمل باید شویم ولی سعی دولت بر این باشد که این فشار به مردم تحمیل نشود و شیوه‌های مختلفی دارد ازجمله برخورد با کالای قاچاق و هدفمند شدن یارانه‌هایی که برای کالاهای اساسی و دارو داده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: جنگ اوکراین یکی از آسیب‌های مهم اقتصادی دنیا شده و کشورهای اروپایی در تامین کالاهای اساسی و گندمی که از اوکراین و روسیه می‌آمد و نفت و گاز دچار مشکل هستند و قیمت‌ها از حیث جهانی چند برابر شده است و معظلی است که همه با آن دست به گریبان‌اند و در برخی کشورها مردم گرسنگی بیش از حد متحمل می‌شوند و خیلی از کشورها از این فرصت بخاطر مشکلاتی که پیش رو خواهد بود استفاده و برای چند سال آینده ذخیره سازی می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: باید توجه داشته باشیم دولت با چه مشکلاتی در خارج و سطح بین‌الملل و در داخل با قاچاقچیان، محتکرین و گرانفروشان مواجه است اگرچه باید مسئولین به جد باید گرانی‌ها را با تنظیم بازار و قیمت‌ها و مقابله با قاچاق کالاهای اساسی کنترل کند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مشکلات کشور و نیازهای مردم مشخص است اما آنچه باید توجه داشته باشیم این است که اولاً مراقب تحریف و تخریب در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی علیه دولت و تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: کسانی که مسببین وضع موجود هستند فعال شدند در رسانه‌ها علیه دولت و شرایط موجود و مسائل اقتصادی سخنرانی قرا می‌کنند، کسی نیست که از این‌ها سوال کند خودتان مسئول و حامی دولت گذشته بودید چرا در آن ۸ سال حرف نزدید؟ چرا به این دولت که با همه مشکلات، شبانه روزی تلاش می‌کند رسیدید یک مرتبه فعال و دلسوز مردم شدید؟ مردم فریب نخورند! دشمن می‌خواهد دیدگاه و ذهنیت مردم را به گونه‌ای جهت بدهد که پازل‌های خودش درست شود.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: نکته دیگر این است که همه آحاد مردم و قوای دیگر به دولت کمک کنند؛ البته همچنان متاسفیم که خیلی از مسببین وضع موجود در مصدر مدیریت‌های کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها هستند؛ با این‌ها کار پیش نمی‌رود، این‌ها اگر می‌توانستند در همان دولت کاری می‌کردند! نگه داشتن این‌ها در مصادر مدیریتی خودش آسیب است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید همه به دولت و مسئولین برای برون رفت از این شرایط حساس جهانی کمک کنند، افزودند: در این دوران سرعت‌گیری افول قدرت استکباری آمریکا، آنچه باید محقق شود اوج گیری نظام و انقلاب اسلامی است و از این فرصت باید استفاده کنیم و این تنها کار دولت و قوای ثلاثه نیست بلکه همه مردم باید کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: همه ما باید تواصی به صبر و تواصی به حق داشته باشیم، بخش قابل توجهی از جامعه تحت فشارها و آسیب‌هایی هستند که باید با توصیه کردن به شکیبایی و بردباری در برابر مشکلات در این جهت کمکشان کنیم تا مبادا خدایی نکرده کسی بخاطر فشارهای اقتصادی نسبت به نظام و دین بی‌توجه و دچار یاس و نا امیدی شوند؛ در عین حال مواسات هم باید با توجه به شرایط موجود ادامه پیدا کند و این شرایط را مدنظر داشته باشیم و ان‌شاءالله از این تهدیدهایی که وجود دارد بهترین فرصت‌ها را بسازیم کما اینکه انقلاب و مردم ما توانسته‌اند در هر شرایطی این کار را به خوبی انجام دهند.