به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه شهرستان با استناد به این آیه شریفه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه شریفه همه انسان‌های مومن را امر به رعایت تقوای الهی می‌فرماید برای تقرب به پرودگار متعال که هدف عبودیت انسان‌هاست و اینکه در راه خداوند متعال جهاد کنید و اهل مجاهده با نفس و با کفار و منافقین و دشمنان اسلام باشید.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با بیان اینکه ۱۳ آبان از مناسبت‌های بسیار مهم تاریخ ما و حقیقتا یوم الله است، عنوان کردند: الحمدلله بسیار مراسم‌ها و اجتماعات امسال هم بسیار باشکوه در سراسر کشور برگزار شد، در شهرستان اگرچه توفیق حضور نداشتم باشم اما شنیدم مردم بندرانزلی حضور بسیار گسترده و پرشوری داشتند، لذا از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم در شهرستان و سراسر کشور و از حضور گرم، بصیرانه و آگاهانه مردم خصوصاً نوجوانان و دانش آموزان عزیز که این ایام متعلق به آنان است تقدیر و تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه تقابل استکبار جهانی که در این زمان به سرکردگی آمریکا و اذنابش هست با ملت‌های آزاده و مسلمانان بویژه با انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت پایان یافتنی نیست، خاطر نشان کردند: اینطور نیست یک روزی برسد که با جبهه استکبار مقابله‌ و مبارزه‌ای نداشته باشیم، یا سازش می‌کنیم یا آن‌ها باید از بین بروند که قاعدتا محقق شدنی نیست، سازش با باطل در جبهه حق پذیرفته نیست و استکبار هم چون یک آزمایش برای انسان‌هاست از بین رفتنی نیست الا با برپایی حکومت صالحان و ظهور حضرت ولی عصر(ع).

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه وحدت و انسجام ملت و مسئولان در مقابله با جریان استکبار مهم، پیروزی بخش و سرآمد همه ویژگی‌ها و عوامل است، تصریح کردند: تفرقه و تشتت در جامعه اسلامی سم مهلک است و مانع جامعه‌سازی و تمدن‌سازی می‌باشد؛ لذا مسئله وحدت در جامعه اسلامی بین آحاد مردم و مسئولین جامعه آن هم در تبعیت و پیروی از مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان یک امر مهم اساسی است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: مقام معظم رهبری در بیاناتشان در آخرین دیدار با دولت دوازدهم، دولت‌های یازدهم و دوازدهم را به دولت عبرت تعبیر کردند، یعنی آنچه در این دو دولت در مواجهه با استکبار و در خصوص مذاکرات و برجام گذشت باید مایه عبرت جامعه و مسئولین باشد و مسئولین دولت سیزدهم مراقب باشد در ادامه بحث برجام و تعهدی که گریبان گیر کشور شده مبادا در استیفای حقوق مردم ناخواسته پا جای پای دولت‌های قبلی بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: دشمن دشمن است و به دنبال منافع خودش و ضربه زدن به ما و براندازی نظام اسلامی می‌باشد و هیچ تغییری نکرده، لذا اگر فکر کنیم که می‌توانیم با همان شیوه‌ها مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم اشتباه محض است.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: آنچه که امروزه در دنیا و منطقه انجام می‌شود و مسائل مختلفی که در رابطه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اذنابش وجود دارد بیانگر این است که این جریان استکبار رو به افول و شکست است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر آمریکایی‌ها و اذنابشان تحرکات منفعلانه‌ی متشتتی داشتند، ادامه دادند: قبلا هم گفتیم تقابل از بین نمی‌رود فقط شکل آن عوض می‌شود، به هر چیزی که بتوانند متوسل می‌شود تا برای خودشان پیروزی بدست آوردند، هم قضیه نفت کش، هم جنجالی که در لبنان راجع به صحبت وزیر اطلاع‌رسانی