به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد(ع) با استناد به این فرمایش حضرت ایّاکُمْ وَ صُحْبَهَ العاصینَ؛ برهزر باشید از اینکه با افراد خطا کار هم صحبت شوید، اظهار داشتند: این روایت عام است و مناسب همه افراد اما مسئولین  یکی از شایسته ترین افرادی هستند که ملزم به رعایت این فرمایش امام سجاد(ع) می باشند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه انسان‌های مومن نباید با انسان‌های معصیت کار همصحبت شوند، تصریح کردند: در تاریخ صدر اسلام یکی از ویژ گی‌های جامعه اسلامی این بود که اگر کسی خطایی انجام میداد بر اساس خطایی که کرده بود از جامعه ترد میشد و مردم با او مراوده نیمکردند، حتی خانواده‌اش از او فاصله میگرفت که این یک شیوه تربیتی مناسبی بود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه حضرت در ادامه می‌فرمایند برهزر باشید از اینکه به ظالم کمک کنید، خاطرنشان کردند: ظلم چیزی است که مبتلا به خیلی ها است؛ چه در سطح شخصی و چه در سطح بزرگ و اجتماعی که باید بسیار مراقب آن باشیم، باید مراقب افرادی که به مردم ظلم می‌کنند باشیم و مسئولین نباید به آنها کمک کنند چه این کمک مستقیم باشد و چه تحویل گرفتن آنها و کمک به آنها.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: امام سجاد(ع) در ادامه این روایت می‌فرمایند و از همسایگی با انسان‌های فاسق برحزر باشید؛ فاسق انسان بد نامی در جامعه است و اگر انسان با آن‌ها همسایگی داشته باشد بدنامی آنها گریبان انسان را میگیرند، این فرمایشات حضرت دو علت اصلی و اساسی دارد؛ دلیل اول این است که این نوع افراد که گرفتار این صفت‌ها و مظامین هستند برای شما بدنامی به دنبال دارند و ما میبینم که در جامعه رفت و آمد با افراد مشکل دار برای مسئولین بدنامی دارد، و دلیل دوم این است که به تدریج این افراد انسان را به مسیر خود میبرند همانطور که هم نشینی با افراد خوب انسان را به مسیر درست میبرد و در دین ما هم به این موضوع اشاره شده و مصادیق عینی آن نیز موجود است، ممکن است در اطراف ما هم کسانی باشند که انسان‌های مومنی بودند و به دلیل همنشینی با افراد نا‌مناسب از فضای دینی و مسیر درست رفته رفته دور شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن گرامیداشت ایام هفته دولت و یاد همه شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دولت علی الخصوص شهیدان رجایی و با هنر، برای همه ی آنها از خداوند متعال طلب رحمت و علو درجات داشتند و اظهار کردند: شهیدان با هنر و رجایی شاید خیلی فرصت مدیریت پیدا نکردند و زمان کمی داشتند اما به لحاظ ویژگی هایی که داشتند چه از لحاظ اخلاقی و رفتاری و چه از لحاظ دیدگاه فردی و ملیتی و مدیریتی، آن اخلاص و ساده زیستی و مردمی بودن و تعهد نسبت به انقلاب اسلامی و کار برای مردم موجب شد که ماندگار و اسوه شدند و گرنه در تاریخ مدیریت کشور ما بسیاری از مدیران قَدَر را پیدا می‌کنید که شاید از شهیدان رجایی و با هنر چند ده سال بیشتر بودند و بسیار هم ید و بیضا داشتند اما جایی اسمی از آنها برده نشده و اگر هم برده شود به نیکی نیست؛ فلذا چیزی که نام انسان را در جامعه برجسته و جاوید می‌دارد و موجب ذکر خیر انسان می‌شود این ویژگی‌های اخلاقی  و رفتاری و دیانت و ساده زیستی و مردمی بودن است و اینکه انسان بخواهد برای نظام اسلامی کار بکند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: یک آفتی که سال هاست وارد مدیریت کشور شده این است که بعد از شهیدان رجایی و دولت مقام معظم رهبری سیر مدیریت کشور به مرور به سمتی رفت که از اهداف انقلاب و از خلوص برای انقلاب فاصله گرفت و به سمت جریانات حزبی و جناحی و باندی رفت که الان به اینجا رسیدیم و فراز و فرود هایی که در نظام مدیریتی کشور داشتیم اگر با همان سبک و سیاق شهیدان رجایی و با هنر میبود الان وضع بسیار متفاوتی داشتیم فلذا این ویژگی در شهیدان رجایی و با هنر مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: اینکه مسئولیت ها در دوره های کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد ، محدود یا گسترده باشد مهم نیست بلکه مهم آن است که انسان سعی کند در خودش و در مجموعه ای که در آن کار میکند این ویژگی‌ها را ایجاد کند.