به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ، اظهار داشتند: این آیه و آیه قبل آن به دو اتفاق در قیامت اشاره می‌کند، آیه قبل می‌فرماید وَ سِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً؛ آن‌هایی که در دنیا در مسیر دشمنی خداوند متعال قدم برداشتند و تحت عبودیت خدا قرار نگرفتند را در قیامت به سوی جهنم سوق میدهند و این آیه شریفه می‌فرماید انسان‌های با تقوا را گروه گروه به سمت بهش می‌برند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با استناد به فرمایشی از امام صادق(ع) که در قیامت همه چشم‌ها گریان است الا چشمی که در دنیا برای ابا عبدالله گریه کرده باشد و این اشک‌ها را محضر فاطمه زهرا(س) و پیامبر اکرم(ص) تقدیم کرده باشد، تصریح کردند: نکته مهم این است که امام صادق(ع) از عده ای در قیامت که همین عزاداران سیدالشهداء(ع) باشند به حدّاث الحسین تعبیر می‌فرمایند، کسانی که سخن، گفتگو و مجلسشان با ذکر سیدالشهداء(ع) است، حضرت می‌فرمایند این‌ها در قیامت هم تحت عرش پروردگار متعال دور هم جمع می‌شوند و ذکر سیدالشهداء(ع) را دارند؛ بهشت، نعمت‌های بهشت و حورالعینی که خداوند متعال برای این‌ها قرار داده انتظار این‌ها را می‌کشند تا این‌ها به بهشت وارد شوند و از این نعمت‌ها استفاده کنند اما آن‌جا هم با یاد سیدالشهداء(ع) هستند و از مجلس سیدالشهداء(ع) بهره و لذت می‌برند و به تعبیری بهشت برای آن‌ها لذت ثانویه است، لذت اولیه‌شان انس با سیدالشهداء(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اربعین یکی از مظاهر بارز تمدن اسلامی است، خاطرنشان کردند: این عظمتی که هر سال در این ایام در دنیا آفریده می‌شود صرفاً یک مجلس عبادی و عزاداری نیست بلکه یکی از مظاهر مهم تمدن اسلامی است؛ این حرکت عظیم که هر سال هم بر وسعتش افزوده می‌شود در حقیقت لبیک به آن دعوت الهی است که خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید به سایر ملت‌ها و پیروان انبیاء الهی اینگونه بگو «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» بیایید با هم به یک نقطه مشترکی برسیم و در کنار هم زیر سایۀ توحید قرار بگیریم.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: دعوت اسلام دعوت عام است؛ حتی سایر ادیان الهی و پیروان آن‌ها را می‌خواهد در کنار جامعه اسلامی قرار دهد تا برای دستیابی به آرمان‌ها و ارزش‌های والای اسلامی وحدت حاصل شود، آن دعوت امروز در اربعین اجابت می‌شود و از ادیان مختلف افرادی می‌آیند، از علما بزرگانشان گرفته تا افراد عادی ادیان مختلف الهی در این راهپیمایی عظیم حضور پیدا می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اربعین لبیک همه آزادگان و احرار دنیا به ندای سیدالشهداء(ع) است، تصریح کردند: روز عاشورا وجود مقدس سیدالشهداء(ع) خطاب به لشکر دشمن وقتی این سخن را بیان می‌کند تنها خطابش لشکر دشمنی که در کربلا هستند نیست بلکه همه انسان‌ها در سراسر دنیاست که فرمودند «اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ» ای انسان‌های دنیا اگر شماها دین هم ندارید، خدا را هم قبول ندارید، انسان که هستید! انسان با ظلم رابطه ندارد، انسان بی عدالتی نمی‌کند، انسان اگر انسان باشد حق دیگران را رعایت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه ندای دیگر سیدالشهداء(ع) در روز عاشورا که در گوش تاریخ طنین انداز شد همین ندای هَل مِن ناصر یَنصُرُنی است، اضافه کردند: این حضور گسترده در اربعین لبیک به این ندای سیدالشهداء(ع) است که انسان‌هایی این دعوت را شنیدند و آمدند و می‌آیند و پای این پرچم ایستادند و می‌ایستند تا آن انتقام از ظالمین گرفته شود تا زمینۀ ظهور منتقم خون خدا فراهم شود تا عدل و معنویت در عالم گسترش پیدا کند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: الحمدلله خداوند متعال به ملت ما این توفیق را عنایت کرده که در این مسیر جز پرچم داران این حرکت عظیم بوده‌اند و هستند و علمداری این مسیر هم به دست امامین انقلاب بوده و ان‌شاءالله این نهضت عظیم بتواند به آن اهداف والا دست پیدا کند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه نگاه ما به مسئله اربعین نگاه تمدنی است و آنچه در بیانیه گام دوم رهبری ترسیم فرمودند، افزودند: مقام معظم رهبری روزهای گذشته در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند ما فصل مُشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز نا امید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ این تعبیر در راستای همین تمدن نوین اسلامی است که درحال شکل‌گیری است و بسیار مظاهر مختلف و نشانه‌های روشنی از آن امروز در اختیار ما و در برابر دیدگان همه ملت‌های دنیاست، این حرکت عظیم این مسیر طولانی را در این ۴۴ سال پشت سر گذاشته و نزدیک قله رسیده و این مقطعی که در آن قرار داریم مقطع بسیار حساسی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به بیان مواردی پرداختند که این به قلّه‌ها نزدیک شدن را تائید می‌کند پرداختند و افزودند: امروز اگر محاسبه کنید قوتی که انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در عرصه منطقه و جهانی نسبت به گذشته دارد و وضعیتی که امروز دشمنان منطقه‌ای و جهانی ما دارند را مقایسه کنید ببینید در چه شرایطی هستیم؛ اقتداری که جبهه مقاومت و نظام اسلامی علیرغم همه توطئه‌ها دارد و ضعف و زبونی و زوال و اضمحلالی که در قدرت‌های استکباری، رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپایی‌هایی که با این‌ها در عناد و دشمنی با بشریت و اسلام و جمهوری اسلامی همیشه سر یک سفره بودند پدید آمده است، این‌ها قابل کتمان نیست و فقط ما مدعی نیستیم حتی کارشناسان خودشان اعتراف می‌کنند و هر روز هم بیشتر مأیوس می‌شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یکی از نشانه‌های موفقیت نظام اسلامی و به تعبیری به نزدیکی‌های قلّه رسیدن این است که تا چند سال گذشته آمریکایی‌ها و اروپایی‌های اذنابشان از جمله حرف‌هایی که برای تهدید نظام اسلامی می‌زدند این بود که می‌گفتند گزینۀ نظامی روی میز ما هست اما مدتی است که خبری از گزینه نظامی نیست، روی میز که هیچ، زیر میزشان هم پیدا نمی‌شود! جرأت اظهار آن را هم ندارند.

امام جمعه بندرانزلی به دستاوردهای مهم امنیتی کشور علیرغم توطئه‌های فراوان شبکه‌های اطلاعاتی و جاسوسی بیگانگان اشاره و اظهار کردند: چند وقت پیش سربازان گمنام امام زمان(عج) شبکۀ وابسته به صهیونیست‌ها و بیگانگان را که برای اغتشاش‌آفرینی، ترور و انفجار برنامه‌ریزی کرده بودند تا در روزهای آینده در کشور آشوب به پا کنند را با همۀ مهمات و سلاح‌هایشان دستگیر کردند، یا کشف و انهدام بزرگترین عملیات خرابکاری درصنایع موشکی و هوافضا که مستقیماً توسط موساد هدایت می‌شد، این‌‌ها موفقیت‌های بسیار مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه روی دست سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی قدرت‌های مطرح دنیا بلند شدن و کشف و خنثی‌سازی توطئه‌هایشان قبل از اینکه آسیبی وارد کنند تخصص، هوشیاری و توانمندی بسیار بالایی می‌خواهد، خاطرنشان کردند: مهم تر از کشف چنین توطئه‌هایی، پاسخ قاطع به دشمن است، یعنی به اردوگاه دشمن آسیبی وارد کند که دشمن نفهمد از کجا خورده! پاسخ به اقدامات اخیر دشمنان که کشف شده به قوت خودش باقی است اما تیر غیب‌هایی هم هر چند وقت یکبار دامن آن‌ها را می‌گیرد همچون انفجار عظیمی که چند وقت پیش در مرکز تولید سلاح‌های کشتارجمعی صهیونیست‌ها پدید آمد.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌های جنایتکار در همه جای دنیا فعال مایشاء بودند و هرکاری که می‌خواستند در هر کشوری انجام می‌دادند، اما امروز در برابر نظام اسلامی شرایط امنیتی و اطلاعاتی‌شان که مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش هر حکومت و کشوری می‌باشد به این روز سیاه افتاده نشسته است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در بحث جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و… هرچه فشار داشتند به کشور ما وارد کردند اما الحمدلله هم مردم مقاومت کردند و هم تحریم‌ها کم‌اثر شد و ان‌شاءالله بی‌اثرخواهد شد، خودشان هم اقرار کردند که ما نتوانستیم آنچه می‌خواستیم با فشار اقتصادی به ایران بدست بیاوریم خصوصاً با اقدامات اخیر دولت و عضویت ایران در شانگهای، بریکس و فعالیت‌های دیگر اقتصادی، همین راه‌اندازی و افتتاح فاز یازدهم میدان مشترک پارس جنوبی بعد از ۲۰ سال وقفه به دست متخصصین داخلی دستاورد خیلی بزرگی در بخش اقتصاد است که ان‌شاءالله همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اثر آن سر سفره مردم بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با اشاره به عرصه مسائل فرهنگی، عنوان کردند: از اول انقلاب علیه نظام اسلامی جنگ گستردۀ فرهنگی راه انداختند از تهاجم و شبیه‌خون و ناتو و همه اسامی که مقام معظم رهبری در هر برهه‌ای این جنگ فرهنگی را نامگذاری کردند؛ بله در بعد فرهنگی آسیب‌هایی به ما زدند اما نظام اسلامی درحال بازسازی و توانمندسازی در این عرصه است و اینطور نیست که دشمن توانسته باشد سلطه کامل فرهنگی پیدا کند و آن‌چه را که می‌خواهد رقم بزند، در یک عده افراد ضعیف‌الحال و ضعیف‌الایمان اثر گذاشته که آن‌ها هم ان‌شاءالله اصلاح می‌شوند و قطعاً در این بعد هم دشمنان شکست خواهند خورد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: در عرصه فعالیت‌های علمی و فناورانه، دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما مرزهای دانش را جابه‌جا کرده‌اند و دستاوردهای بسیار موثر و سریعی در حوزه‌هایی که اساساً دشمن تصور نمی‌کرد نظام اسلامی بتواند این دستاوردها را در این حوزه‌ها کسب کند و نیازهای خودش را علیرغم همۀ تحریم‌ها و محدودیت‌ها تأمین کند بدست آورده‌اند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: کسی مشکلات اقتصادی، معضلات اجتماعی، سوءمدیریت و سوء تصمیم‌گیری‌ها را کتمان نمی‌کند، چالش‌هایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، مباحث اجتماعی یا در نوع مدیریت‌ها چه در دولت‌های گذشته یا این دولت داریم که این‌ها در تراز یک دولت قوی انقلابی نیستند و مردم ما از این‌ها رنج می‌برند، ما هم گفته‌ایم و هم می‌گوییم و انتقاد هم می‌کنیم و امیدواریم دولتمردان توجه ویژه‌ای کنند و هوشیاری بخرج دهند تا فرصت‌ها از دست نرود، ما الان هم در استان و هم در منطقه آزاد دچار مشکلات مدیریتی هستیم که به کارآمدی این مجموعه‌ها آسیب می‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: مجموعۀ این دستاوردها و خیلی از موارد دیگر نشان می‌دهد که نظام اسلامی به فرمایش مقام معظم رهبری نزدیک قلّه رسیده، انسان وقتی در یک طی طریقی و سعودی به آن نقاط بالا می‌رسد اقتضائات خاص خودش را دارد، آن بالا شرایط با این پائین خیلی فرق می‌کند، انسان باید مراقبت و هوشیاری لازم را داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی به بیان اقتضائات نزدیک قلّه شدن پرداختند و افزودند: اقتضاء نزدیک قله شدن برای یک جامعه و کشور این است که باید نگاهش به همۀ مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی نگاه از بالا و تفوق‌گونه باشد، دیگر نمی‌شود جزئی و بخشی نگاه کرد و کوته‌نگری کرد، مثلاً اگر دشمن در یک جایی احیاناً توانست آسیبی بزند کسی که در این قلّه مرتفع ایستاده این آسیب را در برابر همۀ امکانات و ظرفیت‌ها ناچیز می‌داند، اگر یک روزی دشمن یک جایی اغتشاشی کرد این نشانۀ ضعف ما نیست، بلکه باید با افق باز از آن بالا نگاه کنیم در چه شرایطی هستیم و دشمن چه کار زبونانه‌ای انجام می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: انسان ضمن رصد اوضاع نباید آثار دور و نزدیک این جایگاه‌ را از نظر دور بدارد، وقتی در چنین ارتفاعی قرار میگیریم چه آثاری دارد و چه نگاه‌ها و تحلیل‌هایی نسبت به کشور وجود دارد؟ یکی از این تحلیل‌ها همین استقبالی است که اعضای تشکیل دهندۀ بریکس از عضویت ایران داشتند، یعنی بیش از اینکه ما مشتاق باشیم به این مجموعه بپیوندیم، آن‌ها بخاطر ظرفیت‌های نظام اسلامی مایل بودند که ایران هرچه زودتر عضویت پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: نزدیک قلّه بودن به این معنا نیست که در کشور مشکلی نداریم! اتفاقاً مشکلات وجود دارد و گاهی اوقات بعضی از مشکلات حساس‌تر و خطیرتر هم می‌شود، نزدیک قلّه هم گاهی اوقات بادهای شدید می‌آید، اگر انسان غفلت کند امکان دارد سقوط کند، لذا به همان اندازه که موفقیت‌ هست به همان اندازه هم خطیر است.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: وقتی کشوری در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد، خنثی کردن توطئه دشمن هم به اندازۀ همان بالای قلّه بودن اهمیت دارد؛ به عنوان مثال توطئه‌هایی که دشمنان تاکنون علیه نظام اسلامی انجام می‌دادند، توطئه‌هایی بود که مثلاً در تاسیسات هسته‌ای خرابکاری کنند یا چند دستگاه را از بین ببرند، اما الان طراحی می‌کند با قطعات معیوب فروختن به ایران کل خط تولید موشک، مهندسین و کارکنانش را منفجر کند و از بین ببرد! فائق آمدن بر این نقشه‌ها برای ما خیلی مهم است چون ما نشان داده‌ایم قدرت‌مان از قدرت تخریب و توطئه دشمن بیشتر است، لذا باید خیلی مراقب باشیم و نگذاریم دشمنان به این موفقیت‌هایی که در ابعاد مختلف امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی کشور پدید آمده آسیب وارد کنند.