به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام‌ والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی با استناد به این روایت از پیامبر اکرم(ص) «قَالَ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ: لَوِ اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ کُلُّهُمْ عَلَى وَلاَیَهِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَا خَلَقْتُ اَلنَّارَ»، اظهار داشتند: در این حدیث قدسی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند خداوند متعال بیان فرمودند که اگر همه انسان‌ها حول محور ولایت علی بن ابی طالب جمع می‌شدند و امیرالمومنین(ع) را به عنوان ولی و امام خودشان می‌پذیرفتند من هرگز جهنم و آتش جهنم را خلق نمی‌کردم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه معنای این ولایتی که اینجا خداوند متعال می‌فرماید اگر انسان‌ها حول آن اجتماع می‌کردند آتش جهنمی خلق نمی‌شد این است آنچه می‌تواند انسان‌ها را به فلاح و رستگاری برساند  امامت و ولایت در جامعه است، تصریح کردند: این ولایت که موجب سعادت انسان‌هاست تبعیت و اطاعت عملی لازم دارد، به تعبیری که در قوانین ما وجود دارد التزام عملی با ولایت مهم است نه صرف ادعا و گفتار! اگر انسان‌ها حول تبعیت و ولایت از علی بین ابی طالب(ع) که امام و حجت الهی است اجتماع می‌کردند کسی اهل جهنم نمی‌شد و جهنمی وجود نداشت.

حجت الاسلام‌ والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: این همه ظلم، فساد، تجاوز، تعدی، کشتار و خونریزی‌هایی که در طول تاریخ انجام شده و الان هم در چند ماه اخیر به بدترین شکل در غزه انجام می‌شود، همه و همه معلول این است که اصل ولایت در اجتماع انسان‌ها مورد توجه نیست، ولایت‌ها الهیه نیست، ولایت طاغوت و کفر و شرک است! از ولایت کفر و شرک جز ظلم و فساد چیز دیگری برای انسان‌ها پدید نخواهد آمد، پس اصل امامت و ولایت بسیار مهم است و و همۀ انسان‌ها باید اجتماع حول این محور داشته باشند و اجتماع هم اجتماع عملی باشد ولذا این بیان روشن می‌شود که هم در نظام اسلامی و هم در دورۀ خلافت ظاهری امیرالمؤمنین(ع) در کنار اصل امامت و ولایت حضور مردم و پای کار آمدن مردم مهم است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با ائمه جمعه سراسر کشور روی این نکته بسیار تاکید داشتند، هم امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر مردم نمی‌آمدند و اصرار و درخواست نمی‌کردند من خلافت را نمی‌پذیرفتم، هم در نظام اسلامی اگر مردم در کنار نظام و امامین انقلاب نبودند امروز این امنیت و پیشرفت و موفقیت‌ها را نداشتیم، لذا هر دو اصل پیوسته به هم مهم است، مردم تنها بدون ولی موفق نمی‌شوند و مصادیق آن را دیده‌ایم و ولی به تنهایی بدون حضور مردم هم موفق نمی‌شود، علی بن ابی طالب(ع) هم اگر باشد خانه‌نشین می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: امیرالمومنین(ع) درعین حالیکه مردم آمدند با حضرت بیعت کردند و حضرت هم مسئولیت را پذیرفت اما گوش به فرمان امیرالمومنین(ع) نبودند! لذا در علیرغم اینکه جنگ‌هایی به حضرت تحمیل شد، امیرالمؤمنین(ع) در بخش‌هایی نسبت به مردم و آنچه انجام دادند از سستی‌ها، نافرمانی‌ها، کوتاهی‌ها گلایه‌مند هستند، در خطبه ۲۷ نهج البلاغه در قضیه‌ای که در شهر انبار اتفاق افتاد و نظامیان دشمن به مسلمین حمله کردند و به خانه زنى مسلمان و زنى غیر مسلمان(یهودی) که در پناه حکومت اسلام بود و زیورآلاتشان را بردند، امیرالمومنین(ع) اظهار ناراحتی می‌کنند و می فرماید اگر انسان در چنین حادثه‌ای از غصه بمیرد سزاوار است، حضرت در ابتدای این خطبه هم می‌فرمایند « أَلَا وَ إِنِّی قَدْ دَعَوْتُکُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَیْلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَکُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یَغْزُوکُمْ. فَوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا» من شب و روز، پنهان و آشکار، شما را به مبارزه با شامیان دعوت کردم و گفتم پیش از آن که آنها با شما بجنگند با آنان نبرد کنید، به خدا سوگند، هیچ قومی در خانۀ خودش مورد هجوم قرار نگرفت، الا اینکه ذلیل و خوار شد، این‌ها شیوه‌های مدیریتی و مقابله با دشمن در جبهۀ نظامی و ادارۀ جامعه است که امیرالمؤمنین(ع) بیان می‌کنند، ما در برابر دشمن اگر فهمیدیم قصد توطئه و حمله دارد نباید بنشینیم تا دشمن حمله کند بعد جواب بدهیم، می‌فرمایند قبل از اینکه دشمن حمله کند و جنگ را آغاز کند باید توطئه دشمن را دفع کنیم.