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تشکر از همه عزیزانی که در دستگاه های مختلف و در دستگاهای مدیریتی شهرستان تلاش میکند و به مردم خدمت میکنند به ویژه آقای فرماندار عزیز که در این مدتی که فعالیت می‌کنند در شهرستان تلاش کردند، افزودند: البته موانع و مشکلات زیاد است اما در عین حال تلاش دارد انجام میشودکه ان شا الله مثمر ثمر باشه و موانع و مشکلات برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: مجموع رفتار کسانی که در سطوح مختلف کار می کنند از پایین ترین آنها گرفته تا سطوح بالاتر گزارش عملکرد هر دولتی است؛ یعنی اگر کسی بخواهد در انزلی دولت را قضاوت کند رفتار شما را می‌بیند و ملاک قرار می‌دهد و به خوب یا بد بودن و یا به موفقیت و عدم موفقیت دولت رای می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه آحاد مردم اهل این نیستند که ببینند دولت چه مصوبه ای داشته و مجلس چه تصویب کرده و چه چیزی مانع اجرای آن شده، مردم به محیط و شهر خود نگاه می‌کنند کما اینکه اگر فردی در محیط و شهر خودش نظافت نباشد شهرداری را مقصر میداند ولو اینکه همه جای شهر آباد باشد، اضافه کردند: بنابراین کار مجموع نیروها و دستگاهای دولتی شهرستان بسیار سنگین و خطیر است، یعنی تعلل و کاستی و کوتاهی در انجام مسئولیت های واگذر شده، غیر از گرفتاری های دنیوی و اخروی، در نگاه مردم به دولت تاثیر گذار است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: مردم مجلس و قوه قضاییه را خیلی کار ندارند اما دولت اگر خوب عمل کند می‌گویند نظام اسلامی خوب بود و اگر خدای نکرده بد عمل کند قضاوتشان نسبت به نظام منفی میشود فلذا این بسیار مهم است و باید مراقب باشیم و هرکس در هرجای این دستگاه ها حتی یک کارمند خرد باید توجه داشته باشد که رفتارش پای این نظام و دولت و اداره نوشته می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان دو نکته راجع به مسئولیت مسئولان و هفته دولت، متذکر شدند: یکی از این نکات مطالبات مقام معظم رهبری از دولت است؛ قطعا رهبری معظم انقلاب در دیدار آینده شان با دولت مطالباتی خواهند داشت که این مطالبات باید در سطوح پایین تامین شود، درست است که هیات دولت مسئولیت دارد اما بالاخره نتیجه باید از سطوح میانی و پایینی حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: قطعا مقام معظم رهبری همانطور که از همه دولت ها مطالباتی داشتند، از این دولت نیز مطالباتی مانند مردمی بودن و عدالت ورزی و مبارزه با فساد و ایجاد تحول در خود دولت خواهند داشت با توجه به اینکه الان معضل، مشکل و انتقاد ما نبست به دولت نیز همین است که تحول لازم را ایجاد نکرده است.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری همین بحث عدالت ورزی است که عدالت ورزی یک بخشی از آن مربوط به مردم و ارائه خدمت به مردم  می شود، بنده در خطبه ها نیز گفته‌ام که نسبت به انزلی در استان بی‌عدالتی میشود، شما بودجه انزلی و بودجه شهرهای دیگر را ببینید، حتی در تجهیز کردن استادیوم انزلی هم نسبت به شهرهای دیگر بر خلاف استاندارد تبعیض قائل می‌شوند! این چه توجیهی دارد؟ این بی عدالتی در تقسیمات بودجه شهرستان‌ها را هم ادارت باید از ادارات کل شان در استان مطالبه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: با این همه امکانات شهرستان بندر انزلی، باید یک درصدی از درآمدهای منطقه آزاد و بندر را به انزلی بدهند، عدالت گاهی همین است و فقط نسبت به مردم نیست و گاهی باید نسبت به خودمان و در بدنه دولت نیز عدالت داشته باشیم و در دستگاهای مدیریت دولتی این عدالت باید رعایت شود.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: به فساد زیاد نمی‌پردازیم تا ذائقه‌ها تلخ نشود اما بخشی از این فساد ها به همان مجالست ها و مراوده هایی مربوط است که در روایت اول عرض کردم و شایسته نیست در شهرستان که به ما اطلاع بدهند که فلان مدیر با فلان شخص رابطه دارد ولذا باید به این موضوع رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: باید مطالبات مقام معظم رهبری مد نظر گرفته شود و هر کسی در هر بخشی که هست هرچقدر که توان دارد را به کار گیرد تا مطالبات کسی که مسئولیت جمهوری اسلامی را و نیابت امام زمان(عج) را دارد تامین شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نمی‌خواهم قضاوت قاطع بکنم اما عموماً کارها برنامه ریزی شده نیست، و الان از روزمرگی هم عقب تر هستیم اما مشکل این است که هیچ برنامه مدونی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: لازم است برای طول دوره مدیریت برنامه داشته باشید که بدانید چه کاری می‌خواهید بکنید؛ ما اگر برنامه و هدفی ترسیم نکنیم میشود همین روزمرگی، یعنی اگر بهترین بودجه ها را هم داشته باشیم تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود! ما در دوره ای که اینجا هستیم در مقایسه با شهرهای دیگر شاهد بودیم که انزلی پیشرفتی نکرده چون برنامه ندارد و هر مسئولی می آید با دیدگاه خودش تصمیم می‌گیرد.

امام جمعه بندرانزلی عنوان کردند: برش شهرستانی این برنامه های ششم توسعه چیست؟ در سند چشم انداز اصلا انزلی طبق این سند پیش رفته و از این به بعد چگونه پیش خواهد رفت؟ در بخش‌های آموزشی، ورزشی، خدماتی، مدیریتی و…؛ این‌ها کار را متقن می‌کند والا اینکه صرف مثل یک مغازه دار کلید بیاندازیم درب اداره تا ببینیم چند تا مشتری می ‌آید که نمی‌شود! اگر این طور باشد مغلوب میشویم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: برنامه داشته باشید و بر اساس برنامه های استانی و کشوری برنامه های شهرستانی را پیش ببرید به گونه ای که مردم اثرات آن را ببینند.