به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این آیه شریفه قالَ موسىٰ لِقَومِهِ استَعینوا بِاللَّهِ وَاصبِروا ۖ إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال از لسان حضرت موسی به قوم بنی اسرائیل که هم سرنوشت پرفراز و فرودی داشتند و هم در روایت وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) فرمودند سرنوشت امت من مثل سرنوشت بنی اسرائیل است می‌فرماید از خدا کمک بخواهید، اتکاء انسان باید به قدرت پروردگار متعال باشد؛ استعانت از خداوند متعال و اهل صبر، دو ویژگی مکمل یک دیگر و موثر در موفقیت انسان است.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: نکته این آیه شریفه که برای ما قابل توجه می‌باشد این است که حضرت موسی به قومش می‌فرماید این استعانت به خدا و صبر را داشته باشید و بدانید خدا حاکمیت روی زمین را به آن بندگانش که میخواهد میدهد؛ حاکمیت روی زمین که از قدرت پرودگار متعال خارج نیست و همه چیزهایی که از صدر عالم دنیا تا آخر می‌بینیم تحت اراده و معیشت پرودگار متعال و مصالحی که تعیین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه زمین برای خداست و حاکمیتش از آن پرودگار است و اراده و معیشت او حاکم است، افزودند: دنیا می‌آید و می‌رود، معاویه می‌آید و می‌رود امیرالمومنین(ع) هم می‌آید و می‌رود، یزید هم می‌آید و می‌رود و سید الشهداء(ع) هم می‌آید و می‌رود، چه کسی می‌ماند؟ چه راهی می‌ماند؟

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) خصوصا تاسوعا و عاشورای حسینی، عنوان کردند: هرچه اسلام و انقلاب اسلامی در طول تاریخ دارد مرهون قیام عظیم سیدالشهداء است، این قیام در طول تاریخ نه خودش مثل و مانند دارد و نه وجود مقدس سیدالشهداء(ع) و اصحاب باوفایش که این قیام را برپا کردند.

ایشان با تاکید بر اینکه قیام سیدالشهداء(ع) مجموعه‌ای از درس‌ها و عبرت‌ها است و هیچ وقت از بین رفتنی و کهنه شدنی نیست، بیان داشتند: هدف اصلی قیام امام حسین‌(ع) همان هدف همه انبیاء و اولیاء الهی، امر به معروف و نهی از منکر است؛ دو فریضه مهمی که در راه احیاء آن وجود مقدس سیدالشهداء در آن شرایط حاد بحرانی جامعه و امت اسلام، خودش و همه عزیزان و هستی‌اش را فدا می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگر قیام کربلا نبود از اسلام نامی نمی‌ماند، یزید فکر کرد با به شهادت رساندن سیدالشهداء(ع) و همه مردهای بنی هاشم صفحه تاریخ را از اسلام پاک کرده! اما جز با قیام، جز با خون دادن و شهید دادن آن هم به این شکل که در تاریخ مثل و مانند ندارد اسلام نمی‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه ایام دهه محرم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر در کشور نامگذاری شده اما متاسفانه این دو فریضه الهی در جامعه ما و امت اسلام بسیار غریب است، بیان کردند: سیدالشهداء(ع) جانش را برای این دو فریضه فدا کرد، ما در ایام سوگواری سیدالشهدا مجلس می‌گیریم، نذر می‌کنیم، عزاداری می‌کنیم و… اما هدف او غریب مانده است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: غربت امر به معروف و نهی از منکر یک بعدش امروز در جامعه ما این است که تا میگوییم امر به معروف و نهی از منکر میگویند بد حجابی و بی حجابی؛ این همه مصادیق منکر داریم، اینهمه معروف داریم که باید گفته شود اما غربت از این بالاتر که امر به معروف و نهی از منکر منحصر شده در یک ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی و ارزشی و از بقیه غافل هستیم و بعد جوری رفتار کردیم که به عنوان یک امر مذموم و منفور تلقی شود و همین را هم در حد شعار فقط انجام می‌دهیم.

