به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مهندس نوربخش و رئیس منابع طبیعی آقای خدادی و مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی حجت الاسلام مرتضوی با امام جمعه بندرانزلی حجت الاسلام شمس الدین دیدار کردند.

امام جمعه بندرانزلی در ابتدای این دیدار با اشاره پیش رو بودن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی بیان کرد: این مناسبت ها میتواند فرصتی باشد برای توسعه دادن منابع طبیعی و درگیرکردن مردم با این مسئله است، اینکه شما بعنوان مجموعه منابع طبیعی درخت میکارید خوب است، اما مردم در آن جایگاهی ندارند.

 

کار منابع طبیعی باید با مردم عجین شود

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید براینکه مردم نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست باید احساس تکلیف کنند گفت: کار منابع طبیعی باید با مردم عجین شود و این فرهنگ رادر بین مردم جا بندازیم که کاشتن درخت فقط کار مجموعه منابع طبیعی نیست.

وی همچنین در خصوص برنامه ریزی مجموعه منابع طبیعی برای ایجاد انگیزه و روحیه در مردم متذکر شد: برنامه هایی که برای هفته منابع طبیعی دارید خوب است اما اگر بتوانید بعضی ها را از حالت نمادین خارج کنید بهتر میشود، شما میتوانید با کمک آموزش و پرورش در تمامی مدارس شهرستان حداقل دو درخت بکارد تا دانش آموزان بدانند که باید به محیط زیست و منابع طبیعی اهمیت دهند و این حرکت به نوعی اثر گذاری بر روی دانش آموزان است، زیرا در طول سال ثمره ی درخت کاشته شده را میبینند، همچنین در مساجد شهرستان هم میتوانید این کار را انجام دهید.

امام جمعه انزلی با تاکید براینکه ایجاد انگیزه در مردم باعث میشود که خودشان حافظ منابع طبیعی شوند،افزود: همین اندازه که مردم احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی کنند، این امر موجب کاهش هزینه ها در دستگاه اجرایی مجموعه شما میشود.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الدین یکی از ویژگی های نظام اسلامی را مسئولیت پذیری نسبت به همه ی مسائل دانست و گفت: مسئولیت حفظ محیط زیست را باید مردم بپذیرند.

 

کاشتن یا نگهداری از درخت و حفاظت از منابع طبیعی یک نوع عبادت است

وی همچنین با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان داشت: تمام موجودات عالم ، تسبیح پروردگار متعال را میگویند و در سوره ی الرحمن سجده ی درخت را صراحتاً بیان میکند و اگر درختی را حفظ و یا بکارید، قاعدتاً یک تسبیح گوی خدا را ایجاد و نگهداری کردید و ثوابش برای کسی است که این کار انجام داده، لذا کار شما و مردم در کاشتن یا نگهداری از درخت و حفاظت از منابع طبیعی خودش یک نوع عبادت است .

پیش از سخنان امام جمعه انزلی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مهندس نوربخش و رئیس منابع طبیعی آقای خدادی با بیان گزارشی از روند فعالیت ها و اقدامات مجموعه خود و تشریح برنامه های هفته منابع طبیعی پرداختند، همچنین در پایان دیدار نیز پیشنهاد زنگ درختکاری در مدارس شهرستان به امام جمعه انزلی ارائه شد.