حجت الاسلام‌ والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: امروز یکی از قدرت‌هایی که نظام اسلامی از آن بهره‌مند است همین قدرت بازدارندگی است، همین نکته‌ای که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند دشمن نباید به خودش اجازه بدهد که تعدی کند، البته اگر جایی هم توطئه کند نظام اسلامی با قاطعیت آن مرکز توطئه دشمن را مورد حمله و هجوم قرار می‌دهد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید دلیل این شکست شما چند مسئله است، دلیل اول اینکه حالت انفعالی نسبت به دشمن پیدا کردید یعنی آنچه که باید برای پیشگیری از حمله دشمن انجام میدادید انجام ندادید ولذا دشمن به شما حمله کرد، اینکه انسان حالت انفعالی پیدا کند یکی از عوامل شکست انسان و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند! انفعالی یعنی چه؟! انفعالی یعنی هرکسی وظایفی که دارد را انجام ندهد، امروز در حوادث غزه می‌بینید کشورهای اسلامی خیلی از کشورهای اسلامی انرژی و موادغذایی رژیم غاصب صهیونیستی را تأمین می‌کنند و این نیازمندی‌ها از مسیر آن کشورها عبور می‌کند! اگر پای اسلام و امت اسلام می‌ایستادند هرکدام وظیفه خودشان را انجام می‌دادند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری شریان‌های حیاتی و اقتصادی رژیم غاصب صهیونیستی را می‌بستند قبل از این ۱۱۰ روز این رژیم کود‌کش ساقط می‌شد و از پا در می‌آمد!

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: عامل دیگر شکست از منظر امیرالمؤمنین(ع) «فَتَوَاکَلْتُمْ» است، یعنی شماها مسئولیت‌تان را به گردن یکدیگر انداختید! یک مصداق آن در جامعۀ ما بحث بی‌حجابی و رفتارهای ناهنجاری است که رخ می‌دهد، دستگاه‌های مختلفی وظیفه دارند در این رابطه اقداماتی انجام بدهند، چند درصد از این دستگاه‌ها اقدام می‌کنند؟! این به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) تَوَاکَل یعنی هی به گردن دیگری انداختن است، یکی می‌گوید باید نیروی انتظامی مقابله کند، دیگری می‌گوید وظیفه ستاد امر به معروف است؛ چرا بقیه وظایفشان را انجام نمی‌دهند؟! اگر هر دستگاهی وظایفش را انجام ندهد و مسئولیتش را به گردن دیگری بیندازد اینجا امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند عامل شکست است و موفق نمی‌شویم با این ناهنجاری‌ و پدیده زشت مقابله کنیم.