شان به پا کردند و هم در یمن حملات وحشیانه و ددمنشانه‌ای که آل سعود انجام می‌دهد همه و همه نشانه ضعف و شکستی است که دشمنان متحمل شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: در اجلاس گروه ۲۰ آمریکا و این چند کشور اروپایی دنباله رو او بازهم علیه جمهوری اسلامی بیانیه دادند و اتهام‌زنی‌های گذشته را تکرار کردند که نشانه ضعف آن‌هاست و ما نباید بترسیم و مرعوب و نگران شویم، در همه این جبهه‌ها الحمدلله جبهه مقاومت پیروز شده و دشمنان توطئه‌هایشان ناکام مانده است و دیدید در رابطه با دزدی دریای آمریکایی‌ها از نفت‌کش اقتدار نظام اسلامی و سپاهیان اسلام در نیروی دریایی سپاه دشمن را مفتضح کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به روز فرهنگ عمومی و تاکید بر اینکه همه افراد جامعه باید نسبت به این مسئله آگاه، فعال و نقش آفرین باشند، اظهار داشتند: فرهنگ در جامعه به مثابه روح برای جامعه است؛ تعبیر مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ در جامعه این است که مثل هوا برای تنفس انسان ضروری است لذا بسیار اثر بخش و مهم در رفتار اجتماعی و شرایط حاکم بر جامعه می‌باشد و نباید از آن غافل شد.

امام جمعه بندرانزلی با اظهار اینکه فرهنگ عمومی در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، آموزش و پرورش، خانواده و همه حوزه‌های جامعه تسری دارد، بیان کردند: این تعبیر را از مقام معظم مکرر شنیده‌اید که هر کاری که می‌خواهد انجام شود مسئولان پیوست فرهنگی‌ هم برایش ارائه کنند؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌های متمادین بیانگر این است که مسئله فرهنگ عمومی و مسائل فرهنگی کشور مورد دغدغه و نگرانی ایشان است و بارها به صراحت این موضوع را بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه در رابطه با مسئله فرهنگ همه خصوصاً مسئولین و دولت اسلامی مسئولیت دارند و باید فرهنگ جامعه را رصد و پالایش کنند و مراقب باشند ناهنجاری در آن بوجود نیاید و ارزش‌ها از بین نرود، خاطر نشان کردند: دولت اسلامی باید مدیریت فرهنگی را با چارچوب‌های نظام اسلامی و رهنمودهای ولی جامعه همیشه و در همه بخش‌ها در دستورکار داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی بیان کردند: متاسفانه مسئله فرهنگ در طول این سال‌ها تا به امروز در بسیاری از دولت‌ها مورد غفلت قرار گرفت و در طول این ۴۳ سال کمتر دولتی بوده که آمده باشد و برای مسئله فرهنگ جامعه برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه‌ای داشته‌ باشد تا فرهنگ جامعه حفظ شود بلکه حتی گاهی اوقات به عکس بوده و اگر ضد فرهنگ عمل نکردند کمکی به مسئله فرهنگ جامعه نکردند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در رابطه با مسئله فرهنگ سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبرد‌ها و سایر نیازها وجود دارد که از ذکر آن‌ها صرفنظر می‌کنیم لکن چون برای اصلاح فرهنگ در جامعه موانعی هم وجود دارد و اهمیت دارد و موجب خنثی سازی تلاش‌های مثبت می‌شود به آن‌ها می‌پردازیم، ادامه دادند: این موانع مهم است و اگر به آن‌ها توجه نشود هرچه تلاش صورت پذیرد این موانع می‌تواند آن اثر را از بین ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین عنوان کردند: یک بخشی از این موانع مربوط به بیرون کشور و رسانه ها، شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌های اینترنتی، فضای مجازی و فیلم‌ها و سریال‌هایی است که منشاء آن هالیود و مجموعه طراحان برای فرهنگ دنیاست که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند تا روی همه کشورها باب میل خودشان اثرگذاری فرهنگی داشته باشند که باید حتما در این