به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه اول نماز جمعه این هفته شهرستان با بیان اینکه بعضی از اصول بسیار مهم و قابل توجه در رابطه با فلسفه ازدواج و اهداف تشکیل خانواده در هفته های گذشته از این تریبون بیان شد، عنوان کرد: در بین همه دلایل، اصل فرزند آوری و افزایش اولاد برای انسان از حیث دنیوی و اُخروی دارای اثرگذاری و اهمیت بیشتری است و نیز مورد توجه شرع مقدس می باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: برخی از کارهایی که انجام می دهیم، خصوصا عبادات، شاید سختی هایی برای انسان به همراه داشته باشند؛ مثلا جهاد در راه خدا یک کار پر فضیلت در اسلام است اما آسایش و راحتی در آن نیست، جنگ و کشتار و… دارد، شرایطی که در دوران دفاع مقدس از نزدیک لمس کردیم.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: اجر و پاداش اُخروی است که سبب می شود انسان های مومن، علی رغم سختی که جهاد و بعضی دستورات دینی برای انسان دارد با علاقه و انگیزه آن را دنبال کند و این رنج را برای انسان گوارا می کند.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین بیان کرد: در مسئله فزرند آوری و افزایش اولاد اگر چه امکان دارد در زندگی دنیایی سختی ها و رنج هایی طبیعی را به دنبال داشته باشد، خصوصا در شرایط کنونی که جامعه از حیث معیشتی در تنگناست، اما این موضوع نباید مانع اولاد دار شدن شود؛ چون این امر علیرغم سختی های دنیایی، منافع و اجر فراوان اُخروی برای انسان ها به دنبال دارد.

ایشان افزود: وجود مقدس نبی اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند «روز قیامت که پیروان امت انبیاء را در صحرای محشر حاضر می کنند، برابر امت های دیگر به جمعیت زیاد مسلمانان افتخار می کنم.»؛ چه چیزی بالاتر از اینکه انسان مایه فخر مباهات پیغمبر اکرم(صلوات الله علیه) را فراهم کند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه داد: پس از مرگ که پرونده عمل انسان بسته می شود، در سه مورد پرونده باز است و در آن دنیا نیز به انسان ثواب می رسد؛ اول صدقه مستمر، دوم اثر علمی یا تلاش علمی که باقی بماند و سوم اولاد صالحی که برای پدر و مادر طلب مغفرت می کند.

امام جمعه بندرانزلی مطرح کرد: انسان اگر بخواهد با عقل مادی هم حساب کند آیا نمی ارزد سختی مختصر و کوتاه دنیا را برای اینگونه ثواب های اخروی تحمل کند؟ لذا از لحاظ سیاسی و حاکمتی و یا از حیث منافع دنیایی یا نگاه معنوی و اخروی، هر چه تعداد اولاد انسان بیشتر شود منفعت انسان بیشتر می گردد.

حجت السلام والمسلیمن شمس الدین در خطبه دوم ضمن دعوت همه به تقوای الهی، عنوان کرد: پیغمبر اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند «تقوای خدا را پیشه کنید و اگر از شما گناهی سر زد این گناه را با انجام کار نیکی جبران کنید.»؛ توبه و استغفار هم کار نیک است و هم گناه را پاک می کند.

خطیب جمعه شهرستان بندرانزلی ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام هادی(علیه السلام) که با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز از اسارت گاه های صدام عفلقی به میهن اسلامی مصادف شده است، اظهار کرد: ۲۶ مرداد ماه روز بسیار فرخنده و مبارک برای آزادگانمان خصوصا خانواده های عزیزشان است.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به ۲۸ مرداد روز کودتای ننگین علیه دولت ملی دکتر مصدق، عنوان کرد: خیانت هایی که آمریکایی ها و انگلیسی ها در کشور کردند و نقاط ضعفی که وجود داشت، عبرت آمیز می باشد و لازم است جوانان همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانه گام دوم بیان کرده اند، تاریخ کشور را مطالعه کنند و نسبت به گذشته کشور آگاهی داشته باشند زیرا برای امروز و آینده قطعا موثر خواهد بود.

حجت السلام والمسلیمن شمس الدین با بیان اینکه روز سه شنبه ۲۹ مرداد مصادف با عید سعید غدیر خم، بزرگترین عید اسلامی است، تصریح کرد: این عید منحصر به شیعه نیست اما برای ما یک افتخار و ارزش بسیار بی بدیل است؛ غدیر یک حقیقتِ انسان سازِ تعالی بخشِ وحدت آفرینِ عدالت محور است.

ایشان تاکید کرد: اگر در امت اسلام مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین(علیهم السلام) همانگونه که خداوند متعال مقدر فرموده انجام شود، امامت و ولایت محور وحدت در جامعه است.

