به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْرا، اظهار داشتند: این آیه شریفه در قرآن کریم یکی از آیات کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی است؛ خداوند متعال علاوه بر امر و توصیه به رعایت تقوا، اثر تقوا را در این آیه در چند مورد بیان می‌فرماید که یکی از آثار آن این است که گره‌ها و بن‌بست‌های زندگی را باز می‌کند، یعنی اگر کسی اهل تقوا باشد خداوند متعال در تنگناها، مشکلات و مصائب یک راه برون رفت برای انسان متقی ایجاد می‌کند؛ دوم رزق او را از مجاری که حتی قابل محاسبه و درک برای او نیست می‌رساند و آن کمکی که خداوند متعال به مومنین از رهگذر تقوا می‌کند همین رزق لایحتسب است و بعد می‌فرماید خداوند آن اراده و مشیتش را به انجام می‌رساند چه انسان‌ها بخواهند چه نخواهند چه خوششان بیاید چه نیاید، لذا اهمیت مسئله تقوا همیشه، خصوصاً در مواقعی که جامعه یا افراد با مشکلاتی مواجه هستند بیشتر باید مورد توجه و عمل قرار بگیرد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه اگرچه رهبری معظم انقلاب در دیدارهای روزهای اخیر که اقشار کارگری و مجموعه صنعت و تولید کشور و مجموعه تعلیم و تربیت و معلمین و امیر کشور قطر با معظم له داشتند مطالب بسیار مهم، کلیدی، موثر و ضروری بیان کردند که باید به هر کدام مفصلا پرداخته شود و این پرداختن به گفتن و تکرار و تشریح نیست بلکه تکرار عملی می‌خواهد، خاطرنشان کردند: آنچه را که در رابطه با بحث کارگر و اهمیت این قشر و شانی که دارد و وظیفه‌ای که مسئولین و کارفرمایان دارند باید عملیاتی شود، همچنین در رابطه با آموزش و پرورش اهمیت این مجموعه و وظایف سنگینی که دارد و شان معلمین باید به مرحله عملیاتی شدن برسد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه نقص دولت‌های گذشته باید در این دولت انقلابی و تحول‌گرا برطرف شود، ادامه دادند: آنچه مهم است و باید راجع به آن نکاتی گفته شود این اقدام بسیار مهم و حساس دولت در شرایط فعلی برای اصلاح اقتصاد کشور یا به تعبیر رایج جراحی ضروری اجتناب ناپذیر اقتصاد کشور است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه هفته گذشته شرایطی که دولت سیزدهم دولت را تحویل گرفت و مشکلات و موانع پیش‌روی این دولت را تشریح کردیم، تاکید کردند: علمای دین؛ آن‌هایی که حقیقتاً از علمای با تقوا و عالم حقیقی برای دین هستند همیشه دلسوز کشور و ملت بودند، در طول انقلاب هم روحانیون متفاوت و گوناگونی با سلایق، گرایش‌ها و سطوح علمی و تقوایی مختلف داشتیم، هر کدامشان که برای دین، انقلاب و مردم دلسوز بودند آنچه وظیفه‌شان بوده انجام می‌دادند نه اینکه دنبال چیزی باشند که رای آن‌ها را بیشتر کند یا محبوبیت ظاهری ایجاد کند ولو به قیمت لطمه‌زدن به انقلاب باشد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: هر وقت آن روحانیت آگاه و عالمان دلسوز و باتقوا و انقلابی در مصدر کار و راس دولت، مجلس، یا دستگاه قضایی یا هر جای دیگری بودند خصوصاً در این ۴۳ سالی که مدیریت جامعه دست انقلاب است، از روی دلسوزی برای کشور و ملت وظیفه شان را انجام دادند و خودی قائل نبودند که انقلاب هم هرچه دارد از تلاش‌های مخلصانه همین نیروها چه روحانی چه غیر روحانی است، آن‌هایی که اسلام و انقلاب برایشان مهم بوده و دنبال تشریفات و ریاست کردن و سر سفره انقلاب نشستن نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در دو دولت گذشته برخلاف سوگندی که یاد کردند منافع کشور، انقلاب و مردم برایشان اولویت داشته باشد در مسیر تفکرات جریانات سیاسی‌شان پیش رفتند و کارهایی را انجام دادند که نباید انجام می‌دادند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: روحانیون دلسوز انقلاب در هر مقطعی آنچه را که برای حفظ انقلاب و منافع کشور و ملت لازم بوده ولو به قیمت به شهادت رسیدن و ناسزا شنیدن و تمسخر شدن انجام دادند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در رابطه با شرایط امروز کشور و این طرح عظیمی که دولت با دلسوزی، احساس تکلیف و وظیفه شانه زیر بارش داده نکاتی مطرح است؛ نکته اول اینکه بدانیم ماموریت دولت در شرایط فعلی چیست، اولویت دولت در شرایط فعلی رفع موانع و شکوفایی اقتصاد مستقل کشور است یعنی رونق اقتصاد با حفظ استقلال کشور مهم است چراکه کشور ما از پیش از انقلاب از جمیع جهات به بیگانگان