رابطه چاره اندیشی شود، نمی‌شود نشست و دست روی دست گذاشت تا دشمن با میلیاردها دلاری که صرف تهاجم فرهنگی می‌کند جامعه ما و جوامع اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: یک سری از موانع هم داخلی است که باید شناسایی و با آن مقابله شود؛ یک بخش افرادی هستند که خودشان منحرف‌اند و با ترویج ضد ارزش‌ها و تمسخر ارزش‌ها ایجاد انحراف در فرهنگ جامعه می‌کنند، گاهی اوقات دین و ارزش‌های دینی را در نشست‌ها، معاشرات، فضای مجازی، رسانه‌ها و فیلم‌هایی که میسازند تمسخر می‌کنند که باید با این اشخاص که فرهنگ غربی مهاجم را تبلیغ و ضد ارزش‌های دینی حرکت می‌کنند مقابله شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در رسانه‌های دیداری و شنیداری ما حتی در صدا و سیما بدآموزی‌هایی وجود دارد، افزودند: بعضی از فیلم‌ها، سریال‌ها و کارتون‌هایی که صدا و سیما پخش می‌کند بدآموزی فرهنگی دارد و بعضی از رسانه‌های دیگر داخلی مثل سینمای خانگی هم به شکل انحرافی کار می‌کنند و فساد اخلاقی، انحطاط اخلاقی و فروپاشب خانواده، سگ بازی و … را به جامعه تزریق می‌کند که حتما باید برایش چاره اندیشی شود، مواردی که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ است باید دنبال شود و ساختار درست کنند و آن‌هایی که مربوط به صدا و سیماست، صدا و سیما باید با مدیریت جدید تحول ایجاد کند تا از بدآموزی‌هایی که متاسفانه گاهی‌ اوقات در برخی برنامه‌ها پدید می‌آید اجتناب شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین سطحی نگری نسبت به مسائل فرهنگی را یکی از معظلات جامعه دانستند و تصریح کردند: متاسفانه همه افراد خودشان را کارشناس فرهنگی می‌دانند و راجع به مسائل فرهنگی نظر می‌دهد که این یک عیب در جامعه ماست؛ مسئله فرهنگ یک مسئله تخصصی است و اگر از طب و پزشکی و علوم دیگر تخصصی تر نباشد کمتر نیست.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: تصمیماتی که برای مسائل فرهنگی گرفته می‌شود اغلب سطحی است و عمق ندارد، ظواهری است بدون باطن و استمرار و مرحله بندی و چارچوب‌های لازم که اثر نمی‌کند و به ضد اثر تبدیل می‌شود که باید درست شود؛ لذا کار فرهنگی در کشور باید به دست کارشناسان فرهنگی، معتقد، انقلابی و متعهد باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه متاسفانه صدا و سیما در هفته‌های اخیر در برخی از برنامه‌های خود در حق پایگاه نماز جمعه اجحاف و بی‌عدالتی نموده است و ائمه جمعه و این نهاد بسیار اثرگذار در جامعه در طول این ۴۳ سال را مورد خدشه قرار دادند، عنوان کردند: نمی‌گوییم این مجموعه کاستی ندارد اما نه به این شدتی که این آقایان مطرح کردند آن‌هم یکطرفه! اولا عدالتخواهی با حرف زدن درست نمی‌شود و ثانیا عدالتخواهی تنها به تریبون‌های نماز جمعه نیست، خود صدا و سیما مهم‌ترین مسیولیت را در این رابطه در جامعه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه تریبو‌ن‌های نماز جمعه در مسیر عدالتخواهی به مقتضیات زمان حرکت کرده‌اند، متذکر شدند: متاسفانه در صدا و سیما گاهی اوقات کسانی را می‌آورد در رابطه با نهاد نماز جمعه و این تریبون حرف می‌زنند که حتی یک روز امامت جمعگی نکرده‌اند و نمی‌دانند این‌جا چه خبر است! از شرایط جامعه و آنچه باید در جامعه رعایت کنیم مطلع نیستند! با مسیولیت، وظایف و حدود فعالیت نماز جمعه آشنایی ندارند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در مقام حرف زدن خوب می‌شود در رابطه با عدالت سخنرانی غراء کرد؛ امیرالمومنین(ع) در رابطه با عدالت می‌فرمایند عدالت از جمله واژه‌هایی است که در سخنرانی کردن غراء می‌شود راجع به آن سخنرانی کرد اما در اجرا کمیت خیلی‌ها لنگ است!

