به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفتۀ شهرستان با استناد به آیه شریفه «فَاتَّقُوا اللَّهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» اظهار کردند: خداوند متعال در این آیۀ شریفه همۀ انسان‌های صاحب خرد، عقل و اندیشه را امر به رعایت تقوا و بهره‌مندی از این مهم ترین ویژگی برای انسان های مؤمن می‌فرمایند که مایۀ فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت است.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر اینکه مناسبت‌هایی در تاریخ اسلام بویژه در دورۀ حیات نورانی و مبارک پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) وجود دارد که بسیار مهم و سرنوشت‌ساز می‌باشد و توجه به آنها از جهات مختلف لازم است، تصریح کردند: این مناسبت‌ها، افتخار و ویژگی انحصاری پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و اهل بیت(علیه‌السلام) می‌باشد و لذا داشتن چنین پیشوایانی و تاسی به چنین برگزیدگانی موجب افتخار است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک روز «مباهله» مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی برای پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، خاطر نشان کردند: یکی از ویژگی های «مباهله» اثبات حقانیت پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و اهل بیت(علیه‌السلام) است؛ نکتۀ مهم آن بحث توحید، نبوت و امامت می‌باشد و همۀ این مبانی اعتقادی و فکری در یک حقیقت نورانی تجلی کرده است.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: صحنۀ حضور پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، حسنین(علیه‌السلام)، فاطمه زهرا(سلام‌الله) و علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) برای مباهله کردن با مسیحی‌های نجران، بر خلاف تصور آنها بود و لذا موجب تحیر آنها شد و حاضر به مباهله کردن با پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نشدند زیرا فهمیدند که حق با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) است؛ نتیجه گیری این مطلب و نکتۀ مهم مباهله همین اطمینان پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به حقانیت خودش و راهش است.

ایشان با تاکید بر اینکه در طول تاریخ انسان‌های مومن و اولیاء الهی با همین اطمینان و اقتدار نسبت به حقانیتشان پا در میدان مبارزه با دشمنان گذاشته‌اند، افزودند: قرآن کریم و معارف دینی می‌فرماید انسان‌های مومن همیشه درحال مبارزه با دشمن درونی و بیرونی هستند و برای آنها صحنه همیشه صحنۀ جهاد است؛ اگر در عرصۀ جهاد انسان مومن نسبت به حقانیت راه و مسیرش اطمینان نداشته باشد نمی‌تواند پیش برود و با دشمن مقابله کند.

امام جمعه بندرانزلی با طرح این پرسش که هدف دشمن از ایجاد، خلق، گسترش و دامن زدن به توطئه‌ها، آشوب‌ها، بحران‌ها، جنگ‌ها و تحریم‌ها در طول ۴۱ سالِ انقلاب برای کشور و مردم چه بوده است؟ اظهار کردند: هدف دشمنان این است که مردم را از این راهی که آمده‌اند و مسیری که در پیش گرفته‌اند باز دارند و همچنین با اثرگذاری در مسئولین نظام اسلامی آنها را از ادامۀ این مسیر متوقف کنند اما چون اکثریت مردم و مسئولین اثرگذار در جمهوری اسلامی با قدرت، قوت و اطمینان به حقانیت راهشان در برابر دشمن ایستادگی کرده‌اند و همۀ سختی‌ها را متحمل شده‌اند، آنها تاکنون ناکام ماندند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه مردم ما نه تنها تحریم‌ها، جنگ نابرابر تحمیلی، توطئه‌ها و سختی‌ها را تحمل کردند بلکه فراتر از اینها رفتند و با ایستادگی مثال زدنی، از راهشان برنگشتند، خاطر نشان کردند: اینکه انسان‌های مسلمان و مومن در سراسر دنیا به اسلام، راه اسلام، راه پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، راه جهاد و مقابله با دشمنان ایمان داشته باشند و در این مسیر ایستادگی کنند، مهم ترین درسی است که از انقلاب اسلامی صادر شده است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه دشمن از اینکه کشورهای مختلفی چون سوریه، عراق، یمن، افغانستان و دیگر کشورهای دور و نزدیک این درس را از انقلاب اسلامی گرفته‌اند و آمده‌اند در این مسیر قرار دارند، احساس خطر می‌کند، افزودند: این احساس خطر سبب شده تا دشمنان با مردم ما و جمهوری اسلامی مقابله کنند و تلاششان بر این است تا به هر نحوی شده آنرا متوقف کنند تا ملت‌ها، کشورها و گروه‌هایی که به تأسی از مردم ایران و نظام اسلامی در مسیر مقاومت قرار گرفته‌اند نیز متوقف شوند.