وابسته بود و اگر استقلال اقتصادی نباشد این آسیب‌ها همیشه هست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: ماموریت دیگر دولت ریل گذاری صحیح و حرکت در مسیر دستیابی به این شکوفایی است؛ یکی از آسیب‌هایی که امروز کشور در بخش‌های مختلف خصوصاً اقتصاد با آن مواجه است ریل‌گذاری‌های غلط در دولت‌های گذشته می‌باشد که شرایط فعلی را ایجاد کرده است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مردم باید به شرایط اقتصادی کشور و شرایط و حوادث منطقه‌ای و بین المللی هم از لحاظ افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه کالاهای اساسی و ادامه اقدامات ناصوابی که در تامین نیازهای کشور و یارانه‌ها وجود دارد و قاچاق و احتکار مجموعه‌های رانت‌خوار و باندهای مافیایی که امروزه بر کسی پوشیده نیست توجه داشته باشند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: دولت‌ها بر اساس قاعده و قانون، مجری قوانین و مصوبات مجلس هستند؛ دولت گذشته در بسیاری از جاها خلاف قوانین و مصوبات مجلس عمل کرد که یکی رعایت شروط مجلس و مقام معظم رهبری در برجام بود، اما دولت انقلابی و باتقوا باید طبق قانونی که مجلس مصوب می‌کند عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: هدفمندشدن یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی مصوبه مجلس در بودجه دولت و قانونی است که تصویب کرده و دولت باید این قانون را اجرا کند و اگر اجرا نکند خلاف کرده، مردم فکر نکنند این دولت خودسر بر اساس تشخیص خودش این کار را انجام می‌دهد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: ضرورت و اجتناب ناپذیر بودن این طرح از نظر همه جریانات سیاسی و همه کارشناسان خبره اقتصادی است و کسی نیست در این مقطع که بگوید آن روند ناصواب باید ادامه پیدا کند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: دولت محترم و مجری این قانون تمام سعی و تلاشش بر این است که در اجرای این قانون و بهبود شرایط اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و هدر رفتن امکانات کشور، کمترین آسیب به اقشار ضعیف جامعه وارد شود، این یک اصل مهم برای عموم مسئولین در قوای مختلف بویژه در دولت است که مجری این جراحی ضروری اجتناب ناپذیر اقتصادی می‌باشد و قرار نیست به هر قیمتی این قانون را اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در این مسیر موانعی وجود دارد؛ فضاسازی، تخریب و تحریف رسانه‌های بیگانه و مغرضین و معاندین در داخل کشور اولین مانعی است که باید همه به آن توجه داشته باشیم، خط رسانه‌ای دشمنان در هر دولتی و هر زمانی هر اقدامی که نظام اسلامی کرده مخالف خوانی کرده‌اند، در دولت قبلی در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گفتند به ضرر اقتصاد است و حالا که این دولت می‌خواهد آن را حذف کند می‌گویند نباید حذف شود! لذا این تبلیغات سو، تخریب‌ها و تحریف‌ها نباید ملاک و معیار باشد و مردم نباید به آن‌ها توجه کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: مانع دیگر این است که گاهی در چنین شرایطی طرحی که می‌خواهد اجرا شود با کم‌توجهی و بی‌صبری و شتاب‌زدگی بخشی از مردم در جامعه مواجه می‌شود؛ در روزهای گذشته قبل از اینکه قیمت‌ها آزادسازی شود، برای خرید مرغ صف کشیدند و هر کسی می‌توانست هر چند تایی که می‌خواست مرغ می‌خرید، این‌ها شیوه‌های صحیحی در جامعه اسلامی نیست.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در اجرای چنین طرح‌های مهم و حساسی، صبوری و تحت تاثیر القائات دشمن قرار نگرفتن و رعایت شرایط عمومی جامعه نکته مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند، خاطرنشان کردند: در اجرای این طرح کمبودی وجود ندارد و ذخایر و تولید به اندازه مکفی وجود دارد اما اگر جایی اخلالی هم وجود داشته باشد، رفتار نامناسبی سر بزند و اختشاشی ایجاد شود علاوه بر آن مشکل نا امنی هم در جامعه ایجاد می‌شود همانطور که در قضیه بنزین دیدیم عده‌ای به دنبال ایجاد نا امنی و آسیب زدن به اموال مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین مانع دیگری که احتمال دارد پدید بیاید را کم کاری و تعلل مجریان طرح عنوان کردند و افزودند: امکان دارد در سطوح پایینی کسانی که متولی هستند موانعی ایجاد کنند یا به این مسئله که قیمت‌ها باید کنترل شود کم توجهی