امام جمعه بندرانزلی گفت:دید اداره کل شیلات اگر نسبت به صیادان دید همکار باشد انوقت شما یک لشکر دریابانی دارید و میتوانید با یک اصلاح قانونی به تعداد تمامی صیادان غیرمجاز شغل ایجاد کنید.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه بندرانزلی، مدیرکل شیلات استان گیلان به اتفاق معاونین این اداره ی کل به منظور تبریک آغاز سال جدید و ایام نوروزی با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین دیدار و گفت و گو کرد.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن بهار و ماه رجب بر کار و تلاش بیشتر با برنامه ریزی ای دقیق و توکل بر خدا تاکید و تصریح کرد: خیلی از کارهای عالم وجود دارد که از حد توان بشر خارج است ، اگر ما از این فرصت های ماه رجب استفاده معنوی کنیم قطعاً عنایت پروردگار نسبت به ما بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با اشاره به بحران خشکسالی در کشور تاکید کرد : به فرمایش امیرالمومنین (ع) کسی که آب و زمین دارد و فقیر باشد قطعاً از رحمت خداوند محروم شده است ، لذا شاید آب دریا برای کشاورزی و شرب خوب نباشد اما برای پرورش ماهی قابلیت های فراوان دارد.

*از ظرفیت مردم کنار دریا استفاده کنید / سهیم کردن مردم در طرح های شیلاتی یک نوع فرهنگ سازی است

 وی با بیان اینکه باید از ذخایر آبی کشور برای جبران برخی خلاء ها استفاده شود افزود: یکی از کارهایی که خیلی جدی تر و با تلاش مضاعف باید انجام شود، به میدان آوردن مردم است و این به معنای آوردن سرمایه داران نیست بلکه به معنای این است که باید از ظرفیت همین مردم کنار دریا استفاده شود.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه خاطر نشان کرد: شما اقدامات مثبت بسیاری انجام می دهید اما مردم در کدام قسمت آن قرار دارند؟ این خلاء است ، آیا شما میتوانید فضایی مثل روز درختکاری ایجاد کنید که ساحل نشینان رها سازی ماهی به دریا را انجام دهند؟ مردم باید سهیم شوند و تا سهیم نشوند درد علاج نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه سهیم کردن مردم در طرح های شیلاتی یک نوع فرهنگ سازی است اظهار کرد: به مردم یاد دهید که چگونه پرورش دهند کسی که خودش ماهی رهاسازی کرد، صید غیرمجاز نکرده و بلکه محافظت هم می کند، هر سال روزی را برای رهاسازی ماهی نه تنها در انزلی بلکه در کل سواحل استان برگزار کنید.

وی همچنین گفت : موافق نیستم که چشمتان را برروی خلاف ببندید اما لااقل بروید قانون را اصلاح کنید، بالاخره بیشتر مردم سواحل گیلان شغل اصلیشان صید و ماهیگیری است، برای این موضوع باید شرایطی فراهم کرد که با مجوز قانونی بتوانند بهره برداری کنند.

امام جمعه بندرانزلی سهیم شدن صیادان در حفظ ، نگهداری ، تولید و بهره برداری صید را راهی تاثیر گذار برای جلوگیری از بی قانونی ها برشمرد و تصریح کرد: اگر این مهم میسر شود خود صیادان جلو بی قانونی ها را می گیرند، چرا حاضریم اجازه ی برداشت بی پروانه را بدهیم اما راهکار قانونی برای آنان نگذاریم؟ نگذارید خلاف قانون رایج شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه ما همیشه بخش قابل توجه ای از جامعه را میخواهیم در مقابل خودمان قرار دهیم و زحمت خودمان را زیاد میکنیم تاکید کرد: بسیاری از مردم معیشتشان از همین راه تامین میشود و این نباید قطع شود، اما باید در چهارچوب انجام شود سازوکار این را با کمک دستگاه های دیگر انجام دهید.

*ما مسئولین حاکم بر مردم نیستیم ما تسهیل کننده کار مردمیم / صیادان را در بهره برداری و حفاظت سهیم کنید

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به برخورد با متخلفان نیز اشاره و افزود: به متخلفان فرصت داده و راهکار صحیح و قانونی را به آنان آموزش دهید ، تعامل با مردم ، آموزش و فرهنگ سازی سه اصل مهم در رفع مشکلات است.

امام جمعه بندرانزلی بر تشویق صیادان قانون مدار نیز تاکید کرد و گفت:  کسانی که قانونی تا به امروز صید کرده اند، چه میزان سهم از تولید داشته اند؟ چه تشویقی برای آنها در نظر گرفته اید؟ این اصل حکومت نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با بیان اینکه ما مسئولان حاکم بر مردم نیستیم، ما تسهیل کننده کار مردمیم خاطر نشان کرد: یعنی حاکمیت باید به مردم کمک کند، حفظ و پیشبرد مردم اند، بهترین کار مجوز دادن و آموزش دادن به صیادانی است که غیر مجاز صید می کنند و آنان را وادار به حفاظت از ماهیان کنید.

وی اظهار کرد: وقتی به کسی که می گویید نباید به دریا رود بیشتر او را جریح تر می کنید، آموزش ها و فرهنگ سازی ها را از رسانه ملی انجام دهید، بخش تبلیغاتی و فرهنگی شما در جامعه بسیار کم است، باید به مردم گفت تا اغناء شوند.

امام جمعه بندرانزلی همچنین با اشاره به اینکه امیدوارم هیچ صیاد غیرقانونی وجود نداشته باشد و همه ی آنها مجوز دار شوند تصریح کرد: اگر یک بخش قابل توجه ای از توان خود را بر روی اینها بگذارید نتایج خوبی حاصل خواهد شد، این حرکت یک نشاط و تحول در شهر ایجاد میکند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین  به برخوردهای انجام شده با صیادان نیز اشاره و افزود: با صیادان در فصل صید یک برخورد و فصل مسافری برخوردی دیگر انجام می شود، آیا میدانید در طول سال چقدر به انها و خانواده آنها استرس و نگرانی وارد خواهد شد؟دید شما اگر نسبت به صیادان دید همکار باشد انوقت شما یک لشکر دریابانی دارید و میتوانید با یک اصلاح قانونی به تعداد تمامی صیادان غیرمجاز شغل ایجاد کنید.