ایشان تاکید کردند: دلیل این توطئه‌ها و فجایعی که در لبنان می‌آفرینند چیست؟ غیر از این است که لبنان در خط مقاومت قرار گرفته؟ نه تنها شیعیان بلکه مسیحی‌های لبنان هم معتقد به خط مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیست ها و دشمنان هستند و این هراس دشمنان را چند برابر کرده تا جاییکه که کشورهای استعماری مانند فرانسه برای آنها ساختار تشکیلاتی و ادارۀ حکومت تنظیم کرده اند تا هیچگاه وفاق در لبنان نباشد؛ این وفاق و وحدتی که حزب الله توانسته بود در سالهای اخیر ایجاد کند مایۀ هراس آنها بود چون آنها نمی‌خواهند کشور اسلامی در بعضی نقاط استراتژیک آنهم در کنار گوش صهیونیست‌ها در آرامش و انسجام باشند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه تحریم‌ها و بحران‌های مالی که ایجاد کردند و در پایان این انفجار و حادثه اخیر در بندر بیروت اقدامات دشمنان برای ایجاد تفرقه در لبنان بود، بیان داشتند: در این شرایط ماکرون رئیس جمهور فرانسه در همان روزهای اول بحران برای اجرای نقشۀ دشمنان و برداشتن گام های بعدی این انفجار به لبنان می رود و می‌گوید اگر اصلاحات لازم در لبنان انجام نشود رنج این کشور ادامه پیدا خواهد کرد؛ منظور از اصلاحات لازم چیست؟ یعنی اگر لبنان از خط مقاومت به دامن استکبار جهانی بازنگردد این توطئه‌ها ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: در حالیکه لبنان بدنبال بازسازی خودش است رئیس جمهور فرانسه طی تماسی تلفنی با ریاست جمهوری اسلامی ایران هشدار داد تا ایران از مداخلۀ در مسائل لبنان خودداری کند؛ از جواب داده شده مطلع نیستیم یا گفته‌اند به برجام برگردید و به تعهداتتان عمل کنید یا از تاریخ عبرت گرفته‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: آیا مسئولین می‌خواهد مجددا به دشمنان اتکاء کنند و فکر می‌کنند از اروپا و آمریکا برای کشور منفعتی حاصل می شود؟ پاسخ ملت انقلابی به ماکرون و هافمن دستیار وزیر دفاع آمریکا که او هم اراجیفی نسبت به ایران گفته این است که فوضولی موقوف! پایتان را از گلیم خودتان دراز تر نکنید، ما جنایت‌های شما را هنوز فراموش نکرده‌ایم؛ به یاد داریم همین فرانسوی‌ها خون آلوده به کشور دادند و بسیاری از افراد را مبتلا کردند، در قضیۀ برجام این همه توطئه، کارشکنی و بدعهدی کردند، در جنگ تحمیلی چه کمک‌هایی به صدام کردند فرانسه ای که مأمن منافقین بود و هست و پناهگاه معاندین جمهوری اسلامی است و آمریکایی‌هایی که لیست بلند بالایی از جنایت در کشور ما و منطقه و در به شهادت رساندن شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی داشتند که پاسخ اینها را هنوز نگرفته‌اند اما یک جمله در پاسخ اظهارات اخیرشان این است که ملت ما یاوه گویی های شما را با مشت محکم پاسخ خواهد داد.

ایشان با تاکید بر اینکه مردم لبنان امروز در برابر توطئه‌های دشمنان خیلی هوشیار شدند و می‌‌دانند که حزب الله و جمهوری اسلامی حامی آنهاست، اظهار کردند: مردم عزیز لبنان می‌دانند که حزب الله و جمهوری اسلامی در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان و چشم طمعشان به سرزمین های اسلامی بدون هیچ توقعی ایستاده‌اند و از محرومین، مظلومین و مسلمانان دفاع و حمایت می کنند؛ آنها می‌دانند که اقتدار و عزتی که امروز لبنان دارد و لرزه به دل دشمنان انداخته بواسطۀ وجود حزب الله و نیروهای از جان گذشتۀ خط مقاومت است، همان لبنانی که اسرائیلی‌ها هر لحظه‌ای که اراده داشتند لشکرکشی می کردند و تا بیروت می‌آمدند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: بسیاری از توطئه‌های دشمنان ناکام مانده و دشمنان بدانند که خط مقاومت پیروز حقیقی در منطقه و در لبنان و در جهان اسلام است و به کوری چشم دشمنان و بدخواهان ان‌شاءالله این پیروزی در جهان اسلام تثبیت و گسترده خواهد شد.

به محیط زیست هشدار می‌دهم که برای مقابلۀ با این شرایط نامساعد تالاب بین المللی انزلی سریعا اقدام کنند

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان خطبه با اشاره به مسئله تالاب بین المللی انزلی و مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد اشاره و خاطر نشان کردند: در سال‌های گذشته و در جریان رسوب زدایی از تالاب و همچنین پروژه بایوجمی میخواستند چند ده هزار میلیارد برای از بین بردن رسوب‌های تالاب هزینه کنند که بعد از برخورد و مقابله‌ای که با این پروژه آسیب زا شد متاسفانه محیط زیست به وظایف خودش عمل نمی‌کند و تالاب را رها کرده و تالاب در حال حاضر از لحاظ رسوب و سنبل آبی در بدترین شرایط به سر می‌برد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه آنها تنها به دنبال منافع خودشان بودند و امروز برای مقابلۀ با سنبل آبی که دارد حیاط تالاب و آبزیان را از بین می‌برد از پرداخت چند صد میلیون یا چند میلیارد پول امتنا می‌کنند و می‌گویند نداریم! متذکر شدند: به محیط زیست اخطار می‌کنم و هشدار می‌دهم که برای مقابلۀ با این شرایط نامساعد تالاب بین المللی انزلی و سنبل آبی و رسوب های دیگر سریعا اقدام کنند.

ایشان با بیان اینکه به فرمودۀ ریاست محترم قوۀ قضائیه یکی از وظایف دستگاه قضائی حفظ حقوق عامه است و بخشی از حفظ حقوق عامه متوجه مسئولینی می‌شود که به وظیفۀ‌شان عمل نمی کنند، خاطرنشان کردند: این موضوع هم مشمول برخورد قضائی است و ما از دستگاه قضائی می‌خواهیم که در رابطۀ با این کوتاهی‌ها و ترک فعل که محیط زیست نسبت به تالاب انجام می‌دهد، برخورد کنند و ما و مردم هم حمایت می‌کنیم.