کنند و یا عرضه متناسب با تقاضا نباشد؛ برای اینکه این طرح موفق شود و برای مردم مشکلی ایجاد نشود باید همه مجموعه‌ها هماهنگ کار کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نکته دیگر التهاب آفرینی است که معمولا در فضاهای مجازی می‌شود، ارز ۴۲۰۰ تومانی که می‌خواهد حذف شود احساس می‌شود گرانی در راه است و این گرانی به همه اجناس تسری پیدا می‌کند در حالیکه اینطور نیست؛ ارز ۴۲۰۰ مختص برخی کالاها بود و همان کالاها گران شده و به تبع آن هیچ کسی حق ندارد جنسی را گران کند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: در اجرای این کار مهم کمک همگانی لازم است؛ مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگران این نکته را اعلام کردند که دولت برنامه‌های مهمی در دست اجرا دارد، یکی همین طرح است؛ لذا فرمودند همه مسئولین و آحاد مردم باید به اجرای صحیح این کار مهم کمک کنند تا اثرش در اقتصاد کشور و زندگی مردم مشهود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: قطعاً وظیفه جهاد تبیین امروز متوجه نیروهای انقلاب و نخبگان جامعه است که شما نمازگزاران عزیز در این زمره هستید؛ این وظیفه تبیین و آگاه‌سازی و به تعبیری تواصی به حق و تواصی به صبر امروز وظیفه همگانی است و باید همه به میدان بیایند و در جاهایی که نیاز هست در مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها و اجتماعات عمومی و تجمعات خانوادگی این روشنگری انجام شود تا کسی که متوجه طرح نیست نگران معیشت خودش نشود.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در اجرای هر طرح و برنامه‌ای امکان وجود هر ضعف و نقص و خلاء ای وجود دارد و کسی نمی‌تواند کتمان کند اما باید توجه داشته باشیم اگر جایی احساس کردیم ضعفی در طرح وجود دارد و جایی دارد موجب مشکل برای مردم می‌شود سریع به مسئولین منتقل کنیم تا رفع شود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: دستگاه‌های مختلف مدیریتی در جامعه چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی خصوصا در جاهایی که اقتصادی و تولیدی و کارگری است توجه داشته باشند قانون را اجرا کنند، حقوق کارگران در این شرایط تضییع نشود و مبادا در نوع مدیریتشان مشکلی پدید بیاید که اجرای این طرح را برایشان سنگین کند، مثلاً در شهرستان مشکلی که داریم که متذکر می‌شوم اگر ترتیب اثر داده نشد اقدامات بعدی را انجام می‌دهم، تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در بعضی دستگاه‌ها است که قانونش آمده ابلاغ هم شده برخی تعلل می‌کند که کار خلافی است، قانون آمده و شما هم متولی دولت و بودجه دولت نیستید که بگویید پول نیست، مسئولین موظفند قانون را اجرا کنند و باید این تبدیل وضعیت انجام شود و نباید وقفه‌ای در پرداخت حقوق این‌ها و تبدیل وضعیتشان و اجرای بخشنامه پدید بیاید و اگر جایی اخلال شد هم دستگاه قضایی باید ورود و این مانع را برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در مجموعه‌های مختلف افرادی هستند که با سیاست‌های دولت مخالفند و اخلال ایجاد می‌کنند، ادامه دادند: باید اصلاح مدیریتی در این بخش‌ها انجام شود تا کارها با مشکل مواجه نشود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: دستگاه قضایی در اجرای بعضی احکام وظیفه دارد اجرا کند اما باید توجه کند و درایت به خرج دهد تا مبادا اجرای برخی احکام موجب ایجاد تنش شود و بدخواهان و دشمنان از این رهگذر منفعتی رسانه‌ای نصیبشان شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: باید همه مجموعه‌ها در راستای فعالیت‌های مواسات و گروه‌های جهادی به جد در صحنه باشند و فعال و هماهنگ تحت برنامه ریزی قرارگاه مواسات شهرستان به خانواده‌هایی که از رهگذر اجرای این طرح نیازی دارند را برطرف کنند، دولت یارانه‌ها را افزایش داده اما هنوز هم ممکن است نیازهایی وجود داشته باشد و باید مواسات ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: مردم عزیزمان خصوصا در شهرستان نشان دادند که بسیار فهیم، آگاه و هوشیار هستند و در حوادث و تنش‌های قبلی در شهرستان الحمدلله مشکلی نداشتیم که نشان از آگاهی مردم دارد اگرچه خیلی از مردم در نقاط مختلف کشور امروز آگاه هستند و میدانند دشمن دنبال چیست و آن‌ها چه وظیفه‌ای دارند و چگونه باید آرامش و امنیت جامعه را بدون تنش و اخلال داشته باشند.