ایشان با بیان اینکه جهت دیگر غربت امر به معروف و نهی از منکر این است که اغلب مسئولان جامعه اسلامی در طول این ۴۳ سال نسبت به این امر مهم در جامعه اسلامی کوتاهی کرده‌اند، اضافه کردند: همه مسئولان در حاکمیت اسلامی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند، حداقل اینکه هر مسئول اداره‌ای مسئولیت دارد زیر مجموعه خودش را امر به معروف و نهی از منکر کند، این اختلاص‌ها، رشوه‌ها و حقوق نجومی‌ها در دولت‌های گذشته کجاست؟ این‌ها برای مردم بود یا مسئولان و کسانی که زمام امور جامعه در دستشان بود؟ نمی‌گوییم کف خیابان را اصلاح کنند اداره خودشان را بر اساس قوانین و دستورالعمل‌ها و ارزش‌های دینی و الهی اصلاح کنند تا یک اداره اسلامی و پاک از هر گونه منکری را شکل بدهند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: رییس جمهور دو دولت قبل در طول ۸ سال هر جایی که برای باز کردن راه مذاکره با آمریکایی‌ها نیاز داشت گفت اصل قانون اساسی رفراندوم است، اما در طول آن ۸ سالی که در جامعه مدیریت کرد با توجه به آن گستردگی مسائل به اصل امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی یک بار هم در سخنرانی‌هایش اشاره نکرد که ای کاش سخنرانی نمی‌کرد، علیه‌اش حرف زد و رفتار کرد، غربت برای امر به معروف و نهی از منکر از این بالاتر؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: قدم اولی که برای امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی که الحمدلله طبق فرمایش مقام معظم رهبری مجلس انقلابی، دولت حزب‌اللهی و قوه قضائیه فساد ستیز داریم این است که این‌ها دور هم بنشینند و فکری به حال امر به معروف و نهی از منکر کنند و برای این اصل قانون چاره‌ای بیاندیشند.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امروز باید یک قانون جامع عملیاتی با ضمانت اجرایی روشن و شفاف برای امر به معروف و نهی از منکر تصویب شود تا وقتی می‌گوییم چرا با این بدحجابی که در جامعه وجود دارد برخورد نمی‌شود نگویند که می‌گیریم و تحویل قوه قضائیه می‌دهیم اما زودتر از ما آزاد می‌شوند!

ایشان تصریح کردند: این سه قوه که الان همه ادعای انقلابی‌گری و ارزشی و تحول گرایی و فساد ستیزی دارند فکری اساسی برای امر به معروف و نهی از منکر بکنند که اگر این مشکل در کشور حل شود بسیاری از فساد‌ها از بین خواهد رفت؛ همه منکرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی باید در قانون دیده شود تا فساد از بین برود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: امروز یکی از مصادیق بسیار مهم و حیاتی در امر به معروف و نهی از منکر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که متاسفانه خیلی‌ها عمل نمی‌کنند، جان مردم به این رعایت نکردن‌ها بستگی پیدا کرده و دارند از بین می‌روند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: امروز اگر در خیابان دیدید کسی ماسک نزده باید امر به معروف و نهی از منکرش کنید؛ این یک مسئله قانونی، عقلی و شرعی است، در این زمینه دستگاه‌هایی هم کوتاهی دارد و شاید برنامه‌ها مناسب نبوده و راه حل‌ها باید مجدداً بررسی شود که رییس جمهور محترم این کار را دارند انجام می‌دهند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: اگر ما خودمان به وضع خودمان برسیم این وضع پدید نمی‌آید، اگر دیدید قوم و خویشی بستگانی و دوستانی مهمانی می‌روند و رعایت نمی‌کنند باید امر به معروف و نهی از منکر کنید، مسئولین بارها گفتند و مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که مسئولین عمل کنند و خودشان هم عمل کرده‌اند، می‌گویند مسافرت غیرضروری نروید خب نروید مقام معظم رهبری گفتند با اینکه هر سال مشهد می‌رفتم نرفتم یعنی شما مومنین و متدینین و مردم جامعه چند وقت صبر کنید سفر نروید، تا دو روز تعطیلی می‌شوند همه سرازیر می‌شود و خدا به تعطیلی تاسوعا و عاشورا رحم کند که ان‌شاءالله مسئولان راه مناسبی اتخاذ و مردم رعایت کنند.

ایشان افزودند: درس دیگری که در کربلا هست و امروزه خیلی به آن نیاز داریم کما اینکه در طول انقلاب اسلامی به آن نیاز داشتیم این است که وجود مقدس سیدالشهداء(ع) این راه را با استقامت و اتکاء به خدا پیش رفت، دو اصل برجسته در این قیام استقامت و اتکاء به خدا بود، استقامت در برابر چی؟ از همان اول که سیدالشهداء خواست حرکت کند هر کسی آمد از سر خیرخواهی گفت نرو، ایستاد و گفت باید بروم، گفتند زن و بچه را نبر گفت نه این زن و بچه فرهنگ‌ساز و قیام ساز اند و تضمین عاشورا به این‌هاست و از همان جا مقاومت کرد تا همه موانعی که در طول این مسیر پیش آمد تا سرنیزه‌ها و شمشیر‌های برهنه‌ای که حضرت و اصحاب عزیزش را هدف قرار داد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: حضرت سیدالشهداء(ع) ایستاد و تنها اتکا به خدا هم داشت، به هیچ کسی حتی به اصحاب و یارانش هم اتکاء نکرد حتی شب نبرد که همه یار جمع می‌کنند به یارانش گفت هر کس می‌خواهد برود برود!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: ما در انقلاب اسلامی طی این ۴۳ سال تاکنون همه جا آنچه برای ما راهگشا بوده استقامت و اتکا به خدا بوده است و هرجا استقامت داشتیم موفق شدیم چه در میدان جنگ چه در بحث اقتصاد و فرهنگ و سیاست و… هر جایی استقامت آمد پیروزی است.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: الان به تاریخ اسلام و همین کربلا نگاه کنید، امام حسین ماند یا یزید؟ استقامت نتیجه‌اش پیروزی است و پیروزی هم ممکن است لحظه‌ای و آنی نباشد، امروز پیروزی سیدالشهداء(ع) این است که همه اطراف عالم سیطره عاشورا و پیام سیدالشهداء(ع) به همه انسان‌ها حتی غیرمسلمان‌ها رسیده است؛ در طول این سالهایی که علیه نظام اسلامی این همه توطئه شده و الان در آستانه سالروز ورود آزادگان عزیز به کشور هستیم، آزداگان سرافرازی که اینهمه سختی، شنکجه و آلام و مصیبت در سیاه‌چاله‌های رژیم صدام متحمل شدند این‌ها ماندند یا صدام؟ آنهایی که وسوسه منافقین در آنها اثر کرد و به منافقین پیوستند پیروز شدند یا رزمندگان ما که پای اسلام ماندند؟