حجت الاسلام‌ والمسلمین شمس الدین افزودند: یک عامل دیگر را امیرالمؤمنین(ع) «تَخَاذَلْتُمْ» بیان می‌فرمایند، یعنی شماها وقتی حادثه‌ای پدید آمد نرفتید به حادثه دیدگان کمک کنید و آن مشکل را حل کنید، در جامعۀ ما در یک دوره‌ای برخی شعار می‌دادند نه غزه نه لبنان و می‌گفتند غزه و سوریه و لبنان و یمن به ما چه ربطی دارد! امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید اگر در امت اسلام حادثه‌ای پدید آمد و گفتید به ما چه ربطی دارد این تَخَاذَلْی که انجام می‌دهید فردا گریبان‌گیر خودتان خواهد شد؛ امت اسلام امتی یکپارچه و بهم پیوسته است، نباید در امت اسلام شقاق و تفرقه پدید بیاید که اگر اینگونه شد دشمن مسلط می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «أَیُّهَا النَّاسُ، لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِینِ الْبَاطِلِ، لَمْ یَطْمَعْ فِیکُمْ مَنْ لَیْسَ مِثْلَکُمْ وَ لَمْ یَقْوَ مَنْ قَوِیَ عَلَیْکُمْ» اگر شماها این وظایفی که در رابطه با نصرت حق بر گردنتان هست را انجام ندهید و شانه از زیر بارش خالی کنید و بگویید به ما چه ربطی دارد و در مقابله با باطل سستی کردید و به میدان نیایید دشمن بر شما فائق می‌شود اما اگر نصرت حق را انجام دادید و در برابر باطل هم محکم ایستادید، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند کسانی که از شما پست تر هستند بر شما مسلط نخواهند شد، لذا اگر امت اسلام دست از یاری حق بردارند دشمن موفق می‌شود و ضربه می‌زند، این موضوع در همه عرصه‌ها و بخش‌ها باید مورد توجه ما باشد .

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگر می‌خواهیم ایران عزیز ما و نظام اسلامی ما قوی و مقتدر باشد اولاً باید همۀ مردم در جامعه حضور قوی و فعال داشته باشند و وظایفشان را بشناسند و پای وظیفه‌شان بایستند و در برابر توطئه دشمنان فرصت ندهند دشمن توطئه و شرارتی انجام دهد، دومین وظیفه این است که مسئولیت‌های فردی و اجتماعی و حاکمیتی و مردمی باید در همۀ کارها مورد توجه قرار بگیرد، الان انتخابات را در پیش داریم، لازمۀ انتخابات با همین چهار اصل امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت که مقام معظم رهبری بیان فرمودند این است که مردم و دستگاه‌های حاکمیتی بتوانند وظایف و مسئولیتشان را انجام بدهند، خواسته و مطالبه رهبری این است که مردم هوشیار باشند و همۀ آحاد جامعه در صحنه‌های مختلف مثل صحنۀ انتخابات پیش رو حضور داشته باشند و به شایعات و یأس‌آفرینی که دشمنان در دستور کار خودشان قرار دادند تا مردم را از حضور پای صندوق‌های رأی نا امید کنند توجه نکنند، البته مسئولین باید مواردی را مورد توجه داشته باشند، گرانی‌ها و فشارهایی که به مردم وارد می‌شود گاهی اوقات امکان دارد پشت آن دست‌هایی باشد، باید همۀ بخش‌ها وظیفه‌شان را نسبت به این امور به احسن وجه انجام دهند و با گرانی‌ها مقابله کنند و جلوی گرانی‌های افسار گسیخته و بی‌دلیل را بگیرند.

حجت الاسلام‌ والمسلمین شمس الدین در پایان تاکید کردند: نکتۀ پایانی همین فرمایش امیرالمؤمنین(ع) «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ الناصِرِ» است یعنی اجتماع همۀ مردم حول محور ولایت، مردم باید باور داشته باشند که تنها در این صورت پیروز هستند، اگر امتی حول امامت خودش اجتماع و تبعیت کرد و به فرمایشات و رهنمودهای او عمل کرد قطعاً در برابر همۀ توطئه‌ها و شرارت‌های دشمنان پیروز خواهد شد.