به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، در نخستین روز از هفته دولت مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان به همراه مدیران و معاونین این اداره و رئیس صنایع دریایی شهید تمجیدی با حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین دیدار کردند.

، در نخستین روز از هفته دولت مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان به همراه مدیران و معاونین این اداره و رئیس صنایع دریایی شهید تمجیدی با حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین دیدار کردند.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار ضمن تبریک ایام عید غدیر، هفته دولت و روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: بندر جای مهمی است و در اقتصاد شهرستان صرف نظر از استان و کشور تاثیر بسزایی دارد؛ متاسفانه طی سالهای اخیر مدیریت و طراحی منسجمی برای بندرانزلی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: عدم رونق فعالیت های بندری با یک برنامه ریزی و مدیریت قوی حل می شود.

ایشان به بندرکاسپین اشاره و اظهار کرد: با توجه به احداث و فعالیت بندرکاسپین اگر موجب رونق و ایجاد ظرفیت های جدید برای کشور و استان بشود امر مبارک و مطلوبی است اما اگر موجب رکود این بندر شود محل تامل است.

امام جمعه بندرانزلی بر لزوم ایجاد ظرفیت های جدید و فعال تر شدن بندرانزلی در بخش ترانزیت تاکید و خاطر نشان کرد: یک طرح جامع آینده نگر باید تدوین گردد تا فعالیت مجموعه ها از حالت رکود و انفعال خارج شود، در کنار آن بخش توریستی و مسافری هم باید فعال شود؛ زیر ساخت های لازم نیز وجود دارد و اگر در این بخش پیش قدم نشوید بنادر دیگر این کار را خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به پایین بودن تخصیص یا جذب اعتبار و بودجه برای بندرانزلی اشاره و عنوان نمود: ضعف برخی مسئولین شهرستان که به جای اینکه دنبال کار های اصلی باشند به دنبال حواشی و فرعیات هستند و برای شهرستان کار مفیدی انجام نمی دهند و با اینکه بعضا دستشان می رسد حق شهرسان را نمی گیرند، عامل این موضوع شده است.

ایشان با بیان اینکه در این زمینه مجموعه شما باید تلاش کند ولو بخش خصوصی را پای کار بیاورد، بیان داشت: اگر برای بخش خصوصی فضا ایجاد شده و ارائه طریق شود و بتوانید چشم انداز خوبی ترسیم کنید، چون به دنبال سرمایه گذاری و سود بردن است خودش پیگیر می شود؛ در ضمن اینکه بخش تعاونی که اصل مغفول قانون اساسی در بعد اقتصاد است باید ایجاد و تقویت شود که موجب جمع آوری سرمایه های خرد می گردد.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کرد: در انزلی افراد متمول، زیاد داریم منتهی فضای سیاسی شهرستان سبب شده کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد، شما و مجموعه تان باید برای سرمایه گذار ایجاد اطمینان کنید و الا سرمایه گذار پا پیش نمی گذارد؛ حتی سرمایه های خرد در شهرستان خیلی زیاد است و با ساز و کاری می شود اینها را در کنار هم قرار داد و در بخش های مختلف استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های شهرستان فارغ از دسته بندی های سیاسی و کشکمکش های عزل و نصب ها، اظهار داشت: بندر در چنین شرایطی و شهرستانی باید تضمین های فرا شهرستانی برای سرمایه گذار داشته باشد؛ همچنین در همه شرایط خصوصا شرایط فعلی مسئولین بندر نباید به یکسری فعالیت های متداول روزمره اکتفا کنند.

ایشان با بیان اینکه ظرفیت بندر و دریا به این اندازه ای که استفاده می شود مطلوب نیست، افزود: فعالیت های خیلی گسترده تری را می توان طراحی و برنامه ریزی کرد و به عنوان جایگزین برای برخی آسیب ها باید طرح های آماده ای وجود داشته باشد؛ ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و جنگ اقتصادی یعنی دائما عملیات های جدید جهت تبدیل تهدید ها به فرصت، طراحی شود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: در انزلی امکانات فراوان و جوانان صاحب فکر و نخبه داریم که می توانند طرح بدهند؛ فراخوان برای ارایه‌ی طرح های جدید اقتصادی در شرایط تهدید و رکود می تواند موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه داد: در این شرایط لازم است در بخش بندری تحول ایجاد شود و فعالیت های بندری پویایی پیدا کند؛ همچنین نیازها و کاستی های شهرستان و مسئله بیکاری که وجود دارد و اشتغالی که باید ایجاد شود باید نسبت به این موضوع توجه مضاعف شود.

ایشان در پایان اظهار داشت: امیدواریم در مدت باقی مانده از سال جاری با مدیریت جنابعالی و همکاران عزیزتان که ان شاءالله پر تلاش تر از گذشته اقدام می کنند این مشکلات برطرف شود و بندر یک شرایط خوب و مطلوبی پیدا کرده و به عنوان الگوی بنادر دیگر مطرح شود و از بنادری که از صفر کارشان را آغاز می کنند عقب نماند.

دکتر حمیدرضا آبایی؛ مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان پیش از حضرت حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به ارائه گزارش از روند فعالیت های مجموعه متبوع خود پرداخت.