ایشان افزودند: امروز در دنیا و در منطقه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت پیروز است یا آمریکایی‌ها و اذناب و ایادی‌شان؟ اگر ما و جبهه مقاومت پیروز نبودیم که اینهمه توطئه نیاز نبود! اگر انقلاب اسلامی دست برتر و جایگاه اثرگذار در منطقه و عرصه بین الملل نداشت امروز نباید شاهد باشیم که آمریکایی‌های بدعهد جنایتکار از منطقه خارج شوند تازه انگلیسی‌ها بیایند صحنه گردان مسائل منطقه شوند، در خلیج فارس توطئه کنند کشتی‌ها را بزنند گردن جمهوری اسلامی بیاندازند، حالا هم که رفتند شورای امنیت نتوانستند آنچه که میخواهند را بدست بیاورند و این سفیر سابقه دار امنیتی‌شان که جای تعجب دارد جمهوری اسلامی چرا پذیرفته‌اش بیاید وقیحانه در کشور این عکس را بگیرد که البته در فترت دولت قبل هستیم و این آخرین میخ‌های دیپلماسی قبلی است.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: نباید یک سفیر بدسابقه امنیتی را درکشور راه بدهیم آنهم سفیر انگلیس که توطئه جزء ذات خبیثانه‌اشن در طول تاریخ است! بعد با سفیر روسیه عکس بگیرد و توطئه کند، اگر ما پیروز نبودیم که این‌ها اینگونه توطئه نمی‌کردند که با یک عکس جامعه را تحت تاثیر و آزرده‌خاطر کنند که البته از مسئولان مطالبه می‌کنیم که پاسخ قاطع و کوبنده‌ای بدهند تا درس عبرتی شود برای انگلیسی‌های خبیث که بفهمند گذشت آن زمانی که برای ایران تصمیم می‌گرفتند، حتی گذشت آن زمانی که در دولت یازدهم و دوازدهم درصدد مهره چینی و نفوذ بودند و نفوذ داشتند امروز جمهوری اسلامی در برابر نفوذ دشمنان و در برابر توطئه‌های آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های خبیث و فرانسه و… هم از لحاظ دیپلماتیک و هم از لحاظ مردم بایستد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: معتقدیم که آمدن این سفیر بدسابقه و خود مجموعه اداری انگلیسی‌ها مرکز توطئه و جاسوس پروری است، اگر اول انقلاب لانه جاسوسی را نبسته بودیم تاکنون ضربه‌های متعددی خورده بودیم و هرچه ضربه در این مدت خوردیم از این لانه جاسوس پروری است باید مسئولین در دولت حزب‌اللهی انقلابی حتما مقابله مناسبی با این رفتار زشت و وقیحانه سفیر انگلیس داشته باشند و همچنین سفیر روسیه، ما با روسیه مراوداتی داریم اما به این معنی نیست که سفیرش هر غلطی دوست دارد بکند، ما رفاقت و همکاری‌مان تا زمانی است که استقلال و عزت و منافع کشورمان حفظ شود لذا باید کشور روسیه به سفیرش تذکرات لازم را بدهد و عذرخواهی رسمی کنند و توجیه باشند که در دام انگلیسی‌ها نیافتند و بدانند در جمهوری اسلامی اصولمان مستحکم و پابرجاست و با کسی تعارفی نداریم و همه بدانند ما قیام و انقلابمان و نظاممان از اسلام و قیام سیدالشهداء(ع) است و همین سخن شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی که ما ملت امام حسین(ع) هستیم، ما هم مثل سیدالشهداء(ع) ملتمان و جبهه مقاومت همه چیزش را حاضر است بدهد دینش و عزتش حفظ شود.