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خیلی‌ها در جامعه در رابطه با عدالتخواهی باید وظیفه‌شان را انجام می‌دادند اما ندادند، تاکید کردند: تنها تریبونی که تا توانسته مرتبا عدالتخواهی کرده تریبون نماز جمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: اگر تریبون‌های نماز جمعه اثرگذار نبود چرا دو سال نمازجمعه تهران را بخاطر کرونا تعطیل کردند؟ اگر اثرگذار نبود چرا با فاصله اجتماعی همانطور که در استان‌ها و شهرهای دیگر برگزار می‌شد نگذاشتند در تهران برگزار شود؟ چون حرفش بین‌المللی و تریبون رسمی نظام بود، دو سال بعضی‌ها در کشور تعطیلش کردند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: انتصاب ائمه جمعه مراحل، آزمون، امتحان، تحقیق و دوره دارد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: باید کسانی که در رابطه با مسائل فرهنگی کار می‌کنند سطحی نگری و جزئی نگری نکنند و کارشناس باشند و سرد و گرم کار را چشیده باشند و بدانند مشکلات چیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: آقای کارشناس اول گفت همه جهت دارند بعد گفت باید مرکزی درست کنند آن‌جا ائمه جمعه را آموزش بدهند؛ خب اگر مرکزی درست کنند همین جهت دار بودن نمی‌شود؟ اصلا خود آقای کارشناس نمی‌دانست سر چه کسی را می‌تراشد!

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: دشمن ۴۳ سال است که پایگاه‌های نماز جمعه را چه در دوره دفاع مقدس چه در دوره‌های دیگر خواسته بزند و از بین ببرد حتی بمباران و تخریب کرده اما نتوانسته اما امروز برخی می‌خواهند از داخل به اسم عدالتخواهی این پایگاه‌های اثرگذار که حتی بمباران و انفجار و ترور شهدای محراب و… نتوانسته از بین ببرد را از بین ببرند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: رفتار نادرست و ضد ارزشی برخی مسئولان و نخبگان و خانواده‌هایشان و نوع تصمیم‌گیری‌هایشان باید حتما در دولت جوان حزب‌الهی تحول‌گرا اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: حوزه آموزشی و علمی کشور یک حوزه بسیار گسترده و مهم برای فرهنگ‌سازی است از دانش‌آموزان تا دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی باید از حیث محتوا و منابع و مربیان و معلمین و اساتید کسانی باشند که با فرهنگ دینی و اسلامی آشنا و معتقد به آن باشند؛ نمی‌شود دانشگاه داشته باشیم اما استاد دانشگاه ضد نظام اسلامی سر کلاس حرف بزند، نمی‌شود آموزش و پرورش داشته باشیم اما معلمینی ضد فرهنگ دینی صحبت کنند، بالاتر از همه سند ۲۰۳۰ که سند انحتاط آموزشی – فرهنگی جامعه بوده را مقام معظم رهبری وقتی صراحتا بیان کردند باید کنار گذاشته شود رئیس جمهور قبل مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را چند سال نگه داشت و ابلاغ نکرد تا اینکه رئیس جمهور جدید بعد از چند سال متوقف بودن این مصوبات آن را ابلاغ و سند ۲۰۳۰ را ملقی کرد.