خطیب جمعه شهرستان بندرانزلی افزود: حق غدیر زمانی ادا می شود که تمام انسان ها، حداقل مسلمانان حول محور امامت و ولایت مجتمع شوند تا ثمره و لذت حاکمیت ولی الهی را درک و لمس کنند؛ در نظام اسلامی ما جامعه نسبت به حاکمیت ولی فقیه که نیابت از حجت خدا دارد، التزام عملی کم است و تا زمانی که این التزام در همه ما به حد اعلا نرسد، نمی توانیم درک کنیم خاصیت ولی چیست و چرا خداوند متعال این محور را قرار داده است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه امروز در قبال این رویداد مهم تاریخی مسئولیت سنگینی داریم، خاطر نشان کرد: هر کسی باید به هر نحوی حداقل با حضورش برای باعظمت و باشکوه کردن مجلس غدیر که نماد شهرستان است، تلاش کند؛ در شهرستان برای شب عید ستاد غدیر برنامه ریزی کرده و برای نخستین بار جشن شهرستانی برگزار می شود.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کرد: جشن لاله های تالابی هم با این ایام مقارن شده بود که در شب عید غدیر برگزار نخواهد شد و به شب بعد موکول می گردد؛ در رابطه با این جشن قبلا نظراتمان را به اعضای شورا در جلسات مختلف بیان کرده ایم و در حد مقدورات رعایت کردند.

ایشان افزود: باید در مراسم و برنامه ها باید سعی کرد سنت های خوبی باقی گذاشته شود و سنت هایی که احیانا هیچ توجیه و خاصیتی ندارد را خیلی بزرگ نکرد؛ برنامه لاله های تالابی برای ایجاد حساسیت و جلب توجه نسبت به آسیب ها و روند نابودی تالاب است، جشن و شادی چه توجیهی دارد؟

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: برای تالاب انزلی که آسیب های فراوانی دیده، به هر نحوی مورد دستبرد قرار می گیرد و در حال خشک شدن است باید گریه کرد و اگر جشنی هم قرار است برگزار شود یک شب؛ اگر در شرایط عادی اقتصادی هم بودیم الزامی نداشت برای چنین جشنی در شب های متمادی هزینه شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: تاسف بار این است که معمولا در برابر این قبیل مراسم ها نسبت به مناسبت ها و جشن های دینی ملی و انقلابی ما هیچ اقدام در شانی نمی شود؛ با این کار رفته رفته فرهنگ جامعه ما عوض شده و از ارزش های دینی دور می شود.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین عنوان کرد: هدف از این مطالب، نفی جشن های شادی نیست بلکه این مراسم ها باید همسو با اهداف و ارزش های دینی جامعه باشد، اکثر افرادی که این برنامه ها را برگزار می کنند مومن و انقلابی هستند اما مسئولان باید توجه داشته باشند شاید برخی با واسطه هایی در پشت پرده برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی ما طراحی داشته باشند و جامعه را به سمتی ببرند که دیگر بازگشت آن به سمت و سوی صحیح به راحتی میسر نباشد.

ایشان تصریح کرد: ترویج جشن های خود ساخته ضمن بد نام کردن مسئولان، موجب بیگانه شدن جامعه نسبت به مناسبت ها و اعیاد ملی و مذهبی می‌شود؛ با برگزاری اینگونه جشن ها در صورت رعایت شئون مخالف نیستیم اما هدف و انگیزه برگزاری آن باید مقدس و قابل توجیه بوده، همچنین از شورای فعلی و آینده توقع داریم اگر هم می خواهند جشن لاله های تالابی برگزار کنند، یک روز باشد آن هم با شرایط موجود شادی برای خشک شدن تالاب است که منفعت آن نیز نصیب تالاب خواران می شود.

خطیب جمعه شهرستان بندرانزلی تاکید کرد: جشن ها و مناسبت های ملی و دینی مورد توجه و در برنامه های دستگاه های مختلف و ادارات قرار بگیرد؛ مسئولان، مومنین و همه افراد در شهرستان، روستاها و مساجد و هیات های مذهبی توجه داشته باشد جمعیت شما و شکوه جشن امیرالمومنین از این قبیل جشن ها کمتر نباشد.

حجت السلام والمسلیمن شمس الدین در ادامه مباحث عنوان کرد: در دیداری که نیروها و گروه های جهادی با مقام رهبری داشتند، بیانات ایشان واضح بود و در این رابطه نیاز به تشریح نیست؛ گاهی سوال می شود چرا ما پس از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز در کشور محرومیت داریم؛ کشور ما پس از انقلاب برای رفع محرومیت های به جا مانده از رژیم طاغوت بسیار تلاش کرده و این کوشش ها قابل مقایسه با کل دوره های قبل از انقلاب حتی دوره پهلوی نیست.

ایشان تصریح کرد: کشور طی این چهل سال علی رغم جنگ تحمیلی و آسیب هایی که به زیر ساخت های کشور وارد کرد، همچنین توطئه های دشمنان، با تحریم های ظالمانه ای مواجه بود و در عین حال حوادث غیر مترقبه چون سیل، زلزله و … هر ساله خسارات زیادی به کشور وارد می کند که توان دستگاه های متولی از لحاظ بودجه یا نیروی انسانی پاسخگوی رفع این مشکلات نیست، لذا لازم است گروه های جهادی حضور داشته باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی بیان کرد: در کنار این مشکلات و موانع، بعضی از دستگاه ها و مسئولان نیز کارآمدی، انگیزه و تلاش لازم را ندارند و گاها مسائل فرعی را اصلی و بالعکس در اولویت قرار می دهند؛ این گروه های جهادی منشا خدمات فراوانی هستند، دوازده هزار و ۱۰۴ گروه جهادی در کل کشور متشکل از گروه های دانشجویی، بسیجی، روحانیون، کارمندان، پزشکان و اقشار مختلف در کنار همه دستگاه ها مشغول محرومیت زدایی هستند که ان شاء لله مردم هم در کنار آنها فعال خواهند شد.